Nuffnang dan No Copy Paste

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

7 Sep 2012

TAHUKAH ANDA BERAPA KALI ORANG LELAKI BERBOHONG DALAM SETAHUN?

Berbohong merupakan perkara yang biasa dilakukan oleh orang lelaki dan wanita tetapi tahukah kamu berapa kali orang lelaki berbohong setiap hari?

Berdasarkan hasil penyelidikan peringkat kesering bohong antara lelaki dan wanita mendapati bahawa lelaki lebih suka berbohong dari pada wanita sekurang-kurangnya lelaki melakukan pembohongan 3 kali sehari atau 1.092 per tahun sementara wanita bohong hanya 2 kali sehari sama dengan 728 kali dalam setahun.

Namun dalam urusan membeli baju baru atau menolak untuk mengangkat telefon wanitala lah yang paling jaguh untuk berbohong.

Menurut Karen Pine, Profesor Developmental Psychology di University of Hertfordshire, berbohong merupakan tindakan yang kurang terpuji dan cenderung tidak baik namun adakalanya berbohong harus dilakukan untuk tujuan tertentu.

"Kami fikir berbohong adalah perkara buruk. Tetapi sebenarnya kemampuan untuk menipu orang lain telah membantu manusia bertahan hidup sebagai suatu spesies nenek moyang primitif dan perlu bersaing untuk sumber daya. Memerlukan putar belit untuk mengelirukan musuh-musuh mereka, "kata Pine.

Agak-agaknya sehari berapa kali anda berbohong ? apakah lebih daripada 3 kali atau 2 kali ? atau sememang anda suka berbohong setiap hari?

Bak kata pantun :
Siakap senohong
gelama ikan duri

Bercakap bohong
Lama-lama mencuri

AAP - Tipu sunat tu terkadang terpaksa juge :)

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

5 ulasan:

  1. Sallam Syawal En Yassin,

    Lama tak masuk blog aok,
    apa khabar, Aidil Fitri dah abis yek,
    baru nak ucap selamat,

    Bohonglah kalau keh kata keh ni terlampau sibuk,
    hehe sebenarnya terlepas pandang jee,
    Maafkan kakmah yek...
    Wassalam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wmasalam...
      Sesemalah kita yak... mmg terkadang
      Kena berbobok sunat yak :)

      Padam
  2. issssk iye mcm x percaya je kome
    sampai gitu sekali dia kira yek
    rasanya hok buat kajian tu yg menipu sokmo ni hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Heheheh... kadang kajian deme nie
      membobok juga jgn caya sangat yak :)

      Padam
  3. org yg membuat fakta ni pun kuat pembohong juga..hehe

    BalasPadam

BLOG INFORMASI | BERITA | PENGETAHUAN | SEJARAH | TOKOH | PAHLAWAN | ADAT RESAM & KEBUDAYAAN | NUMISMATIK & MATAWANG KONGSIKAN PANDANGAN ANDA BERSAMA KAMI.

SENARAI POST TERKINI

RUANG PENGIKLANAN

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

CARI ARTIKEL BERKAITAN MASUKAN KATA KUNCI

Loading

GROUP NUMISMATIK JUALAN DAN BELIAN.


KLIK IMEJ UNTUK MENYERTAI!