Perkongsian, Informasi & Maklumat : akuanakpahang.blogspot.com.

INFORMASI BERITA PENGETAHUAN SEJARAH TOKOH PAHLAWAN AGAMA POLITIK ADAT RESAM & KEBUDAYAAN

CATATAN : TANJONG BESAR, BENTA, KUALA LIPIS SEKADAR MEMORI REALITI DAN HARAPAN.

TANJONG BESAR merupakan salah sebuah kampung yang tertua di daerah Lipis. Ia juga dikenali sebagai Mukim Tanjong Besar yang merangkumi Kampong Jerangsang dan Kemahang apabila dikaitkan urusan pejabat Tanah Kuala Lipis. Kampung ini luasnya kira-kira 13.300 hektar dan kedudukanya di pertengahan jalanraya – kira-kira 50 kilometer dari Jerantut, 51 kilometer ke Raub dan 40 kilometer ke Kuala Lipis. Dalam tahun 1970-an dan sebelumnya kampung ini terkenal sebagai tempat singgah ahli-ahli perniagaan runcit,semetelahan pula setiap hari Rabu ada jualan lambak yang di kenali pekan sehari. Tanjong Besar terletak di kawasan pendalaman, muka-bumi berbukit serdahana tinggi dan sebahagian kecil kawasan sawah padi. Kawasan bukit di tanam dengan getah dan kelapa sawit.Majorti kampung ini didiami oleh orang Melayu dan beragama Islam. Menurut Encik Nazar, Ketua Kampung Tanjong Besar Ulu, pada masa ini keseluruhan penduduk kampung ini dianggarkan seramai 900 orang.


Tanjong Besor nama diberi
Anak watan ramai merantau
Rumah lakor mana penghuni
Tuan kerayan siapa memantau
TANJONG BESAR merupakan salah sebuah kampung yang tertua di daerah Lipis. Ia juga dikenali sebagai Mukim Tanjong Besar yang merangkumi Kampong Jerangsang dan Kemahang apabila dikaitkan urusan pejabat Tanah Kuala Lipis. Kampung ini luasnya kira-kira 13.300 hektar dan kedudukanya di pertengahan jalanraya – kira-kira 50 kilometer dari Jerantut, 51 kilometer ke Raub dan 40 kilometer ke Kuala Lipis. Dalam tahun 1970-an dan sebelumnya kampung ini terkenal sebagai tempat singgah ahli-ahli perniagaan runcit,semetelahan pula setiap hari Rabu ada jualan lambak yang di kenali pekan sehari. Tanjong Besar terletak di kawasan pendalaman, muka-bumi berbukit serdahana tinggi dan sebahagian kecil kawasan sawah padi. Kawasan bukit di tanam dengan getah dan kelapa sawit.Majorti kampung ini didiami oleh orang Melayu dan beragama Islam. Menurut Encik Nazar, Ketua Kampung Tanjong Besar Ulu, pada masa ini keseluruhan penduduk kampung ini dianggarkan seramai 900 orang.

Tanjong Besar dipecahkan kepada empat bahagian iaitu Tanjong Besar Ulu, Tengah , Bukit Belau dan Rengai yang masing-masing ditadbir oleh seorang ketua kampung. Terdapat kampung -. kampung kecil di setiap bahagian antaranya Belimbing, Kemensor. Lecok, Olak Jeram, Sempiat. Kadok, Rengai, Bukit Perangkap, Bukit Belau, Tg Kabung dan Gong.

ASAL USUL NAMA
Kampung ini dikatakan dibuka oleh kumpulan peneroka yang di ketuai oleh Tok Hamid yang berasal daripada keturunan Tun Ibrahim daripada Perlong dalam tahun 1722. Beliau dibantu oleh seorang asli bernama Kutek dalam perjalanan dari Lecok ke Alor Kong. Tentang asal usul nama kampung ini ada banyak versi tetapi yang popular ialah seperti dicadangkan oleh Ahmad bin Kotot , yang mana kampung ini berasal nama spesies seekor ular sawa. Menurut ceritanya ular itu digelar Sawa Besar sebab teramat besar dan terendam di Danau Asah pada musim panas. Sawa Besar itu akhirnya bertukar nama menjadi Tanjong Besar.


TEMPAT LALUAN
Semenjak akhir tahun 1880-an Tanjong Besar menjadi tempat laluan pergi dan datang pedagang-pedagang jalan kaki samada dari Rengai atau Jerangsang melalui Lecok dan Alor Kong. Manakala Kampong Lecok jadi tumpuan kerana dua perkara: pertama adanya kegiatan mendulang emas dan keduanya terdapat kawasan perumahan perkampungan keluarga tersohor iaitu Dato Setia Mat Piah bin Datuk Setia Ismail di pinggir Alor Kong . Sewaktu itu di sinilah dikabarkan lokasi pertemuan pembesar daerah dan pahlawan silam dalam membincang banyak perkara termasuk strategi menentang penjajah Inggeris. Malah di kawasan sini jugalah dikabarkan tempat laluan Datuk Kelana, pendekar upahan penjajah daripada Perak dalam misinya untuk menangkap Mat Kilau. Tapi misi itu tidak berjaya, dia tewas dan diriwayatkan jasadnya disimpan beberapa hari di kampung ini sebelum dibawa pergi.
Kini kawasan perumahan yang di maksud itu sudah tiada . Yang tinggal hanyalah sebuah rumah tua yang dipercayai pernah diduduki oleh keluarga Datuk Setia Mat Piah. Rumah ini,walaupun tidak didiami tetapi ia kelihatan kukuh. Pernah mantan Penghulu Kampung ini, Haji Najib bin Hj Sidek bersama penduduk kampung mengadakan kerja gotong membersih dan membaik- pulih rumah tersebut dengan harapan agar boleh dijadikan rumah antik satu hari kelak.


