[ UPDATE ENTRI TERKINI : AKU ANAK PAHANG ]

23 Nov 2010

PETUA TAHAN LAMA

(Artikel untuk pembacaan orang dewasa yang sudah beristeri sahaja)

Tadi sambil bersembang dgn seorang sahabat dia ada bertanya.. "aok ada dak petua tahan lama... tahan lama sikit aje pun dah cukup" hehehe.... jadi kalau mengikuti petua dan amalan org tua terdahulu mmg banyak. Perlu diingat,  org dahulu tak makan ubat kuat untuk tahan lama kita hari ini bagi sesetengah para suami (org lelaki) beria benor nak mencari bender ini. Jadi disini suka juga kawan berkongsi sedikit cerita daripada amalan orang-orang tua terdahulu  boleh "tahan lama" . Sebelum pada itu meh kita tengok  Sabda Rasulullah s. a. w, maksudnya: "Perut manusia itu tempat segala penyakit, manakala pencegahan itu pokok dari segala pengubatan." (Riwayat ad-Dailami)

Jika di amati cukup banyak amalan, petua serta pantang larangnya org-org tua terdahulu, boleh dikatakan untuk lebih tahan lama. Pengaruh drp amalan permakanan amat di utamakan selain daripada kawalan pernafasan, permikiran (minda)  dan melayan nafsu itu sendiri. Semua di gabungkan didalam satu amalan yang di khususkan untuk lebih bertahan lama. Disini disertakan drp beberapa amalan dan petua tersebut ;

*Jangan amalkan memakan sayuran yang bersifat lembik seperti keladi (sayur atau gulai keladi kemahang dan sebagainya) terung, kangkung dan bayam.

*Jangan kencing didalam air, sebaiknya kencing diatas batu itu amalan org tua terdahulu.

*Jangan makan sambal bermalam seperti contoh orang Pahang, suka makan sambal colek durian kalau tak abis diwaktu malam tu buangkan sahaja.

*Banyak memakan ulaman yang bersifat daun atau pucuk kayu didalam hutan.

*Jangan makan nasi sambil minum air kalau nak minum, minum sebelumnya sebaiknya minumlah selepas makan nasi.

*Bangun tidur jangan sesekali membongkok sebaiknya bangun dgn cara mengiring. Tidak kisah ke kiri atau ke kanan.

*Buat sedikit senaman khas utk org lelaki... jangan terambil senaman orang perempuan abis terperesok kedalam. Contoh senaman dibawa ini tidak sesuai bagi kaum lelaki :
Disini suka juga saya nyatakan senaman diatas yang sememang dikhaskan untuk orang pompuan sahaja, tetapi org lelaki yang tak tahu bender buat juga punah.. (senaman membongkokkan badan sambil menarik jari kaki... di tegah sama sekali utk org lelaki) kesannya senjata anda lama kelamaan mungkin semakin terperosok. Sebaiknya amalkan cara senaman seperti dibawah ini :
Sememang senaman jenis ini dikhaskan untuk orang lelaki orang perempuan jangan buat pulak! Senaman cara ini jika diamalkan kesanya senjata anda semakin "terkeluar" dan tidaklah semakin tersorok.

Oit banyak dah tu nanti kita sambung yak...:) jadi cubalah anda amalkan petua-petua diatas kut boleh membantu. Perlu diingat petua bukan hanya sehari dua untuk menghasilkan perkara yang baik, ianya memerlukan masa yang lama tidak gitu ianya tidak di sebut Petua dan AMALAN. Ok setakat ini dahulu :)

Wassalam. Wa'allahhualam. :
 

25 ulasan:

  1. heee.. jangan lama sangat esok nok kija lagik

    BalasPadam
  2. Ha3!!! cemomoi nye ayat tu, buat koi nok tergelok la plakkk

    BalasPadam
  3. Cemomoi - jangan gitu goner kalau esok tiada utk mu? hehehe... apapun ayat aok te mmg power :)

    Yestro - kaco cemomoi te :)

    BalasPadam
  4. salam..koi tunggu siri seterusnya heheheheh

    BalasPadam
  5. salam..
    cer amal macam koi,
    bila buang air besar
    tahan jangan kencing
    dulu..berak siap baru
    kencing..alhamdulillah
    orang rumah senyum manjang
    he he..la la la

