Nuffnang dan No Copy Paste

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

22 Apr 2012

KEBAIKAN JIKA ANDA MENANGIS.

Tidak selalu orang menangis dengan mengeluarkan air mata namun air mata amat sinonim dengan kesedihan. Menitikkan air mata ternyata bukan hanya sekadar sebagai ungkapan emosi dan perasaan. Tangisan sebagai petanda anda sedang bahagia atau sedih.

Namun, sesungguhnya, tak perlu malu dan tak perlu menahan keluarnya air mata. Sebab, bukan hanya sekadar menenangkan hati, menangis juga mempunyai manfaat sebagai terapi.

Seorang ahli psikologi seperti dipetik daripada halaman Times of India, 22 April 2012 mengesyorkan bahawa seorang harus menangis ketika mereka merasa ingin menangis. Janaganlah anda menahan air mata itu daripada keluar kerana menangis ada manfaatnya untuk anda. Jom kita lihat apakah kebaikan menangis.

Menangis boleh membersihkan mata
Alasan yang paling penting, mengapa menangis itu perlu. Air mata yang keluar semasa menangis boleh membuat mata lebih segar. Air mata melumasi bola mata dan kelopak mata dan juga mencegah dehidrasi pada membran mukosa.

Air mata membunuh bakteria
Air mata bekerja sebagai agen anti-bakteria dan anti-virus, melawan kuman. Apatah lagi ketika anda sedang berada di pusat membeli-belah dan tempat-tempat yang menjadi sarang kuman. Air mata mengandungi Lisozim, cecair, yang dapat membunuh 90 hingga 95 peratus dari semua bakteria hanya dalam 5-10 minit.

Air mata memperbaiki suasana hati
Perkara ini diyakini bahawa menangis dapat menurunkan tingkat emosi seseorang. Air mata yang tidak dikeluarkan justeru boleh menimbulkan kecemasan, kegelisahan, lekas marah, keletihan, pencerobohan, gangguan emosional, dan seluruh perasaan yang hidup dalam diri anda.

Air mata mengurangkan Stress
Sama seperti bersenam, air mata boleh membantu meringankan stress. Air mata membantu menghilangkan beberapa bahan kimia yang dibina dalam tubuh akibat stres, seperti enkephalin leusin dan prolaktin. Air mata boleh menekan peringkat stres, dan seperti diketahui jika stres lama bersarang dalam diri seseorang, boleh menyumbang memperparah penyakit seperti tekanan darah tinggi, masalah jantung, dan tukak lambung.

Air mata membebaskan perasaan
Menangis bagi kaum wanita bolehlah disifatkan bagaikan terapi bagi mereka, boleh menurunkan kecemasan dan kecewa. Menangis boleh membersihkan semua fikiran anda dan dianggap sangat sihat juga mampu mencipta perasaan lebih santai. Jadi, biarkan perasaan sedih dan tertekan diluahkan dengan tangisan. Sumber asal Vivanews.com Diolah semula akuanakpahang.

Moralnya kalau nak menangis biarlah kena pada tempatnya :(

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

4 ulasan:

  1. Menangis tengok drama tv tu kira menangis bertempat gak kann... hehe..

    BalasPadam
  2. Salam Yassin..
    orang Jantan menangis dalam hati je..
    tak macho menangis depan pompuan..
    he he..

    BalasPadam
  3. Menangis dalam senyuman terlalu bahaya..
    Menyebabkan penyakit barah tanpa disedari..

    BalasPadam
  4. Lps ni kl M rasa nk cuci mata, cuba ambik feel nk nangis je la.

    BalasPadam

BLOG INFORMASI | BERITA | PENGETAHUAN | SEJARAH | TOKOH | PAHLAWAN | ADAT RESAM & KEBUDAYAAN | NUMISMATIK & MATAWANG KONGSIKAN PANDANGAN ANDA BERSAMA KAMI.

SENARAI POST TERKINI

RUANG PENGIKLANAN

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

CARI ARTIKEL BERKAITAN MASUKAN KATA KUNCI

Loading

WAKTU BERBUKA PUASA BAGI NEGERI PAHANG 2017 DIBAWAKAN OLEH PAIP PAHANG

KLIK GAMBAR UNTUK IMEJ LEBIH JELAS

HOME

>>KLIK KEMBALI KE HALAMAN UTAMA<<