MAIN MENU

Footer Pages

20 Dis 2013

KADAR MAS KAHWIN NEGERI PAHANG PERLU DINAIKKAN.

Jika dibuat perbandingan kadar mas kahwin di antara negeri-negeri yang terdapat di Malaysia, Pahang diantara negeri yang terendah kadar mas kahwinya. Sewajarnya ianya di pertimbangkan dan dinaikkan kerana nilai RM22.50 hari ini amat jauh berbeza jika ingin dibanding pada zaman dahulu,  mungkin zaman sebelum merdeka lagi. Kalau dahulu RM 22.50 boleh beli berbagai perkara. Hari ini beras sekampit pun tak lepas.

Merujuk pada berita ini : PAS Pahang akan menghantar memorandum kepada Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip) bagi mempertimbangkan kadar mahar atau mas kahwin di negeri ini supaya dinaikkan.

Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, persoalan tersebut ditimbulkan dalam mesyuarat perhubungan semalam berikutan usul daripada PAS Kawasan Pekan.

“Kadar mas kahwin di Pahang ini terlalu murah iaitu RM22.50 dan tidak pernah naik-naik sejak zaman Jepun sedangkan jika kita lihat sepanjang tempoh itu semua barang telah naik.

“Pendirian PAS Pahang ialah kita akan angkat usul ini kepada Muip. Mas kahwin di Pahang ini terlalu rendah, banyak negeri dah naik. Cadangan dari Pekan kadar dicadangkan RM250.

“Tetapi PAS Pahang mahu Maip semak semula kadar tersebut kerana kita mahu lihat jumlah yang lebih munasabah dan adil. Harga minyak pun kerajaan semak tiga sekali tahun,” katanya.- Sumber Berita

Kalau perkara lain mungkin di kaji dan disemak setahun 3-4 kali, apa salahnya mas kahwin ini dikaji semula. Khabarnya kadar mas kahwin di negari pahang tidak pernah naik sejak zaman Jepun? Gamaknya kalau setakat RM 250.00 tidak menjejaskan rakyat :)

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

2 ulasan:

  1. Kami menjemput semua blogger Ping di PingBlog.Net,Skrip agregator terkini dengan ping sangat mudah kerana auto description dan juga auto image.Setiap artikel yang telah di ping akan kami submit sekali lagi pada 'google index'secara auto dan manual untuk memaksa google indeks blog anda sekerap mungkin. Artikel anda akan dipost pada twitter dan 294 fanpage serta group facebook.Kualiti Backlink,dan highkan rank blog anda dengan memasang banner kecil kami !

    BalasPadam

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.