Nuffnang dan No Copy Paste

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

3 Okt 2012

POKOK LANGSUIR JANGAN DITANAM DI HALAMAN RUMAH.

Pokok Sarang Langsuir
Pernah dengar nama pokok langsuir? Sakat/Langsuir/Pontianak atau nama saintifiknya : Asplenium Nidus. Rasanya kalau tengok gambar kat atas tu, tentulah semua orang tau atau kenal pokok tersebut tetapi bukannya semua orang tau nama pokok itu disebut pokok langsuir, dari jenis paku-pakis dan hidup menumpang kat pokok-pokok besar yang tumbuh menliar di hutan. Memang orang suka menamamnya pokok ini sebab mungkin ianya cantik dan mudah ditanam.

Namun dalam pada itu ada juga kepercayaan orang melayu kita mengatakan pokok ini didiami oleh makhluk yang bernama langsuir tidak mustahil kerana asalnya pokok ini didalam hutan sememang pokok ini tumbuh di diatas pokok-pokok yang besar... jadi mudahlah makhluk itu bertenggek, mengilai dan ketawa. Mungkin disinilah bermulanya pokok ini di sebut "pokok langsuir" kebetulan gamaknya mungkin mereka pernah melihat dan mendengar suara hilaian tawa langsuir tersebut daripada pokok ini. Wa'allahhualam.
Pokok Jari Langsuir
Pokok yang diatas ini masih tergolong pokok langsuir, orang melayu menyebutnya "Jejari Langsuir" memang seram kalau anda mengetahui kisahnya... orang tua-tua dahulu melarang sama sekali pokok ini ditanam dihalaman rumah... hendak pulak kalau dirumah tersebut ada budak kecik memang sah baby tersebut menangis sentiasa. Jadi terserahlah pada diri masing-masing untuk mempercayai atau tidak. Moralnya kalau orang tua-tua dahulu melarang untuk membuat sesuatu ada sebab dan kebenaranya dan kita orang muda di hari ini main redah sahaja tanpa memikir disebaliknya. Perlu diketahui perkara mungkin ini sekadar mitos dan kepercayaan sesetengah orang melayu sahaja. Terserahlah pada pendapat dan pandangan masing-masing.

Wassalam, Wa'allahhualam.
  

8 ulasan:

  1. Baru kas tahu nama pokok ni pokok langsuir rupanya

    BalasPadam
  2. banyak lagi pokok leh tanam
    gi buat rumah hantu tu kenapa? :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Berlabok lagi pokok lain ada yak :)

      Padam
  3. Balasan
    1. Bunyi aje lain sikit tapi merujuk pada bender yang sama gamaknya....

      Padam
  4. err..dekat rumah ade 2-3 pokok nih. dah lama dah arwah abah tanam. setakat ni alhamdulillah takde ape pun. kitaorg panggil yg jari pontianak tu tanduk rusa. ramai org cari utk seni landskap. ^^

    BalasPadam
  5. Melayu oh melayu.. tuhan ko tak takut.. hantu pulak yg ko takut.. sapela yg ajar sampai bodoh nak mampus.. nama jer ada agama.. tapi x ikut.. menangis langsuir tu tengok kebodohan ko..

    BalasPadam

BLOG INFORMASI | BERITA | PENGETAHUAN | SEJARAH | TOKOH | PAHLAWAN | ADAT RESAM & KEBUDAYAAN | NUMISMATIK & MATAWANG KONGSIKAN PANDANGAN ANDA BERSAMA KAMI.

SENARAI POST TERKINI

RUANG PENGIKLANAN

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

CARI ARTIKEL BERKAITAN MASUKAN KATA KUNCI

Loading

GROUP NUMISMATIK JUALAN DAN BELIAN.


KLIK IMEJ UNTUK MENYERTAI!