MAIN MENU

Footer Pages

13 Feb 2015

VIEW : BANDAR LAMA JERANTUT, D'KILAU, THE MALAY BAZAAR JERANTUT

Hari ini penulis sempat meluangkan sedikit masa untuk mengambil gambar-gambar yang berkaitan yang terdapat di bandar lama Jerantut ini antaranya permandangan bandar lama Jerantut, D'Kilau, The Malay Bazaar dan kawasan sekitarnya untuk dijadikan perkongsian bersama.

SEDIKIT LATAR BELAKANG DAERAH JERANTUT
Daerah Jerantut merupakan daerah yang terbesar dalam Negeri Pahang Darul Makmur. Keluasannya ialah 2,900 batu persegi (755,771.93 Hektar). Disempadani oleh Negeri Kelantan dan Terengganu di Utara, Daerah Temerloh dan Maran di Selatan, Daerah Lipis dan Raub di Barat dan Daerah Kuantan dan Negeri Terengganu di Timur. Ia mempunyai 10 buah mukim yang terdiri daripada 295 buah kampung yang ditadbirkan di bawah 58 JKKK. Sebahagian daripada kawasan-kawasan FELDA dan Kampung Tradisional adalah termasuk dalam kawasan Lembaga Kemajuan Wilayah Jengka (LKWJ) iaitu kawasan-kawasan seberang Sungai Pahang dan Sungai Tembeling (daripada sempadan Temerloh/Mukim Burau hingga ke Kg. Merting di Mukim Tembeling).

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.