Nuffnang dan No Copy Paste

DAPATKAN INFO PERCUMA DARIPADA PENAJA KLIK IKLAN

UPDATE ENTRI TERKINI :

12 Nov 2013

SAMBAL HITAM SUDAH DISEBUT SAMBAL PAHANG

Sambal hitam, yang popular dengan rasa manis, masam dan pedas yang dibuat daripada cili, ikan bilis dan Belimbing buluh, secara rasmi ditukar nama kepada "Sambal Pahang".

Tengku Puan Pahang Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah membuat perisytiharan rasmi pada Peladang peringkat kebangsaan, Penternak dan Nelayan 2013 Hari pameran di sini semalam. Tunku Azizah berkata sambal ini telah terkenal di barat Pahang, terutamanya Jerantut, Kuala Lipis dan Raub.

"Saya bangga bahawa kita boleh mempromosikan makanan ini sahih, yang popular di kalangan orang-orang tua. Saya bersyukur bahawa kerajaan negeri, Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan dan negeri muzium membantu saya untuk menghasilkan sebuah buku mengenai masakan tradisional di negeri ini."

Tunku Azizah berkata, dia merancang untuk menerbitkan sebuah buku kedua tidak lama lagi, memberi tumpuan kepada pencuci mulut tradisional di negeri ini.

"Saya mengambil masa yang lama untuk belajar masakan setiap daerah di negeri ini. Saya percaya mereka adalah 'khazanah' yang perlu ditemui."

Turut hadir ialah Pembangunan Luar Bandar negeri, Pertanian dan Pengerusi Jawatankuasa Asas Tani Datuk Shafik Fauzan Sharif. Shafik berkata sambal Pahang telah dipilih untuk dikomersialkan, kerana ia telah mendapat minat di kalangan generasi muda.
Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah (kanan) di Farmers peringkat kebangsaan, Penternak dan Nelayan 2013 Hari pameran di Kuantan Sumber : www.nst.com.my

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

12 ulasan:

  1. like sambal itam...mak sy bisness kecil2lan sambal itam di raub:)
    new trademark org pahang kite selain patin tempoyak.

    BalasPadam
  2. Belum pernah lagi merasa sambal ini.. mana nak cari kat Johor ni ea?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau kat Pahang mudah nak cari :) kalau pandai buat sendiri sebenarnya tak susah mana paling penting ada bahan asasnya belimbing berebus.

      Padam
  3. Sedap sambal ni, che mat pernah buat sekali. Cuma nak rebus belimbing buluh tu saja makan masa yang agak lama...kena rebus sampai kecut dan jadi kaler orang minyak...apa2 pun sambal hitam layak di panggil sambal pahang...tahniah..satu lagi warisan bangsa yang harus dipelihara terutama rakyat Pahang - suka dengan cara Tengku Puan Pahang tu..maklumlah kami berasal dari negeri yang sama Johor...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita kalau bab memasak nie mmg kena tabik kat Mat Gebu :)

      Padam
  4. Assalammualaikum fb sy Fauziana Samat..adalah salah seorg dr penjual Sambal Belimbing Hitam dan Sambal Tumis Tempoyak secara On9..memang bermintaan dikalangan kwn2 dr mggu ke mggu memang menggalakkan..dr seluruh Negeri di Malaysia termasuk kwn2 fb jgdr Sabah Dan Saawak..alhamdulillah bisnes saya baru berjalan 6,7bulan..Ramai kwn2 sy yg repeat order hingga 7,8kali.sesiapa yg berminat boleh lawati fb sy utk menempah,membeli..tqvm.:-)♡♥

    BalasPadam
  5. saya baru tahu sambal pahang = sambal hitam sedap yg amat makan dengan nasi panas....dapat masa kenduri kahwin 'doorgift'....kat botol ada label tulis sambal hitam...cuba makan ternyata tak mengecewakan....

    BalasPadam
  6. Assalam,
    sy juga salah seorang peniaga Sambal Hitam Pahang ni....boleh lawati page fb sy utk menempah/membeli yer.... https://www.facebook.com/sambalmakwe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih boleh kami berkunjung kesana nnt.

      Padam
  7. Salam..kami ada menjual Sambal Belimbing Hitam Siblings Homemade...Jika berminat boleh hubungi kami atau melawat fb dan blog kami...

    Roslina - 013 9945803...

    Facebook :https://www.facebook.com/pages/Sambal-Belimbing_Siblings-Homemade/684402898275573

    Blog : http://siblingshomemade.blogspot.com/

    100 gram - RM6.00
    200 gram - RM11.00
    500 gram - RM27.00
    1 kg - RM50.00
    *Tidak termasuk postage.
    *COD - Sekitar Kuala Lipis dan Raub...

    BalasPadam
  8. Macam kenal gambar tu. Hehe. Tapi xpa. Boleh layari www.facebook.com/sambalhitamtumbok atau www.sambalhitamtumbok.blogspot.com. atau blh wasap saya di 013-5079800.. Gambar ni macam gambar 1st sy buat sambal dulu. Hehe

    BalasPadam

BLOG INFORMASI | BERITA | PENGETAHUAN | SEJARAH | TOKOH | PAHLAWAN | ADAT RESAM & KEBUDAYAAN | NUMISMATIK & MATAWANG KONGSIKAN PANDANGAN ANDA BERSAMA KAMI.

RUANG PENGIKLANAN

KLIK INFO PERCUMA DRP PENAJA IKLAN

ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

CARIAN ARTIKEL BLOG AKU ANAK PAHANG

Loading

SEARCH GLOBAL BY GOOGLE WITH WEB

Memuatkan ...