MAIN MENU

Footer Pages

13 Ogo 2014

KEMANA HILANGNYA PAPAN TANDA PERASMIAN PEJABAT SUK NEGERI PAHANG YANG PERTAMA DI KUANTAN ?

Jika diimbau kembali sejarah dan cadangan untuk pemindahan pusat pentadbiran ini telah dibuat semenjak tahun 1901 lagi, tetapi keputusan muktamad untuk memindahkan pusat pentadbiran Negeri Pahang dari Kuala Lipis ke Kuantan diambil pada 2 Mac 1953; Bagi memilih tempat yang bersesuaian bagi pusat pentadbiran Negeri Pahang, pihak Kerajaan Negeri telah memusatkan pandangannya kepada dua kawasan iaitu Temerloh / Mentakab dan Kuantan. Tetapi disebabkan bentuk mukabumi Temerloh / Mentakab yang tidak rata dan memerlukan perbelanjaan yang besar untuk pembangunannya maka Kuantan telah diputuskan untuk dijadikan ibu negeri Pahang Darul Makmur.

Pusat pentadbiran Negeri Pahang Darul Makmur telah dipindahkan ke Kuantan pada hari Sabtu 27 Ogos 1955 dengan dirasmikan oleh KDYMM Sultan Abu Bakar Ri'ayatuddin Al Muadzam Shah Ibni Al Marhum Al Sultan Abdullah Al Mu'tasim Billah. Manakala pada 28 Februari 1970, bangunan pentadbiran pusat berpindah ke Wisma Sri Pahang. Sumber : Wikipedia
Difahamkan merujuk pada gambar diatas menurut sumbernya, pada tahun 2012 papan tanda perasmian tersebut telah hilang. Manakala binaan simen tersebut telah condong. Semoga dengan kedatangan bulan kemerdekaan pada ogos ini. Pada 27 Ogos 2014 iaitu selepas 59 tahun Kuantan menjadi ibu negeri, ada pihak2 yg membaik pulih tanda perasmian ini, papan tanda sudah hilang manakala binaan simen itu sudah condong. Tidak dapat dipastikan kemana hilangya. Semoga dengan kedatangan 27 Ogos 2014 iaitu selepas 59 tahun Kuantan menjadi ibu negeri, ada pihak yang membaik pulih tanda perasmian yang penuh bersejarah ini. Sumber Gambar Kredit : Osman Jaafar FB Gambar Klasik Pahang.

AAP - Pasti Papan tanda tersebut adalah salah satu bahan sejarah yang perlu diperlihara.

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.