MAIN MENU

Footer Pages

10 Ogo 2014

LABU SENTRAL KINI TERBIAR DAN TERABAI?

Penulis sekadar ingin berkongsi artikel berkaitan dengan Labu Sentral ini yang diambil daripada Facebook,  ada kebenarannya dakwaan daripada pihak ini. Penulis juga sering kali melalui kawasan ini kerana tugasan tertentu. Amatlah malang bila melihat keadaan Labu Sentral ini terbiar dan terabai begitu sahaja.

"Di pagi Ahad ini Admin ingin bercerita sedikit perihal sektor pelancongan di daerah Jerantut dalam kawasan DUN Tahan sebab ahli politik – ahli politik berkata Projek Sturgeon akan menjadi produk pelancongan baru di Kuala Tahan dengan kehadiran lebih 100,000 pelancong dari Korea setahun (kini 100,000 pelancong setahun dengan lebih 40,000 pelancong dari Eropah, 50,000 pelancong domestic dan selebihnya dari negara lain).

Ramai yang mengetahui nama Taman Negara tetapi mungkin masih ramai yang belum pernah menjejakkan kaki ke pintu masuk utama di Kuala Tahan. Perjalanan dari bandar terdekat iaitu Jerantut ialah sejauh 60km dan mengambil masa hampir 1 jam. Dipertengahan perjalanan ini terdapat beberapa kampung seperti Felda Padang Piol, Felda Sungai Retang, Kg Merting, Kg Jong Berlaboh, Kg Tada dan Kg Labu.

Satu projek pelancongan telah dilaksanakan di Kg Labu dengan pembinaan kompleks “Labu Sentral” yang bertujuan untuk menjadi pintu masuk alternatif selain jeti bot pelancong di Kuala Tembeling. Projek yang mengandungi lot-lot kedai serta monumen “labu” ini telah dirasmikan pada tahun 2012 dengan kos beratus ribu ringgit. Setelah 2 tahun dirasmikan, statistik telah menunjukkan para pelawat kompleks ini adalah lembu, kambing, semut dan anai-anai. Oleh kerana kejayaan projek ini mendapat pelawat yang terdiri dari golongan bukan manusia, maka terdapat cadangan tambahan untuk mendapatkan pelawat manusia pula iaitu membina projek kereta kabel dan projek Safari Park.

Sesiapa yang teringin ke Kuala Tahan, silalah singgah dan melawat ke Labu Sentral kerana anda mungkin salah seorang dari 100 pelawat (kategori manusia) pertama disana.
Lu Pikir la Sendiri!" Sumber selebihnya ada boleh rujuk : DISINI

Agak malang projek yang bernilai ratusan ribu ringgit ini terbiar dan terabai begitu sahaja... siapa yang untung agaknya diatas disebalik projek ini? Anda fikirlah sendiri. Entri berkaitan semasa perasmian Labu Sentral suatu ketika dahulu yang penuh dengan warna-warninya  : Selamat Datang Ke Labu Sentral R&R Kampung Labu, Tembeling Jerantut.

Dibina oleh Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) Majlis Pembangunan (ECERDC), RM273, 000 kawasan rehat juga merupakan satu peluang bagi penduduk tempatan untuk memperkenalkan produk mereka manakala bergaul dengan pelancong yang sedang berehat daripada tiga jam menaiki bot dari jeti Kuala Tembeling. Jika dihari ini anda berkesempatan kesini, anda boleh meninjau sendiri keadaan Labu Sentral yang terbiar dan terabai begitu sahaja.

Wassalam, Wa'allahhualam.

1 ulasan:

  1. besar jg kos perbelanjaannya tu..kena manfaat kan tul2 agar jadi daya tarikan pelancong ekonomi mantap..

    BalasPadam

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.