UPDATE ENTRI TERKINI : AKU ANAK PAHANG

22 Dis 2011

KENAPA CEMBURU? | CARA MENGHADAPI PERASAAN CEMBURU

Cemburu sering disebut-sebut sebagai 'bahan' dan ekspresi rasa sayang dari suatu hubungan. Tetapi bila rasa cemburu berlebihan, bagaimana cara mengatasainya?  DEFINISI cemburu menurut kamus adalah ketakutan berpindahnya rasa kasih sayang terhadap orang lain, atau ketidakpercayaan akan kesetiaan orang yang dicintai, seperti suami, isteri atau kekasih.

Seperti yang dilapurkan dari Sofeminin, kecemburuan yang terjadi dalam suatu hubungan merupakan rasa benci kepada orang yang dianggap saingan seksualnya. Rasa cemburu merupakan penggabungan rasa takut dan marah, rasa takut kehilangan pasangan yang dicintai dan kemarahan kerana melihat pasangan tertarik pada wanita lain. Dibalik rasa takut dan marah ini, biasanya ada keinginan untuk mengawal pasangan anda. Ini adalah beberapa tips sederhana dan mudah yang boleh membantu anda mengatasi kecemburuan dalam situasi sehari-hari.
 
1. Pelajari Situasi
Langkah awal mengatasi rasa cemburu yang dirasa membawa tenaga negatif ini adalah dengan mengenali situasi terlebih dahulu. Ini boleh membuat anda mendapatkan pandangan-pandangan lain yang lebih objektif. Tanyakan pada diri sendiri apakah melihat si dia makan tengah hari dengan teman wanitanya mempunyai alasan kuat untuk cemburu atau ini hanya reaksi anda yang berlebihan.

2. Komunikasi
Sebaiknya mulakan membahagi keraguan, ketakutan dan fikiran anda ini dengan si dia, tentu saja dengan cara yang tidak berlebihan dan suasana yang selesa. Jika anda sakit hati melihat ia menjalin komunikasi rutin dengan sang bekas, jelaskan alasan hingga akhirnya ia mengerti perasaan anda. Cara lain, mulailah menjalin hubungan dengan rakan-rakan berdekatan si dia. Dengan mengenal dunia si dia, anda lebih boleh mengawal fikiran anda dari sudut pandang yang berbeza, bukan sekadar andaian anda sahaja.
 
3. Milikilah Kegiatan masing-masing
Walaupun anda mempunyai hubungan yang istimewa, bukan bererti anda dan si dia harus selalu bersama. Luangkan waktu untuk diri anda sendiri dan teman-teman ketika si dia tidak boleh bersama. Hal ini dapat mengelakkan fikiran dan andaian negatif menghampiri anda ketika si dia sedang tidak bersama dengan anda.

4. Paling penting belajarlah untuk menilai diri sendiri
Buatlah senarai high anda dan si dia, segala sesuatu yang membuat dia dan anda saling mencitai. Jikarasa cemburu menghampiri, bacalah semula senarai tersebut untuk mengingatkan anda bahawa ia mencintai anda dan anda tidak mempunyai alasan untuk cemburu dengan teman wanitanya tersebut

Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

2 ulasan:

  1. salam kenal. menarik info ni, thanks for sharing.
    Duk jerantut ye? owh saya pun dari jerantut, sabtu ni nak balik Pdg Piol.

    BalasPadam
  2. salam Yassin..
    bagus tips nya tu
    harap tak de lah
    orang yang cemburu buta

    BalasPadam

PERINGATAN: Blog Aku Anak Pahang tidak bertanggungjawab terhadap mana-mana komentar yang diutarakan melalui laman blog ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik blog. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

KLIK PERCUMA DAPATKAN INFO SELANJUTNYA.

SENARAI ENTRI TERKINI :

RUJUK ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :