MAIN MENU

Footer Pages

15 Jan 2014

CARA NAK LAJUKAN INTERNET WIFI STEAMYX YANG PELAHAN.

Sememang amat membosankan kalau steamyx wifi atau broadband kat rumah lembah tahap "siput babi" satu apa pun tak menjadi. Sudah mood nak marah mula melanda bila mana-mana page tidak dapat dipaparkan dengan sempurna. Memang boleh jadi tension kita dibuatnya. Bila perkara ini terjadi, saya cuba mengoogle dan mencari penawarnya. Mungkin perkongsian perkara dibawah ini dapat membantu dan meringankan sedikit masalah internet yang lembah. Jom kita cuba langkah-langkah dibawah ini :

  1. Connect ke internet..on wifi..
  2. Click pada Start Menu, dan taipkan cmd di bahagian search
  3. Di cmd, taipkan ipconfig/all dan tekan enter
   4.  Cari maklumat IP Address dan Default Getaway dan salin (contoh warna hijau dibak)
5.   Taipkan ping [IP address ATAU Default Getaway] -t dan tekan enter
  6.Anda akan nampak reply seperti contoh di bawah ni. Biarkan atau lantakkan sahaja windows cmd terbuka dan berjalan sepanjang anda online.
Cara ini boleh apply dan wifi yang lembab. Saya sedang gunakannya untuk wifi sekarang ni. Agak berkesan juga. Sumber asal kredit :  richardjalil86.blogspot.com

AAP - Sekurang-kurangnya cara diatas mungkin dapat membantu meringankan sedikit kelembaban wifi dirumah anda. Selamat mencuba :)

Wassalam, Wa' Allah hualam.
 

2 ulasan:

  1. boleh test ni, kome pakai streamyx 4mb dah tapi kekadang tahap siput juga weh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kawan dah test hasilnya bolehlah kawan membuat entri ini sblmnya mmg tak bergerak apa-apa pun :(

      Padam

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.