MAIN MENU

Footer Pages

27 Mei 2015

DUIT SYILING MALAYSIA EDARAN SIRI PERTAMA, KEDUA DAN KETIGA

Duit syiling edaran yang pertama (1967 - 1988) Edaran kedua (1989 - 2011) Siri edaran ketiga (2012) Hari ini untuk kita menemui duit syiling siri pertama dan kedua sememang sudah tiada di keluarkan. Bagi  pengumpul dan peminat seperti saya, saya akan cuba kumpul seberapa yang mampu untuk milik Syiling Siri Pertama Parlimen ini. Namun hari ini ianya semakin amat sukar untuk diperolehi dan disusuli pula siri kedua mungkin masih banyak didalam edaran.

Jika anda rajin untuk meng'scan' atau membelek setiap syiling ini anda pasti boleh temui jenis error atau kesilapan seperti-Filled Die/Die Clash/Rotate Die/Die Chip/Die Break/Rim Cud/Partial Collar/Die Trial/Mechanical Die Doubling dan sebagainya. List Error Syiling yang tiada had dan batasanya.

Inilah yang dikatakan keseronokan dan keistimewaan apabila kita membuat scan atau membelek setiap Syiling tersebut dan jika anda bernasib baik anda mungkin dapat menemui pelbagai jenis variasi error atau kesilapan syiling-syiling tersebut dengan rasa penuh kepuasan dan keseronokan.

Pasti jika anda bertuah anda akan terjumpa sekeping dua syiling Wrong Plancet atau Off  Metal Syiling harganya mungkin boleh mencapai  ratusan atau sehingga ribuan ringgit. Akhir kata Semua terserah pada minat serta kegeriangan serta keazaman masing-masing untuk mencari dan seterusnya memiliki syiling-syiling tersebut. Selamat menjadi peminat dan pengumpul matawang lama dan baru. Pasti hobi dan minat ini menjadikan anda lebih bermotivasi. Hidup dunia Numismatik Malaysia.

Sumber : AKU ANAK PAHANG
Wassalam, Wa'allahhualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.