    BalasPadam
  6. sahromnasrudin - amal hok tu dulu yerk :)

    Zul - mmg hebat petua aok tu bukan mudah nak buat gitu... jadi supa juga siap makan nasi baru minum air jgn sambil makan nasi minum air :)

    BalasPadam
  7. alaaaa...
    lama sikit jek tauu
    jgn lamaa ..lamaa..sangat!

    ekeke

    BalasPadam
  8. sayer tak baca n3 tu..
    khas utk llaki berbini jek kan?
    sib baik sayer x baca...lalala :S

    BalasPadam
  9. salam..

    Orang laki memang kena baca ni..

    p/s - jgn lupa ikuti sambungannya hehe..

    BalasPadam
  10. En Syed - Tongkat Ali ori tak pe jangan kapsul nama tongkat ali byk bahan kimia tu.

    Linda - mmg dia lama sikitt aje lama sgt org lain x tahan banda lalalala :)

    Shinju - aok baca sabagai penamboh pengetahuan x kisah... jgn sesekali diamalkan webee..:)

    Pozi - kawan tau aok suka petua nie hehehe nanti kawan sambung part2 kalau ada masa.

    Nizam - baca sebagai pengetahuan tidak memudaratkan hanya sebagai petua semata-mata :)

    BalasPadam
  11. ape kata kita lantik yasin ajelah jadi tok pawang besarnya..mintak dia ajar menyepoh sekali, maklumlah parang lama dah majai..petua zulkabo tu, kawan tolak tepi...bukan ape takut keta ambulan usung kawan ke hospital.. he he

    BalasPadam
  12. salam pak Habib.
    Kalau parang majai kita boleh asoh semula... cuma terkadang cara mengasoh parang tu kena dgn gayanya. Alang ker berlakang parang diasoh lagikan tajam kata dek org te.

    Petua hok diberi dek zul tu jgn buat tak pasal saloh2 gaya boleh mengidap penyakit batu karang bahaya weh. :)keknya kalau dah biasa teruskan aje hok tak penah buat jgn ditebing :)

    BalasPadam
  13. zaL_cdpx - awk tersalah baca citer yer :)

    BalasPadam
  14. ce cube pekena air rebusan ketum.....gerenti puas hati...

    BalasPadam
  15. Cikgu Jang - Nyer buat tak reti nok tidur bender tu maruuu :)

    BalasPadam
  16. salam tuan... petua yg tersenarai dlm posting di atas sungguh menarik dan bermanfaat buat kaum lelaki...juga buat kaum isteri boleh berikan petua ni kpd suami... sbb ini antara rukun dlm bab kebahgiaan suami & isteri...

    BalasPadam
  17. palih mengkala keladi kemahang te goner nok menahannye bang yassin...heheee

    BalasPadam
  18. sila lawati www.senyum.my untuk pelbagai info berguna dan pelbagai pilihan produk seksual lelaki dan wanita.

    terima kasih.

    BalasPadam
  19. AAP..awk tulih ne dlm post psl budak ABS hak kena rasuk tue. "Menurut hadis yang di riwayatkan An nasa’ bahawa nabi s.a.w bersabda “jangan kencing di atas batu, lalu sahabat bertanya kepada Qatadah, Qatadah menjawab, nabi bersabda ianya adalah tempat tinggal jin”.
    Dah tue petua kncing atas batu tue xleh pakai la. hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bawak masuk kebilik airlah batu tu hehehe......

      Padam
  20. Jom kongsi ilmu di www.senyum.my ;)

    BalasPadam

Kongsikan pandangan anda disini :

KLIK PERCUMA DAPATKAN INFO SELANJUTNYA.

KLIK DAN DAPATKAN INFO SELANJUTNYA!
Klik Jom Bersama Kami!

SENARAI ENTRI TERKINI DAN POPULAR :

ARKIB ENTRY BLOG AKU ANAK PAHANG

KOMEN TERKINI

CARIAN ARTIKEL BLOG AKU ANAK PAHANG

Loading