Nuffnang dan No Copy Paste

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

11 Nov 2012

MACAM MANA NAK BUAT HONDA EX5 LEBIH LAJU?

Ini soalanya : camne nk buat honda ex5 1997 lebih laju?.... banyak part aq dh tukar.. aq rasa dh overspend duit kat moto aq nie dgn part racing tp msh gk slow.. mtk pendapt ckit?? plss.. Soklan ni terjumpa dekat alam maya :)

Nie jawapan drp mat motor : ko pakai je brg racing spirit kaburetor uma racing... yang besar punya... lpas tu ko pusing kaburetor tu kot blakang crankshaf ko p mesin ckit...ko pakai block n head ex5 class1.ko p potong sampai jd saiz 59. kalau ko nk laju lg ko potong saiz 60... tp block ko tu kena besar la.... kalu block ko saiz 53 or 56 xley nk buat.. lpas tu ko pakai cam racing ko upgrade gearbox ko.. biar boleh tarik panjang punya ko pakai spring cluth yang racing punya tp ko kena paka 2 je spring cluth kalau x motor ko jd brgetar ko paka cluth uma racingoneway cluth ko tukar yang baru lu x motor ko xkn pikat jgk lau ko nk suh kuar ujung ko pakai spocket blakang 30 n spocket depan 15 ekzos ko kena p belah r ckit biar dye brgerak dgn lancar - Sumber : www.gempak.org

Nie jawapan drp AAP - Bertapa penat-penat jurutera kat Jepun yang memikir, membuat dan memasang motor tu... dah sempurna segalanya awak orang nak repel pulak lagi mmg kaco....nak tambah laju lagi... tak keharuaan sungguh...  nak laju jangan pakai EX 5 beli motor yang lagi besor CCnya 150cc atau 250cc ke tentu lagi laju :) tidak kah kalau sudah di ubahsuai akan membahayakan diri sendiri? nak bawak laju nak gi kemana? hospital atau belakang hospital? sendiri mau ingat... sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tak berguna... pandu cermat jiwa selamat.

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

65 ulasan:

  1. Org kita bab ubah suai memnag terer
    Jepun pun pening hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak syak lagi budak melayu kita mmg terer bab ini....

      Padam
  2. huhu.. rakyat malaysia yg kretif dan inovatif..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba dia org pakat2 buat motor sendiri dan pasarkan kat pasaran kita jenama malaysia 100% tentu lagi bagus. Pada duk ubah yang org punya apa brand hehehe.....

      Padam
  3. aku law jdi korang.....aku wat rka bntuk mto sndri.
    pi skrng aku gah wat plan nak wat rka bntu enjin mto aku.n aku akan nmakan mto tu h.y.g

    BalasPadam
  4. hahaha....pndapat aku, aku modified moto ni sbb xdek duit nk bli FZi. Klu de duit xdek maunye nk modified2 moto 100cc neh...buang karen jek..

    BalasPadam
  5. set long baru leng-leng , tp brng ex5 class 1 ni payah btl nk dpt kt tmpt daku ni brader , dh laju & leng , xpyah dok gatal try kt jalan biase , mnyusah kn org je , check in highway , bru feel der

    BalasPadam
  6. yang modi moto ni bukan orang malaysia je..orang thailand vietnam indonesia sume dah lama buat..modi pulak bukan main hentam tapi semua tu guna ilmu engineering..even di US dah lama diorang ada racing kit utk naikkan performance moto2 stended, so apa peliknya? yang peliknya orang yang tak pernah tahu pasal modi dan terkejut beruk pasal modi, mcm la modi moto tu suatu jenayah..pemikiran penakut yang mcm ni akan sentiasa berada di takuk tuuu je..

    BalasPadam
  7. dah cukup laju dah tu... nak laju cam ne lagi? kalau tak puashati jugak motor tu tak laju... kau drive le tak pakai brek.... kau tanggal semua brek motor yang ada... gerenti pass tu kau tahu motor kau laju ke tak.... saya dah try cara ni.... gear tu jugak la jadi kawalan brek... pandai kau kawal gear semakin hebat lah kau bro...hehehe

    BalasPadam
  8. ape?jepun dah buat elok2. Pandainya awak.. Cerita yang sebenar adalah kerana block. Bila block dah calar mesti la kena potong block 2.bila block da besar part2 yang berkaitan mestilah perlu update contoh hicam,rod,cranksaf,sistem valve inlet/valve exoust @ head block itu sendiri,sistem pengapian. Semua yg sy sebut tadi adalah faktor kecekapan bahan bakar.atau pekara lain yang selain dari saya ckp td bermaksud sebgai cth saiz blok honda wave 125s standart 52mm (anggaran) setelah mengalami kehausan harus dibaik pulih @ potong block menjadi 56mm @ 58mm dan lain2 mengikut saiz piston yang ada di pasaran.part2 yg saya sebut di atas juga penting untuk mengejar CC yg telah meningkat. Part2 yg berlambak dipasaran banyak spec cth ori genius part(ada juga buatan tempatan sudah tentu ori),local(tempatan-Made in Malaysia),tiruan,performen part a.k.a racing (ada ori ada tiruan
    ) Rentetan dari sebutan ori dan local oleh pengguna adalah datangnya dari kemenangan pihak penjual yang memperbodohkan pengguna puluhan tahun dahulu sehingga pengguna tidak mampu menilai dan di perbodohkan. Akhir kata gunalah barangan dari pengeluar jenama atau alat ganti yg lebih tahan lasak dari alat ganti ori motor/kilang.

    BalasPadam
  9. bila block dah rosak atas faktor kehausan.kemudian hanya potong blok untuk menhilangkan kehausan cth 52mm da calar gi potong jd 53mm (kalau ade la piston 53mm nak sarung kat silinder blok yg jd 53mm,ini sbg cth) kemudian hanya menharap itu sahaja,penguna akan menanggung kos bahan bakar yg tinggi dan tidak cekap tetapi ada formulanya sbg cth sistem makenikal asal 52mm dah jd 54mm part2 asal sptr cam,valve dll masih blh mengejar output power yg dijana oleh ruang pembakaran 54mm sudah tentu baik untuk mengekalkan part mekanikal asal, tetapi jika saiz block sudah 20kali dibaikpulih(over saiz) sehingga menjadi 63.0mm kira2 bersamaan 150cc sudah tentulah part2 yg berkaitan tidak mampu mengejar output power dari ruang pembakaran 63.0mm yg secara amnya juga menambahkan kelajuan umpama wave 125s jadi suzuki belang r150 disebabkan saiz blok belang ialah 63.0mm. Yg menjadi kebodohan mat motor malaysia ialah dari 52.0mm terus potong jadi 63.0mm sedangkan block itu blh di re-bore beberapa kali sebelum menjadi 63.0mm(tak termasuk kepada golongan yg memang tahu selok belok modifikasi ekstrem kerana mereka memang tahu apa yang mereka buat sedang orang yg
    Tak tahu buat-buat pandai smbl berkata riak 'jepun dah buat elok dah kenapa nak gatal tangan' @ ' ex5 mmg padan la speed 120km/j nak laju bli la 250,650 dan cacian2 seumpamanya dari org bodoh sedangkan ex5 blh upgrade cc selagi ada) block menjadi haus adalah 'pasti' dan 'fakta'. Maaflah jika sy berkasar teguran dari saya mmg kena pada tempatnya untuk mengubah persepsi sempit anda.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih diatas ulasan panjang lebar awk... kita mmg kita tak pandai..cuma lebih memikirkan soal keselamatan anak-anak muda kita. Bila mana perkara tersebut telah diubahsuai.

      Padam
    2. Apa maksud potong jadi 63.0mm dengan maskdud rebore jadi 63mm?

      Padam
    3. Salam sahabat...nk tnye lah ckit...knpa erk moto sy ex5...pikat xda lansung...cluth plate sy da tukar spring cluth pon tukar...cup tu pon sy da tkr tp moto tetep lembap...dah jd auto mcm naik skuter plak..😊😊😊..?? Minta pertua sikit

      Padam
    4. kalau nk memikat makeup moto lawa2 bro ������ pikat oh pikat

      Padam
  10. salam.. boleh join tak pasal modified motor ni? saya pun nak kongsi ilmu jugak dngan saudara2 semua...

    http://alangmotors.blogspot.com/

    BalasPadam
  11. modi kaw2... racing pastu mampos padam muke... kalo da motor cc100 xpyah modi laa.. laju mmg laa.. tp mlayang.. pemikiran mat rempit sume bodoh bangang abadi... mayat bsepah atas jalan nt DBKL gak yang kutip... kutip sndiri xpe gakk..... sialll luuuu.. phuiiikkk.!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. dia x susahkan ko so npe ko senak

      Padam
    2. Taw xpe . x memyusahkan ko pon . moto dia suka hati dia lah nak buat ape pon . ko plak yg lbih2 .

      Padam
    3. aku mencipta kelajuan bukan nya selalu pn mengejar kelajuan yg lain..tetapi untuk mengejar masa..itu yg peting..tau arrr
      hang tau paaaaa...sebb hobi kami cita² kami..

      Padam
  12. geli sial aku baca ayat lu orang serupa pomen menerang serba serbi tentang moto. kalau buat moto tak semestinya nak lumba. mungkin ada orang nak buat sikit sbb nak tambah kelajuan. baru laju sikit nak ulang alik p kerja. dan lagi satu , kalau buat minyak tak semestinya kuat. kadang lagi safe sbb perah sikit dah laju. bergantung pada pomen punya setting.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Satu komen yang saya agree..betul kata member kita ini...kebanyakan dari kita memodifikasi motor untuk reaksi cepat bukan untuk lumba

      Padam
    2. betul tu...aku sokong..πŸ‘πŸ‘πŸ‘
      #aku suka

      Padam
  13. kalau nak laju sikit boleh. just buat standard modi (blog,cam,carb.) lebih selamat daripada nak buat gearbox bagai. bende dalam takyah usik. usik tiga bende tu tadi. kebanyakan budak skrg kalau buat ex5 standard modi : block 53/54 , camp potong , carb wave125. pomen terbaik punya setting dah laju dahh

    BalasPadam
  14. Nak laju beli moto superbike..terlampau laju dah..silap2 tak berani nak out trottle..:)

    BalasPadam
  15. Duit bnyak x pa la..nk bli superbike gna duit bkn guna air liur...org yg x berani bawa laju2 ni penakut...hahaha...

    BalasPadam
  16. Steady Khairul...yang penting objektif nak bagi laju & sedap naik. Nak kira maut, naik basikal ciput pun org langgar belakang...Steady org kita

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jalan kaki pun maut juga..

      Padam
    2. Jalan kaki pun maut juga..

      Padam
    3. betul tu..kalau kata nk mati..jatuh tngga pn boleh mati.
      kan²...

      Padam
  17. Setengah org modi moto untuk laju sikit dan selesa bwk. Tak semua modified untuk race ja. Yg jenis modi untuk race tu, bahaya la. Sbb x mampu beli moto yg elok dan laju sikit, sbb tu modi. Kalau mampu, tak sentuh dah moto lama cc rendah ni. Mcm saya :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betol2.lgi badan berat 100 kg ke atas...80 je moto pegi walau full troter

      Padam
    2. Betol2.lgi badan berat 100 kg ke atas...80 je moto pegi walau full troter

      Padam
  18. Tak payah la nk modified motor nk bg laju...buang duit jer...motor klu dh modify ni enjin tak tahan lama dh..mula mmg sedap la laju berdesup lepas tu masalah sana sini...bila dh rosak motor sibuk cari brg panas.tu pasal kes kecurian motor meningkat saban tahun...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu bukn sebb modify...cara seting tu yg x kena..tu...
      kita kalau seting cun² tahn la lama...kalau seting x cun..x tahan lama laaa....kalau boleh cari barng yg berkualiti..yg tu yg peting...

