MAIN MENU

Footer Pages

8 Mac 2014

GAMBAR KLASIK JERANTUT 1952 - 1955


  Jerantut airstrip - a bit tight even for an Auster 1952-1955
Jerantut dahulu dan sekarang
 Imej sekitar tahun 2009 daripada Google Earth

Jika diamati gambar klasik Bandar Jerantut jelas menunjukkan lokasi dahulunya seperti catatan diatas, asal dan tapak perkampungan melayu sebelum di ubah kebahagian dalamnya sedikit kerana memberi laluan pembinaan masjid lama sekarang iaitu masjid Sultan Ahmad Shah. Dahulu bersebelahan Bandar lama terdapat rumah setinggan yang didiami oleh Kaum cina. (Sekarang ini D'kilau Court)

Mengikut cerita terdahulu Jerantut terdapat sebuah lapangan terbang dibina di lokasi diatas, semasa dizaman penjajahan Inggeris dahulu. Sebelum ini masih terdapat tanda-tanda. Disini adalah sebuah lapangan terbang kerana terdapat banyak sekali jaringan besi yang masih tertanam dikawasan tersebut. Kini kawasan ini telah  didirikan Pejabat Pengurusan Air Pahang Jerantut. Berhadapan dengan kedai makan Golf Jerantut sekarang ini. Dibahagian lain masih hutan berlentara sekarang semua sudah di penuhi rumah dan bangunan.

Jika anda ada pengetahuan lainnya boleh berkongsi maklumat bersama penulis.

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.