Nuffnang dan No Copy Paste

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

14 Mei 2011

Destinasi ke Kampung Bantal Asal Usul Nama Kampung Bantal

 Jeti Kampung Bantal, Ulu Tembeling.
 Senja indah di Kampung Bantal
 
Hari ini destinasi saya ke Kampung bantal,  Ulu Tembeling, Jerantut.  Sedikit kisah asal usul nama Kampung Bantal, seperti mana yang dicerita oleh penduduk kampung. Asal sebutan Bantal dalam ejaan sebenarnya Bantai yang bermaksud memukul. Semua ini bermula dari kisah penduduk kampung yang membunuh seekor ular besar yang terdapat di sungai ini, di katakan ular tersebut selalu mengacau dan menyusahkan penduduk kampung ini.
Sekadar ilustrasi
Sehingga di suatu hari penduduk kampung telah bersepakat untuk membunuh ular tersebut lalu di takdir, penduduk kampung telah dapat menangkap ular ini lalu membantai @ memukulnya sehingga ular tersebut mati dan disinilah asalnya bermula nama kampung Bantal @ Bantai - maksudnya memukul. Bermula dengan peristiwa itu kampung ini terus diabadikan namanya Kampung Bantal atau ejaan dahulunya Bantai.  

 Wassalam, Wa'allahhualam. :
 

11 ulasan:

  1. salam Yassin..
    kalau ke sana kuala bantal
    tak payah bawa bantal la gamaknya
    mesti tersedia banyak di sana..he he
    :)

    BalasPadam
  2. huh serius betul deme te

    dapat makan ikan kelah weh

    BalasPadam
  3. bantai dgn bantal kn beze maksud die.. mcm mane plak tu.. macam xlogik je cite die..

    BalasPadam
  4. My Airul - sebutan perkataan bantai jika di disebut dalam loghat org disana lain sakit bunyinya seakan berbunyinya bantal bab loghat dan sebutannya kena pergi kesana baru tahu :)

    BalasPadam
  5. ingatkan bantal nak tidor.

    BalasPadam
  6. Salam AAP..

    Sikit ngat kisahnya..apa lagi ada kat kg tu?

    BalasPadam
  7. Pozi - wmsalam.. kawan kesana diatas tugasan jabatan tak sempat nak menyenlongkar hok lainnya :) awek pun sempat jeling2 aje... tak sempat nok mengejasnya hehehe... kampung tu biasa aje macam kampung org lain juga.

    BalasPadam
  8. Kuala Tahan, Kg Bantal U,Tembeling
    naik perahu, berkayuh dan bergalah
    tak bawok pukat jala & jaring
    jangan harap nak makan kelah.

    BalasPadam
  9. Boleh lena masuk kampong ni Sin..

    BalasPadam

BLOG INFORMASI | BERITA | PENGETAHUAN | SEJARAH | TOKOH | PAHLAWAN | ADAT RESAM & KEBUDAYAAN | NUMISMATIK & MATAWANG KONGSIKAN PANDANGAN ANDA BERSAMA KAMI.

SENARAI POST TERKINI

RUANG PENGIKLANAN

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

CARI ARTIKEL BERKAITAN MASUKAN KATA KUNCI

Loading

WAKTU BERBUKA PUASA BAGI NEGERI PAHANG 2017 DIBAWAKAN OLEH PAIP PAHANG

KLIK GAMBAR UNTUK IMEJ LEBIH JELAS

HOME

>>KLIK KEMBALI KE HALAMAN UTAMA<<