MAIN MENU

Footer Pages

29 Jan 2015

GAMBAR TENGKU BESAR MAHMUD DAN DATO BAHAMAN DURBAR SINGAPURA 1890

Gambar ini difahamkan adalah Persidangan "Durbar Singapura 1890" kelihatan Tengku Besar Mahmud Ibni Sultan Ahmad Muazzam Shah (duduk atas kerusi) mewakili ayahanda baginda ke mesyuarat raja2 di Singapura pada tahun 1890. Berdiri di sebelah baginda ialah imam perang indera mahkota haji abdul halim (che endut) dan yang duduk di kaki kanan baginda ialah orang kaya indera pahlawan semantan Dato Bahaman dan disebelah kaki kiri ialah Imam Perang Indera Setia Tok Gajah Pahang Imam rasu bin syahrum ( Tok Gajah )

Maksud Durbar timbul daripada perkataan Urdu-Parsi (Darbar) yang membawa maksud istana raja. Durbar juga bermaksud perjumpaan atau persidangan umum yang diadakan oleh Raja-Raja ataupun Gabenor atau wizurai British di India pada masa dahulu. Sumber asal kredit kepada  : http://bendaharazamineran.blogspot.com. Gambar dan entri diolah semula oleh akuanakpahang.

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.