NENEK MOYANG
Tidak dapat dinafikan,kebanyakan nenek,moyang kita berasal daripada tempat lain, Ada datang daripada Selangor, Perak dan bahkan daripada Sumatera Barat khasnya Minangkabau-Pagarruyong dianggap paling ramai.. Mereka datang ke Tanah Melayu pada asal untuk mencari kerja di samping desakkan sosiobudaya yang menggalakkan mereka pergi merantau.Bertemu jodoh dengan orang tempatan dan selepas itu keluarga telah berkembang . Keadaaan sedemikian boleh dilihat beberapa nama anak tempatan dalam era tahun tahun 1930-an yang tersohor antaranya ( cuma menyebut beberapa nama) seperti , Yaakob bin Mat Amin, Nik Man bin Mat Piah, Imam Haji Duli,Mukim Wah bin Imam Mat Saman, Khatib Ahmad bin Endek, Ahmad bin Kotot.Khatib Kesah b Mat Ali, Pawang Akob Amin dan Hj Pawang Nong Toib bin Santan yang kemudian telah berpindah ke Ulu Cheka Jerantut . 

MERANTAU
Anak, cucu, cicit dan puit kepada nama –nama yang disebutkan ini dan juga yang tidak disebutkan, memang ramai. Kebanyakan mereka, bekelana di luar dan dalam negara, ada berkerja sendiri, menceburkan diri di sektor awam dan swasta. Ramai yang berjaya dan ada di antaranya telah menjawat jawatan terpenting dalam sektor yang dipilih. . Biasanya yang telah keluar merantau itu membina hidup baru di tempat baru dan mana mungkin mereka akan kembali tInggal tetap di kampung ini lagi. Apapun ada juga di antara mereka yang merantau itu kembali dan lebih selesa tinggal di kampung sebagai pelapis kepada generasi silam.

Akhir tahun 1930-an dan awal tahun 1940-an kampung ini menjadi tempat tumpuan pelajar menuntut Ilmu agama Islam.Tenaga pengajarnya pada masa itu diketuai oleh Tuan Haji Ibrahim- ayah kepada, kepada Datuk Muda Setia Haji Abdul Halim, yang menjadi orang kuat Istana Sultan Pahang pada masa ini.. Menurut arwah ayahanda saya,(Haji Ibrahim SIdek@-Tok empat Tor ) yang menuntut pada masa itu, bukan sahaja orang tempatan, malah ada yang datang dari Temerloh, Raub dan Bentong. Keluarga Haji Abdul Halim dan Haji Hadi dari Kampung Sanggang, Temerloh pernah belajar di sini. Awal tahun 1940-an pembelajaran di madrasah ini ditangguhkan akibat perang dan tumpuan lebih terarah kepada keselamatan diri dan keluarga. Tapak tempat belajar ialah di madrasah lama yang tidak beberapa jauh dari pekan sehari.

ZAMAN DARURAT
Selepas Jepun menyerah kalah , seperti juga di tempat lain,suasana di kampung ini menjadi kelam kabut. Tidak tahu siapa yang menerajui kerajaan pusat. Kumpulan Bintang Tiga cuba mengambil alih dan mengisytiharkan sebagai pemerintah mutlak dan cuma dapat bertahan selama empat belas hari.Dalam tempuh tersebut ramai orang kampung dibual mimpi ngeri dan amat kerayan sebab selalu diganggu oleh konco-kunco kumpulan berkenaan. Konco tersebut bertindak sedemikian kerana ingin mencari orang-orang yang bersekongkol dengan Jepun. Suasana sedikit tenang apabila darurat dikuatkuaskan dan kumpulan berkenaan masuk ke hutan untuk menentang kerajaan secara gurila

Zaman darurat senonim dengan nama kawasan hitam.Perjalanan masa itu adalah terhad. Jalan raya antara Benta ke Jerantut dianggap kawasan panas. Ada Bas Liang-Siong telah ditahan dan dibakar.. Pernah bas yang dinaiki bapa saudara saya Abdullah Dahshim @ Dollah Licin,nama glamornya, dibakar di Bukit Kor dan dia diarah berjalan kaki se jauh 15 batu balik ke Kampung Tanjong Besar. Ekoran daripada suasana tidak menentu itu,menyebabkan orang kampung sentiasa berwaspada. Ada di antaranya belajar ilmu mempertahankan diri seperti silat, mandi minyak panas dan mendapatkan selendang merah di Ulu Cheka dan Sungai Coh, Ulu Selangor .

GEMPAR
Seingat saya , pada satu pagi masa itu berumur 6 tahun ( Tahun 1952 ) saya duduk di rumah Aki Amin/Nbong Minah, Ujung Tanjung, Kemensor.. Emak saya bersama kawan-kawanya, Mak Tam Meriam(Mak Sedara Tok Empat Nazar) dan Mak Teh Zainab dan beberapa orang lagi telah mencari buah durian di Bukit Radai, di kaki Bukit Raya yang terletak kira 2 Kilometer. Tidak lama lepas itu,kira-kira dua 2 jam kemudian terdengar riuh bunyi orang panggil-memanggil, bersahut-sahutan di kaki bukit.”….Balik,…balikk,…..cepat,.. turun!…” Tidak lama kemudian emak saya dan rakannya terjongol di rumah Aki Amin. Mereka nampak tenang. Kemudian memberitahu yang mereka telah berjumpa dengan tiga orang asing semasa mengutip buah durian…..Apabila diterangkan yang mereka jumpa itu komunis, barulah mereka terkejut beruk…pucat-lesi muka masing-masing..Tetamu yang tidak diundang itu sebenarnya telah diketahui awal oleh orang-orang kampung, yang juga pencari durian.………….Tidak beberapa lama kemudian terdengar bunyi letupan senapang bertubi-tubi dari arah Bukit Radai.

Esoknya penduduk Tanjong Besar gempar . Berita tentang terbunuhnnya seorang komunis dan akan dibawa ke pekan sehari tersebar pantas. Saya walaupun dilarang oleh orang tua jangan pergi, saya tetap berdegil hendak pergi- hendak melihat suasana tersebut secara dekat.. Sambil berasak-asak, saya lihat sekujur mayat terbujur kaku dalam Jep Polis. Memang ramai orang berkerumum dan yang paling sebuk ialah Pak Njang Datuk (Abdullah Hashim) yang menjadi Penghulu Tanjung Besar pada masa itu. Lain-lain yang kelihatan ialah itu sifu-sifu kampung seperti Pak We Manja, Pak We Noh, Pawang Haji Muhammad (Aki Jabok) , Aki Janggut, Pak Teh Teh , Ngoh Judin, Pok De Seman dan ramai lagi yang lupa namanya. Pada saya, peristiwa ini memang tragedi hebat, tapi sayangnya tidak tercatit dalam mana-mana buku Sejarah tempatan. . Mengakui kebenarannya , mungkin cerita selanjutnya boleh diperolehi daripada Aki Wei ( Haji Ismail ) Ulu Kemensor, sebab dia adalah satu-satu nya bukti hidup yang masih ada yang boleh mengesahkan peristiwa tersebut.

ERA KEMERDEKAAN
Seperti di tempat-tempat lain, suasana menyambut kemerdekaan memang jenoh diperkatakan di kampung ini. Warga kampung yang berumur antara 35 hingga 45 tahun adalah di antara suara-suara yang terawal memberi sokongan.Kebanyakan mereka ini adalah terdiri dari yang melepasi hidup getir di beberapa zaman iaitu sebelum Jepun, zaman Jepun, zaman Bintang Tiga dan zaman darurat. Jadi tidak hairanlah nama-nama seperti Jaafar Sidek, Haji Zakaria Ismai,Pak we Manja, We Noh, Ngah Man, We Derani, Ngah Jaafar, Hj Yaakub Sidek, Haji Mat Pilus adalah tokoh-tokoh kampung yang selalu memberi petujuk tentang mahalnya erti kemerdekaaan kepada generasi muda. Mereka telah membakar semangat juang apatah lagi bila dikaitkan dengan nama-nama pahlawan silam seperti Datuk Bahaman,Mat Kilau, Mat Kelubi, Teh Ibrahim dan lain-lain.

Beborak tentang kemerdekan dan sultan negeri mana yang bakal menjadi DYMM YDPAgung I adalah isu paling menarik ketika itu. Kedai kopi Pak We Manja adalah terminal berkumpulnya orang-orang kampung untuk mendapatkan berita terkini tentang kemerdekaan dan lain berita semasa.. Ramai yang hendak pergi ke Kuala Lumpur menyaksikan peristiwa bersejarah itu. Apapun , pada pagi-pagi 31 Ogos l957 bersama orang tua saya, Pak Teh Teh, Jaafar Sidek, kami sudah berdiri tercegat bersama ribuan orang di Stadium Mereka untuk menyaksikan bendera Union Jack diturunkan. Kami ke sana sehari awal dengan menaiki kereta Morisminor No BA 8485 kepunyaaan orang tua saya dan menginap di sebuah hotel Bajet di Chow Kit Road.

SELEPAS MERDEKA
Selepas merdeka dan ke pertengahan tahun 1970-an kampung ini terdedah kepada beberapa perubahan tanpa disedari baik dari segi sosioekonomi , budaya, dan pendidikan. Yang nyata ialah kehadiran saudara-saudara dari Kelantan yang berkerja sebagai penoreh getah, bersawah dan berkebun . Mereka ini kebanyakan datang daripada satu kampung di Kelantan iaitu Kg Permatang Gading-Bukit Abal daerah Pasir Putih. Antara yang teringat ialah keluarga Pak Long. Lebai Daud dan Pak Leh ( Hj Salleh). Pada peringkat permulaan keluarga –keluarga ini membuat bangsal sementara di kawasan rumah arwah Hj Mustafa dan rumah Moi Hamid Kg Lecok. Selepas itu mereka berpindah ke Belimbing dan ke Lonjong. Pak Long dikenali sebagai juga sebagai Tok Bomoh manakala Lebai Daud sebagai guru al quran sambilan, kemudian berpindah ke Tanah Rancangan Lembah Klau, Raub.

Jarak masa yang tidak banyak berbeza, selepas kerajaan memperkenalkan skim meneroka tanah Rancangan FELDA, terdapat warga Tanjong Besar yang terlibat. Ada yang pergi ke Sungai Koyan , Bukit Goh, gugusan Jengka dan lain-lain tanah rancangan samada bertanam getah atau kelapa sawit. Di Tanjong Besar Ulu, antara yang ikut ke rancangan itu ialah Zulkifli Naban, Abang Jantan, Mat Deli, Nor Ismail, Chu Pabir, Mat Kelantan dan saudara –saudara di kampung Olak Jeram dan Kadok yang terlupa nama. Difahamkan penghijarahan mereka itu telah dibayar dengan harga yang tinggi dan kini telah berbaloi atas usaha yang dilakukan walaupun pada peringkat permulaan amat menyakitkan .Di satu segi pula penghijrahan itu, menyebabkan kurang tenaga kerja di kampung, paya tidak diusahakan,rumah-rumah menjadi lakor tanpa penghuni.

Ramai anak-anak Kampung lahir zaman merdeka atau seawal tahun 1970-an. Kalau dicongak-congak, kini, mereka berumur dalam lingkungan 45 hingga 55 tahun dan tenaga mereka masih perlu dan diperlukan. Begitulah juga halnya yang dilahir dalam tahun 1980-an , tentu lebih agresif dalam menentukan hala tuju hidup masing-masing. Anak watan yang lahir pada tempuh-tempuh yang disebutkan ini dianggap banyak wawasan. Mereka amat mujor sebab peluang-peluang untuk belajar terbuka luas bermula peringkat sekolah rendah hinggalah ke peringkat IPT . Kini dalam alam maya yang sentiasa mencabar ini tentunya pandangan mereka amat ditageh, walaupun sekadar sekelumit waktu ke arah memperkasakan lagi kampung tercinta, Kampung Tanjong Besar.

SENSASI
Demikianlah kita melihat sekelidat episod kisah kampung ini mengikut kronologi masa. Tentunya banyak lagi cerita menarik dan kurang menarik belum ditonjolkan . Ini tidak termasuk cerita sensasi pencari durian yang kerap kali disakat oleh hantu Semerpang di Bukit Radai.. Begitu juga dengan kisah pelik tetapi benar tentang anak buah saya yang membawa teksi kemudian meredah hutan dan akhirnya tersangut di sebatang pokok di Ulu Sempiat. Manakala peristiwa kapak terbang-kapak kecil melutu kepala dan kemalangan maut dekat pekan sehari satu ketika dulu harus diambil iktibar.

HARAPAN & PENUTUP
Sekadar setakat ini penceritaan dapat digarap mengenai kampung tercinta, yang sekaligus sebagai bacaan rengan semasa bersantai berkampung pada 5 dan 6 Mei 2012. Tentu ada kekurangan di sana sini khasnya tentang fakta dan dengan hati terbuka bolehlah kita berkongsi pengelaman tentang kisah-kisah sebelum dan seterusnya. Tulisan ini lebih tertumpu kisah sebelum tahun 1980-an dan bersandar kepada persepsi yang ada pada waktu itu dan mungkin berubah mengikut suasana dan nilai rasa lain-lain penulis.

Diharapkan Tanjong Besar dapat mengekalkan nama besarnya sampai bila-bila. Namun begitu, besar itu tidak mustahil akan menguncup jika tidak dibelai. Menguncup maksud dilihat dari bilangan penduduk yang datang dan pergi. Rasanya yang pergi sementara dan pergi untuk selama-lamanya lebih ramai jika dibandingkan dengan yang datang. .Sesuatu perlu dibuat agar yang pergi sementara itu tidak jadi pergi dan bior melekad di kampung ini.Pemimpin tempatan tidak kira apa jua ideoloji poilitik patut memikirkan cara yang terbaik untuk memajukan kampung. Membaik-pulih prasarana. dan mewujudkan industri-industri kecil perlu ada di kampung ini bagi mengelakkan penghijrahan belia ke tempat lain.

Dicatat Oleh: SAEDON IBRAHIM
Jumaat: 04 Hb. Mei. 2012
BAHAN rujukan:
1. Catitan peribadi 1960an- 1970an
2. Tok Empat Nazar Kg Tg Besar Ulu, Kuala Lipis
3. Bukti Hidup- Haji Ismail Kg Kemensor Tg Besar
4. Perpustakaaan Desa Tg Besar. Kuala Lipis
5. Kertas Kerja “Simposium Siapa Tok Guru Peramu” Anjuran Dewan Persuratan Melayu Pahang(DPMP) 1976.
6. Temubual Hj Ibrahim Sidek.matan ToK 4 Tg Besar dan Amin Mat Saman ( Aki Amin}
7. Ariff bin Pawang Nong, Kampung Ulu Cheka Jerantut
8. Buku-buku Sejarah Pahang
9. Internet-Foto Nenek Moyang-, Aku Anak Pahang & Koleksi Idris Said Tg Besar.

AAP - Entri sekadar suatu perkongsian untuk tatapan jenerasi mendatang semoga kita mengetahui akan asal usul kita, sejarah kampung, serta pengorbanan mereka yang terdahulu. Alfatihah buat mereka yang telah kembali ke rahmahtullah.

Kampung Rengai tetap di hati
Kampung Kadok terkenang jua
Walaupun jauh disudut hati
Tempat kelahiran teringat jua.



Wassalam, Wa'allahhualam.
 akuanakpahang.blogspot.com

COMMENTS

BLOGGER: 29
Loading...

KOMENTAR

Ruangan komentar mungkin tidak dapat berfungsi dengan sempurna adalah disebabkan terma dan syarat yang telah ditetapkan oleh pihak Google. Sebarang pertanyaan dan maklum balas. Sila hubungi Admin. Terima kasih.
Nama

