MAIN MENU

Footer Pages

22 Nov 2013

70 PERATUS PEKERJA DI MALAYSIA MENGALAMI STRESS DAN TEKANAN KERJA?

70 Peratus Pekerja Di Malaysia Alami Tekanan
Kajian oleh penyedia pekerjaan global, Regus Research menganggarkan hampir 70 peratus pekerja negara ini menghadapi masalah berkaitan stres berikutan ketidaktentuan ekonomi global pada waktu ini.

Regus Research turut mendapati hampir separuh respondan di Malaysia yang terlibat dalam kajian itu berasakan tahap stres mereka semakin meningkat dan 42 peratus mereka mendakwa tidak cukup tidur kerana terlalu bimbangkan tentang kerja.

“Masalah berkaitan stres boleh menyebabkan obesiti dan sakit jantung, alzheimer, kencing manis, kemurungan, masalah gastrousus dan asma.

“Kajian ke atas lebih 26,000 pengurus perniagaan dan eksekutif kanan di 95 negara termasuk Malaysia itu turut mendapati masalah berkaitan stres meningkatkan isu ketidakhadiran yang boleh menjejaskan produktiviti perniagaan dan masa depan pekerja,” kata kenyataan itu hari ini.

Menurut kenyataan itu, kajian sama turut mendapati 33 peratus daripada respondan sentiasa berasa bimbang akan kehilangan kerja, manakala 32 peratus berasa kurang yakin dengan sektor pekerjaan mereka.

Kajian juga mendapati 53 peratus daripada respondan percaya keluarga dan rakan mereka mengetahui masalah berkaitan stres yang dialami dan 47 peratus percaya stres akan menjejaskan hubungan antara pekerja.,

Pengarah Wilayah Regus Research, John Henderson dalam kenyataan sama berkata, ketidaktentuan ekonomi global memberi tekanan kepada golongan pekerja kerana mereka dikehendaki bekerja lebih dalam kekurangan.

“Masalah ini menjejaskan kehidupan peribadi pekerja. Paling penting adalah kesihatan mereka dipertaruhkan akibat tekanan yang merupakan pemangkin untuk beberapa penyakit serius.

“Perniagaan yang proaktif dan mengambil berat isu tekanan akan mendapat pekerja yang sihat dan mengurangkan ketidakhadiran,” katanya. - Mynewshub.my

AAP - Sememang kalau dapat boss yang kurang bertolak ansur dan tidak memahami masalah orang lain boleh jadi strees ! Stress lambat laun boleh membuat seseorang boleh menjadi gila kesudahannya. Sebaik jangan dilayan dan difikirkan sangat habis kerja tutup buku buka cerita lain :)

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih di atas kunjungan anda ke halaman blog ini. Paparan blog lebih menarik jika anda menggunakan paparan versi website. Sebarang pertanyaan, pandangan dan cadangan. Sila email kepada pengarang. Terima kasih.