[ UPDATE ENTRI TERKINI : AKU ANAK PAHANG ]

31 Okt 2010

Sibuk menyibuk dihujung minggu.

Hari ini boleh tahan sibuknya dengan program hujung minggu....dah pukul 3ptg baru dapat membuka blog.... tak de arahlah macam-macam hal ada.... itulah masanya nak menebas lalang yang ada sejemput di belakang dan depan rumah tu :)  dan lain-lain tugas yang berkaiatan... nak mikir ke entri tak dapat juga  apapun tahniah buat pasukan kelantan kerana telah menjuarai Piala Malaysia malam semalam.


KELANTAN juara. Pasukan Kelantan menjulang Piala Malaysia meraikan kejayaan menumbangkan Negeri Sembilan 2-1 dalam aksi final malam tadi.

Entri sibuk menyibuk juga nei :)

Tak mahu terikat

Tak mahu terikat
KUALA LUMPUR: Aktres jelita, Rozita Che Wan mengakui tidak terdesak untuk berkahwin, sebaliknya selesa hidup bersendirian kerana lebih mudah membuat sebarang keputusan tanpa terikat kepada sesiapa. - Harian Metro

Saya pun tak desak juga nak buat entri tapi tak de masa hehehe.... mendung2 tidor mmg best.. selamat hujung minggu :)


Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

30 Okt 2010

Cuci luar dalam...

Gambor by Facebook Jerantut kampung ku.

Sebab hari ini cuti hujung minggu... jadi kawan bawak kereta kawan tu mandi-manda... kalau cuci sendiri jadi cerita serupa dekat sini....biasanya kawan semtal @ cuci sendiri aje sebab dia pun dah tua ....tapi hari ini ada buah malas...jadi mintak rodong kawan nie tolong cucikan...dengan muka manis Abg Atan menyambut kawan dengan kereta kawan...hehehehe... "luar dalam" dia tanya kawan.."yaa luar dalam" maksudnya kereta tersebut dicuci bahagian luar dan dalam sekali... sikit punya lama menunggu dekat dua jam kawan duk lepak kat situ...  dua kali mengetea kat warung sebelah.....mula kawan sorang lepas tu.. meneman ker rodong pulak... baru kereta dicuci.. boleh tahan juga banyak kereta yang lainya.. jadi nak, tak nak kena tunggu juga... inilah kalau kena penangan buah malas....:)   Mungkin sebab servis yang baik itu pasal bengkel ini mendapat pilihan dan  disebut AZMANMAJU semoga terus maju.

Moralnya sesamalah kita menolong bangsa kita sendiri agar terus maju... pada aok me antor ke bangsa lain... baik antor ke bangsa kita sendiri ya tak ?

**Penafian berlakang Atan itu bukan kereta kawan :(  ... ada gaya hari nak hujan pulak dah nie aduss.... :(


Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

Warna warni hari ini 30.10.2010


KAPTEN Negeri Sembilan, Aidil Zafuan (kiri) dan kapten Kelantan, Indra Putra Mahayuddin mempunyai misi tersendiri dalam pertembungan final Piala Malaysia, malam ini. "awe male kito jupo"... "deng tak kisah ekau tengok laa nanti yoo hehehe sapo yang terkono"... "bahan laa dema hehehe..."





Nie apa hal nie ?? CALON Parti Keadilan Rakyat (PKR), Ansari Abdullah dibantu lima pekerja kempen selepas terjatuh dari pelantar pejalan kaki yang runtuh di sebuah rumah atas air di Kampung Gas di Batu Sapi, petang tadi. "Jalan baik yaa encik..kalau dah nak malang.. nak buat macam manakan..."


Selamat bercuti di hujung minggu semuanya.


Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

29 Okt 2010

Berita kematian Penulis Novel ‘Desa Pingitan’ Tn. Hj. Ibrahim Omar


Tuan Haji Ibrahim Omar (atau panggilan Aki Hj. Ibrahim) penulis novel tersohor ‘Desa Pingitan’ di Kampung Mela, Kuala Lipis Pahang. Di beritakan beliau telah kembali kerahmatullah pada hari ini 29Hb Okt. 2010 dan telah di kebumikan selepas solat jumaat tadi. Berita kembalinya kerahmatullah beliau hanya di beritahu secara lisan sahaja oleh seorang sahabat. Salam takziah buat keluarga beliau dan alfatihah buat Allahyarham semoga rohnya dicucuri rahmatnya jua amin. ~Alfatihah. Gambar By Google.

Wassalam. Wa'allahhualam.  :
 

Ilmu Sesat (gentel)

Salam hari jumaat...
Hari ini kawan nak nulis cerita lama... kisah ilmu sesat dalam breket (gentel) ilmu ini amat popular masa kawan di sekolah Menengah dahulu....ramai sekali pengamalnya ( kawan tak termasuk sekadar tahu bender tu)  antara bahan-bahan yang diperlukan utk membuat ilmu gentel ini salah satu drp bender berkenaan sebatang mancis api, lada hitam, bawang putih atau sedikit kapur tulis...digentel dan disusuli dengan ayat-ayat tertentu perlu diulang-ulang sehingga menjadi....(ayat dia kawan dah lupa jgn tanya ) tujuannya tak lebih sekadar suka melihat dan bermain dgn ilmu gentel ini... mangsa hanya pompuan....termasuk pelajar pompuan... silap-silap kalau malas berlajar dgn Cikgu-cikgu  pompuan sekali kena....bagi mangsa kalau terkena pendek kata dalam keharuan dan bla..bla...bla.... itu yang pengamalnya suka. (Hantu betul).

Alhamdulillah juga Ilmu sesat gentel ini tidak ada dah di hari ini....mungkin budak hari dah tak tahu ilmu sesat (gentel) ini kalau masih ada entoh kawan tak reti nak cakap apa akan jadi...sedangkan tak de ilmu nei brapa ramai yang buat keje yang tak bermoral ini. Alhamdulillah ilmu sesat ini terus hilang ditelan zaman... member dahulu pun semua dah bertaubat agaknya...bila di tanya semula entoh kawan pun dah lupa ayat dia... :)

Tipsnya bagi perempuan jangan melayan jika ada lelaki yang berhadapan dengan anda sila alihkan kedudukan anda jangan berhadapan dengan situasi sedemikian dengan dia. Jika perlu duduk berselindung sedikit. Jika mengetahui, sebenarnya ada caranya mematikan ilmu ini dengan cara menggunakan sebiji limau nipis dibaca dgn ayat tertentu dibaling kedinding.... alamat mati segan hidup tak mahu pengamalnya :)

** Moralnya blajorlah Ilmu yang baik serta bermanfaat utk diri sendiri dan orang lain. Untuk dunia ini dan di akhirat kelak. Sesungguhnya segala amal dan perbuatan akan disoal disana kelak. 


Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

Selawat jibril dan zikir



Salam hari jumaat yang penuh dgn keberkatannya. Moh kita dengar selawat diatas sambil sama-sama membaca kisah berkaitan dgnnya...semoga kita sama-sama mendapat manfaatnya.

Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

Citer malam jumaat

Malam itu malam Jumaat. Seman ingin beristirahat awal bersama isterinya, dia fikir dia akan dapat banyak ganjaran jika berbuat begini. Ganjaran paling nyata ialah hakikat dia kini sudah mempunyai lapan orang anak: empat daripada mereka masih kecil lagi. Yang bongsu masih lagi menyusu

"Malam ini kita tidur awal yak sabab malam jumaat" kata Seman pada Ani, isterinnya yang sedang menyusu anak bongsu mereka

" Tak boleh bang. Sebab anak anak kita masih belum tidur, nanti saya tidur kan mereka dulu"

" Baiklah awak uruskan mereka. Abang akan ke bilik sebelah membaca Al-quran" balas Seman, sambil ke bilik air mengambil wudhuk, setelah mendapat kan songkok. Kitab al-quran dan meminum seteguk air sejuk Seman  bersedia untuk memulakan kerja ibadahnya?

"BISMILLAHHIRROHMANNIRROHIM"

" Bang!! Anak dah tidur" Terkejut Seman mendengar suara Ani yang membawa khabar baik kepadannya dalam jangkamasa yang begitu singkat.

Dengan lantang terdengar suara Seman membaca......" SODAQALLAHULAZEEM "

Tu lah dahsyat nya malam Jumaat...... 

Sumber cerita drp internet moralnya usahlah buat ginie... bacalah dulu atau abiskan dahulu mana-mana ayat yang patut hehehe... tak akan lari gunung di kejar kut bimbang terlindung dek kabus aje :)

Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

28 Okt 2010

Tuai padi antara masak.

Gadang tujuannya utk menampi padi atau utk memilih antah.
Bak kata Pantun 
"Kalau padi katakan padi 
tidak saya tertampi-tampi 
kalau jadi katakan jadi 
tidak saya ternanti-nanti"

Tuai atau Penuai tujuanya utk memotong padi atau menuai padi.
Bak kata Pantun  
"Tuai padi antara masak
esok jangan layu-layuan
intai kami antara nampak 
esok jangan rindu-rinduan" 

Lesung tangan : Bak kata Pantun
"Saya tak mahu berlesung pauh,
Lesung pauh membuang padi,
Saya tak mahu berkasih jauh,
Berkasih jauh merisaukan hati.":)

Gambar-gambar diatas merujuk pada Pesta mengemping di Kampung Gintong, Jerantut. Bertempat di Padang Awam Kg Gintong Sabtu 23hb Oktober 2010. Gambar Ehsan daripada Facebook Jerantut kampung ku.

Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

Dia datang...



Dia datang...jadi deme usah nengok sangat video tu..dengor aje sudahlah lagu tu...rupa dia ada juga iras-iras kawan zaman muda-muda dulu hehehehe...... entoh kawan pun tertanya juga sape yang nak datang....tak paham juga... yang pastinya Mamat tu bijak juga bawak Cik Minah tu.... ke laut dah tentu tak de orang nak datang.... nengok dia :) dahlah tak pakai jaket keselamatan cari lemas deme nie hehehe....nak berlayar kemana tu bang ? apa pun layan aje lah lagu yang penuh kemelayuan ini :)

Lagu org tua nei.... org muda tak sesuaiii...

Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

27 Okt 2010

Bila mata dah kabur....

Setuju... tak setuju kalau dah berumur sikit nie gamoknya uban dah mula bertabur, mata sikit-sikit macam ada kabur, bila gigi dah gugur, bila kulit dah kendur ...teringat nak makan bubur... mungkin kita dah dekat dgn kubur, usah cakap besor jauh sekali niat takbur...

U/P : setuju tak setuju tulisan kat blog kawan nei kena dibesorkan juga :)




Petua menyegarkan mata gatal dan letih
Ambil beberapa helai daun sireh muda. Kemudian, cuci bersih. Ramas-ramaskan mesrakan ia dan masukkan ke dalam air suam. Selepas itu, tapis airnya. Selanjutnya rendamkan mata sambil kerdipkan berulang kali. Lakukan selalu dan hasilnya anda akan merasai perubahannya.  Ini petua tok nenek dulu-dulu tak jadi jangan marah. Bismillah dan Selawat jangan lupa  :)

Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

Sesekali dapat begini best juga :)

Gambor sekadar Hiasan

Sesekali dapat ginie best juga yaa... abang nak berus gigi?  nah Colgatenya... abang nak mandi ker? nah tualanya....nak saya siramkan sekali? .....tak pelah saya mandi bogel hehehe... abang nak minum tea ker tak pe kita bayor..... kalau bawa kete bawak molek-molek ya.......pendek kata gamoknya kalau kita tersepok batu pun... emboh batu tu kena maroh....dek dia..... kalau tersesat jalan... emboh antor sampai ketangga rumah yeek....baik benor deme nie kadang tu yeek....

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:  Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.


Teringat ker citer P Ramlie dalam filem madu tiga...."tu..baik ada makna....tu..... dah hilang sakit kepalanya?" sambil tu... pompuan tu...  tersengeh lebor aje huhuhuhu..... :)

Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

26 Okt 2010

Pandai orang membubuh @ memanggil nama org yek :)


Kalau ginie biasa orang akan panggil dia DOMPOK atau PANDOK sebab dia gemuk rendah aje - Dompok ini lebih pada org yang rendah tapi gemuk... leher pun tak de. :)


Kalau ginie biasanya orang akan gemuk atau bulat :)


Kalau ginei banyak ngat org menyebut namanya KK - Kurus kering, atau loghat kampung kawan disebut juga  longchos, jolong  atau tongking - menunjukkan ianya kurus kering amat... tak berisi lalu.


Kalau ginie biasanya disebut kerdil. Dikampung kawan ada nama khasnya kemetot, bantut atau katik.

Moralnya macam-macam gaya org meletakkan gelaran atau memanggil nama seseorang nie yeek... apapun kalau gelaran tak baik jangan dipanggil.

Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

Jangan takbur dan riak.

Ini cerita lama sekadar ingin berkongsi cerita... dek kerana situasinya seakan sama pada 20-30 tahun lepas.... kisahnya ketika itu buah sawit tengah  melambung naik... sekarang pun harganya sudah mencecah RM675 setan dijangka boleh mencecah sehingga RM800 setan sehingga hujung tahun ini.

Kisahnya di Bandar kawan ini sekitar Tahun 1970an Peneroka Tanah Rancangan Felda bukan aje macam dapat durian runtuh lebih daripada itu macam pokok durian tumbang :) dema begitu kaya raya senang lenang.... semasa buah sawit ini tengah mahal harganya. Nak jadi cerita pernah disuatu ketika geng-geng ini pergi minum air ke Restoran di Bandar ini lepas minum air deme nak menghisap rokok...dahulu Restoran banyak menyediakan pelita kaca yang ada balang kaca atau cempening serta sediakan kertas yang digunting khas bagi tujuan mencucuh api rokok..... nak jadi cerita hari itu kertas tersebut habis gamoknya.....jadi punyalah hebat dan sedikit takbur serta riak geng ini boleh mencucuh duit RM50.00 kedalam cempening tersebut bagi mencucuh api untuk mengisap rokok.... cerita dan perlakuan ini pernah mengamparkan Bandar kawan ini disuatu ketika dahulu bertapa hebat geng ini ketika harga bahan tersebut melambung naik.

Moralnya kalau kita diduga dengan sedikit kesenangan kenalah beringat juga pada perpatah melayu ini "ingat sebelum kena dan berjimat sebelum habis" dan satu hadis yang amat popular elok juga kita renung-renungkan.... Sebuah hadis Rasulullah s.a.w., antara lain menyatakan ingat lima perkara sebelum datang lima perkara; masa mudamu sebelum tua, masa sihatmu sebelum sakit, masa lapang mu sebelum sibuk mu, masa beradamu (kaya) sebelum jatuh miskin dan masa hidupmu sebelum mati.

Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

25 Okt 2010

"Kena kencing"

Kencing muka lafaz talak tiga















KUALA LUMPUR: Hanya kerana masakannya tidak menepati selera, seorang isteri menerima deraan kejam dan tidak masuk akal apabila dibelasah, dicukur kepala hingga botak dan lebih mengaibkan, mukanya turut dikencing suaminya.
Dalam kejadian kira-kira jam 10 malam Khamis lalu itu, suami terbabit yang berusia lewat 30-an turut menceraikan isterinya dengan lafaz talak tiga ketika kencing ke atas mangsa.

Isterinya yang tidak tahan dengan kekejaman lelaki itu selain berasa diri amat terhina membuat laporan di Balai Polis Jinjang, di sini, pada hari kejadian, menyebabkan suaminya ditahan keesokan harinya. Selebihnya DISINI

Moralnya kawan pun tak reti nak cakap apa... apa jenis laki ini...tiada hati dan perasaan langsung. Seribu kali tak kenan bukan ini caranya..... kut kalau tak berkenan cerai sudahlah (walaupun perkara ini tidak digalakan)  yang pasti perkara ini  tak masuk akal, diluar batasan norma kehidupan kita yang bergelar manusia.

** Biasa juga orang guna peribahasa "kena kencing" ini tapi lebih menjurus pada di perdaya atau terperdaya atau di pedeah @ dibohong hidup-hidup atau ditipu diatas darat. - kawan jarang kena kencing :)

Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

Jangan gaduh-gaduh pasal Followers :)


Tadi sambil-sambil jejalan buat blog walking (jalan-jalan sambil cari ilham) dekat blog sape entah... ada satu blog tu dia bunyi macam marah-marah aje, dia kata Follwers dia ramai.... tapi yang datang komen ada dua tiga kerat aje...( tak kan kita nak memaksa org ya dak? ) terkadang kita kena tanya diri kita juga... sedang mana kita meninggalkan komen kat blog org lain yaa dak hehehe...... ada juga dia kata setakat jadi followers kalau duk diam aje tak de maknenya... kalau setakat nak polo memolo aje biar tak usah....huhuhuhu... rasa hati followers dia yak kalau kata gitu hehehe....

Bagi saya dengan dgn blog ini membuat dasar pintu terbuka aje... siapa yang pollow blog saya, saya tetap akan pollow blog anda....kadang saya pollow aje blog sesiapa tak pilih bulu... kalau sempat saya  meninggalkan komen akan saya tinggalkan komen. Kalau tak sempat nak buat macam mana yaa dak? Sekiranya saya dah  pollow blog sesiapa pun ..kalau, dia tak nak pollow blog kita I tak kisah u... :)

Bagi saya Followers utk sesuatu blog itu amat penting byk kelebihannya... sekiranya dia datang jengok kita dan baca entri aje pun dah memadai sebagai pembaca senyap :) tak nak komen pun  tak pe :) sebab terkadang bukan semua entri bersesuaian dgn citarasa masing-masing yang penting kita hepi serta menjalinkan silaratulrahim.

Jadi sesiapa yang nak pollow blog ini amat saya dialau-alukan. Setelah pollow jangan lupa  tinggalkan link blog anda dekat chatbox tu insyaallah dengan cepat kilat saya juga akan pollow blog anda :)

Selamat berhujung minggu :)
Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

24 Okt 2010

Antara Musibah dan Rahmatnya.

Mungkin ini realiti untuk sebuah kehidupan. Beberapa contoh realiti untuk kehidupan ini:

1.Mahu  tak mahu ada orang suka kalau ada orang mati sebab mungkin dia diantara orang yang menguruskan kematian seseorang,  seperti mandi mayat, tukang gali kubur, penjual batu nesan... jadi kala tak ada orang mati bisness tak jalan. Mintak maaf cakap Geng ini pasti suka kalau ada orang mati.

2. Ada orang suka, orang berlanggor aje remuk kereta, rosak kereta dan sebagainya mungkin dia seorang pomen atau dia seorang pembawa kereta tunda - jadi kalau ada orang berlanggor duit tentu boleh masuk.

3. Dalam gitu ada juga satu golongan dia tak suka orang dilanda musibah kalau boleh sihat sokmo jangan sakit jangan mati..... sihat sepanjang usia nak tahu siapa golongan ini tentu aje geng Insuran :)

Jadi mungkin benar sesuatu musibah itu amat kita takuti dan kita cuba mengelaknya, akan tertapi ada juga orang lain yang memintanya saban hari ianya terjadi.


Allah berfirman :"Dan apa saja musibah yang menimpamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri,dan Allah memaafkan sebahagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu)." (QS.Asy-Syura:30) Dari Sahabat Abu Hurairah dan Abu Sa'id radiallahuanhu : Rasulullah SAW bersabda: " Tidaklah seorang muslim ditimpa keletihan, penyakit, kesusahan, kesedihan, gangguan, kegundah gulanaan hingga duri yang menusuknya melainkan Allah akan menghapuskan sebagian dari kesalahan-kesalahannya.(HR.BUkhari)


Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

Menjunjung Kasih Daulat Tuanku


Daulat Tuanku
Sembah Tahniah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang,
Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta’in Billah Ibni Al-Marhum
Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al- Mu’adzam Shah
Sempena
Hari Keputeraan Baginda pada 24hb Oktober 2010
“Semoga Allah Memberkati Pemerintah Berjiwa Rakyat Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku”
Sembah Takzim daripada:
Daripada Blog akuanakpahang.blogspot.com.


Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

23 Okt 2010

Aduhai TM Net

Sebenarnya saya tak tahu nak mulakan kisah ini daripada mana, cukuplah saya mulakan kisahnya drp pemberian Netbook percuma Satu Malaysia untuk pelajar sekolah  termasuk anak saya sendiri. Sesudah segala dokumen diisi Netbook telah pun di bawak balik jadi digunapakailah dek anak saya, yang nampak sekadar duk main game aje.... lebih2 diletak di bawah katil.... selang 2-3 bulan, hari ini saya telah di hantar Bil Multimedia oleh pihak TMnet. Jadi mungkin saya sekadar orang kampung yang tidak tahu menahu segala urusan masih tertanya-tanya macam pulak bil ini boleh dikeluarkan dan telah dihantar oleh pihak berkenaan. Mahu tidak mahu saya telah pergi sendiri ke Telekom Malaysia Jerantut...berjumpa dgn Pegawai yang berkenaan dan beliau mengatakan dia tidak tahu menahu hal ini, ini urusan Bahagian Permasaran Jualan katanya.

Jadi kerana masih tidak berapa puas hati saya telah menghubungi TM Center di KL namun jawapan dia juga tidak mengetahui hal ini, ini Bahagain Pemasaran Jualan katanya..dan segala butiran saya di ambil dan akan menghubungi pihak berkenaan namun persoalannya masalah tersebut masih tergantng. sebelum itu TM Kuantan juga telah saya telepon bertanyakan masalah ini namun jawapanya dan ceritanya sama sahaja ianya tidak tahu menahu dan akan dirujuk pada pihak Pengurusan Pemasaran kami tak tahu menahu hal ini. TM Mentakab haram tidak mengangkat telepon jadi tidak ada jawapan drp TM Mentakab. (berapa kali telepon jangan tanya )

Persoalanya jika ada bil Multimedia, mesti ada Broadband atau line Streamyxnya dan lain-lain kelengkapannya. Jika tidak ada.... bagaimana pula mahu mengaccess internet?.... serupa juga kalau kita tidak ada kereta tiba-tiba datang surat saman kerana salah parking kereta dak ke pening tu?  Saya amat berharap pihak berkenaan dapat mengambil perhatian kerana saya difahamkan semua penerima netbook berkenaan aka menerima bil Multimedia walaupun Netbook berkenaan sekadar duduk dibawah katil.

Bulan depan tentu bertunggak bil tersebut sebab saya tidak mahu membayarnya. Difahamkan kontraknya selama 2 tahun (RM25.00 x 24 bulan)  Siapa untung? siapa rugi? dan siapa pening?  jika saya kurang celik dan faham didalam urusan ini semoga ada pihak yang sudi memberi penjelasan.

Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

Berampas ke siaran televisyen mati..



MAYAT Naili yang meninggal dunia akibat terkena serpihan kaca dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), Kuantan kelmarin.


Mati bergaduh dengan kakak



KUANTAN – Puncanya cuma berebut siaran televisyen, tetapi akibatnya seorang adik mati terkena serpihan kaca tingkap nako sewaktu berbalah dengan kakaknya di rumah mereka di Taman Balok Baru di sini kelmarin.
Muhammad Naili Nafis Zakaria, 14, yang mengalami pendarahan teruk pada paha kanan meninggal dunia ketika menerima rawatan di Klinik Kesihatan Balok pada pukul 5.40 petang Khamis lalu.Kejadian itu berlaku sewaktu bapa mereka keluar bekerja sementara ibu pula berada di surau berdekatan.
Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Supritendan Mohd. Haris Daud berkata, sebelum kejadian pada pukul 4.30 petang, Naili pada mulanya didakwa bergaduh dengan seorang adik perempuannya yang berusia lima tahun kerana berebut saluran televisyen.
“Kakak Naili yang melihat tindakan mangsa yang cuba berebut siaran televisyen telah memarahi mangsa.“Ekoran itu berlaku pertengkaran antara Naili dengan kakaknya yang berusia 16 tahun sehingga terbawa-bawa sampai di luar rumah,” kata beliau di sini semalam.Menurut beliau, semasa pergaduhan itu, kakak mangsa mengambil serpihan kaca tingkap nako yang sudah pecah di tepi dinding rumah sambil mengacah-acah ke arah adiknya.
“Namun tanpa disengajakan serpihan kaca itu terlepas daripada tangan kakaknya lalu terkena pangkal paha kanan mangsa,” katanya.Katanya, akibat kejadian itu, mangsa luka dan berdarah dengan teruk di pahanya menyebabkan dia kemudian dikejarkan ke Klinik Kesihatan oleh jirannya.
Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Moralnya amat simpati dengan mangsa kenapa perlu sampai bermati-matian? mengalah ajelah tentu semuanya selamat. Alfatihah dan takziah buat keluarga tersebut. Teringat zaman saya kecik-kecik dulu azab sangat nak nengok TV sampai menelik bawah pintu rumah jiran aje...kalau tuan rumah buka pintu dapat nengok...TV pun hitam putih aje masa tu hehehe... kalau tidak sampai sudahlah duduk menelik celah pintu tersebut....dulu satu kampung ada satu TV aje... kini satu rumah tak kurang ada 2-3 biji TV satu kampung jangan citer brapa ada TV sekarang.


Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

22 Okt 2010

'Saya lari sebab tertekan'





ROZALIYA membaca kisah mengenai dirinya di akhbar Kosmo! di Kemaman semalam.


KEMAMAN – Bakal pengantin yang ditemui semula selepas hilang pada 13 Oktober lalu, Rozaliya Mat Lazim mendakwa beliau melarikan diri ke Kuala Lumpur kerana tertekan dengan sikap tunangnya, Mohd. Helmi Mohd. Noor, yang tidak mengendahkannya.
Menurut beliau, pada pertemuan terakhirnya dengan Mohd. Helmi, 24, pada 13 Oktober lalu, dia dan tunangnya itu bertengkar di dalam kereta ketika dalam perjalanan ke Kuantan untuk membeli barang keperluan perkahwinan.
Cerita Rozaliya, 20, punca mereka bergaduh adalah kerana mereka tidak dapat memutuskan siapa yang harus membeli barangan keperluan perkahwinan. Selebihnya DISINI





** Kes yang lain hari tu ada juga kawan nengok budak-budak sekolah berkelahi kena tekan juga sorang tu... sudah tak mampu dia nak nanggung... abis kena tekan dia pun lari hehehe :) macam-macam... gitulah warna-warni kehidupan.


Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

Sayang Selamat Pagi :)



Gamoknya sebab hari ini hari jumaat...dalam hati ada bunga-bunga juga hehehe... tadi terdengor lagu ini kat dalam kereta pagi-pagi hari tadi... rasa macam ceria aje.... tambahan pula orang gomen dapat gaji hari ini...tambah satu ceria lagi....jadi kalau aok me nok ceria juga moh layan aje lagu nei :)

Moralnya hari jumaat nie kena ceria...selamat hari jumaat  :)

Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

21 Okt 2010

Jerebu pulak dah...

Gambo ehsan Gugel


Bilik Gerakan Jerebu Dibuka Di Muar

MUAR: Bilik gerakan jerebu dibuka di daerah ini berikutan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) di sekitar kawasan itu mencatat bacaan 432 iaitu mencapai tahap berbahaya.

Pegawai Daerah Muar Mislan Karmani yang juga Pengerusi Jawatankuasa Bencana Muar berkata jawatankuasa yang turut dianggotai Jabatan Alam Sekitar (JAS) dan Jabatan Kesihatan itu akan menyelaras tindakan yang perlu dibuat mengikut pelan tindakan yang ditetapkan bergantung kepada situasi semasa.

"Catatan IPU pada tengah hari ialah 432. Kami akan memantau keadaan kualiti udara dan bacaan IPU setiap jam," katanya ketika dihubungi. Beliau berkata orang ramai dinasihat memakai topeng penutup mulut ketika berada di luar rumah atau bangunan bagi mengelak mengalami masalah kesihatan. - Bernama


AAP - Bila situasi ini terjadi aktiviti luaran tidak digalakan sangat...dekat Bandor kawan nei ada juga tempaliknya jerebu ini kut tahap tak teruk sangat namun jelas kelihatan. Justeru, sebarang bentuk pencabulan atau kerosakan terhadap alam sangat dikeji oleh Allah SWT. Hal ini telah dijelaskan di dalam Firman-Nya (Surah ar-Rum, ayat 41) yang bermaksud: "Telah kelihatan kerosakan di daratan dan di lautan disebabkan perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian daripada (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)". Sama-samalah kita renungkan. Kalau di Bandar kawan nei Bukit gondol makin banyak... hutan makin sikit :)

Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

Dah jumpa...







ROZALIYA ditenangkan oleh Mat Lazim sewaktu dibawa pulang ke IPD Kuantan dari Kuala Lumpur malam tadi.




KUANTAN – Misteri kehilangan bakal pengantin yang dijangka berkahwin 12 November ini, Rozaliya Mat Lazim, 20, akhirnya terungkai apabila dia ditemui bekerja di sebuah kedai serbaneka di Changkat Bukit Bintang, Kuala Lumpur petang semalam.
Gadis itu bekerja di situ sejak dua hari lalu dan menyewa rumah bersama beberapa rakan berhampiran kawasan Bukit Bintang.
Sebaik sahaja polis Kuantan menerima maklumat awam mengenai kehadirannya di kedai itu, mereka menghantar beberapa orang anggota untuk menahan gadis itu dan membawanya pulang ke Kuantan malam tadi.
Rozaliya memberitahu Kosmo!: “Saya tidak mungkin bersama dia lagi (tunangnya, Mohd. Helmi Mohd. Noor). Saya ingin bina hidup baru, apa yang sudah berlaku biarlah berlalu. Selanjutnya DISINI

AAP - Kisah kehilangan gadis ini penah di coretkan didalam entri DISINI susah juga nak komen kerana situasi bagaikan ada udang di sebalik batu.(Hanya mereka sahaja yang tahu)  Moralnya org lain beria-beria nok nikah dia mengelak pulak utk di nikah macam-macam hal....Paling perlu kenal hati budi, kenal siapa dia sebelum mendirikan rumah tangga setakat 4 bulan baru kenal susah nak cakap. Apa pun dia dah selamat sudahlah anggaplah ini hanya COBAAN tapi kalau betul-betul punya kejadian tak ker menyusahkan banyak pihak.

Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

20 Okt 2010

Jangan sampai "Disebut jangan di kenang jangan"




Salam semua...  bukan kawan nak bawak aok me khayal dengan lagu ini ...sebenarnya kawan baru aje dengor lagu ini kat radio tadi....membuatkan kawan teringat sekejap zaman kawan muda remaja dulu-dulu.. semasa Allahyarham Ayahanda kawan masih ada, kenan benor dia dengor lagu ini. Boleh kata pita kaset lagu ini sampai tenggelam timbul dibuatkan... cukup kenan betul dia dengor lagu ini... mungkin kut adalah kisah tersendiri disebaliknya siapa tahu. Bagi kawan sendiri ttp juga mengimbau kenangan dulu-dulu... semasa kawan dibesarkan...bertapa jerit perihnya Mok Ayah kita membesarkan kita utk menjadi insan yang terbaik. 

Moralnya bagi kita yang masih ada Ibu ayah atau sudah tiada Ibu Ayah jangan sampai tak mengenang lalu akan jasa-jasa org tua kita. Sementara mereka masih ada sesamalah kita membalas jasa baik dan pengorbanan mereka. Janganlah buat tak kisah aje pada Ibu dan Ayah kita sesungguhnya tanpa mereka... masa kita dapat melihat bulan dan matahari.

Alfatihah buat Ayahanda tercinta amin.

Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

Motor untuk dijual.


Kata-kata promosi drp tuannya :
Moto utk di jual...sedang dlm pembikinan...suzuki tahun '78..@ moto gipang 125..tuan empunya moto minta tolong jualkan..sapa2 beminat..PM la..(bukan saya ) harga boleh d runding. By FaceBook Jerantut kampung ku.

Kawan tak brani nok beli sebab tak nampok lalu enjinnya hehehe..karang deme bantai jual rangka @ rengkenya aje hehehe...tapi motor sepisis ini mmg hebat disewaktu dahulu... penah juga sesekali dua gi merempit keknya jaman dulu tak reti nok angkat-angkat motor kut sesekali tersalah masuk gear aje..jadi juga terangkatnya :)

Wassalam. Wa'allahhualam. Salam hormat daripada :

KLIK PERCUMA DAPATKAN INFO SELANJUTNYA.

KLIK DAN DAPATKAN INFO SELANJUTNYA!
Temui Kami di Facebook Group Warna Warni Jerantut

SENARAI ENTRI TERKINI DAN POPULAR :

ARKIB ENTRY BLOG AKU ANAK PAHANG

KOMEN TERKINI

CARIAN ARTIKEL BLOG AKU ANAK PAHANG

Loading