MAIN MENU

Footer Pages

5 Dis 2013

PULAU DEDARI @ PULAU DHARI JERANTUT FERI

Pulau Dedari @ Pulau Dhari terletak di Jerantut feri dalam beberapa kilometer sahaja dari bandar Jerantut. Pulau dhari ini akan jelas kelihatan bila anda berdiri di atas jambatan Feri Jerantut. Pulau ini sudah lama menjadi penanda aras banjir bagi masyarakat setempat. Sekiranya pulau ini tenggelam maka keseluruhan kampung-kampung sekitarnya juga akan tenggelam sama.

Setakat tengah hari tadi 05.12.2013 pulau ini masih kelihatan sebahagiannya sahaja. Jika air bah bertambah besar pulau ini langsung tidak kelihatan. Masyarakat setempat amat mengetahui akan situasi ini. Penanda aras banjir pada pulau ini sudah amat maklum bagi penduduk disana. Harap-harap pulau ini tidak tenggelam jika tenggelam alamat banjir besar akan berlaku di kampung sekitarnya. Untuk makluman juga setakat tengah hari tadi air daripada sungai pahang telah melimpah ke kawasan kampung sekitar Jerantut feri ini dan banyak jalan utama sekitarnya sudah ditutup.

Sebutan 'Pulau Dhari' biasa disebut oleh masyarakat setempat.

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

1 ulasan:

  1. singgah blog anak pahang...banyak info menarik disini..selalu juga pi jerantut kg mertua di benta...baru tahu ttg pulau dhari ni..tqvm

    BalasPadam

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.