      Padam
  19. Tak payah la nk modified motor nk bg laju...buang duit jer...motor klu dh modify ni enjin tak tahan lama dh..mula mmg sedap la laju berdesup lepas tu masalah sana sini...bila dh rosak motor sibuk cari brg panas.tu pasal kes kecurian motor meningkat saban tahun...

    BalasPadam
  20. assalamualaikum...tolong sye jp...sye nk cri top speed ex5 sye...dh mcm2 saiz sye pakai tetp x dpt top speed n moto mintak gear...sye dh pakai 35-15,34-15,33-14,34-15...spe bolh tolong...moto sye pakai block racing bert sye 100+ kg...harp korng sudi membntu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Test 30-14..Inyaallah boleh g dg berat badan

      Padam
    2. ko pakai 14-33..pastu pakai block racing saiz 53.pastu cam racing jenama tokahi ka iik ka try la yg mna pn....head korek sikit baru sedp..kaberata pakai la yg kriss ka..wave 125 ka..

      Padam
    3. kalau boleh jek sikit auto tu..pastu tukr la cluth baru kalau melerek la....pakai spring cluth yg keras sikit..baru sedp pikap...

      Padam
  21. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  22. Bile tegok pndapat semua..kenape la rakyat malaysia ni,permikiran negetif sagat?bukan semua yg minat modif moto bile dah rosak dapatkn barang panas,kekadang bende yang dh rosak kite org modi supaya dapat gune lagi..kami hanya minat pade moto,sbb tu kami semua modified ataupon make-up agi..bukan untuk race atau nk jadi samseng jalanan,kekadang kami follow event dan konvoi...sy sendiri pon berkeje untuk beli barang² gantian daripade meragut,merompak,mencuri dan lain²..Hanye disebabkan minat dan hiburan kami pade pemotoran je,kami dah dipandang negetif oleh orang ramai?daripade melakukan jenayah..Dan bukan semua yang minat pade moto ataupon modif² nih golongan senang/kaya,setidak-tidaknye kami ade usaha berkeje untuk dapatkan duit..Dan bukan kami hanya menhadap/Memikirkan moto sahaja..Kami ade family jugak,dalam mase same kami pikirkan jugak semua tuu..Ade jugak yang bercakap negetif,Tidak kesian pade Mak Bapak laa..Kadang² menhilangkan stress atas moto je,daripade jadi kaki mabuk dan sebagainye..Family sy ade pesan "awk nak pomen² moto xpe la,jangan g mendadah dh laa"..Mereka bagi pendapat yang fositif "Nanti boleh la awak buka bengkel sendiri dah minat pomen² moto nie..Memang diorang risau tapi mereka lebih risau kalau buat pape yg lebih terok,tak berfaedah dan takde mase depan..minat moto lebih baik kan...BIAR KAKI MOTO,JANGAN KAKI PEREMPUAN DAN LAIN-LAIN
    #MINTAK Maaf Bayak² KALAU ADE YANG TERASE
    #CUMA BERI PENDAPAT
    #Setiap Yang kita Lakukan Daripade minat sendiri
    #InsyaAllah
    #Kami Berjaya Suatu Hari Nanti

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu aku sokong hang...πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘

      Padam
  23. Bile tegok pndapat semua..kenape la rakyat malaysia ni,permikiran negetif sagat?bukan semua yg minat modif moto bile dah rosak dapatkn barang panas,kekadang bende yang dh rosak kite org modi supaya dapat gune lagi..kami hanya minat pade moto,sbb tu kami semua modified ataupon make-up agi..bukan untuk race atau nk jadi samseng jalanan,kekadang kami follow event dan konvoi...sy sendiri pon berkeje untuk beli barang² gantian daripade meragut,merompak,mencuri dan lain²..Hanye disebabkan minat dan hiburan kami pade pemotoran je,kami dah dipandang negetif oleh orang ramai?daripade melakukan jenayah..Dan bukan semua yang minat pade moto ataupon modif² nih golongan senang/kaya,setidak-tidaknye kami ade usaha berkeje untuk dapatkan duit..Dan bukan kami hanya menhadap/Memikirkan moto sahaja..Kami ade family jugak,dalam mase same kami pikirkan jugak semua tuu..Ade jugak yang bercakap negetif,Tidak kesian pade Mak Bapak laa..Kadang² menhilangkan stress atas moto je,daripade jadi kaki mabuk dan sebagainye..Family sy ade pesan "awk nak pomen² moto xpe la,jangan g mendadah dh laa"..Mereka bagi pendapat yang fositif "Nanti boleh la awak buka bengkel sendiri dah minat pomen² moto nie..Memang diorang risau tapi mereka lebih risau kalau buat pape yg lebih terok,tak berfaedah dan takde mase depan..minat moto lebih baik kan...BIAR KAKI MOTO,JANGAN KAKI PEREMPUAN DAN LAIN-LAIN
    #MINTAK Maaf Bayak² KALAU ADE YANG TERASE
    #CUMA BERI PENDAPAT
    #Setiap Yang kita Lakukan Daripade minat sendiri
    #InsyaAllah
    #Kami Berjaya Suatu Hari Nanti

    BalasPadam
  24. ni pengalaman ambolaa modi enjin ex5... buat standart2 je boh... moto ambo, spoket 15-28...blok 56 ex5 class1 jer( nasihat ambo jgn pakai lebih dari 56 kalau nak racing standart...kalau pakai 57 ke atas, insya Allah, ada byk masalah spt patah rod, patah crankshaft, bar bengkok n byk lg laa kalo ambo nak cerita...tak percaya boleh try.. x perlu blok 60, try blok 57 jer... konfirm x sampai 2 minggu bukak balik enjin). spring cluth (4 spring cluth honda rider), clutch plate 5 keping yg biasa jer..rege rm7/keping, tapak clucth kna mesin kasi dalam sedikit biar dpt masuk 5 keping plate clucth and pastikan kelima-lima clucth yg demo taruk tuu berfungsi semua skali..jgn berfungsi 4 keping n satu tuu sbg hiasan semata-mata pulak...sbb ramai yg buat clucth taruk 5 keping tp yg berfungsi hanya 4 keping sahaja...nanti kawe tgk balik kedalaman kawe mesin tapak clucth, kawe post... tp biasa kdai machinary dah tahu berapa kedalaman yg di perlukan utk taruk clucth 5 keping.. cam racing hi-cam (uma), cdi unit(standart ex5 jer), head racing yg ada bar besar tuu, piston hi-compressor( yg bentuk tajam macam bukit tuu..biasanya brand taikom), exzos standart ex5 tp kawe pakai pulo besar (yg ada nat, kita sangkut kat blok tuu.. yg tuu pun kawe pakai yg besar jugak),wiring standart... haa tuu jer yg kawe modi... mmg standart racing... kelajuan top speed dalam 140- dekat2 nak 150 tp x sampai...tp kalau folo belakang bas boleh sampai...yark, lupa.. karburator kawe pakai 28mm uma racing.. main jet n palet x sama.. ikut kesesuaian moto.. kna test dulu...sbb setiap moto xsama... ni kish benar ambo x tipu... ambo cerita berdasarkan pengalaman ambo modi moto ambo sendiri n budak2 kampung ambo d kampung sungai petai, pasir puteh, kelantan.. racing,standart,x membazir, halal d sisi JPJ... hehe..wslm

    BalasPadam
  25. mcm bodoh budok yang modi nk wt brlumbe..mcm ntoh mende dia cri dlm idup dia..allh bgi nyawa tpi x reti jaga..nak mampos lgy ade arr..senak ngn aku boleh brambos

