Nuffnang dan No Copy Paste

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

26 Mac 2013

MAJLIS BATAL AIR SEMBAHYANG ?

Adat batal air sembahyang atau majlis membatalkan wuduk sememang ada tersenarai didalam adat majlis perkahwinan orang melayu kita. Namun jika sekadar di ikuti adatnya sahaja tidak berlebihan tidak ada masalahnya.

Ungkapan dibawah ini dipetik daripada kata-kata Ustaz Azhar Idrus - "Adat batal wuduk lepas kahwin orang dulu2 cium tangan saja, tahun 90an cium dahi, zaman 2000 millenium cium pipi, dan terkini cium mulut depan tok imam jurunikah sampai meleleh air liur. Dah jadi macam kristian beromen depan tok imam.  Nak batal wuduk ini tak payah buat begitu. Ada cara paling mudah. Macamana? Lepas akad nikah... KENTUT!! Batal wuduk juga " :)  - Ustaz Azhar Idrus

Apa motif sebenarnya upacara batalkan wuduk dalam majlis perkahwinan org melayu ini? Apakah tujuan bersentuhan dengan nafsu atau seumpamanya? Pasti ianya cuma satu adat dalam adat istiadat perkahwinan orang melayu sahaja. Hanya satu contoh atau simbolik bagi menujukkan bahawa mereka berdua sudah ada ikatan  yang sah dan sudah halal bagi mereka berdua. Nak berlebih-lebih bawak bersabar :)

AAP - Adat dan adab dua perkara yang berbeza. Jika tidak berlebihan tidaklah terjadi perkara sumbang didalam adatnya.

Wassalam Wa'allahhualam.
 

2 ulasan:

  1. hehe.. masa nikah hari tu pak imam dah pesan jangan nak cium lama2 walaupun kat dahi..

    BalasPadam

BLOG INFORMASI | BERITA | PENGETAHUAN | SEJARAH | TOKOH | PAHLAWAN | ADAT RESAM & KEBUDAYAAN | NUMISMATIK & MATAWANG KONGSIKAN PANDANGAN ANDA BERSAMA KAMI.

SENARAI POST TERKINI

RUANG PENGIKLANAN

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

CARI ARTIKEL BERKAITAN MASUKAN KATA KUNCI

Loading

GROUP NUMISMATIK JUALAN DAN BELIAN.


KLIK IMEJ UNTUK MENYERTAI!