Nuffnang dan No Copy Paste

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

27 Dis 2012

MAKAN PIZZA BOLEH MENYEBABKAN MIGRAIN?

Lelehan keju mozzarella, hirisan salami, sosej, sos tomato dan cili  diadunkan di atas roti pizza hangat. Siapa yang tak tergoda dengan hirisan pizza dengan berbagai topping sebagai pembuka selera. Tapi hati-hati, ketika anda menikmatnya, mungkin anda boleh menyebabkan migrain, atau sakit kepala sebelah.

Salah satu penyebab migrain adalah makanan yang anda makan.Kebanyakkannya mengandugi bahan yang terkandung dalam pizza diketahui sebagai pencetusnya. The National Headache Foundation menyarankan agar menjauhi makanan yang mengandungi tyramine.

Sebatian tersebut banyak terdapat pada makanan yang diperam, disimpan dalam waktu lama atau melalui proses pengawetan. Ini senarainya, seperti dilaporkan dari Glamour:


- Pepperoni dan salami
- Cheddar atau jenis keju lain
- Acar, sauerkraut, atau zaitun
- Kicap, teriyaki, miso, sos botol
- Alkohol seperti sherry, burgundy, vermouth atau bir

Kandungan monosodium glutamat (MSG) atau nitrit pada daging olahan juga diketahui boleh menyebabkan sakit kepala dan migrain. Anda disarankan untuk mengurangkan pengambilan pengambilan yang mengandungi bahan-bahan tersebutSumber dan Olahan Semula akuanakpahang


Wassalam, Wa'allahhualam.
 

5 ulasan:

  1. pulak dah
    kalau boleh elak lah mkn makanan segera ni :)

    BalasPadam
  2. Macam ngat bender di campo gamoknya yak :)

    BalasPadam
  3. Salam Yassin..
    dah migrain tu, moleklah
    di elakkan makan makanan
    segera nih :)

    BalasPadam
  4. ada benarnya jugak la.. dalam pemerhatian saya, setiap kali makan pizza ada rasa sakit kepala sebelah.... :(

    BalasPadam
  5. Baru lepas makan terus rasa sakit kepala mcm nak pitam :-(

    BalasPadam

BLOG INFORMASI | BERITA | PENGETAHUAN | SEJARAH | TOKOH | PAHLAWAN | ADAT RESAM & KEBUDAYAAN | NUMISMATIK & MATAWANG KONGSIKAN PANDANGAN ANDA BERSAMA KAMI.

SENARAI POST TERKINI

RUANG PENGIKLANAN

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

CARI ARTIKEL BERKAITAN MASUKAN KATA KUNCI

Loading

GROUP NUMISMATIK JUALAN DAN BELIAN.


KLIK IMEJ UNTUK MENYERTAI!