Nuffnang dan No Copy Paste

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

27 Mei 2012

NILAI SEMASA WANG HANTARAN DI MALAYSIA

Siapa kata wang hantaran mahal? :) pendek kata pakai baju ukur badan sendiri :) nak mahal nak murah boleh buat nilaian sendiri :) Moralanya carik le yang sepadan jangan tak ada beban batu digalas....

Hasil Kajian Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini & 
Status Pelajaran di seluruh Semenanjung Malaysia :-

- UPSR, PMR/SRP : RM1,000 - RM3,000
- SPM : RM3,000 - RM8,000
- STPM/DIPLOMA : RM8,000 - RM12,000
- DEGREE : RM12,000 - RM15,000
- 2ND DEGREE/MASTER : RM15,000 - RM20,000
- PHD : RM20,000 - RM30,000
- ARTIS/PERSONALITI : Tertakhluk pada permintaan, terma dan syarat.
- JANDA BERGETAH - Silap-silap lebih mahal daripada anak dara :)

Sesungguhnya perempuan yang baik itu adalah yang rendah maharnya… Sabda Rasulullah SAW

” خير النساء أحسنهن وجوها أرخصهن مهورا “

أخرجه أبن حبان من حديث أبن عباس


Ertinya : “ Sebaik-baik wanita adalah yang elok rupanya dan yang paling rendah kadar maharnya

” ابركهن اقلهن مهرا “

Ertinya : “ Seberkat-berkat wanita ialah paling sedikit maharnya”

Rasulullah SAW juga bersabda maksudnya :

“Sebaik-baik maskahwin ialah yang lebih rendah “. ( Riwayat Abu Daud )

Dan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

“Sesungguhnya yang besar berkat nikah ialah yang sederhana belanjanya “.
( Riwayat Ahmad )

Wassalam, Wa'allahhualam.

 

7 ulasan:

  1. perggghh ade gred jugak yak huhuhuh
    nasib zaman dulu x gini
    kalau x alamatnya x kawin laaa

    BalasPadam
  2. Kita dulu2 main pakai langsang aje yak :) nyer macam macam hari ini bujang sampai ke tualah hehehe....

    BalasPadam
  3. Cuba fikir2.. tak kira kelulusan apa pun. Kalu jemput 500 kad tetamu bermakna suami isteri 1000 tetamu yg datang. Tidak termasuk yg datang bawak anak2 seramai 5-8 org. katering zaman sekarang paling koman RM8 sekepala. kalu 1000 tetamu jadi RM8000. Hmmm... Kalu nak jimat masak sendiri laa... Buat nikah ala kadar kat mesjid jamu teh dgn kueh mueh. Kalu jamu nasi cukup lauk rebung, umbut kelapa ikan masin dan sayur2 kampung. Mana nak cari situasi macam itu lagi?. Dulu lain skrg lain. Setujukah bakal2 pengantin, artis2 atau anak org2 kenamaan majlis semurah itu. Amacam... What say you.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju dgn pandangan Mamawana betul tu kos semuanya mahal skg nie :( buat besor kena kata... buat kecik lagi kena kata :( moralnya juga buatlah diatas kemampuan kita kan :)

      Padam
  4. Assalam..
    Mak oii, mahainya..
    Pakai tak menikah la bujang2 luar sana..
    Kalau mak bapa rasa kesian kat anak2 gadis mereka, tak payah la letak mahal2, takut maksiat terjadi pulak bila nak kahwin, duit tak cukup.

    BalasPadam
  5. Saya nak cari yang UPSR jer.. :)

    BalasPadam
  6. Adoiiiiii.....mcm nk mohon keja pula nk tgk kelulusan. Knp masa nk msk meminang letak duit hantaran berserta dengan Sijilx Akedemik bagi ustaz yg nk angkat nikah tu tgk dlu lulus tak lulus wang hantaran......hehehe.....klau yg ada Digree kepil sekali dgn transkrip.

    BalasPadam

BLOG INFORMASI | BERITA | PENGETAHUAN | SEJARAH | TOKOH | PAHLAWAN | ADAT RESAM & KEBUDAYAAN | NUMISMATIK & MATAWANG KONGSIKAN PANDANGAN ANDA BERSAMA KAMI.

SENARAI POST TERKINI

RUANG PENGIKLANAN

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

CARI ARTIKEL BERKAITAN MASUKAN KATA KUNCI

Loading

GROUP NUMISMATIK JUALAN DAN BELIAN.


KLIK IMEJ UNTUK MENYERTAI!