MAIN MENU

Footer Pages

29 Apr 2015

KEPUTUSAN PILIHAN RAYA KECIL PARLIMEN ROMPIN | 05 MEI 2015 CUTI PERISTIWA PAHANG

PRK Pilihan Raya Kecil Rompin 2015 akan diadakan pada 5 Mei 2015 setelah kematian ahli parlimennya Tan Sri Jamaluddin Jarjis dalam Kemalangan helikopter Semenyih 2015 . Tan Sri Jamaludin Jarjis menjadi Ahli Parlimen Rompin selama 4 penggal sejak 1990 (1990-2015).

Parlimen Rompin melibatkan tiga kawasan Dewan Undangan Negeri .Seramai 19,561 orang di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Ibam, DUN Muadzam Shah (17,394) dan DUN Tioman (16,339) .

BN menamakan pemangku Ketua Umno Bahagian Rompin Datuk Hasan Arifin (62 tahun ) yang juga bekas timbalan Menteri Besar Pahang (1995-1999) sebagai calon. Rompin merupakan kubu kuat UMNO /BN kerana majoriti pengundinya Melayu berugama Islam. Faktor usia dianggap melanggar hasrat meremajakan UMNO sebagaimana hasrat parti itu sebelum ini. Ustaz Nazri Ahmad diumumkan sebagai calon dari PAS. Pakatan Rakyat setuju hanya satu lawan satu di situ. Naib Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man selaku Pesuruhjaya Pas Pahang dilantik sebagai Pengarah Jawatankuasa Pas bagi PRK Rompin

Sehubungan dengan itu Kerajaan Negeri Pahang mengisytiharkan 5 Mei ini sebagai cuti peristiwa bagi memudahkan pemilih berdaftar di kawasan Parlimen Rompin mengundi pada Pilihan Raya Kecil (PRK) berkenaan.

Perkara itu diputuskan dalam mesyuarat Exco Kerajaan Negeri yang dipengerusikan Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob pada Rabu.

"Keputusan ini diambil bagi membolehkan rakyat untuk keluar beramai-ramai mengundi pada Hari Pengundian Pilihanraya Kecil Parlimen kawasan Rompin," katanya.

Hari pengundian PRK Rompin ditetapkan pada 5 Mei ini, manakala pengundian awal pada Khamis. Kerusi Parlimen Rompin diisytiharkan kosong berikutan kematian penyandangnya Tan Sri Jamaluddin Jarjis dalam nahas helikopter di Semenyih, Selangor 4 April lalu.
 
Pengundian pada 5 Mei ini bakal menentukan siapa menjadi pilihan pengundi Parlimen Rompin. PRK Rompin menyaksikan pertembungan satu lawan satu antara calon Barisan Nasional (BN) Datuk Hasan Arifin dan Nazri Ahmaad, mewakili PAS. Disunting daripada pelbagai sumber.

KEPUTUSAN PENUH KLIK DISINI :  KEPUTUSAN RASMI PENUH DAN TERKINI PRK ROMPIN 2015

Sumber : AKU ANAK PAHANG
Wassalam, Wa'allahhualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.