MAIN MENU

Footer Pages

21 Feb 2015

FOSIL TUMBUHAN BERUSIA 200 JUTA TAHUN DITEMUI DI JERANTUT

Jerantut : Buat pertama kalinya dalam sejarah negara, Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia telah menemui fosil tumbuhan dari zaman jura berusia diantara 146 juta hingga 200 juta tahun telah ditemui oleh seorang ahli paleontologi tempatan di simpang Kota Gelanggi, Jerantut.

Usia bumi sudah menjangkau 4600 juta tahun telah dibahagikan kepada zaman-zaman tertentu. Setiap zaman ada hidupan flora dan fauna tertentu daripada fosil tumbuhan. Penemuan fosil di Kota Gelanggi tersebut hanyalah tumbuhan pada zaman jura sahaja. Pokok-pokok tersebut tumbuh dan membiak mungkin berbunga lalu berbuah dan dimakan oleh haiwan-haiwan herbivor ketika itu. Dinosaur kini semua telah pupus dan hanya tinggal kesanya sahaja. Fosil ini hanyalah untuk dikaji dan dihayati oleh manusia bahawa maha besarNya Allah yang telah menjadikan alam ini. Ikuti Lapuran penuh diruangan eksklusif Berita Harian pada 21.02.2015. Sumber : Berita Harian & Facebook.

Wassalam, Wa'allahhualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.