MAIN MENU

Footer Pages

21 Dis 2013

BAHAYA DAN RISIKO SEKIRANYA SALINAN MYKAD TIDAK DIPALANG !

Kebiasaanya kita akan memberi sahaja salinan mykad kita kepada pihak berkenaan jika ianya diperlukan. Tanpa berfikir apakah ada risikonya. Jarang sekali kita memalangkan salinan mykad tersebut di dalam perkataan contohnya "CIMB USED ONLY" dan sebagainya. Perkara dibawah ini bolehlah kita ambil iktibar bersama bertapa penting salinan mykad itu berpalang.
JOHOR BAHRU - Seorang pekerja kilang di sini, kini risau dengan keselamatan diri serta ahli keluarganya selepas mendakwa seorang ejen menjual kereta menyalahgunakan salinan MyKad milik isterinya untuk membuat pinjaman dengan ceti haram.

Mangsa, Nik Zahari Nik Hassan, 35, memberitahu, dia dan isteri, Juliana Jaafar, 32, serta tiga anaknya kini berada dalam ketakutan apabila didatangi ah long ke kediaman mereka hampir setiap hari kerana beranggapan pinjaman tersebut dibuat oleh isterinya.

Menceritakan semula kejadian itu, Nik Zahari berkata, pada 25 Ogos lalu, mereka berurusan dengan seorang wanita yang mendakwa dirinya sebagai ejen menjual kereta bagi membeli kenderaan jenis Proton Persona

AAP - Sebaiknya semua urusan yang menggunakan salinan mykad kita, hendaklah dipalang kalau nak bagi kepada Bank CIMB contohnya tolonglah tulis "CIMB USED ONLY". atau "UNTUK CIMB SAHAJA" Bagi menjamin keselamatan kita bersama, di bimbangi perkara ini disalah gunakan oleh pihak tertentu untuk tujuan lainya. Hari ini ramai orang yang mengambil kesempatan diatas kelalaian kita.

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

2 ulasan:

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.