UPDATE ENTRI TERKINI : AKU ANAK PAHANG

31 Ogo 2011

Jangan jadi peminat akaun lucah di Facebook.

Menjijikkan apabila ada golongan remaja masa kini ibarat gila seks apabila mereka dengan selamba mewujudkan beberapa akaun yang memuatkan gambar-gambar lucah membabitkan wanita tempatan atau warga asing menerusi laman sosial Facebook.

Kesan perbuatan itu bukan sahaja bakal melahirkan remaja yang rosak akhlak malah bakal menjadikan laman sosial yang popular pada masa kini medan untuk menyiarkan gambar-gambar yang mengaibkan.

Difahamkan, pengguna Internet yang ingin menjadi pengikut hanya perlu menekan butang like (suka) pada papan pemuka akaun tersebut sebelum diterima masuk oleh pereka laman seks tersebut. Lebih memalukan, sebaik diterima masuk tanpa disedari segala aktiviti mereka berkaitan akaun itu akan dipaparkan di dinding Facebook masing-masing dan semua gambar-gambar tidak senonoh itu turut boleh dilihat oleh rakan-rakan lain.

Keadaan yang berlaku itu dilihat sangat membimbangkan kerana ia merupakan punca kepada keruntuhan moral dan akhlak generasi muda masa kini. Lambakan laman-laman web yang wujud itu boleh mempengaruhi minda terutamanya golongan remaja yang semakin meminati laman sosial berkenaan pada masa kini. - Sumber Kosmo.

Moralnya jangan sesekali mencari dan mengLIKEnya (suka hati) Sesajer moral dan nama anda akan tercalar jua...  bila mana nama dan gambar anda akan terpapar diruangan dindingnya. 


Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

Salam Kemerdekaan ke-54


Salam Kemerdekaan dan Selamat Hari Kemerdekaan yang ke-54 daripada blog akuanakpahang Dengan temanya pada kali ini adalah “1Malaysia : Transformasi Berjaya, Rakyat Sejahtera”. Kita sebagai Rakyat Malaysia marilah berdoa agar negara kita akan senantiasa aman dan muhibbah tak kira agama, bangsa dan warna kulit.





MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!

 Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

30 Ogo 2011

Enam lokasi kemalangan perlu diambil perhatian di Pahang


Polis Pahang mengenal pasti enam lokasi yang sering mencatatkan kemalangan tinggi setiap tahun dan akan diberi tumpuan sepanjang Ops Sikap Ke-24 sempena Hari Raya Aidilfitri. Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik Negeri, Supritendan Mohamed Fauzi Abd. Rahim berkata, pihaknya akan meningkatkan pemantauan di semua lokasi melalui peningkatan rondaan.

"Lokasi tersebut adalah di Kilometer 48, Jalan Kuantan-Maran; Kilometer 150, Jalan Kuantan-Kuala Lumpur; Kilometer 7, Jalan Bentong-Raub; Kilometer 56, Jalan Lipis-Merapoh serta di Raub iaitu di Kilometer 352 dan 354 Jalan Kuala Lumpur-Kota Bharu," katanya kepada pemberita di sini.

Polis Pahang merekodkan lima korban dalam empat kes kemalangan yang dicatatkan pada Ops Sikap yang bermula sejak 23 Ogos lalu dan akan berakhir pada 6 September depan. - Utusan Malaysia.

Jalan Temerloh - Jerantut juga sering berlaku kemalangan maut bermula drp Kg Gong Halt sehingga ke kampung Temin Jerantut. Berhati-hati dan berwaspada sentiasa sesungguh malang itu tidak berbau. Pandu cermat jiwa selamat.


Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

29 Ogo 2011

Salam Aidil Fitri Syawal 1432 dari blog akuanakpahang


Blog akuanakpahang dengan ini ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Batin kepada anda semua muslim dan muslimat, semua kaum keluarga, saudara mara jauh dan dekat, sahabat, rakan taulan, pengunjung setia blog dan semua sahabat di alam siber ini tidak kira dimana jua anda berada. Dengan harapan semoga ceria dan gembira menyambut Syawal bersama keluarga yang dikasihi dan disayangi.

Di sini saya juga merakamkan ucapan terima kasih serta penghargaan saya kepada anda semua yang telah banyak memberi sokongan dan bersama memeriahkan blog akuanapahang. Tanpa anda semua blog ini tentu tidak seceria mana. Untuk anda yang memandu berhati-hati dijalan raya. Selamat pulang ke kampung halaman masing-masing. Pandu cermat jiwa selamat ingatlah orang tersayang. 

Di kesempatan ini, saya dan seisi keluarga ingin memohon maaf seandainya ada terkasar bahasa tersilap kata didalam persahabatan serta penulisan saya yang menyinggung hati dan perasaan anda semua, akhir kata "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN."

Dengan ingatan tulus ikhlas,

 

Hujan diramal di Semenanjung pada Aidilfitri

Negeri di utara dan pantai timur Semenanjung serta ibu kota, Putrajaya, Selangor dan Negeri Sembilan dijangka meraikan Aidilfitri dalam suasana hujan yang diramal turun esok sehingga Rabu. Jurucakap Jabatan Meteorologi Malaysia memberitahu Bernama di sini hari ini, hujan berterusan itu bagaimanapun pada amnya tidak akan menyebabkan banjir. Akan tetapi kejadian banjir juga bergantung kepada kawasan di negeri terbabit, katanya.

Sementara itu, laporan pada laman web jabatan tersebut menyatakan Kedah, Kelantan, Terengganu, Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Negeri Sembilan mengalami hujan di beberapa tempat pada sebelah petang esok. Negeri-negeri lain diramal mendung dengan ribut petir pula dijangka melanda Perak, Pahang dan Johor Timur pada sebelah petang, kata laporan itu.

Pahang dan Terengganu Selatan dijangka mengalami hujan di satu dua tempat manakala cuaca di tempat lain diramal baik pada sebelah malam. Bagi umat Islam di Sabah dan Sarawak, mereka dijangka dapat meraikan Aidilfitri dalam keadaan cuaca baik pada sebelah pagi untuk tempoh dua hari akan datang. Ribut petir  diramal berlaku pada sebelah petang di Kuching, Samarahan, Miri, Limbang dan Kapit, manakala bahagian lain dijangka hujan, sementara cuaca di Sandakan, Tawau dan Kudat di Sabah diramal baik. Maklumat lanjut mengenai cuaca boleh diperolehi menerusi www.met.gov.my. –  BERNAMA


Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

Salam Lebaran... Jangan banyak makan lemang.


Jangan banyak makan lemang kerana ianya boleh menyebab mengatuk dan malas. Tidak sesuai bagi mereka yang ingin membuat perjalanan yang jauh. Kepala lemang mmg best lemak dan garing aje.. tapi byk kolestrol ooo... kerana bahan utamanya santan dan pulut serta garam, tak masin mana best :) semuanya boleh mengundang penyakit jika diambil dengan cara berlebihan... Sememang tak ada lemang raya tak meriah... bila tak ada lemang raya tentu tak ceria....  sebab ianya makanan wajib orang Pahang sebelah sini  :)

Pagi-pagi tadi dah gi membeli lemang untuk di makan di pagi hari raya... mana order-order juga :) tahun nie tak buat lemang beli aje  :(

SALAM AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN.


Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

Gambar Spyshot Kereta Perodua Myvi Extreme


Ini merupakan spyshot terkini Perodua Myvi Extreme, atau mungkin versi Myvi SE lagi best. Menariknya model ini menerima penambahbaikan cukup sporty di bahagian depan, apabila bumpernya direka semula berbanding spyshot yang pertama kali kita lihat dahulu.

Kali ini terdapat bodykit depan berwarna hitam, menyerlahkan lagi warna kuning eksklusif yang sedia garang itu. Jika anda mahu memiliki Myvi lagi best, mungkin versi Myvi Extreme ini pilihan paling bijak.

Masih belum ada maklumat rasmi bila model terbaru Myvi berwarna kuning seperti gambar di atas akan dilancarkan, namun menurut sumber ianya sudah pun dihantar ke bilik pameran Perodua. Model ini dijangka menggunakan enjin lebih berkuasa 1.5 liter, namun harganya dijangkakan akan meningkat melebihi RM60k. Apa pun, maklumat lebih lanjut dan tepat akan diketahui apabila tiba hari pelancarannya nanti.

Kredit : beritasemasa.com 
 
Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

28 Ogo 2011

Ops sikap ke 24 - 24 terbunuh hari keempat Ops Sikap

Seramai 24 orang terbunuh dalam kemalangan jalan raya semalam iaitu hari keempat Ops Sikap ke-24 dilancarkan sempena Hari Raya Aidilfitri.  Menurut Polis Bukit Aman dalam laman webnya hari ini, penunggang motosikal mencatat jumlah kematian tertinggi dengan 14 kematian diikuti enam pengguna kereta, dua pejalan kaki dan masing-masing satu kematian membabitkan lori dan lain-lain kenderaan.

Daripada jumlah itu, 10 kes dicatat di jalan persekutuan manakala lebuh raya dan jalan bandaran masing-masing merekodkan tiga kematian diikuti dengan dua kematian masing-masing di jalan negeri dan lain-lain jalan. Menurut kenyataan itu, 9,556 saman dikeluarkan kepada pesalah trafik dalam operasi semalam. - Bernama
 
17 KEMATIAN SETIAP HARI

Di Malaysia, antara subuh hari dan ke subuh esoknya, akan terdapat purata 17 orang yang mati di atas jalan raya akibat kemalangan tidak kira pada hari biasa atau hujung minggu. Peringatan "Berhati-hati di Jalan Raya", "Patuhi Had Laju", "Kelajuan Membunuh", dan slogan "Pandu, Tunggang dan Jalan Dengan Selamat" serta "Anda Mampu Mengubahnya" menyegarkan kembali ingatan pengguna jalan raya agar berhati-hati semasa berada di atas jalan raya.  Namun realitinya, pengguna jalan raya di Malaysia masih lagi cuai, lalai dan lupa walau diberikan dengan pelbagai peringatan serta slogan di sepanjang jalan raya.

Pandu cermat jiwa selamat ingat orang yang tersayang. Selamat hari raya aidil fitri, minal aidil walfaizin. Maaf zahir dan batin diatas segala terkasar bahasa serta terlanjur bicara disepanjang persahabatan. Ikhlas drp blog akauanakpahang.

Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

26 Ogo 2011

Had laju Jalan Persekutuan dan Negeri dikurangkan 10km/j.

Had laju di jalan persekutuan dan jalan negeri di seluruh negara dikurangkan sebanyak 10km/j dalam usaha memastikan keselamatan pengguna jalan raya ketika perjalanan "balik kampung" untuk menyambut Aidilfitri.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha, berkata had laju bagi jalan persekutuan kini diturunkan kepada 80km/j daripada 90km/j dan jalan negeri ialah 70km/j daripada 80km/j. Beliau berkata, pengurangan kadar had laju itu bermula dua hari lalu sehingga 6 September. "Walaupun kes kematian menunjukkan penurunan sebanyak empat peratus sepanjang tempoh Januari-Jun tahun ini, namun langkah berjaga-jaga adalah penting diutamakan sebelum dan selepas perjalanan," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Kempen Keselamatan Jalan Raya Kebangsaan 2011 sempena perayaan Aidilfitri, di sini hari ini.

Mengenai tindakan yang akan diambil terhadap mereka yang melanggar had laju itu, Kong berkata pelbagai badan penguatkuasa sudah mengambil langkah berhubung perkara itu. Katanya, kementerian akan memantau keadaan sepanjang kempen itu bagi mengurangkan jumlah kemalangan dan kematian.

Mengenai permintaan Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia dan Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional supaya kementerian merombak Akta Pengangkutan Jalan 1967, Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 dan Akta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat, beliau berkata kementerian akan mengkajinya.
Malah, katanya, agensi berkenaan di bawah kementerian itu mengadakan mesyuarat pagi ini untuk membincangkan perkara itu.

"Kami akan kaji cadangan itu dan maklumkan kepada mereka," katanya. Mengenai laporan kira-kira 1,200 bas gagal ujian PUSPAKOM, beliau berkata Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat akan mengendalikan perkara itu."Untuk mereka yang gagal, mereka perlu lakukan pembaikan atau tukar alat ganti yang perlu dan mereka perlu jalani ujian sehingga lulus. Selepas itu baru boleh berada di jalan raya," katanya.

Kong turut menasihatkan pengguna jalan raya yang akan balik ke kampung halaman untuk Hari Raya mengikut nasihat jadual perjalanan yang dikeluarkan syarikat pengendali lebuh raya, PLUS Expressways bagi mengelakkan kesesakan. "Saya ingin nasihatkan juga supaya orang ramai menjaga Tiga K apabila memandu iaitu kelajuan, kesabaran dan kecergasan," katanya. - BERNAMA

Perkara ini ramai yang terlepas pandang kat meter tu : ) kena pastikan betul jika tertera dipapan tandan 80/KM/J atau 90KM/j kelajuan sepatut di kurangkan 10KM/J di musim perayaan ini. Pandu cermat jiwa selamat... bawak slow duit pun selamat :)


Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

Haram bekal, jual bebola agar-agar (Jelly Ball)

Berkuat kuasa hari ini, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan mengharamkan pembekalan dan penjualan bebola agar-agar (seeds growing kits) yang banyak digunakan untuk tanaman pokok hiasan di dalam rumah.Pengharaman dibuat selepas kerajaan menerima aduan daripada Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) yang mengendalikan pembedahan ‘laparatomy' terhadap lapan kanak-kanak berusia satu hingga lima tahun kerana usus tersumbat akibat tertelan agar-agar berkenaan.

Agar-agar itu turut dikenali dengan pelbagai nama iaitu Seven Colour Crystal Ball, Jelly Ball, Crystal Jelly, Baby Jelly, Baby Crystal dan Crystal Soil.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata agar-agar berbentuk guli berwarna-warni yang digunakan untuk membantu pertumbuhan pokok atau hiasan pasu dijual dalam bentuk bebola kecil bersaiz kurang 0.5 sentimeter yang jika direndam dalam air boleh mengembang sehingga 290 hingga 444 peratus daripada saiz asal dan bersifat kenyal.

"Kanak-kanak mungkin menganggapnya sebagai makanan dan menelannya, manakala sifatnya yang menghakis serta mudah mengembang menyebabkannya tersumbat dalam usus. "Kanak-kanak yang tertelan agar-agar itu akan mengalami kesan seperti muntah, demam, sembelit, perut kembung, sakit perut, usus tersumbat atau usus bocor," katanya pada sidang media khas untuk mengumumkan keputusan itu di sini, semalam. Berikutan keputusan itu, katanya, penjualan, pembekalan dan menyimpan bahan berkenaan diharamkan mulai hari ini.- Sumber Berita Harian


Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

25 Ogo 2011

TIADA CUTI UMUM 2 SEPTEMBER.

Hasrat pelbagai pihak yang mahu kerajaan mengisytiharkan cuti umum pada 2 September depan (Jumaat) nampaknya tidak akan kesampaian apabila kerajaan dikatakan tidak berhasrat untuk berbuat demikian. Sumber-sumber tertinggi kerajaan memberitahu Mynewshub.my, sehingga kini tiada sebarang perbincangan serius peringkat kerajaan diadakan bagi tujuan itu.

“Kalau betul kerajaan nak isytiharkan cuti, sepatutnya Kabinet sudah buat keputusan semalam dan mengumumkannya tetapi sehingga kini tidak kedengaran akan ada sebarang pengumuman tentang perkara ini,” katanya di sini hari ini. Sumber itu menambah, mesyuarat Kabinet di Putrajaya semalam adalah mesyuarat Kabinet yang terakhir diadakan sebelum Hari Raya. Memandangkan Rabu hadapan jatuh pada hari cuti umum Kemerdekaan, maka tidak akan ada sebarang mesyuarat Kabinet diadakan.

Difahamkan pengisytiharan cuti umum tambahan hanya boleh dilakukan sekiranya dipersetujui oleh Jemaah Menteri. Kerajaan kerap mengalami kesukaran untuk mengumumkan cuti umum tambahan kerana ia akan dibantah hebat pihak swasta dan kumpulan majikan kerana ia akan meningkatkan kos operasi kebanyakkan syarikat yang terpaksa membayar gaji tambahan untuk kakitangan yang diminta berkerja setiap cuti umum.

Umumnya Hari Raya Aidilfitri tahun ini dijangka jatuh pada hari Selasa. Raya kedua yakni pada hari Rabu juga merupakan Hari Kemerdekaan menyebabkan cuti Kemerdekaan akan dibawa ke hari Khamis. Ketika ini, ramai di kalangan kakitangan sektor awam yang meluahkan harapan agar kerajaan dapat memberikan cuti umum pada hari Jumaat agar mereka boleh bercuti terus bermula Selasa hingga Ahad depan.- Sumber Mynewshub.my

 Melepaslah juga :( ambil ajelah cuti sendiri :)

Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

Kasih ibu sampai ke Syurga | Selamat Hari Wanita.

Hari ini yang bertarikh 25 Ogos, adalah Hari Wanita Malaysia terkadang kita selalu ambil tahu bila hari-hari penting terutama hari yang ada cuti umum sahaja. Jangan di lupa tarikh yang tidak ada tercatat dalam kelender iaitu Hari Wanita. Di kesempatan ini, saya  ingin mengucapkan "Selamat Hari Wanita" pada semua Wanita di Malaysia. Wanita banyak pengertiannya wanita sebagai Ibu,  wanita sebagai isteri dan lain-lainnya. Selamat Hari Wanita.


Syurga Di Telapak Kaki Ibu 
Aishah- Syurga Di Telapak Kaki Ibu


Duhai apakah gerangan budi balasan
Bagi insan melahirkan, membesarkan
 
Bercucuran airmata bila mengenangkan
Betapakah besar budi ibunda berikan
Siang malam menderita
Hingga entah bila
Sungguh besar pengorbanan
Ibunda berikan

Tiada bahagia jika tiada
Doa puja restu
Syurga itu telapak kaki ibu

Wanita telah dimuliakan oleh Rasulullah sebanyak tiga kali iaitu insan yang kita taat dan kali ke empat barulah kaum Adam. Wanita juga dimuliakan dengan kata-kata “syurga di bawah telapak kaki ibu” Selain itu, title syahid juga telah diberikan kepada ibu yang meninggal ketika bersalin tanpa wanita atau ibu siapalah kita didunia ini.

Paling sedih juga bila mengenang pantun ini :

Nasi lemak buah bidara
sayang selasih saya lurutkan,
buang emak buang saudara
kerana kasih saya turutkan.


Semoga ibu dicucuri rahmatNYA... kasih ibu sampai ke Syurga,  Selamat hari Wanita dan Selamat Hari Raya.


Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

24 Ogo 2011

Gambar Pawang Nong Bersama Anak dan Adiknya.


Gambar ini difahamkan adalah gambar Allahyarham Aki Pawang Nong bersama anak-anaknya. Dari kiri: Nyang Arif, Ngoh Seman, Aki Pawang Nong dan Tam Sulaiman. Untuk makluman Ngoh Seman difahamkan daripada ibu lain. Ada dua lagi anak lelaki Allahyarham Aki Pawang Nong yang tiada dalam gambar ini. Iaitu We Hod, dan Chu Samah kesemua anak lelaki beliau telah kembali kerahmatullah yang tinggal cucu cicitnya sahaja. Semuga Allah mencucuri rahmat keatas roh mereka dan ditempatkan bersama orang yang beriman amin. Sumber artikel drp orang Kampung Tanjong Besar Kuala Lipis. 

Gambar ini adalah gambar Pawang Nong Bersama adiknya Bilal Abu.

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

Perkhidmatan Pembantu Rumah Tanpa Seurat Benang Ketika Bekerja

Seorang lelaki yang berasal daripada Fort Wayne telah memulakan satu perniagaan yang unik di daerah Fort Wayne, Amerika Syarikat. Beliau memperkenalkan perkhidmatan pembantu rumah dengan satu perbezaan. Fort Wayne Dust Bunnies menawarkan pengemasan ringan kepada pelanggannya, tetapi pembersihan dilakukan secara berbogel.

Pemilik perniagaan itu, yang meminta NewsChannel 15 untuk tidak menggunakan namanya bagi melindungi kerahsiaan diri, berkata perniagaannya sedang berkembang maju. “Kami kini berada di satu tahap di mana kami bekerja hampir setiap hari dan mendapat perniagaan ulangan,” katanya. Pembantu rumah hanya dibenarkan untuk membuat tugasan pengemasan ringan: membasuh pinggan mangkuk dan vakum.

Pelanggan perlu membayar USD60 (RM179) sejam pada hari-hari biasa, dan minimum dua jam perkhidmatan. Setiap pembantu rumah datang dengan seorang pengawal keselamatan dan pelanggan tidak dibenarkan memegang atau menyentuh wanita berkenaan. Pemilik syarikat itu berkata, pembantu rumah mereka mendapat kira-kira USD30 (RM89) sejam.

Frank Suarez, jurucakap bagi Bandar raya Fort Wayne berkata, kakitangan bandar raya tidak menjumpai apa-apa dalam Kod Indiana yang mengharamkan jenis perkhidmatan itu. Perniagaan itu tidak berdaftar dengan Pejabat Pencatat Daerah Allen, tetapi pemilik mengatakan bahawa ia sedang dalam proses untuk dipohon. Sumber - mynewshub

Hahaha... Singgah ke hak tua tak reti nak cakaplah... jangan carik pasal buat kerja macam ini... harap ianya tidak menular ke Negara kita. :)


Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

23 Ogo 2011

Tarikh melihat Anak Bulan Syawal 29 Ogos


Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja- Raja hari ini mengumumkan sebanyak 30 tempat ditetapkan untuk melihat anak bulan Syawal pada 29 Ogos 2011 bagi menentukan tarikh Aidilfitri tahun 2011 / 1432. Majlis Raja-Raja juga mempersetujui bahawa cara menetapkan tarikh Aidilfitri adalah berdasarkan rukyah dan hisab dan pengisytiharan tarikh akan diumumkan pada malam Isnin itu menerusi radio dan televisyen.


Menurut kenyataan Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-raja di sini, kawasan yang ditetapkan untuk melihat anak bulan Syawal ialah di Pontian Kecil, Johor; Kompleks Falak Al-Khawarizmi, Kampung Balik Batu Tanjung Bidara, Melaka; Teluk Kemang, Port Dickson, Negeri Sembilan; Bukit Melawati, Pulau Angsa dan Bukit Jugra dan Balai Cerap Selangor di Selangor; Pantai Pasir Panjang, Manjong; Perak; Pusat Falak Sheikh Tahir, Pantai Aceh, Pulau Pinang; dan Kampung Pulau Sayak, Pemandangan Indah Langkawi dan Menara Alor Setar di Kedah, memetik Bernama.

Di Terengganu ialah di Bukit Besar Kuala Terengganu, Bukit Kemuning, Kemaman, Pulau Perhentian dan Balai Cerap KUSZA, Setiu; Bukit Peraksi Pasir Putih, Bukit Kampung Tembeling Kuala Krai dan Menara Bangunan SEDC Kota Baharu di Kelantan; dan Bukit Tanjong Batu Nenasi, Gunung Berincang Cameron Highlands dan Bukit Pelindong, Kuantan di Pahang.

Tempat melihat anak bulan Syawal di Perlis ialah di Kuala Sungai Baru; Menara Kuala Lumpur di ibu negara; Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di Putrajaya; Tanjong Lubang, Miri, Teluk Bandung, Kuching dan Tanjung Batu, Bintulu di Sarawak; Balai cerap Al-Biruni, Tanjung Dumpil dan Menara Universiti Malaysia Sabah di Sabah.

Jom Teropong Anak Bulan Syawal Pada 29 Ogos :)

Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

Jenayah Siber Semakin Serius Di Kuantan

Kes jenayah siber membabitkan penipuan menerusi laman web di daerah Kuantan semakin serius apabila bagi tempoh lapan bulan pertama tahun ini, sebanyak 47 kes dilaporkan membabitkan kerugian kira-kira RM48,717. Kes terbaru membabitkan seorang pelajar perempuan berusia 17 tahun yang ditipu sebanyak RM10,400 bagi pembelian 20 unit telefon bimbit jenis i-phone 4 di sebuah laman web.

Pelajar terbabit yang tertarik dengan tawaran murah itu, memasukkan duit secara berperingkat ke dalam sebuah akaun yang diberikan suspek sejak 24 Julai lalu dan bayaran akhir dibuat pada 19 Ogos baru-baru ini. Setelah semua bayaran selesai, suspek terbabit gagal dihubungi dan talian telefonnya juga telah ditamatkan perkhidmatan, Sindiket berkenaan agak sukar dikesan memandang mereka sentiasa menukar nombor telefon.

Modus operandi sindiket itu ialah suspek akan meninggalkan nombor telefon dalam laman web untuk dihubungi dan setelah membuat perbincangan suspek akan meminta mangsa memasukkan wang sebagai proses penghantaran atau sebagai deposit pembelian. Setelah wang dimasukkan, nombor telefon suspek tidak boleh dihubungi lagi dan barulah mangsa tersedar yang mereka telah ditipu. Sumber Bernama

Macam mana pelajar boleh ada duit sebanyak itu?  Moralnya kita kena berhati-hati dengan sindikit seumpama ini jangan mudah terpedaya dan tertipu :(

Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

22 Ogo 2011

Artis Wanita Islam Bela Anjing Di Rumah?


Napelah dia membela anjing kat rumah?  Nak mengulas banyak tak kena juga selebihnya anda boleh lihat DISINI anjing merupakan salah satu najis mughallazah selain babi, yang diharamkan untuk disentuh oleh Islam kepada umatnya serta mewajibkan kepada sesiapa yang menyentuh binatang tersebut untuk bersamak dengan air tanah dan air bersih sebanyak tujuh kali sebagai proses bersuci dari unsur najis tersebut

Sumber mynewshub

Hukum Membela Anjing

ALhamdulillah, kita dah dengar banyak ilmu tentang kenajisan/ketidaknajisan anjing.

Minta tuan-tuan ilmuwan terangkan hukum beserta dalilnya untuk membela anjing, bagi tujuan peliharaan (pet).

Jazakallahulkhair
alJawab:

Pemeliharaan anjing sebagai hobi atau pet.

Penjelasannya boleh saja ditemui dalam kitab yang masyhur, alHalal wal Haram fil Islam oleh Prof Dr Yusof alQardhawi yang telah lama diterjemah dan beredar dalam pasaran.

Kata alQardhawi, hukum membela anjing sebagai pet (hobi) adalah haram, yakni diharamkan oleh RasuluLlah saw. Dalilnya: Dari Sufyan bin Abu Zuhair, bahawa Nabi saw bersabda," Barangsiapa memelihara anjing bukan utk menjaga ladang atau ternak, maka setiap hari pahalanya berkurangan satu qirath." [Bukhari-Muslim dan semua ahli hadith yg lain] Inilah juga pendapat majoriti madzhab, antaranya Syafi'iy, Hambali, Maliki dan Zahiri ( alMajmuu', IX/234)

Antara alasan-alasan fuqaha' seperti Ibn Hajar ialah:

1. Ia menakutkan jiran-jiran dan orang lalu lalang di luar rumah kita atau orang yg mengunjunginya
2. berkurangnya pahala kepada pemeliharanya
3. Keengganan Malaikat masuk rumah yang ada anjing
4. Ada anjing yang menjadi dari jelmaan anjing (anjing hitam pekat)
5. Tabi'at anjing yang suka menjilat dan kenajisan jilatan itu mungkin menyukarkan pemeliharanya. (al-Fath, X/395)

Ada pendapat yang mengatakan ia makruh sahaja kerana tiada larangan yang tegas dan lugas, demikian kata Ibn Abdil Barr (atTamhid, 14/221).

Kata al-Qardhawi, walaupun majoriti fuqaha' mengatakan haram, hakikat sebenarnya Islam tidaklah melihat anjing dengan keras, kasar dan harus membunuhnya. Dalil: hadith Jabir ra, " kalau bukan kerana anjing-anjing itu satu ummat di antara umat-umat yang lainnya, niscaya aku perintahkan membunuhnya. (HR atTermidzi dan Abu Daud, dinilai sahih oleh al-Albani dalam Ghayatul Maram)

Rumusan:

1. Berdasarkan dalil-dalil yang banyak, maka pemeliharaan anjing sebagai hobi adalah dilarang oleh RasuluLlah saw dengan berita-berita yang tidak menggembirakan kepada pemeliharanya.

2. Walaupun anjing ditegah menjadi hobi, Islam tidaklah bersikap keras kepada anjing jika ada keperluan seperti unit anjing di jabatan kepolisian, menjaga ternakan dan tanaman. Sekian.

Sumber kredit http://fatwaulama.blogspot.com

Semoga kita sama-sama mendapat mengambil pengajaran dan iktibarnya insyaallah. Dalam pada gitu ada juga pihak yang mempersoalkan tentang hukum memegang anjing ini hai dunia...dunia. :( jangan memberatkan dan menyusahkan fikiran bila sesuatu itu telah ditegah dan di haramkan maka ianya ttp haram itu sahaja.

Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

Jangan Potong Q Di Jerantut


Bagi anda yang mana mungkin sering melalui laluan ini, atau yang bakal menggunakan laluan ini atau bagi mereka yang akan pulang berhari raya di Jerantut... ingatlah bila sampai di hadapan bekas EMPORIUM JAYA @ BERDEKATAN HOTEL FIRDAUS tu... jangan tahu nak cepat dan memotong Q... kalau bukan rezeki anda mungkin anda akan dikena saman jawabnya. Jadilah pemandu yang bijak dan berhemah di musim perayaan ini. Gambar kredit Jerantut Kampung Ku

Patuhilah undang-undang jalan raya " nak cepat pasti membawa padah"
 Wassalam, Wa'allahhualam. :
 

21 Ogo 2011

SMS Berantai – Siapa Yang Untung Besar?

Kita semua yang menggunakan telefon bimbit pasti pernah melalui pengalaman atau perkara ini. Kita menerima sistem pesanan ringkas (SMS) yang menarik dari rakan kita berhubung sesuatu peristiwa atau kejadian dan secara tidak sedar, kita juga akan terdorong untuk menghantar kembali sms berkenaan kepada kenalan kita yang lain pula.

Ini kerana sms berkenaan sangat bersesuaian dengan keadaan dan isu semasa menyebabkan kita rasa ia perlu dikongsi dengan yang lain. Tindakan kita dan ramai yang lain akan berakhir mewujudkan satu rantaian sms yang mungkin melibatakn ratusan ribu atau jutaan pengguna. Siapa yang untung? Sudah pasti syarikat-syarikat telekomunikasi (telko) apabila setiap sms yang kita hantar akan mereka caj.

Pernahkah terpikir siapa yang mula sekali mewujudkan sms itu? Setiausaha Agung Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Muhammad Shaani Abdullah melahirkan andaian bahawa ia mungkin didalangi syarikat-syarikat telko itu sendiri yang mengupah pihak ketiga untuk mencipta dan menyebarkan sms berkenaan. Beliau mendapati bahawa banyak mesej-mesej, terutamanya yang berkaitan dengan hal-hal keagamaan, seringkali disebarkan melalui SMS. Muhammad Shaani memberi contoh terbaru iaitu sms yang tersebar mengenai bulan dikatakan mengelilingi Kaabah baru-baru ini.

“Bagi bulan Ramadan ini, mesej-mesej seperti ini sudah tentu akan mengujakan umat Islam untuk berkongsi maklumat tersebut kepada rakan-rakan dan ahli keluarga mereka,” kata beliau. Namun, beliau tidak mahu menuduh Telko secara membabi-buta walaupun pihak-pihak berkenaan yang untung besar daripada aktiviti penyebaran sms berantai. Beliau sebaliknya mahu Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mencari sumber yang menghantar SMS tersebut dan tindakan perlu diambil terhadap mereka.

“FOMCA tidak mahu membuat sebarang tuduhan terhadap syarikat-syarikat telekomunikasi yang terlibat dengan perkara ini,” tambah beliau sambil berkata bahawa pihak suruhan jaya mungkin mempunyai sebab munasabah untuk menjalankan siasatan dan juga membawa mereka yang bersalah ke muka pengadilan. Shaani juga menasihatkan pengguna agar mengelakkan diri daripada menyebarkan sms yang tidak mempunyai sebarang asas kerana ia hanya akan menguntungkan syarikat telekomunikasi - Sumber Mynewshub.

Moralnya kalau dekat nak musim perayaan nie jika menerima SMS seumpamanya usahlah diulang-ulang menghantar SMS berantai utk dihantar kepada org lain... dan lain akan menghantarnya pula SMS yang sama pada orang lainnya... akan perkara sama....  sudah siapa yang dapat untung besar?

Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

20 Ogo 2011

Pastikan al-Quran digital lulus JAKIM


Umat Islam dinasihatkan supaya tidak mudah tertipu dengan al-Quran digital yang ditawarkan dengan harga murah serta dilengkapi pelbagai aplikasi, sebaliknya perlu terlebih dulu menyiasat sama ada mendapat kelulusan Kementerian Dalam Negeri (KDN) atau sebaliknya. Pengurus Kanan Pemasaran dan Jualan Dawama Sdn Bhd, Norida Jalaluddin, berkata walaupun al-Quran digital dijual secara meluas di pasaran menawarkan pakej lengkap termasuk terjemahan pelbagai bahasa, selain panduan bacaan yang berterusan serta perisian Muqaddam, tiada jaminan kandungannya benar-benar menepati al-Quran.

Norida berkata, syarikatnya yang bekerjasama dengan Iqra Pintar Sdn Bhd menerbitkan al-Quran digital, e-Qalam menjalani saringan yang ketat KDN dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) termasuk disemak sebanyak dua kali sebelum diterbitkan pada 2009 dan pekerja yang terbabit perlu beragama Islam dan menutup aurat sepanjang proses penghasilan al-Quran itu.

“Al-Quran yang kita gunakan juga daripada KDN yang mengikut Rasm Uthmani, selain perisiannya dilakukan dalam negara. Pen digital yang digunakan untuk bacaan juga fokus kepada ayat yang dibaca bagi memudahkan mereka yang baru belajar dan terjemahannya juga terhad kepada satu bahasa bagi setiap set.

“Walaupun harganya tidak semurah lambakan al-Quran digital yang dijual di pasaran, kita menekankan kepada kualiti dan adab dalam pembikinannya kerana ini adalah kitab Allah yang menjadi panduan seluruh umat Islam,” katanya kepada Berita Harian, semalam.

Isnin lalu, akhbar ini mendedahkan, banyak perisian al-Quran digital termasuk dalam telefon bimbit, komputer tablet dan pen pintar dijual di negara ini dikesan mempunyai pelbagai kesilapan yang boleh menjejaskan pemahaman umat Islam yang menggunakannya.

Perisian ayat al-Quran dalam bentuk visual dan audio MP3 serta MP4 kebanyakannya dibawa masuk dari China dikesan mempunyai kesilapan seperti tiada tanda baris, wakaf, susunan ayat tidak teratur, ayat tidak bernombor serta kesalahan teknikal pada paparan.

Sementara itu, Pengurus Kanan Teknologi Maklumat Dawama Sdn Bhd, Zulkifli Suliman berkata, beliau pernah menerima tawaran menjual al-Quran digital yang boleh dibeli daripada pengeluar dipercayai tidak mendapat kelulusan KDN dengan harga RM200 seunit untuk 12 unit dan boleh dijual kembali dengan harga RM360 ketika menyamar sebagai pengedar. Sumber Berita Harian.

Ada juga sahabat yang menjual Quran Digital nie entah lulus dek Jakim ker tidak :( Moralnya kalau kita berminat dan nak membeli kena check juga benda ini ada kelulusan atau tidak. Gambar sekadar hiasan

Wassalam, Wa'allahhualam.  :
 

Jom Bayar Zakat Fitrah


Salam, dulu-dulu zaman bujang bayar zakat nie Tok Amil tak bunyi apa-apa terus lafaz aje....:) tahun seterusnya dia tanya brapa orang?  kita jawab "berdua..." sebab dah kahwin...:)  lepas tu brapa tiga... lepas tu berapa empat... seterusnya lima . Hari ini Tok Amil tanya "brapa?" tujuh saya menjawab,  tujuhhh... macam terkejut aje hehehe ( sebab campo mak sendiri dan mak mentua :) tahun nie tok amil membahasa saya abang " abang brapa tanggungan" tujuh saya nyebut :)  tahun depan kalau panjang umo tentu dapat gelaran Pakcik... begitulah kitaran kehidupan... semoga kita sedor juga bahasanya kita nie dah tua tanggunganya juge banyak  :)
 
Zakat fitrah itu wajib ke atas semua umat Islam seperti yang dinyatakan dalam Hadith: Dari Ibnu Abbas r.a. katanya: “ Rasulullah SAW telah menentukan wajibnya zakat fitrah, untuk membersihkan orang yang mengerjakan puasa dari perkataan yang sia-sia dan perkataan yang buruk, dan juga untuk menjadi makanan orang-orang miskin, oleh itu sesiapa yang menunaikannya sebelum sembahyang hari raya maka menjadilah ia zakat fitrah yang makbul, dan sesiapa yang menunaikannya sesudah sembahyang hari raya maka menjadilah ia sedekah biasa seperti sedekah sunat yang lain.”(Abu Daud)

 Sempat juge berseloroh Tok Amil tu.. ta' kan bertiga aje abang... :)


Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

Produk kosmetik Derma-Rx Arbutin-R Cream didakwa mengandungi racun.

Pengguna dinasihatkan tidak menggunakan krim jenama Derma-Rx Arbutin-R Cream yang didapati mengandungi racun yang berbahaya kepada kulit. Pengarah Kanan Perkhidmatan Farmasi, Kementerian Kesihatan, Datuk Eisah Abdul Rahman, berkata produk keluaran Sepanyol itu tidak lagi dibenarkan dijual di Malaysia setelah ujian menunjukkan ia mengandungi racun berjadual, tretinoin dan  hydroquinone. "Penggunaan tretinoin dan hydroquinone adalah tidak dibenarkan dalam produk kosmetik.

Produk yang mengandungi bahan itu boleh membawa pelbagai kesan sampingan kepada pengguna dan hanya boleh digunakan dengan nasihat profesional kesihatan," katanya dalam satu kenyataan hari ini. retinoin boleh menyebabkan kemerahan pada kulit yang disapu, ketidakselesaan, kulit mengelupas dan hipersensitif kepada cahaya matahari.

Hydroquinone juga boleh menyebabkan kemerahan pada kulit, ketidakselesaan, perubahan warna kulit yang tidak diingini, malah kulit menjadi hipersensitif. Eisah berkata, syarikat yang bertanggungjawab terhadap produk itu diarah memberhentikan penjualan dan pembekalannya serta merta selain memanggil balik kesemua stok dari pasaran dalam tempoh 72 jam. - SUMBER BERNAMA

Gamaknya bender nie macam bedak sejuk juga, jadi pakailah bedak sejuk tradisional kita tentu ianya bersih suci dan halal paling penting tidak beracun.

Wassalam, Wa'allahhualam. Salam hormat dan ikhlas daripada :

KLIK PERCUMA DAPATKAN INFO SELANJUTNYA.

SENARAI ENTRI TERKINI :

RUJUK ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :