UPDATE ENTRI TERKINI : AKU ANAK PAHANG

31 Mac 2010

"Pucuk Pisang"

Tak de bender kawan nak buat hidangan ke aok me semua jadi sebagai haluwe mata dan telinga sahaja moh tengok video lagu "Pucuk Pisang"  ini,  hok lawa penyanyi ini pakai serba hijau mmg kena lagu ini dgn temanya, serta penuh juga dgn adab kemelayuannya video ini . Lagu ini mula2 kawan dengor dekat Felda Keratong 3, ( lama dah 5-6 tahun lepas rasanya ) dema di sana ralit ngat dengar lagu ini  di suatu di Majlis Perkahwinan disana lepas main-main. Harapan kawan waris kawan di Felda Keratong 3, Muazam Shah ceria sokmo.




** Hari ini terlajak juga sibuknya kawan tak de arah laa...sampai tak lek nak mikir ker N3 hehehe...

Wa'allahhualam - Pengarang :

30 Mac 2010

SUNTIKAN @ INJECTION

Hari ini kawan nak cerita sikit kisah Suntikan atau pun Injection ini, selalu kita kalau sakit2 badan, demam,gatal dan sebagainya kalau ke Hospital, Doktor mesti bagi enjet sejarum diatas persetujuan kita juga pada kebiasaannya ...mungkin bagi org hok molek antibodynya padan sejarum ok dah. Tapi nok jadi cerita member kawan gitulah juga duk dengor cakap rodong hok badan tak berapa sihat gi Klinik prebet cucuk sejarum bantai sengal satu badan sudah berjalan bertongkat dari sakit sikit jadi sakit banyak susah juga kalau gitu.....MC juga rodong tu. Katanya semalam gi kerje dah tapi keadaan masih tidak stabil naya gitu.

Apa pun bagi kawan, kawan tetap teramat takut dgn jarum suntikan ini, kerana kawan ada pengalaman yang amat sedih juga bila terpandang jarum ini, sampai ke hari ini kawan tetap fobia juga...kisah abg kawan yang meninggal sabit diberi suntikan di Hospital Kerjaaan ketika itu (sekitar tahun 1970an)  beliau hanya demam biasa di bawa ke Hospital ketika itu dan beliau meninggal selepas beberapa ketika di suntik di Hospital tersebut.  Wa'allahhualam kut Dotor tersalah memasukkan ubat dan sebagainya.

Jadi moral kawan tetap takut dengan jarum suntikan.

Wa'allahhualam - Pengarang :

Jangan kentut tengah orang.



Moralnya jangan kentut tengoh org,  apa dia ingat org tak nampok...mmg tak nampok hehehe..tapi baunya tetap ada....jika video diatas di jadikan perbandingan kalau kentut kuat... macam lori balak melepaskan asapnya juge hehehe....

Wa'allahhualam - Pengarang :

28 Mac 2010

Cerita Si Gayoh.

Baru nei Si Jenak Sanggul dah berjumpe dengan Bekas Janda si Gayoh, Bini baru Tawang tu laa drp kampung keledek...lalu dia berborak dengan  AJK tingkap dia tu... Mimoh Teapul "popalit laa weh kash jempe Gayoh bapok xsennya.. haram tak nengor org.... agoknya dia inget kawas neh nok het ker Tawang ride tu agoknya...hehehehehe..."maru aok neh Jenak kabor gitu"... kata dik Mimoh Teapol... " yaa akak bapok la berlagoknya dia... metanglah bini Tawang hok tua tak de sineh" .sengkat nok dia berkepit aje ngan Tawang tu, Tawang tu pulok bender lagi, base gatal...meluat laa pulok kash nengok ker...kabor dik Jenak Sanggul.

