Nuffnang dan No Copy Paste

DAPATKAN INFO PERCUMA DARIPADA PENAJA KLIK IKLAN

UPDATE ENTRI TERKINI :

1 Mei 2014

CERITA DONGENG : KISAH TOYOL DAN SERI

Satu ketika dulu dalam sebuah kampong tinggallah seorang lelaki tua yang uzur dengan seorang cucunya. Sri nama cucunya itu. Comey sangat budoknya. Umor baru masuk darjoh enam agok kas. Sri duduk dengai aki die hok uzur te laa..  Mengkenye aki sri neh ande membele toyel akibat terlalu lama sakit, arwoh laa aki sri neh. ( meninggal dunia)  Tinggal laa sri seorang diri. Malam aki sri meninggal teh menjelma laa toyel neh duk tercogok depan Sri.

Kerayan laa budok teh!!!.. Geram bete toyel teh menengok ke sri hok comey neh tadeh.. berkatalah toyel pade sri " kawas minet bete ke aok neh sri, tapi kas tak semart kepale botok.. aok nok ke nikoh dengan kawas sri?" tanye dek toyel tu.. Sri neh budok bijok, bijok dan lawo lageh pade awek dekat kampung dia... Dalam kepale die mikir mende die nok kelentong ke toyel kepale botok neh.. Kabor de sri ke toyel terh... "kawas tak kesoh aok kepale botok tapi jangan laa boling depai kawas gineh" diam jeh toyel teh mendengor ke cakap sri.. Sri kabo lageh kala aok bete nok nikoh dengai kawas nak ambik neh bulu tiok kawas neh.... nye cabet dek sri ke bulu tiok dianya beri ke toyel teh.. "Aok buat sampai bulu ketiok kawas neh lureh yass, selagi nye bengkok berkeriting gineh tak kebehaweh kawas nikoh dengai aok...

Ohh... suke hek laa toyel teh kalau itu syaratnya. Lalu Ambik laa dek toyel tadeh ke bulu tiok sri, nye lurus-lurus dari pangkal ke ujung tak mboh jugeh lurus. Puas die meluruskannya.. Sampai ke ceroh hari tak mboh jugeh.. Kabor dek Sri kala aok nok mudoh tak nok orang nampok... aok tak malu main bulu tiok kawas teh aok pegi duk atas pokok nyor nuh.. Pergi laa toyel teh duk deratas pokok nyor melurus ke bulu ketiok sri neh tadeh.

Selagi tak lurus aok jangan turun ke bawoh neh kabor de sri. Hari berganti hari bulan berganti taun genak laa sepuloh taen melompat toyel teh turrun ke bawoh nyer keranding (membawa) ke bulu ketiok ke sri.." nah bulu ketiok aok dah lurus neh sri" kate toyel teh.. "Kite buleh nikoh laa yass.." " eh sabor dulu kata sri.. Ineh banyok lageh bulu ketiok kawas, lageh lebat dari sepuluh taun dulu.. Aok ambik ke semenya bagi lurus ke dulu.. Konyo (malu) je muka toyel teh nengok ke bulu ketiok sri bekerapang jeh.. Dalam hati die selai pun sepuloh taun nok melureh ke, ineh haa maca bulu kambing bebiri berpuluh helai.. "Mampeh kawas" kata toyel... Akhirnye lari begiteh ajeh tuyer teh..

Sesudoh sekian lama toyel menghilangkan diri mungkin pulohan tahun juge gamok kas... kembalilah semula toyel terh ke kampung sri.... pada malam nyer teh nyer bantai toyel terh mengukas ke para rumoh sri ternampok budok berbaya sri dulu.... rupe tak uboh sebutir macam sri... " Viiiiiii sri terh" berteriok toyel atas para terh...." aok sape?' tanya dek budok terh... "laaa kas toyel....aok tak kenei toyel? sekali perh aok tak pernoh jumpa toyel? "Mokkk... ade toyel atas pare neh" luoh dek anok sri pada moknya.... "yassss met ker aok datang semula toyel?"

Dalam  ternganga-nganga berkatalah toyel tu..."emat aok nei sape?" nyer tanya ker Sri......kas sri lah" " viiii emat aok gineh sri abis lalu kedut tua kerepot met.... kas dah tua anak ada lapan' 'ter sape? tanya dek toyel "anok kas la' kabor dek Sri... aok jgn mengade-ade nok nok gode anok dara kas... kabor dek sri... ematnya? kas tak lawo tanya dek toyel sebab kepala kas botok yaa? Teadeh kata dek toyel... dulu kas tak dapat aok .. anok aok neh kas nok juge.... gerloh dek toyel..... apa ker tiba kas ttp nok ker anok aok kata dek toyel..... sri menjerit dala rumoh menatang aok toyelllll... keluor..keluor...lalu terdengor dek laki sri terus membawok senapang gajoh.... aok nok lari atau kas bantai ker aok dgn senapang gajoh neh? tanya dek damak (laki sri) pada toyel terh....

"Dah aok kebas makwe kas" sekarang kas nok anok aok" kata dek toyel... laki seri ini jenis panas baral teadeh bender nyer angkat ke senapang gajoh nyer tale ke toyel sekali " Berleparrrr" bunyi senapang... rupanya toyel sempat mengelok tak kena weh... "aok mmg tak menepati janji... " aok buat pedeoh ke kas" kata dek toyel.. seketika lepas itu nyer tale sekali lageh dek Damok dengan senapang gajoh "berleparrr" bunyi... tiba-tiba kehairananlah Damak bila benda seakan bulu pendek sahaja tidak panjang berteraburan diatas lantai... lembaga toyel sudah hilang kelibatnya.... Met ineh bender?" soal dek damak ke sri.... ineh macam bulu ketiok... kabor dek sri " " bulu ketiok sape?" tanya dek damok sri terdiam.... emmmmm hok kas laah agoknya... mat ke lurus? "setahu kas kereting" Sri lagi terdiam.... "nantilah kas cerita ke aok" kabor dek sri......"Toyel tadeh mana abaa? soal dek sri ke damok "ghaib dah...." ehmmmm nyer datang lageh esok terh" kabor dek sri...." bender lageh laa kelakor toyel terh..........# Tamat.

Seri Kembali (bahagian akhir)
Dekat enaa puloh taen Tuyer te melurek bulu tiok Seri deratas pucuk nyor, akhirnye siak laa seme bulu tiok Seri hok segumpey te lureh belake. Maka turer laa Tuyer ke tanoh mencari Seri untuk menuntert janji Seri dulu.. Dalaa ati Tuyer "malaa neh dapat laa keh kawen dengai Seri" mase Tuyer mule melurek bulu tiok Seri te dulu Seri baru belasan taen.. Si bodo neh tak nye reti mengire agok keh umor Seri te dah ganyut mase neh..
Dengai senaa ati Tuyer melauh ke Seri dengai panggilan manje Seri.."babyyy babyyyyy bulu tiok dah lureh belake neh.. Seri ase tedengor je ke suare Tuyer te melauh ke namenye, tekranjat lembu dienye.. Mende laa akei keh neh karaa nok kelentong ke Tuyer te lageh.. Naik laa kerumoh neh.. panggie Seri ke Tuyer.. Naik laa Tuyer kerumoh betemu dengai Seri.. Pelik sungguh laa Tuyer apebile naik jeh kerumoh, Seri tengoh menangih tersedu sedu..mengape aok menangih neh baby? Tanye Tuyer ke Seri!!! Mane laa baby tak nangih " siaa malaa tringek ke aok ajeh abaa Yer! Kate Seri ke Tuyer lageh..lepas abaa Yer naik katas pucuk nyor te dulu, baby jaraa makai nasik tak betamboh..betamboh sokmo, mandi pe jaraa, kabo Seri ke Tuyer.. Abaa Yer ace tengok neh heh..seri nye angkat ke tioknye depan Tuyer te.. Pasei baby jaraa mandi la bulu tiok baby abih memutih kene debu.. Padehei bulu tiok te abih beruban belake doh.. Doh laa beruban hapok pulok tuuu..

Tejojer laa mate Tuyer menengok ke bulu tiok Seri yang memutih te hok kononnye kene debu habuk pasei Seri tak mandi rindu ke die.. Terharunye laa Tuyer.. Iteh!!! "Goner nok itaa ke semule Seri'? Tanye Tuyer.. Keh sayaa hek ke bulu tiok keh neh kabo de Seri ke Tuyer..ineh laa lambang cinte baby ke abaa Yer.. Makin terharu laa Tuyer bile dengor ke Seri kabo giteh.. Aok cabert laa seley bulu tiok baby neh abaa Yer. Maka Tuyer pe tarik laa seley bulu tiok Seri hok beruban te..nye belek2 nye lurek2 de Tuyer, taknye mboh jugeh ilang debunye.. Jangai dilurek bulu tiok te abaa Yer kabo de Seri.. Kalaa di lurek karaa nye putuh pulok pasei lame kene debu tu nye reput.. Abaa Yer tiuk jeh..kalaa tiuk debu pade bulu tiok neh buleh ilang ke, buleh itaa smule ke bulu tiok neh baby? Tanye Tuyer ke Seri.. Yeaaa bulehhh kabo de Seri, tapi kene tiuk aje yass.. Make nye tiuk laa Tuyer ke bulu tiok beruban Seri te.. Fuussss fuuussssss fuuuussssss tak mboh ilang pe debu neh baby!!! Tiuk lageh, kabo de Seri. Fuussss fuuussssss fuuuussssss tak mboh ilang pe debu neh baby!!! Tiuk lageh, kabo de Seri. Fuussss fuuussssss fuuuussssss tak mboh ilang pe debu neh baby!!! Tiuk lageh, kabo de Seri. Fuussss fuuussssss fuuuussssss tak mboh ilang pe debu neh baby!!! Tiuk lageh, kabo de Seri. Fuussss fuuussssss fuuuussssss tak mboh ilang pe debu neh baby!!! Tiuk lageh, kabo de Seri. Fuussss fuuussssss fuuuussssss tak mboh ilang pe debu neh baby!!! Tiuk lageh, kabo de Seri. Fuussss fuuussssss fuuuussssss tak mboh ilang pe debu neh baby!!! Tiuk lageh, kabo de Seri. Fuussss fuuussssss fuuuussssss tak mboh ilang pe debu neh baby!!! Tiuk lageh, kabo de Seri. Fuussss fuuussssss fuuuussssss tak mboh ilang pe debu neh baby!!! Tiuk lageh, kabo de Seri. Tiuk laa sampe sudoh yass abaa Yer kabo de Seri.. ‪#‎TAMAT‬#
Moral daripada cerita ini : Jangan sesekali berkawan dengan syaitan dan berjanji perkara yang tidak sepatutnya. Sudahnya menyusahkan diri sendiri dan orang lain.

** Cerita hanya sebahagian rekaan daripada penulis Ray Bro dalam loghat Jerantut dan Lipis. Gambar sekadar hiasan sahaja. Cerita tiada kaitan dengan mereka yang masih hidup atau pun telah meninggal dunia.

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BLOG INFORMASI | BERITA | PENGETAHUAN | SEJARAH | TOKOH | PAHLAWAN | ADAT RESAM & KEBUDAYAAN | NUMISMATIK & MATAWANG KONGSIKAN PANDANGAN ANDA BERSAMA KAMI.

RUANG PENGIKLANAN

KLIK INFO PERCUMA DRP PENAJA IKLAN

ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

CARIAN ARTIKEL BLOG AKU ANAK PAHANG

Loading

SEARCH GLOBAL BY GOOGLE WITH WEB

Memuatkan ...