MAIN MENU

Footer Pages

2 Feb 2015

BATU PERMATA UNIK DAN MENARIK DARIPADA FELDA KECHAU KUALA LIPIS.

Selain emas dan bijih besi, Kuala Lipis juga memiliki khazanah alam batu-batu permata yang unik, cantik dan menarik. Pasti memukau pandangan bagi pengemar barangan hiasan untuk dijadikan batu cincin atau seumpamanya. Menurut sumber batu permata yang unik ini terdapat dikawasan Felda Kechau, Kuala Lipis, Pahang dan kawasan sekitarnya.
Dikatakan batu permata bukit ini berasal dari Kechau, Kuala Lipis, Pahang Darul Makmur. Kejadian asalnya daripada batu sungai di kawasan Kechau yang terbentuk sekian lama, didalam batu permata ini terdapat akan seperti lumut. Difahamkan hanya bahagian jernih sahaja diambil dan diproses untuk dibuat batu cincin. Batu-batu ini dipanggil batu badar lumut di kalangan peminat dan pengumpul batu cincin.
Pasti batu permata ini amat unik dan menarik sekali. Bagi anda yang tinggal dikawasan sekitarnya munkin anda boleh cuba mencarinya, manalah tahu ianya menjadi rezeki anda, pasti batu permata ini begitu cantik sekali dan tinggi nilainya. Sumber kredit : Rakan FB Anak-Anak Lipis.

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

1 ulasan:

  1. batu-batu ini memang cantik wajar juga dibuat koleksi..saya pasti bukan mudah untuk mencarinya

    BalasPadam

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.