MAIN MENU

Footer Pages

7 Ogo 2012

Kad Ucapan Hari Raya Aidilfitri Tidak Relevan Lagi

KUALA TERENGGANU – Dengan perkembangan teknologi maklumat, kad ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri sudah tidak relevan lagi dengan kedai-kedai buku dan gerai di sini mengakui ia sukar untuk dijual.
Orang ramai sudah tidak berminat lagi membeli kad ucapan itu untuk dihantar kepada rakan atau taulan disebabkan kemunculan pelbagai idea dan cara baru seperti menghantar melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) FaceBook (FB) Twitter dan sebagainya.

Tinjauan di beberapa kedai buku dan gerai di sini mendapati tidak ada langsung pelanggan yang datang membeli kad-kad ucapan yang dijual di kedai-kedai berkenaan. “Kad ucapan Selamat Hari Raya yang dijual di kedai ini, langsung tidak mendapat sambutan. Orang ramai dah tak minat lagi beli kad raya sebab boleh hantar ucapan melalui SMS, FB dan sebagainya,” kata Shukri Abdullah, 26, yang menjadi pembantu Kedai Buku Fauzi Ngah di Pasar Kedai Payang di sini, sejak lima tahun lalu.

Katanya, dulu menjelang musim perayaan memang seronok menjual kad raya sebab orang ramai berpusu-pusu membeli kad untuk dihantar kepada rakan-rakan, tetapi sekarang semua sudah berubah.
“Ada orang masuk ke kedai kita, tetapi mereka tidak beli kad raya, mereka beli majalah, buku dan akhbar,” katanya.

Kedai Buku Pustaka Seri Intan di sini juga meluahkan pendapat yang sama apabila tidak ada pelanggan yang berminat membeli kad ucapan Selamat Hari Raya. Menurut pembantu kedai itu Azizah Jusoh, 31, kedainya yang menjual beraneka jenis kad raya berkata, jarang sangat orang yang masuk ke kedai ini untuk membeli kad ucapan itu.

Beliau yang bekerja di kedai itu sejak tiga tahun lalu berkata, berbanding beberapa tahun lepas, sukar untuk menjual kad-kad raya tahun ini. Sementara itu seorang penjual kad raya berhampiran hentian bas Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) Yusof Yahya, 31, berkata, hanya mereka yang betul-betul minat dan ada kenangan manis saja membeli kad ucapan Selamat Hari Raya untuk dihantar kepada rakan-rakan. “Sejak saya buka gerai awal Ramadan ini, pelanggan yang datang membeli kad raya boleh dibilang dengan jari,” katanya. – BERNAMA

AAP - Akhirnya tradisi menghantar kad ucapan hari raya terkubur jua... Genarasi hari ini langsung sudah tidak meminatinya... lewat tahun 80-90an perkara ini seakan menjadi suatu kewajiban. Tujuan menghantar kad ucapan hari raya bagi mengeratkan silaturahim sesama keluarga dan sahabat handal.

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

2 ulasan:

  1. benar sekali tuan,
    anak-anak kita sekarang sudah tak minat lagi,
    semuanya nak cepat.

    BalasPadam
  2. Dulu berebut-rebut pilih kad raya...seronok sangat..sekarang hari raya sangat tak meriah. Iklan seperti dulu pun sudah tiada..

    BalasPadam

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.