MAIN MENU

Footer Pages

15 Sep 2014

AWASI : PENIPUAN SKIM GORES DAN MENANG

SCAM ALERT: Siapa yang tidak teruja apabila dinyatakan memenangi hadiah yang lumayan hanya dengan menggores sekeping kertas.

Namun, tanpa disedari ia merupakan helah licik sindiket penipuan bagi memperdaya mangsa yang tidak menyedari mereka bakal mengalami kerugian yang lebih besar jumlahnya daripada nilai hadiah yang ditawarkan.

Sindiket penipuan bagi memperdaya mangsa yang tidak menyedari mereka bakal mengalami kerugian yang lebih besar jumlahnya daripada nilai hadiah yang ditawarkan.
Sindiket penipuan yang memperdaya mangsa menggunakan taktik seperti berikut:

1. Mangsa didatangi suspek serta meminta mangsa memilih kad sedia ada yang menawarkan pelbagai hadiah menarik dan lumayan.
2. Suspek biasanya akan berkeliaran mencari mangsa khususnya warga emas di kawasan tumpuan seperti pasar raya dan pusat membeli belah.
3. Mangsa yang kononya ‘bernasib baik’ akan diberi pilihan memilih hadiah yang ditawarkan setelah cabutan dibuat.
4. Mangsa kemudianya diminta datang ke pejabat suspek untuk berunding tentang hadiah yang telah dimenangi.
5. Mangsa dipengaruhi supaya membayar sejumlah wang bagi mendapatkan hadiah tersebut dimana suspek sanggup menemani mangsa mengeluarkan wang di bank sebelum diserahkan.
6. Bagaimanapun, mangsa menyedari ditipu selepas mendapati barangan yang diberi tidak berkualiti dan tidak sepadan dengan jumlah wang yang diserahkan.
Nasihat polis
1. Jangan mudah terpedaya dengan tawaran menarik oleh mana-mana individu yang melakukan peraduan gores dan menang.
2. Jauhi individu tidak dikenali yang menawarkan hadiah istimewa dengan cara mudah.
3. Laporkan kegiatan gores dan menang kepada pihak yang bertanggungjawab seperti Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK). Sumber : Facebook /Polis Diraja Malaysia (Royal Malaysia Police)

AAP -  Penipuan skim gores dan menang ini sudah berlarutan untuk sekian lama. Persoalan kenapa pihak berkuasa tidak mampu membendung gejala ini? Ramai mereka sudah menjadi mangsa dan kerugian mungkin sudah ratusan ribu ringgit, namun gejala ini terus beberluasa.

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

1 ulasan:

  1. Thank for the reminder. Kes seperti ini memang seringkali berulang.

    http://www.lovehutladyvitamin.com

    BalasPadam

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.