MAIN MENU

Footer Pages

14 Sep 2014

TAMAN RIMBA KENONG DIAMBANG KEMUSNAHAN ?

Pada 13.09.2014, saya telah dijemput oleh orang kampung yang diketuai oleh Tok Empat sendiri untuk meninjau kawasan yang bakal musnah akibat Pembalakan dan Perlombongan di dalam kawasan Hutan Rimba Kenong. Walaupun telah digazetkan sebagai Hutan Pelancongan namun ketamakkan manusia mengatasi segalanya. Saya melihat sendiri kawasan tadahan untuk bekalan air bersih orang kampung akan musnah dan bakal menjadi bekalan air bertoksik. Trek pelancong ke Kenong selama ini juga akan musnah.
Mereka orang kampung ini tak punya apa-apa, jangan haraplah NGO yang ternama dan popular akan turun membantu memperjuangkan hak orang kampung kerana mereka mereka tahu "orang kampung miskin, menghabiskan masa jer". Kebanyakkan NGO sekarang ini lebih kurang syarikat balak jugak, No Money No Talk...... tak kisahlah, ada sokongan atau tidak, saya akan tetap bersama dengan orang kampung mempertahankan sehingga ke perjuangan yang terakhir. Sekali lagi Syarikat Kerabat DiRaja menjadi tunggangan Si Towkey2 Balak dan Lombong Emas. Sumber Artikel : FB TAMAN RIMBA KENONG DIAMBANG KEMUSNAHAN. Jom like page Facebook : Save Kenong Rimba Park

Info :  Lokasi Taman Rimba Kenong terletak di daerah Kuala Lipis, Pahang. Kemudahan yang terdapat di sini adalah seperti parkir, tandas, pondok rehat, pusat maklumat, chalet, gerai, surau, jambatan gantung dan jeti. Terletak 32 km dari Bandar Kuala Lipis melalui Jalan Kuala Lipis-Merapoh dan 302 km dari Bandar Kuantan melalui Jalan Kuantan-Merapoh. Taman Rimba Kenong terletak di dalam Hutan Simpan Yong yang merupakan jenis hutan dipterokarpa bukit.

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.