Kod HTML Script No Copy Paste

UPDATE ENTRI TERKINI :

26 Nov 2012

MOTIVASI DIRI UNTUK KEHIDUPAN LEBIH SEMPURNA

Ketakutan, kebimbangan, sifat ragu seringkali membuat kita kehilangan keberanian untuk melakukan sesuatu. Padahal ada banyak perkara dalam hidup ini agar kita dapat lebih berani dalam berbuat baik, berani mencintai, menangis, belajar, memaafkan.

Hidup ini terlalu singkat. Penyesalan di kemudian hari tentu tidak memberi makna. Sedikit motivasi, disunting  daripada sebuah laman inspirasi, beberpa motivasi di bawah ini sesuai untuk kita renungkan.

1.Inilah Saatnya
Pandanglah hidup bukan sekadar antara kelahiran dan kematian, tetapi hidup adalah antara sekarang dan esok hari. Dan, apa yang kita bawa dalam kematian nanti, apa warisan buat generasi seterusnya? Dengan demikian kita boleh melihat hidup secara sempurna, melakukan yang terbaik dengan apa yang kita miliki untuk kebaikan dan perdamaian.

2. Hidup ini singkat
Inilah hidup anda. Maka berjuanglah. Berjuang untuk apa yang benar, berjuang untuk apa yang anda yakini, berjuang untuk apa yang penting bagi anda, berjuang untuk orang yang dicintai. Sedarilah semasa kita masih punya kesempatan.

3. Berkorban Untuk Hari Esok
Pengorbanan kita hari ini akan kita nikmati hasilnya di masa depan. Maka, ketika kita bekerja keras untuk meraih mimpi, memilih belajar giat, membina sebuah perniagaan, atau tujuan lain, tanyalah ke dalam diri, "Adakah saya bersedia membeli masa, menukar kesenangan untuk tujuan di masa depan yang lebih baik?"

4. Jangan menunda
Ketika kita menunda-nunda, maka kita akan menjadi budak dari hari kelmarin. Kita mungkin kadang bertangguhan, "Nanti saya lakukan." Dan ternyata kita sibuk dengan hal lain, sehingga semasa waktunya sudah sangat sempit, kita mencurahkan lebih banyak tenaga. Seringkali hasilnya juga tidak optimum.

5. Gagal Itu Adalah Pelajaran
Tidak menyesali apa pun yang telah terjadi dalam hidup kita, kerana memang sudah tidak boleh diubah, dibatalkan atau dilupakan. Ambil hikmahnya dan jadikan sebagai pelajaran. Sekurang-kurangnya gagal itu lebih baik kerana kita sudah berani melakukan, berbanding menyesal kerana tidak berbuat.

6. Berdamai Dengan Diri Sendiri
Kita harus mempunyai hubungan yang baik dengan diri sendiri sebelum memulakannya dengan orang lain. Kita harus merasa berharga dan dapat diterima oleh diri sendiri, sehingga kita memiliki rasa percaya diri semasa berhubungan dengan orang lain.

7. Masa dan pengalaman adalah penawar terbaik
Suatu peristiwa yang menyakitkan anda alami sekarang ini, akan menjadi bahagian dari masa lalu. Itu juga menjadi catatan sejarah, pembelajaran, pengalaman yang menjadikan anda orang yang lebih dewasa, serta lebih bijak.

Sumber asal : http://www.marcandangel.com | Olahan Semula akuanakpahang 

AAP- Jadikan hidup ini lebih baik pada hari semalam dan hari esok lebih sempurna daripada hari ini.

Wassalam, Wa'allahhualam.

2 ulasan:

  1. bagus motivasi ni.. dalam 7 motivasi yg disenaraikan, "Berdamai Dengan Diri Sendiri" yg buatkan keadaan sya mjadi sukar... :(
    cuba berusaha tuk perbaiki diri demi kehidupan yg lebih sempurna... in shaa Allah...
    TQ encik Yassin atas perkongsian ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih sudi membacanya baik utk motivasi diri.

      Padam

PERINGATAN: Blog Aku Anak Pahang tidak bertanggungjawab terhadap mana-mana komentar yang diutarakan melalui laman blog ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik blog. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

KLIK PERCUMA DAPATKAN INFO SELANJUTNYA.

SENARAI ENTRI TERKINI :

RUJUK ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :