Nuffnang dan No Copy Paste

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

20 Dis 2011

AMARAN, BAHAYA MEMBERI NOMBOR AKAUN.

Orang ramai dinasihatkan supaya jangan mudah memberikan nombor akaun bank kepada individu yang tidak dikenali terutama kenalan melalui Internet bagi mengelak ia disalah gunakan oleh sindiket penipuan yang didalangi oleh warga Afrika.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Ibu Pejabat Polis Bukit, Datuk Syed Ismail Syed Azizan berkata, warga Afrika yang terlibat dalam jenayah siber akan menggunakan akaun bank milik  individu tempatan di negara ini, bagi mengelak mereka dikenali dan dikesan oleh pihak berkuasa. Beliau berkata, ada pemilik akaun merupakan individu yang dikenali suspek dan secara sukarela bersekongkol dengan kumpulan penjenayah itu, tetapi ada juga langsung tidak menyedari mereka dipergunakan.

“Sebagai contoh, ada lelaki orang kurang upaya (OKU) tempatan yang ditahan bersama sekumpulan sindiket warga Afrika yang memperdayakan seorang guru wanita melalui penipuan cinta siber di Melaka baru-baru ini, langsung tidak tahu akaun banknya telah digunakan untuk kegiatan jenayah. “Dia terkejut apabila ditahan dan dimaklumkan terlibat dalam sindiket penipuan bersama penjenayah Afrika kerana dia langsung tidak mengenali suspek,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di Bukit Perdana, di sini baru-baru ini.

Syed Ismail berkata, lelaki terbabit menjadi mangsa kepada kumpulan sindiket berkenaan setelah menyerahkan nombor akaunnya kepada seorang anggota sindiket yang menyamar sebagai wanita dari United Kingdom dan menggodanya melalui laman sosial Facebook. Beliau berkata, akibat sudah jatuh cinta, mangsa tidak berfikir panjang dan bertanya lanjut apabila diminta memberi nombor akaun kepada rakannya yang tinggal di Puchong di sini.

Dalam pada itu, Syed Ismail turut menasihatkan orang ramai agar jangan percaya apabila ditawarkan hadiah oleh individu yang dikenali melalui Internet dan diminta supaya memasukkan wang ke dalam akaun pihak tertentu tertentu yang kononnya bekerja dengan agensi kerajaan seperti Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM).Kredit: CG Forum

AAP - Moralnya berwaspada sentiasa pastikan kita tidak sewenang-wenangnya memberi nombor-nombor akaun kita pada mereka yang tidak kita kenali dan pastikan ianya tidak disalah gunakan.
 
Wassalam, Wa'allahhualam. :
 

26 ulasan:

  1. Saya tak bagi no. akaun pun kena tipu juga. Habis duit saya. Penyangak tu masuk melalui emel untuk update akaun bank saya (fraudster). Tapi saya heran kenapa polis tak boleh tangkap walhal bank ada maklumat lengkap tentang negro tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia boleh godam melalui emel..bahaya tu

      Padam
  2. Pn. Aida saya amat bersimpati dgn Pn. pernah dulu saya baca entri tersebut didalam blog Puan. Tul ah malang tak berbau jugak tu kan semoga menjadi iktibar bersama.

    BalasPadam
  3. tiada tindakan tu yg menjadi2

    simpati juga dari kome

    BalasPadam
  4. AUC - betul tu kena ada undang2 dan pengkuatkuasaan sebaiknya drp pihak yang bertanggungjawab.

    BalasPadam
  5. Selalu bagi no akaun ni..tapi belen dalam akaun 11.90 sahaja..

    BalasPadam
  6. assalamualaikum...saya ada post iklan di mudah.my... so ada mamat ni katanya dari kl (org arab@egypt) bmnat dgn barang saya tu..dia whatsapp saya ..katanya nak belikan untuk saudaranya yg berada d west afrika ..so saya kena lah bagi no akaun bank saya kat dia untuk dia transfer duit ke akaun saya kan... so bahaya tak kalau saya bagi no akaun saya kat mamat egypt ni???? ...please admin answer my question immediately...tqvm admin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Moral kena berhati-hati. Pastikan ianya tidak disalah gunakan nnt.

      Padam
    2. Macam mana nk tahu kalau disalahgunakan? Lagipun skrg ni kalau meniaga online mmg kena bg acc. no. Macam mana ye admin?

      Padam
    3. Macam mana nk tahu kalau disalahgunakan? Lagipun skrg ni kalau meniaga online mmg kena bg acc. no. Macam mana ye admin?

      Padam
    4. Bro aku rasa baik x pyh bgi no akaun..sbb aku pon ada jugak post brg kt mudah.com ..pastu ada 1 amerika org ni dia ckp dia dari amerika..dia nak beli brg aku ..dia nak bgi kt anak dia .anak dia stay kt thailand..pastu dia mintak no akaun or paypal utk dia bank in..aku pon x tahu nk bgi ke tak..aku rasa lebih baik aku x pyh bgi kot ut keselamatan

      Padam
  7. salam en faqree, bole sy tau mcmmane status jualbeli en dgn mamat egypt tu ye.. sbb situasi sy pun same mcm en. en dh bg no acc ke, duit dh dpt ke.. sy harap sgt dpt advise dr en.. tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy ada post jgk barang kat mudah.my.. Situasi kita sma... So, duit dlm bank tu kena rompak ke??? Bisnes online kn kbnyakan nye mcm tu.. Bg no. Akaun.. Mcm mne ye? Hmmm

      Padam
    2. begitu juga saya ade urusan jual beli dia mintak nama penuh, acc bank dan nama bank yg nk transfer duit ke bank saya. ade apa2 masalah ke jika bg no acc?

      Padam
    3. Jdi apa2 x skrang ni?? Mcm account bank duit ilang ke??

      Padam
  8. Alamak, sy pn baru bg no akaun, die kate die dr uk, nk bli brg yg sy jual kat mudah.my...Mcam mane ni?!

    BalasPadam
    Balasan
    1. awak dah bagi ke? ada effect pape x? sebab one guy from canada dia minat nk beli barang saya

      Padam
  9. Alamak, sy pn baru bg no akaun, die kate die dr uk, nk bli brg yg sy jual kat mudah.my...Mcam mane ni?!

    BalasPadam
  10. Jgnbg papr...saya bru lyn 3 org...cara same mnx acc..tp bg alasan deal gne cara lain..

    BalasPadam
  11. Huh..nasib baik..sy pun ada upload used barang d mudah.com. Terkejut dpt whatsapp no dr oversea. Konon org ni dr UK. Berminat beli nak bagi kat anak cousin dia di Kenya...musykil..sy letak je charged tinggi tp semua tiada masalah bg dia..sanggup bayar..haha...nasib blum bg no akaun..haram jadah tol!

    BalasPadam
  12. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  13. Kalau kiriman duit dari uk saya rasa suruh dikirim melalui western union money transfer boleh tak. Klau nak no akauan bahaya kan. Sbb saya pon ada orang uk nk beli barang dari saya. Mcmana ya

    BalasPadam
  14. Macam mana kalau dah bagi no akaun erk..

    BalasPadam
  15. salam semua saya baru tadi kena dia ckp dia org sarawak dia beli barang yg sya jual kt mudah.com kononnya dia nak bagi kt famliy dia kt teranganu sbb skrg dia keja kt canada. lepas tu saya ragu2 nk bagi' sbb number dia opun lain 2349058279827 tu no dia. lepas tu saya nk minta fb dia email dia semua tak bagi dia post gambaer perempuan konon2nya dia lepas tu saya tengk gambr tu dah lama sanagt 2007 punya gambar celaka betul mcm s1al rupanya scamm tapi yg sedih nya sya dah terbagi no akaun saya TAC mcm mna tu eaa ade siapa tak boleh tolong saye ? takut nnti dia ambik duit dlam bank. tapi lagi 1 dia nk minta gmail dan no hp sya tapi saya bagi gmail yg bukan atas nama nama ic sya no hp pun bukan no atas daftar ic sya. mcm mna tu admin?

    BalasPadam

BLOG INFORMASI | BERITA | PENGETAHUAN | SEJARAH | TOKOH | PAHLAWAN | ADAT RESAM & KEBUDAYAAN | NUMISMATIK & MATAWANG KONGSIKAN PANDANGAN ANDA BERSAMA KAMI.

SENARAI POST TERKINI

RUANG PENGIKLANAN

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

CARI ARTIKEL BERKAITAN MASUKAN KATA KUNCI

Loading

WAKTU BERBUKA PUASA BAGI NEGERI PAHANG 2017 DIBAWAKAN OLEH PAIP PAHANG

KLIK GAMBAR UNTUK IMEJ LEBIH JELAS

HOME

>>KLIK KEMBALI KE HALAMAN UTAMA<<