MAIN MENU

Footer Pages

19 Feb 2015

MAKSUD PERIBAHASA MENARA GADING - TETEK PEREMPUAN ?

Agak terkejut juga penulis melihat Kamus Simpulan Bahasa Melayu keluaran A. Aida & Nur Sakinah ini. Sumber gambar ini diperolehi daripada Facebook. Setelah sekian lama kita semua mengetahui maksud "Menara Gading" adalah bermaksud pengajian seseorang itu belajar sehingga kepada peringkat yang tertinggi Universiti atau seumpamanya.

Persoalanya apakah benar maksudnya Menara Gading itu Tetek Perempuan? Sepertimana telah ditulis oleh pengarang Kamus Simpulan Bahasa Melayu keluaran A. Aida & Nur?

Ini adalah print screen daripada Dewan Bahasa dan Pustaka maksud "Menara Gading"

Sebagai contoh ayat di atas bermaksud penggunaan simpulan bahasa ‘menara gading’ yang merujuk kepada Universiti. Iaitu tempat di mana pelajar menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi atau seumpamanya.

Saranan penulis jika terdapat kesilapan pada kamus tersebut ianya perlu diperbetulkan dan ditarik semula pengedaranya, agar tidak berlaku kekeliruannya nanti buat anak bangsa seterusnya.

AAP : Sememang sumbang sama sekali dan tiada kaitan langsung menara gading dengan perkara tersebut. Dengan lain perkataan boleh kita umpamakan menara adalah sesuatu objek yang tinggi, pada bangunan atau bahagian bangunan yang tinggi untuk sesuatu kegunaan tertentu, bahagian bangunan (spt masjid, gereja, dll) yang dibina jauh lebih tinggi drpd bahagian induknya; menara rumah api utk panduan kapal. Sementara gading adalah sesuatu benda yang amat berharga yang terdapat pada gajah. "biasakan yang betul, betulkan yang biasa.."

Sumber : AKU ANAK PAHANG
Wassalam, Wa'allahhualam.

3 ulasan:

  1. kemungkinan ia dialih bahasa melalui bahasa indonesia.. kalau indonesia memang maksud dia tetek perempuan

    BalasPadam
    Balasan
    1. TQ.. diluar pengetahuan kita jika sudah dialihkan bahasanya.

      Padam
  2. Memang itu maksud asalnya....ttp skg dah diterima maksudnya ipt

    BalasPadam

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.