Nuffnang dan No Copy Paste

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

29 Dis 2012

ORANG PEMARAH LEBIH PANJANG UMUR ?

Apakah anda merupakan orang yang suka marah ? Jika jawabnya ya... bererti anda memiliki umur yang lebih panjang dibandingkan dengan orang yang tidak suka marah.

Orang yang lebih suka marah biasa akan lebih mudah terkena penyakit darah tinggi atau pun strok namun taukah kamu ternyata orang yang suka marah memiliki umur yang jauh lebih panjang dibandingkan dengan orang yang tidak suka marah.

Perkara ini dibuktikan oleh hasil kajian terbaru para penyelidik mendapati hubungan antara marah dan panjang umur sebagai contoh negara Itali dan Sepanyol yang dikenali rakyatnya sebagai pemarah ternyata memiliki berkemungkinan hidup dua tahun lebih lama berbanding dengan masyarakat Britain yang tak suka menunjukkan kemarahan.

Hubungan marah dan panjang umur terjadi akibat dari mengungkapkan perasaan negatif secara terbuka adalah kunci untuk kesihatan jangka panjang sedangkan memendam amarah ternyata malah boleh membuat bebrbagai macam penyakit fizikal.

Perkara ini dibuktikan oleh penyelidik yang telah mengkaji sebanyak 6000 pesakit dalam kajian tersebut mendapati bahawa orang yang lebih memendam marah ternyata berisiko terkena penyakit seperti seperti kanser, kerosakan buah pinggang, dan penyakit jantung.

Walaupun berisiko, ada kabar baiknya juga orang yang tidak suka marah ternyata mempunyai tahap penembuhan lebih besar terhadap penyakit kanser, kerosakan buah pinggang, dan penyakit jantung.

"Oleh kerana kecenderungan mereka untuk mengendalikan diri, orang yang mampu menahan kemarahan biasanya lebih disiplin dan bermotivasi untuk menyesuaikan diri dengan gaya hidup mereka," ungkap Marcus Mund, ketua penyelidikan. Sumber | Olahan Semula akuanakpahang

AAP - Kajian tetap kajian umur dan segalanya semuanya ketentuan illahi. Gamaknya orang melayu dahulu  hebat dengan sifat marahnya (melawan musuh) sebab itu orang dahulu panjang umurnya :)

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

10 ulasan:

  1. Tu dia Sin.. info berkesan ni..boleh praktik kan dak ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila marah2 tentu badan sikit panas :)

      Padam
  2. Oh, macam tu pula..
    jom sama-sama kita marah-marah ! :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jom :) jgn lebih2 nnt kena marah pulak :)

      Padam
  3. Biar betul Abg Yassin.... Salam ziarah dari koi wehhh. Moh follow blog baru koi...

    Echam

    BalasPadam
  4. wah.saya suka marah dan memaki kalau tak tahan.kihkihkih..buruk perangai.

    BalasPadam
  5. alamakk tak suka marah2 la.. kalau tak puas hati pn lbh suka pendam mgkin sbb tu kot selalu rasa sebak sendiri... huhuu...

    BalasPadam
  6. as-salam
    saya cepat marah cepat cool,camne tu?

    BalasPadam
  7. salam..
    pulak dah..?
    macam-macam la kan
    he he...

    BalasPadam

BLOG INFORMASI | BERITA | PENGETAHUAN | SEJARAH | TOKOH | PAHLAWAN | ADAT RESAM & KEBUDAYAAN | NUMISMATIK & MATAWANG KONGSIKAN PANDANGAN ANDA BERSAMA KAMI.

SENARAI POST TERKINI

RUANG PENGIKLANAN

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

CARI ARTIKEL BERKAITAN MASUKAN KATA KUNCI

Loading

GROUP NUMISMATIK JUALAN DAN BELIAN.


KLIK IMEJ UNTUK MENYERTAI!