MAIN MENU

Footer Pages

31 Jan 2014

NOSTALGIA WAYANG PACAK

Wayang pacak merupakan pertunjukkan wayang yang dianjurkan oleh Jabatan Penerangan Malaysia sekitar tahun 1960-an hingga 1970-an di Semenanjung Malaysia. Ia merupakan wayang bergerak dari satu tempat ke satu tempat lain dengan menggunakan van atau bot.

Sebelum pertunjukan wayang dimulakan pada sebelah malam sekitar jam 8.00 malam , ada sesi penerangan yang dilakukan oleh pegawai penerangan berhubung bahayanya kegiatan anasir komunis di hutan dan kepentingan meneroka tanah dan bercucuk tanah dalam program Bumi Hijau . Beberapa risalah dan poster bersaiz kecil dan besar brkaiatan program kerajaan diedarkan untuk ditampal di dinding masjid,surau, dewan, rumah, sekolah dan sebagainya. Poster ini menunjukkan mayat pengganas komunis yang telah ditembak mati.

Tayangan gambar dimulakan sekitar jam 8.00 malam menggunakan generator yang dibawa. Ketika itu tidak ada televisyen dan bekalan elektrik di kampung-kampung. Sambutan daripada penduduk kampung memang menggalakkan terutama sekali di kalangan kanak-kanak . Di pertengahan tayangan diselitkan pula dengan syarahan atau ceramah pula dan inilah tujuan utama Jabatan Penerangan Malaysia sebagai perang urat saraf agar penduduk kampung tidak terpengaruh dengan dakyah komunis yang dikatakan anti agama Islam. Kebiasaannya cerita yang disiarkan lebih menjurus kepada semangat patriotisma, kesetian dan rasa kecintaan terhadap negara.

Wayang pacak ini memerlukan kain layar putih sebesar 3 meter X meter direntang di tengah padang. Biasanya diadakan sempena sambutan ulang tahun kemerdekaan Malaysia atau bila datang pembesar atau orang kenamaan melawat ke satu-satu kawasan tersebut. Kakitangan Jabatan Penerangan datang dengan van jabatan. Sumber ms.wikipedia.org

Apakah anda ada nostalgia dengan wayang pacak ini? Mungkin ada yang tahu, ada yang langsung tak tahu,  yang pastinya generasi sekarang sudah tidak mengetahui. Penulis masih sempat dengan wayang pacak ini di sewaktu ketika dahulu sekitar tahun 1970an di Jerantut Pahang. Sememang meriah mungkin itulah satu-satunya hiburan yang mungkin ada dimasa itu.

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.