MAIN MENU

Footer Pages

29 Jan 2014

KHASIAT DAN KEBURUKAN LIMAU MANDARIN

Bila musim perayaan tahun baru cina mungkin kita tidak terlepas daripada memakan buah limau mandrin. Mungkin dibeli atau diberikan secara percuma oleh sahabat atau jiran kita yang berbangsa cina. Disini perlu juga kita mengetahui limau mandrin tersebut boleh menyebabkan batuk, sakit perut, selsema atau terus demam.

Mungkin gejala itu tidak berpanjangan jika kita mengambil dengan cara yang betul. Banyak pendapat mengatakan limau tersebut boleh menyebakan batuk, sakit perut dan sebagainya. Pastinya ciri-ciri ketahanan buah tersebut sudah diambil kira oleh pengeluarnya. Difahamkan kulit limau mandarin itu ada banyak racun supaya buah tersebut tahan lebih lama,  supaya jadi manis dan terhindar daripada serangga dan sebagainya. Pastinya limau mandarin yang siap berbungkus masih belum lagi dibasuh atau dicuci racunnya.

Cara terbaik untuk memakan limau mandarin basuh bersama air garam terlebih dahulu buahnya sebelum makan atau sekurang-kurangnya, pastikan jari yang terkena kulit limau tak tersentuh dengan isi sebelum disuapkan ke mulut dibimbangi kesan racun tersebut boleh turut sama memasuki mulut kita. Sebaiknya dibasuh terlebih dahulu sebelum makannya.

Apapun, khasiat limau mandarin, dengan kandungan Vitamin C yg tinggi dikatakan mampu melindungi tubuh dari serangan kanser, merangsang pengaliran darah dan mempercepatkan kesembuhan luka dalaman dan luaran. Nilai kalsium yg tinggi pula menguatkan gigi dan amat mujarab meningkatkan ketahan badan terutama tulang dari ancaman penyakit pereputan gigi dan osteoporosis.

Antioksida dapat melindungi kulit dari bahan radikal bebas justeru melambatkan proses penuaan. Jus limau mandarin dikatakan mampu mengubat asma, tuberkulosis, demam, penyakit bronkitis dengan merangsang saline dalam paru2 untuk melegakan dan mengeluarkan kahak berlebihan dan melindungi paru2 dari dijangkiti virus semula. Mujarab mengatasi masalah penghadaman terutama sembelit dan kronik dispepsia.

Moralnya agak-agak juga kalau nak makan berlebihan buah limau mandarin ini, dibimbangi anda mungkin menerima alahan tersendiri. Kebelakangan ini difahamkan begitu banyak bahan kimia beracun terkandung dlm buah limau itu dan lebih membahayakan kesihatan.

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

3 ulasan:

  1. Salam,

    memang betul. hari tu saya bergasak makan limau mandrin, tak de basuh basuh dah.. en up dengan sakit perut dan batuk batuk, worst.. saya kena cirit birit

    BalasPadam
  2. Sy mkn nk hbs sekotak dh...now dh start skit tekak yg amat...mnyesal pom ade mkn...

    BalasPadam

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.