MAIN MENU

Footer Pages

7 Sep 2014

INFO DAN GAMBAR MUZIUM SULTAN ABU BAKAR PEKAN, PAHANG.

Hari ini penulis berkesempatan singgah ke Muzium Sultan Abu Bakar Pekan, Pahang. Sambil-sambil menghabiskan cuti hujung minggu bersama keluarga. Jadi sempatlah mengambil gambar-gambar yang berkaitan. Sekadar di kongsikan bersama untuk tatapan anda, yang mana mungkin masih tidak berpeluang berkunjung kemari. Jom lihat gambar-gambar yang berkaitan disini.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sedikit  info Muzium Sultan Abu Bakar ialah sebuah muzium di Pekan, Pahang yang memiliki himpunan barang-barang sejarah yang kaya dengan nilai sejarahnya. Terletak di Jalan Sultan Ahmad, muzium ini mempamerkan barang-barang antik yang termasuk banyak barang-barang China kuno yang diperbuat daripada kaca dan tembikar, serta barang-barang yang berkaitan dengan sejarah semula jadi, arkeologi, etologi, dan raja.

Sejarah Pahang, khususnya yang berkenaan dengan raja-raja kunonya, didokumenkan dengan baik dalam muzium ini. Bangunan muzium ini adalah asalnya tempat kediaman Residen British yang pertama di Pahang, dan bertarikh 1880-an. Sejak masa itu, bangunan ini telah digunakan sebagai ibu pejabat Angkatan Tentera Jepun semasa pendudukan Jepun dan kemudiannya, sebagai Istana rasmi al-Marhum Sultan Abu Bakar. Sekarang ianya dijadikan Muzium Sultan Abu Bakar Pekan, Pahang.

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

1 ulasan:

  1. assalamualaikum.Pertanyaan tentang sebuah kubur di perkarangan muziaum

    BalasPadam

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.