MAIN MENU

Footer Pages

1 Apr 2015

INFO ASAL USUL NAMA SUNGAI LEMBING KUANTAN PAHANG

Sungai Lembing mempunyai banyak kisah akan asal usul namanya diantaranya dikaitkan dengan seorang yang berbangsa Cina yang bernama Lim Being, ada pihak memberi pendapat sungai lembing yang dahulunya berarus deras dan tajam seumpama lembing, ada pihak yang mendakwa terjumpa sebilah lembing di sungai tersebut dan juga dikaitkandengan nama Tok Tanggok dan sebagainya.

Mitos lain mengaitkan nama Sungai Lembing dipercayai berasal dari perkataan ‘lembing’ iaitu sejenis senjata yang digunakan dalam perburuan. Kisahnya bermula daripada cerita sekumpulan pemburu di satu kawasan hutan yang dikatakan telah melontar sebatang lembing pada seekor kijang. Dalam usaha kijang itu untuk menyelamatkan diri, kijang tersebut telah terjun ke dalam sungai dan hilang bersama-sama dengan lembing yang tercucuk di badannya.

Sungai Lembing merupakan sebuah pekan kecil yang terletak di dalam daerah Kuantan, Pahang Darul Makmur. Sungai Lembing dikenali sebagai pekan perlombongan kerana di sinilah wujudnya sebuah lombong bijih timah yang terdalam di dunia. Lombong bijih timah di sini berkembang maju ketika di era pemerintahan British dahulu, dan kini hanya tinggal sejarah yang amat unik.

Entri berkaitan : INFO MUZIUM SUNGAI LEMBING, KUANTAN PAHANG

Sumber : AKU ANAK PAHANG
Wassalam, Wa'allahhualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.