Nuffnang dan No Copy Paste

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

1 Dis 2013

INFO : SENJATA MELAYU WARISAN BANGSA

 BADIK
 KERAMBIT
 KERIS LOK TUJUH
 KERIS
 KERIS PANJANG
 KERIS SEPUKAL
 KODI JAWA
 PISAU WALI
SIKIN
 TUMBOK LADA

Keris seumpamanya, senjata warisan melayu kini bagaikan sudah tinggal nama dan gahnya sahaja. Amat jarang kita melihat orang melayu mempunyai ilmu keris atau menyimpan sebilah keris dirumah. Sudahnya anak cucu sudah tidak kenal lagi dengan senjata warisan melayu yang ulung ini. Senjata melayu dahulunya ada berbagai rupa dan jenis serta kegunaannya termasuk Keris, Badik, kerambit lembing dan sebagainya. Suatu ketika dulu keris merupakan simbol bagi seseorang pendekar. Setidak-tidaknya senjata yang mengawal diri dan keluarga. Sudahnya jenarasi hari ini sudah tidak mengenali senjata berkenaan. Disini penulis ingin berkongsi sebahagian gambar hasil daripada carian google untuk perkongsian bersama. Kebiasannya dahulu setiap senjata ini di gunakan mengikut tempat dan keperluannya.

Mungkinkah hilangnya keris, hilang juga semangat melayu itu?

Wassalam, Wa'allahhualam.

5 ulasan:

  1. Salam encik Yasin.. Menarik tgk macam2 jenis keris ni.. Beberapa tahun lalu ada kemas almari lama kat rumah, terjumpa keris.. Tapi tak pasti jenis apa.. Agak cantik jugak ukirannya.. Ada orang minta beli ngan ayah tapi ayah tak jual.. Katanya tu kenangan masa muda.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Elok disimpan buat koleksi peribadi utk anak cucu... payah nak jumpa dah barangan seumpama itu kan...

      Padam
    2. cuma keris sepukal tu sebenarnya lebih kepada keris pandai saras, kalau keris sepokal tak ada belalai gajah dan kerawang

      Padam
  2. suka kerambit. sesuai untuk wanita. =)

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam

BLOG INFORMASI | BERITA | PENGETAHUAN | SEJARAH | TOKOH | PAHLAWAN | ADAT RESAM & KEBUDAYAAN | NUMISMATIK & MATAWANG KONGSIKAN PANDANGAN ANDA BERSAMA KAMI.

SENARAI POST TERKINI

RUANG PENGIKLANAN

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

CARIAN ARTIKEL

Loading

HOME

>>KLIK KEMBALI KE HALAMAN UTAMA<<