"Dah abender lageh aok borok dgn Gayoh" soal di Mimoh Teapol....  ahh...te'adeh benderlah.. kash sape lebih kurang gitu aje lah...  dia byk diam aje.... kash tanya sulas dia jawab sulas bosan kash............menluat ada nengok oreng rupe gituh..cuma kash kabor ker Gayoh... "esok Tawang gila ker Mimoh Teapol pulok baru aok tahu...gigit jari aok...hehehehe.........melampar aok..kabor gitu ...kabor  dik Mimoh Teapol...ame ker muke Tawang tu tak kerbahawe kash, kabor di Mimoh Teapol ...aok jangan kabor gitu kata  di Jenak Sanggul esok maru aok giler ke Tawang tu usik dik Jenak Sanggul.

Ada juge kawas tanya ker dia "berapa hari dah Tawang duduk di rumah aok" " tiap-tiap hari ada" kata dik Gayoh..."popalit tak adil gitu... mana boleh org madu buat gitu"  kabor dik Jenak Sanggul "dose entakk.. buat gitu...aok pon dose sama menyekat Tawang tak balik ker rumah bini tua"... kabor di Jenak Sanggul...."tak aci laa gitu...kabor dik Jenak Sanggul "  "ahh.. kash suruh dah dia  balik keknya dia teaendok...dah  nok buat goner" kabor dik Gayoh..." aok bertanok nasi bergulai sedak met gamoknya tu selera abis Tawang tu gamoknya hehehehe"..kabor di Jenak Sanggul..... itu ajelah ceritanya Mimoh kash nok balik dah nei ada kejer sikit kat rumah kash tus, kita sambung esok la yeek..kata dik Jenak Sanggul.

Cerita hanya rekaan semata-mata.

Makna perkataan diatas :
Teapul / Te'pong -  Gemuk sangat
Takkerbahawe  - Tak  ingin  (tidak mahu)
Sengkat  -  Setakat
Sulas - Sebiji
Teaendok - Tidak mahu
Te'adeh - Tidak ada.
Popalit - Melebihi


Wa'allahhualam - Pengarang :

Senyum pun payah....


Ada org  org cakap, org manis mulut tapi hatinya tak manis.... ramah sangat tak kena juga macam over laa pulak ...kata sesetengah orang  air mukanya masam tapi hatinya baik..... ada juge org cakap dia tu mulut aje gitu tapi hatinya baik....lebih buruk muka masam pun hati masam juge jangan sampai tahap gitu...apapun senyum itu sedekah berikan senyuman pada sesiapa sahaja, pun bergitu kalau tak kena pada tempatnya di kata macam kita  menganjing atau memperlekeh kat dia pulak, susah juga bender ini.

Lagi sakit bila kita senyum kat orang dia haram membalas senyuman kita .... tarik muka masam lagi ada, sakit macam tu....apa pun bila kita mengukir senyuman dan menerima senyuman daripada seseorang anggaplah  itu sebagai satu tanda muhibah dan mengeratkan silaratulrahim juga tiada niat yang lain.

Rasulullah pernah memotivasi para sahabatnya tentang makna senyuman itu. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh HR. Muslim, Rasulullah berpesan, “Janganlah kalian menganggap remeh kebaikan itu, walaupun itu hanya bermuka cerah pada orang lain,”.

Apapun senyuman itu satu sedekah senyum-senyum sokmo.






Wa'allahhualam - Pengarang :

27 Mac 2010

Terima kasih Anugerah Yang Diberikan



 Kawan dapat dua award drp rodong-rodong entah rasa lebih pada dua tiga org...jadi sebagai tanda terima kasih kawan, kawan terimalah seadanya award2 aok me berikan itu, terima kasih juga kawan ucapkan jadi nampoknya kawan terpaksa menyimpan award ini dengan penuh makna...hehehe bukan senang nak dapat nei...jadi terima kasih byk-byk buat yang menaja, memberi dan mengulurkan award ini buat rodong blogger  Shinju dan Idealogyc terima kasih byk2 jadi utk kawan menyambung memberi award ini pada org lain insyaallah akan kawan usahakan kelak.

Apapun terima kasih buat anda semua yang sudi  menjalinkan persahabatan dgn blog ini dan secara langsung dengan saya sendiri terima kasih banyak-banyak........segala kerjasama dan budi baik anda semua tetap saya kenang dan hargai.

Mengenai saya mudah aje :

Jiwa saya mmg suka yang lawak-lawak sikit baru ceria hidup, Penyanyang mmg kena penyang hehehe kalau dak macam org nak saya kat kita ya tak? Sifat sensetif  sikit-sikit  ada hehehe keknya tak melarat cepat sejuk...Tak suka ambil tahu hal keburukan org, tak suka mengadu dumbe...kalau suka buat gini tak mustahil org lain akan berbuat bergitu juga terhadap kita...jadi kawan ini mudah mesra dgn sesiapa sahaja tambah pulak kalau org ramah tamah hehehe.... yang penting hidup jangan ada sifat hasad dan dengki...selalu bersyukur.... apa jua yang telah  di anugerah oleh Allah utk kita, kalau nak tahu lebih perihal saya  kena jumpa saya la..hehehe...

**Jadi utk itu saya kira N3 ini merangkumi semua yang memberi anugerah dan penghormatan utk blog yang tidak seberapanya ini ,  cerita pun banyak yang merapu aje, apa pun  jutaan terima kasih utk anda semua rakan bloggers , dan semua sahabat di alam siber ini 'tanpa anda semua siapalah saya dan blog akuanakpahang' ini. utk itu  TQVM!

Wa'allahhualam - Pengarang :

Elektrik tiada...

Semasa N3 ini dicatat karan tak ada dekat Jerantut  jadi kawan duk guna sedikit kuasa yang ada pada labtob kawan nei dalam 40% aje, elektrik tak ada dalam kul 8.00 pagi tadi sampai ke saat kawan mencatat N3 ini masih  tiada, sakit juga kalau jadi ginie macam2 bender x boleh buat jadi pane aje huhuhu...hari cuti macam2 bender nak buat keknya sabit tak ada elektrik..... pakat diam aje lah....gauna pulok kawan tak dpt notis tiada elektrik ini biasanya org TNB nie bagi tahu..agok kawan ini kes diluar jangkaan gamoknya.

Penulisan setakat ini sahaja beteri labtop kawan dah low ngat huhuhuhuh............


Wa'allahhualam - Pengarang :

26 Mac 2010

Cerita hebat drp yang terhebat.

Mari dema taksirkan cerita hebat drp yang terhebat, diantara dua rodong hok tengoh beborak ini, jadi kawan cuma ambil ayat drp cerita dia orang sahaja :

Samad : "Aki kawan dulu kala masuk hutan, kalau dia jumpa gajoh dia boleh tebuk gading gajoh tu lepas tu dia buat seruling....."

Tajul : "Aki kawan dulu kalau dia masuk hutan dia suka berteduh bawah pohon pokok, sekali tu dia terduduk bawah perut gajoh, gajoh tu siap kencing ker dia..apa lagi dia tumbuk sekali aje..gajoh tu  lepas ke langit tak turun dah......huhuhuhu..........."

Hok ini  cerita 18sx sikit (bawah umo tak digalak utk terus membaca)

Derus : "kawan dulu malam pertama 3 kali aok kalau nak tahu....."

Deris :  "Aok tahan lagi tu... kawan dulu... nak kabor ker aok tujuhhhhhhh.. kali jari aje limaaaa... kali huhuhuhu......."

Midah : "abg kita kat umah tu beli 2 gelang donat  utk kita sempena hari lahir"

Milah : " abang saya kat umah tu pulak beli empat rantai macam rantai beruk tu...huhuhuhu... "


Jadi cuba aokme taksirkan cerita kat atas ini apa maksudnya hehehehe.........


Wa'allahhualam - Pengarang :

Tawang Menikah Muda ( II )

 (Salam artiekl nie di tulis didalam loghat Pahang)

 ........sekembali aje Tok 4 Harun keli kerumah dia, dia terus telepon ke  Imam Deris" asamualaikummm.. Imam datang kerumah kash laa kita borak" "ok" balas dik Imam.....setiba aje Imam Deris,  Tok4 Harun pun terus membuka cerita..."soh laa" kata dik Tok 4 "deme dah menikoh...bulan lepas dah keknya sorok ker kita aje"..."maru Tawang" kabor dik Imam Deris..."nikoh dimana" soal Imam "nun kat Sempadan Perlis nun...ada sendikit jurunikoh pasal disana tu kabornya"... sape cerita ker aok neh soal Imam.."laa anok jantan Tawang laa Samad petai...hmmm..jawab dik Imam...." peh jauh benor Tawang bawak lari ker Gayoh sampai ke Perlis nun yeekk...

Selemoh (Bini tua Tawang) ada dirumah masa aok datang te'eh soal dik Iman...tea'adeh mat koner entah kemana melaratnya kabor dik Tok 4 ..."nyer pakai kain dok" soal dik Imam "entah kadang pakai..kadang nyer lepas aje...huhuhu" .."haru" kabor dik Imam sian ke Selemoh....."Tawang nyer pulok aok tak tanya" ..."Tawang ada rumah Gayoh laa  bergulai disitu gamoknya hehehe"........... "sakit gineh" Tawang nei..kabor dik Iman Deris.

"Kalau ginei laa cara Tawang neh dia boleh di surcaj" ...."menatang bender surcaj tu" soal dik Tok 4...."secas tu macam buat bender saloh laa bawak kereta tak de roadtax laaa umpamanya"..."boleh kena saman tu"..."kalau curi-curi jalan boleh dak? tanyak di Tok 4,  " kalau jalan kampung boleh laa mekala lebuhraya singgah ke JPJ boleh sakit laa dia.......hehehehe"........ "dah tu goner sekarang" tanya di Tok 4 Harun... ker Imam Deris...."Hmm... payoh juga mekala dah jadi gini" ... "kita seroh pada pihak berwajib ajelah..kash peh malas campo"...kabor dik Imam Deris. "Kash peh gitu juga laa"  kabor di Tok 4 Harun Keli "walaupun bender ini di bawah takluk kawan di kampung keledek nei keknya diluar kemanpuan kawan juga mekala dah jadi gini"........"kita tunggu dan lihat ajelah" Imam,... kabor dik Tok 4 Harun Keli.


TAMMET.

** Dik kerana ada hok nok tahu  kisah seterusnya goner kejadian Tawang nei, malam tadi kawan terpakse nelepon ker Tok 4 Harun Keli....maka itu kisohnya yang dicerita ker kawan hehehehe......

Cerita hanya rekaan semata-mata.

 Wa'allahhualam - Pengarang :

25 Mac 2010

Tawang Menikah Muda.

Seman kancil berkata "akhirnya Tawang hok sekian lama mengode Janda Gayoh berkahwin juge... banyak org berkata "hmm dah jodoh dia tak de aroh lah weh" dalam pada gitu Seman Longjong mencelah katanya " betul dah jodoh dia cuma cara mana dia mendapatkan jodoh itu...."jadi supe juga kalau di sebut dah rezeki dia tapi bagai mana cara dia memperolehi rezeki tersebut" sampuk Tajul Mengkarung yang sekian lama melihat kelakuan dan drama Tawang yang mengejas Gayoh semasa hayat uda Semail masih ada lagi... jadi tak mustahil Gayoh dah tergode sedari awal sedang molek abis edah deme menikah.

Jadi riuh rendah juga kampung keledek dalam seminggu dua ini berkisah ke Tawang berbini muda dgn Janda Gayoh... macam-macam spikulasi dan andainya terkeluar drp mulut org kampung. Tak ketinggalan Jenak Sanggul mencelah ...mmg base Gayoh tu gatal...tak padan dengan Tawang hok dah tua masih sundal....(marah sgt agoknya Jenak Sanggul nei) lalu perkara ini sampai ke pengetahuan Iman Deris "ginilah.. dema seme boleh brenti daripada dok kisah ker Tawang ini...kash hamun entakkk.. kash sian ker bini Tawang tu hok dah senget, pening lalat tak reti pakai kain tu".. kata dik Imam Deris.

"Nampok gaya kawan kena ke kampung keledek juga" kabor dik Tok 4 Harun Keli utk mengetahui cerita selanjutnya....... jadi kita tunggu Tok 4 Harun Keli balik dulu...... baru kita sambung cerita ini.

** Cerita ini hanya rekaan semata-mata tiada kaitan dgn yang hidup atau pun sudah tiada harap maklum.

Wa'allahhualam - Pengarang :

24 Mac 2010

Jom terjah ke Alam Haiwan

Sebenarnya kawan masih mencari jawapan yang tersenarai kat bawah ini, jadi kalau anda ada jawapannya moh kita kongsikan sama.

1. Kenapa lembu suka warna merah?
2. Kenapa Gajah takut sangat ke tikus?
3. Kenapa Kambing tak boleh kena air apatah lagi mandi?
4. Kenapa semut suka sangat ker gula dan berjalan umpama berantai?
5. Kenapa Beruk tak boleh dapat bunga?
6. Kenapa Anjing tak boleh berjumpa kucing?
7. Kenapa Tupai suka menebuk kelapa?
8. Kenapa Babi suka sangat memakan ubi kayu?

Kawan rasa cukuplah setakat ini dulu soklannya, byk ngat karang pening juga kepala. Mungkin kerana hambe belom khatam soal alam Haiwan.... jadi tidak dapat juga akan jawapannya. Jika Tuan hambe bijak laksana jom memberi jawapannya.

Wa'allahhualam - Pengarang :

Indahnya alam



Sementara menunggu ilham kawan datang dan ada yang pening dgn N3 kepala botok tu hehehe....itu hanya lawak kering aje weh...kawan mintak maaf juga mengkala ada yang terasa...cerita drp rodong-rodong yang kawan jelmakan dari borak-borak kosong tu, kawan masukkan kedalam blog hehehe... apapun org kepala botak ini bijak pandai permikiran tajam, penuh idea dan bernas permikirannya.... tu sebab kepala deme habis botak byk mikir gamoknya.

Apapun moh layan lagu drp Allahyarham Sudirman ini, lagu ini ada diantara lagu Allyaraham yang paling kawan minati....semoga aok me semua terhibur... walaupun kawan hari ini sibuk juga... dik kerana kekawan dan rodong semua kawan ttp membuka blog ini. Sekian terima kasihhhhhhhhh......


Wa'allahhualam - Pengarang :

23 Mac 2010

Lawak kepala botak

 Botak bahagian hadapan
 Botak bahagian berlakang kepala

Cuba dema tengok dua keping gambor kat atas tu.. botak semulajadi, bukan dibotakkan. Ada rodong kawan bertanya aok tau tak nape kepala org jantan sesetengahnya botak macam ini...saya cakap entah tak tau dah semula jadi agaknya kepala tu jadi gitu...ehhh..tak kata dik rodong kawan tu...abis nape kawan tanya....botak depan kepala tu sebab dia sokmo "menyeha" bini dia... tu pasal botak depan tu....sementara se lagi botak bahagian berlakang tu dia malas "menyeha" bini dia tu sokmo kena tarik rambut dik bini dia, sudahnya  abislah rambut bahagian berlakang kepala tu hahahahha...lawak kering pagi ini.

** apa pun...  jika sesiapa yang berkenaan seperti gambo kat atas tu minta maaf juga, cerita hanya lawak kering sahaja tiada kaitan dgn yang hidup mahu pun yang sudah tiada hehehehe.............

 

Wa'allahhualam - Pengarang :

22 Mac 2010

Hebat blog rodong tahniah!

Sehingga  22/03/2010. Dicerap pada pukul  11:00 pagi tadi.

Nampak gayanya blog rodong terus hebat di  Search Malaysia. blog rodong kawan  Piewahid dekat amat dah ngan blog kawan... sikit aje dah tu tahniah juga. Blog zulkbo  terus meningkat naik, tak lawan blog waris kawan Mitos terus unggul , apa pun blog dema semua dah duduk di Top10 tahniah juga. Blog rodong  relevan sokmo juga meningkat naik dan blog rodong yang lain terus naik tahniah juga drp kawan.


Wa'allahhualam - Pengarang

Esok jahat-jahat sayang baru tau...


