Nuffnang dan No Copy Paste

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

8 Mei 2012

DURIAN RUNTUH ATAU DURIAN SEKAH ?

JERANTUT – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Selasa mengumumkan pemberian durian runtuh berjumlah RM15,000 kepada setiap peneroka Felda seluruh negara. Berita baik itu diumumkan beliau di hadapan kira-kira 50,000 warga peneroka Felda di Majlis Peneroka Bersama Perdana Menteri di Felda Jengka 8, dekat sini. – BERNAMA

Makna peribahasa 'durian runtuh' membawa maksud - Mendapat keuntungan dengan tidak perlu bersusah-payah. Sebetulnya durian runtuh ini payah nak jumpa dalam maksudnya atau didalam ayat tidak lebih kalau orang sebelah Pahang menyebut "durian sekoh @ sekah" Agaknya tidak ada juga didalam istilah "durian runtuh" cuma ada didalam peribahasa melayu sahaja disebut "durian runtuh".

Di kampung-kampung lebih di kenali sebagai durian sekoh @ sekah dimana bahagian dahan durian tersebut patah atau pun sekah :) Pastinya durian sekah ini tidak membawa kebaikan langsung kepada pemiliknya sebab terkadang buah durian masih muda nak buat apa? nak malang lagi mmg tak de berbuahnya langsung :)

AAP - Moralnya lagi bagus dapat derian gugor sebutir-sebutir :) Memang sedak kalau dapat derian runtuh keknya tak orang nak memberi :(
 
Wassalam, Wa'allahhualam.
 

8 ulasan:

  1. alhamdullilah, rezeki terpijak...

    lepas nie dapat RM, boleh beli durian banyak2

    BalasPadam
  2. Alhamdulillahh... Rezeki itu wajar disyukuri.. :D

    BalasPadam
  3. 5k untuk generasi ke2..

    <---- Generasi ke2..

    BalasPadam
  4. hahahahaha...ok ler tu....sblm nie waktu perpindahan nak jd peneroke...org yg berade d sekeliling menyebut "ha.tu die kuli tun razak smpy dah....based on true story..."

    BalasPadam
  5. derian sekoh tu
    hok muda leh buat masak tempoyak

    patut dpt lebih lagi tu RM25k ke atas :)

    BalasPadam
  6. salam..
    orang berbudi kita berbahasa..
    orang memberi kita merasa..

    alhamdulillah..
    yang sekoh pun sedakk je
    Yassin..he he

    BalasPadam
  7. Yang meneroka tuk nek kita, yang meraih nikmat anak cucu cicit deme. Alhamdulillah.Moga tak lupa jasa mereka yg sudah tiada.Perit derita peneroka asal akhirnya nampak hasil.Namun perjuangan belum selesai...

    BalasPadam
  8. kaya lah org felda lepas ni... ni rasa macam nak mohon tanah felda ni.. ekekeh...

    BalasPadam

BLOG INFORMASI | BERITA | PENGETAHUAN | SEJARAH | TOKOH | PAHLAWAN | ADAT RESAM & KEBUDAYAAN | NUMISMATIK & MATAWANG KONGSIKAN PANDANGAN ANDA BERSAMA KAMI.

SENARAI POST TERKINI

RUANG PENGIKLANAN

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

CARI ARTIKEL BERKAITAN MASUKAN KATA KUNCI

Loading

GROUP NUMISMATIK JUALAN DAN BELIAN.


KLIK IMEJ UNTUK MENYERTAI!