'JERANTUT MALAY VILLAGE' KUALA TEMBELING 1881,1,000,1,1 SEN QUEEN VICTORIA STRAITS SETTLEMENTS,1,10 PERKARA HAK PERLU DITUNTUT SELEPAS KEMATIAN WARIS,1,10 SEN,1,10 SEN 1971,1,20 SEN DAN 50 SEN,1,5 RAHSIA MENGENALI WANITA YANG MASIH DARA,1,5 SEN,1,50 SEN SE ME,1,ADAT RESAM,2,ADUHAI BANGSA ADUHAI MELAYU,1,ADUHAI BANGSA KU,1,AGAMA,14,AHMAD BIN KOTOT,1,air terjun,1,AIR TERJUN DI ULU SALAN JERANTUT BAKAL MUSNAH?,1,AIR TERJUN RIMAU BERJEMUR ROMPIN,1,aki jabuk,1,alam mistik,2,ALFATIHAH SAHABAT,1,ALLAH MUHAMMAD BERSADUR EMAS,1,ANCAK,1,ANDAI JIWA SUDAH TERASA,1,ANUGERAH GELARAN DATO PALSU PAHANG,1,APA KEPERLUAN REPLIKA BATU 0 KUALA LIPIS?,1,apam balik jerantut. daud apam balik,1,ASAL NAMA GUA KOTA GELANGGI,1,ASAL NAMA KERAMBIT,1,ASAL USUL KAMPUNG PULAU TAWAR JERANTUT,1,ASAL USUL NAMA KAMPUNG BUDU,1,ASAL USUL NAMA KAMPUNG JANDA BAIK,1,ASAM RONG,1,BACAAN TALKIN INSAFI DIRI KITA SENDIRI,1,BAHAYA TIDUR DIDALAM KENDERAAN,1,BAIT BAIT KATA KEHIDUPAN,1,Bandar Jerantut,3,BANDAR LAMA JERANTUT,3,BANGUNAN BALAI POLIS LAMA RAUB 1906,1,BATU 0 KM 0 KUANTAN,1,BATU 0 KUALA LIPIS PAHANG,1,BATU LABRADOR,1,BATU MANI GAJAH,1,BATU TANDA MAT KILAU,1,BATU TANDA SELAMAT DATANG KE JERANTUT,1,BAYAR ZAKAT FITRAH PAHANG ONLINE,1,BAZAR KARAT,1,BELIMBING BULUH,1,benta,2,BENTONG,1,Bergambar,1,BERITA,2,BERITA BEKAS DUN TAHAN MENINGGAL WAN AMIZAN WAN ABDUL RAZAK,1,Berita Semasa,1,BESI KERIS TULANG MAWAS,1,Bicara agama,15,BICARA HATI,1,BIODATA TENGKU ABDULLAH SULTAN AHMAD SHAH PAHANG,1,BLOG,1,Blog aku anak pahang,1,BLOG PALING POPULAR PALING CANTIK DAN RAMAI PENGIKUT,1,BOIKOT DURIAN TIMBANG,1,BOMOH PAHANG,1,BUAH KEJIJOK BUAH KEJIJAK,1,BUAH KERDAS,1,BUAH LEMBA,1,BUAH MENCUPU,1,BUAH PERAH JERING REBUS KELAPA,1,BUAH-BUAHAN,1,BUKIT BONGKOK ULU CHEKA JERANTUT,1,BUKIT ISTANA JERANTUT,2,BUKIT MERAH PADANG PIOL JERANTUT PAHANG,1,BUKIT RONG SUNGAI SALAN PULAU TAWAR JERANTUT,1,BUKIT SELADANG JERANTUT PAHANG,1,BULUH LEMANG,1,bunga keladan,1,BUNGA SAKURA MALAYSIA,1,BURUNG PEKAKA HUTAN,1,BUYA HAMKA KOLEKSI KATA-KATA HIKMAH DAN MENARIK BUYA HAMKA,1,CAMERON HIGHLANDS SESAK TERUK DI MUSIM PERCUTIAN SEKOLAH,1,CAPING,1,CAR BOOT SALE,1,cara amalan membunuh binatang,1,CARA ATAU TEKNIK MUDAH HILANG RASA SAKIT KEPALA,1,CARA MEMBUAT BELIMBING REBUS SAMBAL HITAM,1,CARA MEMBUAT TEMPOYAK PAHANG,1,CARA PEMAKAIAN KAIN BATIK DIDALAM MAKSUD DAN ADAB,1,Cerita Lawak,1,CERPEN,7,Cerpen Cerita Lawak,2,CHENOR,1,CINCIN,2,CINCIN PERAK SILVER,1,citer setan,1,COIN BISMILLAH,1,Coin Syiling,1,Cuci syiling,1,CUTI UMUM 30 JULAI HARI KEPUTERAAN SULTAN PAHANG,1,DATO’ HAJI SIDEK B. HAJI ARIFFIN,1,DEDAUNAN KERING,1,DEFINISI MAKSUD PENGERTIAN NUMISMATIK,1,DESA KU,1,DEWAN MAJLIS DAERAH & DEWAN BANQUET MAJLIS DAERAH JERANTUT,1,DUIT ALAM BUNIAN ALAM MISTIK,1,DUNIA SEKADAR PERHIASAN,1,EMPANG JEPUN,1,ERTI SEBUAH KEMERDEKAAN,1,ETAK,1,ETOK,1,Facebook,1,FALSAFAH,1,FELDA GUGUSAN JENGKA PAHANG,1,FENOMENA BURUNG HIJRAH KAMPUNG GINTONG,1,FERI JERANTUT,1,FESTIVAL BETTER BEER 2017,1,FOTO RASMI YANG DIPERTUAN AGONG (PERTABALAN) SULTAN PAHANG,1,GAJAH LIAR,1,GALERI WARISAN PAWANG NONG ULU CHEKA,1,gambang,1,GAMBAR 10 MASJID TERCANTIK DIDUNIA,1,GAMBAR JERANTUT SUATU KETIKA DAHULU,1,GAMBAR KLASIK,1,GAMBAR KLASIK BANDAR JERANTUT SEBELUM DAN SELEPAS,1,GAMBAR KLASIK BANDAR LAMA JERANTUT,1,Gambar Klasik Pahang,5,GAMBAR KLASIK PAPAN TANDA KAWASAN KEMALANGAN GAMBAR TENGKORAK,1,GAMBAR LAMA JERANTUT 1979,1,GAMBAR SULTAN NEGERI DAN KEPULAUAN MELAYU TERAWAL,1,GANJARAN DAN KELEBIHAN SOLAT SUBUH BERJEMAAH,1,GELARAN SUSUNAN KETURUNAN KELUARGA MELAYU PAHANG,1,GUGUSAN FELDA KOTA GELANGGI JERANTUT,1,GULA KABUNG PAHANG,1,GUNUNG SENYUM,1,HALWA BELIMBING BULUH,1,hantu,2,HARGA DUIT SYILING MALAYSIA PARLIMEN DAN BUNGA RAYA 1 SEN,1,HARI HOL NEGERI PAHANG,1,HARI KEMERDEKAAN TANGGAL 31HB OGOS 1957,1,HARI TANPA KENDERAAN DI BANDAR KUANTAN,1,HATI TRLUKA TERASA HATI,1,HIKAYAT HANG TUAH,1,HINA SULTAN PAHANG DAN YANG DIPERTUAN AGONG,1,HUKUM PAKAI CINCIN JARI TENGAH,1,HUKUM PEREMPUAN TIDAK MENUTUP AURAT DAN MENDEDAHKAN AURAT,1,HUKUMAN SEBAT LGBT PAHANG,1,IKAN BUNTAL SUNGAI PAHANG,1,IKAN STURGEON,1,INFO 1 SEN KERIS BERSILANG 1962 MALAYA BRITISH BORNEO,1,INFO BUAH KEREKOK,1,INFO DAN FAKTA MENARIK BEG TANGAN HERMER BIRKIN,1,INFO DAN GAMBAR KLASIK CAMERON HIGHLANDS,1,INFO KHASIAT POKOK LELETOP KELAMBU UNTUK KESIHATAN,1,INFO PITIS KESULTANAN PALEMBANG,1,INFO POKOK BAYAS RESEPI KERABU UMBUT BAYAS,1,INFO SEJARAH ASAL USUL DURIAN MUSANG KING,1,INFO SYILING SULTAN BRUNEI SATU SEN 1304,1,INFOMASI,2,INFORMASI,309,INFORMASI BANJIR DI PEKAN BENTA 1971,1,INFORMASI JAMBATAN JERANTUT FERI 1978 DAN JERANTUT FERI 1949,1,INFORMASI MATAWANG MALAYSIA,1,Insan,1,ISTANA SRI TEMBELING,1,ISTILAH BAHASA HARI INI ESOK LUSA TULAT TUBIN,1,JADUAL DAN TARIKH BAYARAN PENCEN 2018,1,JALAN ROSAK,1,jalan-jalan carik apam,1,JATA NEGERI PAHANG,1,JELAI,1,JENIS-JENIS HANTU DAN NAMA-NAMA HANTU,1,Jerantut,6,JERANTUT ANTARA DAERAH MEMPUNYAI KUALITI UDARA PALING BERSIH DI MALAYSIA,1,JERANTUT BATU TANDA 0 KM O BANDAR LAMA JERANTUT,1,JERANTUT DARIPADA UDARA,1,JERANTUT KAMPUNG KAS,1,JETI KUALA TEMBELING JERANTUT,1,Jiwa Kosong,1,JOGET TARI LENGGANG @ JOGET PAHANG,1,JOM BERLAJAR BAHASA JEPUN,1,KADAR BAYARAN SAMAN DAN KOMPAUN KESALAHAN SAMAN,1,KAJI SELIDIK PERUBAHAN CUTI UMUM (JUMAAT-SABTU) NEGERI PAHANG 2019 KAJIAN TINJAUAN,1,KALAM HIKMAH MUHASABAH DIRI,1,KAMPUNG BARU SUNGAI JAN JERANTUT,1,KAMPUNG JERANTUT FERI,1,KAMPUNG LABU TEMEBELING,1,KAMPUNG PERLOK ULU CHEKA,1,kampung Pulau Tawar,1,Kampung Serambi Pekan,2,Kamus dan istilah kata Pahang,1,Kanpung Bantal,1,KAWASAN LARANGAN MEROKOK DI PREMIS MAKANAN DENDA RM 10,1,KEBAIKAN DAN KHASIAT DAUN ULAM PEGAGA,1,KELADI KEMAHANG,1,KELAM REBAHNYA MALAM,1,KEMALANGAN DIBUKIT ATAP TEMBELING JERANTUT.,1,KEMARAU KAMPUNG PESAGI,1,KEMATIAN,1,KEMERDEKAAN,1,KEMERIAHAN MASJID TEMERLOH JAYA,1,KEMUSNAHAN ALAM,1,KENAPA ANDA INGIN MEMBELI MESIN METAL DETECTOR?,1,KENAPA PAHLAWAN MAT KILAU BERPURA-PURA MATI?,1,KENDERAAN MILIK AL SULTAN ABU BAKAR,1,KERIS DAN TANJAK,1,KERUH,1,KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA RAJA BERPERLEMBAGAAN,1,KESULTANAN SULU,1,Ketika Senja,1,KEUNIKAN DAN KEENAKAN GULAI ASAM ROM JERANTUT,1,KG BANTAL ULU TEMBELING,1,KHASIAT DAN KEBAIKAN BUAH PETAI,1,KINCIR AIR RAUB PAHANG,1,KISAH HANG TUAH DAN TUN TEJA RATNA BENGGALA PAHANG,1,KOLEKSI GAMBAR PAHLAWAN PAHANG,1,KOMUNIS BINTANG TIGA,1,KRISIS AIR JERANTUT 2014,1,KUALA LIPIS,1,KUALA LIPIS BANDAR BERSEJARAH,1,KUALA LIPIS PAHANG,1,KUALA TAHAN,2,kubu jerantut,1,KUBUR TENTERA BRITISH PASIR TAMBANG KUALA TEMBELING JERANTUT,1,LABRADORITE,1,LAMAN MAT KILAU JERANTUT,1,LANTIKAN DATUK SERI WAN ROSDY WAN ISMAIL MENTERI BESAR PAHANG 2018,1,LARANGAN KUTIP ETAK,1,lata,1,LATA BEREMBUN ULU RENGAT ULU CHEKA JERANTUT,1,lata jarum,1,LATA JARUM PULAU CHEKAS,1,lata jerantut,1,lata meraung,2,LATA MERAUNG JERANTUT KIAN MERAUNG,1,lebuh raya pantai timur,1,LEBUHRAYA KARAK,1,LEKAT TULANG,1,LELAKI DITAHAN JUAL SYILING POTRET SULTAN PAHANG,1,LELAKI TEMBAK ISTERI SELEPAS BERTENGKAR,1,Loghat Kelantan,1,Loghat Pahang,7,LPT,1,LUBUK PELANG JERANTUT,1,Majlis Pemasyhuran Bandaraya Kuantan,1,MAKANAN TRADISIONAL RASMI POPULAR NEGERI PAHANG,1,MAKSUD DAN PENGERTIAN LGBT,1,MAKSUD DISEBALIK WARNA BAJU BANDUAN MALAYSIA,1,MASJID KAMPUNG BAHARU JERANTUT,1,MASJID LAMA JERANTUT,1,Masjid Ulu Cheka,1,Mat kilau,3,MATA BELIUNG,1,Mata Wang,2,Matawang,8,MATAWANG INGOT PAHANG,2,MATAWANG NUMISMATIK,21,MATAWANG PANDUAN GRED-GRED SYILING,1,MATAWANG TAMPANG PAHANG,1,MAWAS,2,MELUKIS MURAL JERANTUT,1,MEMAKAI CINCIN,1,MEMILIH PEMIMPIN ISLAM,1,MERCU TANDA SELAMAT DATANG KE BANDAR UTAMA PAHANG,1,MINYAK CENUAI,1,MISTERI DAN SIAPA SEBENAR MAT KILAU ?,1,MISTERI GUA KOTA GELANGGI JERANTUT,1,MISTIK,2,MUTIARA KATA,1,MUTIARA KATA KEHIDUPAN,1,NABI MUHAMMAD SAW,1,NEGERI PAHANG,1,ONLINE,1,OTAI JERANTUT,1,Pahang,1,PAHANG BANTAH CUTI HARI JUMAAT,1,PAHANG CUTI PERISTIWA 31.01.2019,1,PAHANG TETAP TERUS LAKSANA OPERASI CEGAH MAKSIAT,1,PAHLAWAN,2,Pahlawan Pahang,3,Pak pacak,1,PAMERAN ARTIFAK RASULULLAH JERANTUT PAHANG,1,PANTUN LAMA ORANG MELAYU,1,PAPAN TANDA TULISAN JAWI DI PAHANG,1,PARAS SUNGAI TEMBELING SURUT LUAR BIASA,1,Parti Komunis Malaya,1,PASAR KARAT JERANTUT,1,pasukan polis hutan,1,Patah Mengkarung,1,Pawang DIRAJA Pahlawan Pahang,1,pawang nong,4,PAWANG TERSOHOR PAHANG,1,Pawng haji Mohamed,1,PAYA GUNUNG JERANTUT,1,PEJABAT POS JERANTUT 1960AN,1,PEJABAT POS JERANTUT DAHULU DAN SEKARANG,1,PEKAN KUALA TEMBELING JERANTUT PAHANG,1,PEKAN SEHARI JERANTUT,1,PEKAN SEHARI TEMERLOH,1,PELANCONGAN,1,PELANTIKAN KETUA PEGAWAI EKSEKUTIF AIR PAHANG BERHAD,1,PEMBALAKAN PAHANG,4,PEMBALAKAN PUNCA KEMUSNAHAN AIR TERJUN LATA MERAUNG JERANTUT,1,PENCEN PENYATA,1,PENIPUAN SMS URUS NIAGA KAD KREDIT,1,PENSTRUKTURAN SEMULA PAIP PAHANG,1,PERASMIAN DAN PEMBUKAAN HOSPITAL JERANTUT,1,PERASMIAN JAMBATAN SULTAN ABU BAKAR PEKAN PAHANG,1,PERBANKAN,1,PERIBAHASA,1,PERIBAHASA AYAM,1,PERINTAH KAWALAN PEGERAKAN COVID19,1,PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN PEMULIHAN,1,PERMOTORAN,1,PERTABALAN SULTAN ABU BAKAR RIAYATUDDIN AL-MUAZZAM SHAH,1,PERUBAHAN WAKTU SOLAT SUBUH SELURUH NEGERI PAHANG,1,PERUMAHAN AWAM,1,PETUA,1,PETUA MELEMBUTKAN DAGING,1,Petua tahan lama,1,PIANGGANG GEPI GEGEPI,1,PINTU GATE KERETAPI BANDAR JERANTUT,1,PITIS PAHANG KETUN PAHANG,1,POHON SA'ADAN,1,POKOK BUAH TAJAM LEBAT,1,POKOK DAN BUAH KASAI,1,POKOK LANGSUIR,1,POKOK TASBIH,1,POTRET JERANTUT GAMBAR KLASIK GAMBAR BARU DAN LAMA,1,PTPTN CCRIS,1,Puisi,34,PUISI BELENTARA PADANG TANDUS,1,PUISI HUJAN PAGI,1,PUISI PRU,1,PUISI TARBIAH DIRI ERTI SEBUAH KEHIDUPAN,1,PUKAU,1,RAMALAN TAHI LALAT,1,Resah Jiwa,1,RESEPI MASAKAN,1,RESEPI NASI KEBULI PAHANG,1,REUNION SKBJ,3,rokok e-elektronik,1,RUMAH LAKOR RUMAH LAKO,1,RUMAH PENGHULU MUKIM KELOLA HAJI ISMAIL KHATIB BAKAR,1,SCAMMER KENA TIPU DENGAN SCAMMER?,1,SEJARAH,2,SEJARAH DAN ASAL USUL NAMA BUKIT BETONG KUALA LIPIS.,1,SEJARAH DAN SENARAI TAHUN PEMERINTAHAN KESULTANAN NEGERI PAHANG,1,SEJARAH GAMBAR PENDATANG CHINA DI KUARATIN BRITISH DI MALAYA,1,SEJARAH KESULTANAN MELAYU PAHANG,1,SEJARAH KOMPLEKS PEJABAT KERAJAAN DAN PEMASYHURAN JERANTUT SEBAGAI SEBUAH DAERAH DI PAHANG,1,SEJARAH NEGERI PAHANG,1,SEJARAH ORANG MELAYU PAHANG DAN ASAL USULNYA,1,Sejarah Pahlawan,2,SEJARAH PERKEMBANGAN BANDAR JERANTUT,1,Sekitar Jerantut,1,sekolah,1,SEKOLAH CINA SUNGAI JAN JERANTUT,1,SEKOLAH KEBANGSAAN BANDAR JERANTUT,1,SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN JERANTUT,1,Seloka,4,SEMPURNAKAH SOLAT KITA,1,SENARAI BANDAR DI PAHANG MENGIKUT BILANGAN PENDUDUK,1,SENARAI HARGA IKAN SUNGAI PAHANG,1,SENARAI HARGA SYILING 50 SEN PARLIMEN 1967 - 1988 SIRI 1,1,SENARAI KEY DATE SYILING | TOP 3 SYILING TERMAHAL MALAYSIA,1,SENARAI LENGKAP 10 SEN QUEEN VICTORIA STRAITS SETTLEMENTS MALAYA,1,SENARAI LENGKAP 20 SEN QUEEN VICTORIA STRAITS SETTLEMENTS MALAYA,1,SENARAI LENGKAP 5 SEN QUEEN VICTORIA STRAITS SETTLEMENTS MALAYA,1,SENARAI MENTERI BESAR PAHANG,1,SENARAI PENUH CALON BN PAHANG PARLIMEN DAN DUN PRU 14 2018,1,SENARAI PENUH CALON PAS PAHANG PARLIMEN DAN DUN PRU 14 2018,1,SENARAI TAHUN,1,SERANGGA,2,SETEM KHAS DAN SAMPUL SURAT HARI PERTAMA