MAIN MENU

Footer Pages

27 Nov 2013

PASANGAN KAHWIN MUDA BERCERAI TALAK 3

MASIH ingatkah anda dengan perkahwinan pasangan muda Nor Fazira Saad, 13, dan Mohd Fahmi Alias, 20, di Kulim, Kedah pada 17 November tahun lalu?

Perkara itu mendapat liputan yang cukup hangat lantaran usia mereka terutamanya pengantin perempuan baru menginjak 12 tahun pada waktu itu.

Nor Nazira dan Mohd Fahmi dinikahkan selepas mendapat perintah mahkamah mengikut Seksyen 18 (1) (a) Enakmen Undang Undang Keluarga Islam Kedah 2008 dengan mas kahwin RM1,500 dan wang hantaran RM4,552.

Sewaktu ditanya pihak media, kedua-duanya pernah mengatakan yang mereka sudah bersedia untuk menggalas tanggungjawab suami-isteri dan usia bukanlah penghalang untuk mereka.

Pada masa yang sama, keluarga terutama bapa Nor Fazira, Saad Mustaffa, 43, berpendapat tindakannya mengahwinkan anaknya yang sudah tidak bersekolah selepas tamat darjah enam itu adalah kerana tidak mahu pasangan ini terjebak dalam maksiat.

Bagaimanapun, beberapa jam yang lalu, kami terkejut apabila mendapat perkhabaran bahawa Nor Fazira dan Mohd Fahmi sudah disahkan bercerai pada 11 November lalu di Mahkamah Syariah Kulim. Sumber : mynewshub.my

AAP - Fakta yang perlu dilihat dan difikirkan : Sudah menjadi janda ketika uisa 14 tahun (mungkin diantara janda paling muda di Malaysia) Kenapa terus bagi talak 3 ? apa kes boleh jadi sedemikian rupa? Jadi benarlah faktor usia tetap mempengaruhi perkahwinan. Selain kemampuan zahir dan batin, kewangan dan sebagainya. Tidak kurang ilmu pengetahuan tidak mencukupi untuk segalanya bagi membina sebuah rumah tangga. Perkahwinan tidak disandarkan kepada kemahuan (nafsu), rasa cinta semata-mata . Lebih penting disana ada tanggunjawab yang perlu dipikul, perkongsian kehidupan dan persefahaman hidup berumah tangga.

Apapun, kami doakan yang terbaik untuk Nor Fazira dan Mohd Fahmi untuk meneruskan hidup baru mereka selepas ini. Jadikan semua ini satu pengajaran, tauladan dan pengetahuan untuk menempuh hari-hari mendatang. Kalau sudah talak tiga nak bersama balik kena cari cina buta :(

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

2 ulasan:

  1. ada lagi kes yang menyedihkan...muda2 lagi dah pun menjanda.

    BalasPadam
  2. kahwin 17 nov..
    bercerai 11 nov
    tahun sama ker tahun lain-lain

    BalasPadam

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.