MAIN MENU

Footer Pages

13 Jan 2014

INFO : BAHAYA MAKAN KANGKUNG WALAUPUN MURAH ?

SUSULAN tersebarnya video penuh ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada majlis penyampaian bantuan kepada mangsa banjir di media sosial yang turut menyebut mengenai harga sayur kangkung, hari ini trending Facebook adalah berkaitan sayur tersebut.

Sinar Harian Online mendapati pengguna laman Facebook telah mengemaskini status dengan nama sayur kangkung beserta gambar sayur itu yang dijadikan pelbagai jenis hidangan.

Isu sayur kangkung itu juga turut mendapat perhatian Ketua Penerangan Pas, Datuk Mahfuz Omar  yang turut berkongsi menu makan tengahari "pilihan", pada hari ini.

"Apa menu makan tengahari anda hari ini?...saya makan kangkung masak kurma!," tulisnya.
Semalam Najib dipetik sebagai berkata:

"...ada yang dah turun, kangkung yang dulunya naik sekarang sudah turun.

"Bila turun kenapa tak puji kerajaan, masa naik dipersalahkan kerajaan," katanya. - Sumber Sinar Harian.

Kangkung adalah sejenis tumbuhan yang tumbuh di kawasan berair. Ada dua jenis kangkung, basah (air) dan kontang (darat). Kangkung di atas adalah kangkung air - jenis basah. Ia mudah didapati di kampung, di kawasan sawah padi dan paya.

Nama botani: Ipomoea aquatica.
Famili: Convolvulaceae.
Nama umum: kangkung air, kangkung darat dan kangkung cina.


Dahulu kita penah diceritakan kisah lintah yang berada di dalam batang kangkung yang telah dimasak ianya tidak akan mati walau dimasak selama 20 minit, . Lintah hanya akan mati jika di bakar. Moralnya kalau makan kangkung kena perhatikan betul-betul jangan sampai ada lintah yang menyusuk masuk kedalam batang kangkung tersebut. Bagi orang lelaki tidak digalakkan memakan kangkung selalu... dibimbangi akan jadi lembik macam kangkung.... pesan orang tua-tua dahulu :)

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.