Nuffnang dan No Copy Paste

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

17 Nov 2012

APAKAH MAKSUD PENYAKIT ANOREKSIA DAN GEJALANYA?

Anoreksia Nervosa adalah gangguan makan yang dikaitkan oleh penolakan makanan yang mengakibatkan berat badan berkurangan sampai ke tahap yang membahayakan.

Para penderita anoreksia kebanyakan berjaya dalam mengurangkan berat badannya hingga membahayakan keselamatan jiwanya.

Anoreksia dikaitkan oleh ketakutan yang tidak wajar terhadap kemungkinan mengalami kenaikan berat badan dan kehilangan kemampuan mengawal makan. Para penderita anoreksia bangga akan diet dan kawalan tambahan keras yang dilakukannya.

Ciri ciri Anoreksia Nervosa meliputi:

* Tidak mahu mengekalkan berat badan pada tahap normal atau sedikit di atas normal
* Ketakutan bahawa berat badan akan naik
* Menganggap berat badannya sudah ideal
* Tidak mengalami haid.

Walaupun pengurangan berat badan adalah ciri yang paling jelas terlihat pada anoreksia nervosa, tetapi sesungguhnya perkara itu bukan teras gangguannya. Banyak orang kehilangan berat badan akibat keadaan perubatan tertentu, tetapi pesakit anoreksia mempunyai ketakutan yang mendedah terhadap obesiti dan berusaha keras untuk menjadi kurus.

Gangguan ini paling sering muncul pada remaja yang memang kegemukan atau mempersepsi bahawa dirinya terlalu gemuk. Ia lalu mula berdiet kuat, yang terus membua dia sampai ke titik di mana ia terjebak dalam obsesif untuk menjadi kurus.

Sukan berat, yang hampir seperti menghukum diri sendiri, juga lazim dilakukan. Pengurangan berat badan secara dramatik diperolehi dengan menyekat pengambilan kalori.

Seorang pesakit anoreksia tidak pernah puas dengan penurunan berat badannya. Berat badan yang tetap antara hari ini dan keesokan harinya atau setiap penambahan berat badan boleh mengakibatkan kepanikan, kecemasan dan kemurungan.

Ketika memandang tubuhnya di cermin, ia melihat susuk yang sangat berbeza dengan apa yang dilihat oleh orang lain. Orang lain melihatnya sebagai gadis yang kurus kering dan lemah, seperti seorang pesakit kelaparan, sedang yang bersangkutan melihatnya sebagai gadis yang perlu mengurangkan berat badannya

AAP- Kesimpulannya sesiapa pun juga jika keterlaluan menjaga diet sehingga menjadi kurus kering mungkin secara lansungnya telah tergolong didalam golongan penyakit ANOREKSIA ini :( Sumber Fakta dirujuk drp Google by akuanakpahang

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BLOG INFORMASI | BERITA | PENGETAHUAN | SEJARAH | TOKOH | PAHLAWAN | ADAT RESAM & KEBUDAYAAN | NUMISMATIK & MATAWANG KONGSIKAN PANDANGAN ANDA BERSAMA KAMI.

SENARAI POST TERKINI

RUANG PENGIKLANAN

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

CARIAN ARTIKEL

Loading

HOME

>>KLIK KEMBALI KE HALAMAN UTAMA<<