YANG DIPERTUAN AGONG XVI,1,SIRI SYILING KING GEORGE V STRAITS SETTMENTS MALAYA,1,SKBJ JERANTUT,1,SOLAT JENAZAH,1,SOLAT SUNAT TAHAJJUD,1,SOLAT TIANG AGAMA JENIS SOLAT SUNAT.,1,STATUS GELOMBANG HABA,1,STESEN KERETAPI JERANTUT,2,Sultan Pahang Al-Sultan Abdullah,1,SULTAN PAHANG BERSAMA GELARAN,1,SUNGAI PAHANG,2,SURAT PERAKUAN KEMATIAN TOK GURU PERAMU DATUK BAHAMAN 1977,1,SUSAHNYA MEMOHON TANAH DI PAHANG,1,syaitan,2,SYILING 20 SEN QUEEN ELIZABERTH II MALAYA BRITISH BORNEO,1,SYILING 50 SEN QUEEN ELIZABERTH II MALAYA BRITISH BORNEO,1,SYILING MALAYSIA GC,1,SYILING PERINGATAN KHAS PERTABALAN AGONG KE 16 AL SULTAN ABDULLAH,1,SYILING QUEEN VICTORIA 50 SEN STRAITS SETTLMENTS,1,TACOMA,1,TAMAN HATI,1,TAMAN NEGARA JERANTUT PAHANG,1,TANJONG BESAR,2,tanjung besar,1,TAPAK TANGAN,1,TASIK ANGSANA HEIGHTS,1,TASIK CHINI PAHANG,4,TASIK HIJAU KAMPUNG BESUL JERANTUT,1,Tasik Taman Mawar Jerantut,1,TEKOMA,1,TELEFILEM MADU TV OKEY 146,1,TEMPAT MENARIK PAHANG,1,TENGKU ABDULLAH,1,TEORI RAHMAN,1,TERCEMAR,1,Tg besar Benta.,1,TIADA CUTI UMUM SEMPENA HARI PEMASYHURAN SULTAN PAHANG KE ENAM,1,TIPS,2,TIPS BLOGGER,1,TIPS KETENANGAN HATI DALAM KEHIDUPAN,1,TOKOH,2,TOKOH PAHLAWAN,1,TOKOH SEJARAH,1,TRAGEDI BERDARAH KAMPUNG BUDU DI BULAN RAMADHAN / MEI 1892,1,TRANSAKSI,1,TUAI PADI,1,TUN TEJA PAHANG,1,ukk,1,ULAR SAWA,1,ULU CHEKA Jerantut,1,VIEW GAMBAR DRONE JERANTUT,1,WANG KERTAS SIRI PERTAMA MALAYSIA,1,WANG PERINGATAN MALAYSIA ULANG TAHUN KE 60 PERJANJIAN KEMERDEKAAN,1,WANG ROSAK KOYAK BOLEH TUKAR KE BANK NEGARA,1,WASPADA DENGAN TAKTIK SCAMMER DI MEDIA SOSIAL,1,WATERMARK TERA AIR,1,WAYANG PACAK,1,ZAKAT,1,ZAKAT HARTA RIKAZ HARTA GALIAN TEMUAN EMAS,1,
ltr
item
AKU ANAK PAHANG: CATATAN : TANJONG BESAR, BENTA, KUALA LIPIS SEKADAR MEMORI REALITI DAN HARAPAN.
CATATAN : TANJONG BESAR, BENTA, KUALA LIPIS SEKADAR MEMORI REALITI DAN HARAPAN.
TANJONG BESAR merupakan salah sebuah kampung yang tertua di daerah Lipis. Ia juga dikenali sebagai Mukim Tanjong Besar yang merangkumi Kampong Jerangsang dan Kemahang apabila dikaitkan urusan pejabat Tanah Kuala Lipis. Kampung ini luasnya kira-kira 13.300 hektar dan kedudukanya di pertengahan jalanraya – kira-kira 50 kilometer dari Jerantut, 51 kilometer ke Raub dan 40 kilometer ke Kuala Lipis. Dalam tahun 1970-an dan sebelumnya kampung ini terkenal sebagai tempat singgah ahli-ahli perniagaan runcit,semetelahan pula setiap hari Rabu ada jualan lambak yang di kenali pekan sehari. Tanjong Besar terletak di kawasan pendalaman, muka-bumi berbukit serdahana tinggi dan sebahagian kecil kawasan sawah padi. Kawasan bukit di tanam dengan getah dan kelapa sawit.Majorti kampung ini didiami oleh orang Melayu dan beragama Islam. Menurut Encik Nazar, Ketua Kampung Tanjong Besar Ulu, pada masa ini keseluruhan penduduk kampung ini dianggarkan seramai 900 orang.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj2MeveRqPcLt6WHY_e3W2tF43a0w_IovgSsT726yVSN3Yu3wEWjb4_Ccoj9tGZVOwVNuvc4csnhs0KUl6alsxkT1C7emUwN_r4YxjzpRwh5WeXniI4gfnlNNaW_liQ5QKjb1f72I7nm1Q/s1600/Kampung+Tanjong+besar,+benta.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj2MeveRqPcLt6WHY_e3W2tF43a0w_IovgSsT726yVSN3Yu3wEWjb4_Ccoj9tGZVOwVNuvc4csnhs0KUl6alsxkT1C7emUwN_r4YxjzpRwh5WeXniI4gfnlNNaW_liQ5QKjb1f72I7nm1Q/s72-c/Kampung+Tanjong+besar,+benta.jpg
AKU ANAK PAHANG
https://akuanakpahang.blogspot.com/2012/06/catatan-tanjong-besar-benta-kuala-lipis.html
https://akuanakpahang.blogspot.com/
https://akuanakpahang.blogspot.com/
https://akuanakpahang.blogspot.com/2012/06/catatan-tanjong-besar-benta-kuala-lipis.html
true
8223854750831391477
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Baca Lagi Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy