MAIN MENU

Footer Pages

31 Jan 2015

INFO DAN GAMBAR PAWANG NONG WIRA TAK DIDENDANG

  • Pawang Nong Bin Santan dilahirkan di Kampung Sempiat, Tanjung Besar, Benta Kuala Lipis pada tahun 1874 dan beliau telah meninggal dunia pada 10 November 1977 di Kampung Ulu Cheka. 
  •  Beliau mempunyai dua orang isteri serta dikurniakan 11 orang anak hasil perkahwinan beliau iaitu isteri pertama bernama Patam Mat Sama yang dikurniakan 8 orang anak (4 orang lelaki dan 4 orang perempuan) dan dengan isteri kedua yang bernama Hajah Halimat Binti Mak Long dan dikurniakan 3 orang anak (1 lelaki dan 2 perempuan).
  •  Pengasas kampung Ulu Cheka pada tahun 1907 bersama sahabat lainya yang dikenali sebagai Tok Bugis, Tok Antah, Tok Kawi, Tok Mat Yassin, Tok Mat Lasik dan Tok Mat Salleh
  • Beliau pernah di anugerahkan pingat British Empire Medal (BEM) yang dihantar sendiri oleh Sir Gerald Templer diatas jasa menentang komunis di kampung Ulu Cheka dan kawasan sekitarnya.
  • Beliau juga pernah dianugerahkan beberapa pingat kebesaran Negeri Pahang oleh Sultan Pahang atas jasa dan pengorbanan beliau menentang komunis.
  • Selain kebolehan beliau mengubati pelbagai penyakit melalui perubatan tradisional beliau juga merupakan pendekar silat cekak dan dikatakan memiliki ilmu kebal serta ilmu kalis besi.
  • Telah dilantik menjadi Ketua Kampung Ulu Cheka bermula daripada 1926 sehingga 1976.
  • Pawang Nong telah meninggal dunia pada 10Hb. November 1977 dan makamnya disemadikan di kawasan Masjid Kampung Ulu Cheka.
 
 Makam Pawang Nong di masjid Ulu Cheka Jerantut
Pawang Nong Bersama anaknya
Pawang Nong bersama adiknya Bilal Abu.

Akhir kata alfatihah buat wira Negeri Pahang ini. Bagi kami jasa dan pengorbanan kalian tetap dikenang dan didendang selamanya, anak cucu amat berbangga, diatas keberanian dan semangat perjuangan kalian semua. Alfatihah.

Artikel telah diterbitkan oleh Utusan Malaysia pada 31.01.2015 
Update gambar terkini Makam Pawang Nong 29.07.2018

Entri lain yang berkaitan : 

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.