    BalasPadam
    Balasan
    1. biarla nk modi moto pon bukn gune duit ko lgi 1 bdk yg main moto buat modi ni bkn x sayang nyawa tapi klu bawak laju exsiden jatuh mati dh takdir allah nk tarik nyawa sedangkan yg bwk slow pon boley exsiden mati

      Padam
  26. kite klu ade mtr jga mtr elok elok..setakat tukar bende yg penting untuk mtr boleh bjln lgi xpe..ni tak abis di buatnya..smpai bogel mtr tu tinggal rangka je..adoii..ape pon tak bole

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau dh hobi..nk buat macn mana...hobi masing² okey..
      lu ngn hobi lu..wa ngn hobi wa..so..semua orng ada hobi kn.......

      Padam
  27. Sy nk modi wave 100r sy seperti berikut...block 56mm...carburetor pe 28 nsr...low camshaft...adekah akan memberi kesan negatif?..sy modi bukan untuk berlumba...hanya utk laju di kawasan yg selamat..lagi satu..berapa kos tukar brake belakang kepada brake disc?..kene tukar sportrim sekali ke?

    BalasPadam
  28. Sy nk modi wave 100r sy seperti berikut...block 56mm...carburetor pe 28 nsr...low camshaft...adekah akan memberi kesan negatif?..sy modi bukan untuk berlumba...hanya utk laju di kawasan yg selamat..lagi satu..berapa kos tukar brake belakang kepada brake disc?..kene tukar sportrim sekali ke?

    BalasPadam
  29. Kalau buat yg mcm atas tu ckp..brape bajet yg kite kene ade eh??..tolong jawab dgn secepat mngkin plzz

    BalasPadam
  30. Salam bro nk mntk tlong skit, tlong tngop muto sy nie asyik slow tk laju'2 , sy ad ex5 sebiji tpi enjin 4stroke , sy dh tukar crank shaft drem , sy dh tembok blok56 , sy pkai head original tpi sy sudah luas kawah , cam sy pkai cam racing , karburetor ex5class , class sy msuk clas125 spring racing , spoket 30,15 , tpi tk keluar hujung , pekap dh ok tpi hujung mapuh , setiap mlm mnggu sy kluar asyik Kalah je , klue duk no2,3,4 tk apa jugok , ni duk belakang skali sedih'2 , tlong sy bro ajar sy skit'2 bab tk keluar hujung nie , sy tk pndai mana seting muto nie , tpi sy minat main muto , tpi save bajet sikit maklumlah zaman GST , lpas baca harap balas dengan cepat bro , sy nk seting nie , tk sbar nk keluar mlm mnggu nie , agak'2 blih duk no 2 tk apa dah , tpi klau blh nk no1 , dh tk bro nnti koho panjan tulis koho ngapu , bls to bro , pecah kaca pecah gelas lpas baca hrap ajar😁😁

    BalasPadam
  31. Enjin nitro sedap x klau nk buat?

    BalasPadam
  32. pe susah2 nak laju.tu pun susah korang nak fikir. ikut cara aku.tambah lagi sebiji enjin. automatik ex5 korg jd 200cc. xpyh susah2 nk korek blok, potong head bagai.choi...

    BalasPadam
  33. Salam, motor rg saye slalu ade problem nk start pagi2, slalunye kena bukak plug sapu dlu dgn kertas pasir dan kain sbb minyak hitam naik ke plug.. Ekjos pun kdg2 terkentut2.. Ni dh tahap kne potong blok ke? Klu ye agak2 brpe modal? Moto rg 110 je

    BalasPadam

BLOG INFORMASI | BERITA | PENGETAHUAN | SEJARAH | TOKOH | PAHLAWAN | ADAT RESAM & KEBUDAYAAN | NUMISMATIK & MATAWANG KONGSIKAN PANDANGAN ANDA BERSAMA KAMI.

SENARAI POST TERKINI

RUANG PENGIKLANAN

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

CARIAN ARTIKEL

Loading

HOME

>>KLIK KEMBALI KE HALAMAN UTAMA<<