Wali Band - Baik-baik sayang
Aku tak ingin kau menangis bersedih
Sudahi air mata darimu
Yang aku ingin arti hadir diriku
Kan menghapus dukamu sayang

Karena bagiku kau kehormatanku
Dengarkan dengarkan aku

Reff:
Hanya satu pintaku untukmu dan hidupku
Baik baik sayang ada aku untukmu
Hanya satu pintaku di siang dan malammu
Baik baik sayang karna aku untukmu

Semua keinginan akan aku lakukan
Sekuat semampuku sayang
Karena bagiku kau kehormatanku
Dengarkan dengarkan aku



Peh..lagu org muda sekarang kawan naik hamun dengor lagu ini kat opis ini dema 24 jam memutar lagu ini apa pun utk org muda dan yang tua nak jadi org muda boleh juga layan lagu ini hehehehe.........jiwang sungguh.



Wa'allahhualam - Pengarang :

21 Mac 2010

Pangkat dalam keluarga (nama cembungan)

Dibawah ini adalah senarai pangkat, gelaran atau cembungan dalam keluarga yang popular di kampung saya.

1. Long
2. Engah
3. Dee
4. Tam
5  Teh
6  Andak
7. Anjang
8  Chu
9.  Cik
10. Embong
11. We

Menurut ceritanya nama-nama ini ada hubungkaitnya dengan keadaan dan susunatur dalam keluarga seperti nama Long bagi anak yang sulung, Engah bagi yang tengah, Dee bagi yang ketiga, Tam ini mungkin anak ini di lahir hitam sikit  agaknya akhirnya  disebut Tam , Teh berasal drp perkataan putih, anak yang ini putih sikit pada adik beradik yang lain agaknya. Andak berasal drp perkataan pandak atau pendek , Chu berasal drp perkataan bongsu mengikut ceritanya keluarga tersebut masih mendapat anak lagi selepas itu ingat bongsu dah, namun ada sesetengah org menletakan nama chu ini untuk anak yang bongsu sekali, jika sudah dipastikan sudah tidak memilik anak lagi keknya kadang tu dah bongsu lama datang pulak anak yang seterusnya.

Cik yang berasal drp perkataan kecik, mungkin anak ini kecik sikit pada yang lain di panggil Cik sahaja. Embong ada dua pendapat yang dikaitkan nama ini pertama anak ini selalu sangat kembong dan yang kedua perangainya sikit sombong lalu dia dipanggil embong. Sementara perkataan nama we kata deme dah tua tapi masih di kurniakan anak lagi dalam lain perkataan dah tua-tua masih beranak lalu anak itu disebut We.

Dihari ini jarang sangat dah orang yang mempunyai keluarga yang besar, sudahnya nama cembungan setakat 3-4 org sahaja yang lain terus hilang dalam senarai.


Wa'allahhualam - Pengarang :

20 Mac 2010

Sayang Di Sayang

Kalau nengok gambor nei ada iras2 org rumah kawan ... hehehe




Sementara menunggu ilham kawan datang moh layan lagu drp Kartina Dahari ini. Lagu ini adalah diantara lagu kegemaran kawan juge....bagi org muda kurang minat sikit gamoknya apa pun layan aje lah.... kawan suka ngat dengorkan lagu ini.......

** apapun sekadar hiburan dan haluwa telinga sahaja.


Wa'allahhualam - Author:

19 Mac 2010

Gurindam Jiwa



Agok kawan, kawan juga macam Nordin Ahmad dalam "Gurindam Jiwa" abis idea dia nok mengarang madah seloke heheheh.......agok kawan kala ada awek comel macam dalam tu emboh juga datang idea kawan gamoknya hehehee..........

** stopkan radio kat atas tu dulu mekala nok nengok video ini.

Wa'allahhualam - Author:

17 Mac 2010

Sembang musim panas dan kering.

Musim panas dan cuaca yang panas terik di sini. Hujan yang terlalu jarang hanya 'rebas' aje cakap org sini dgn lain perkataan hujan tak menjadi membuatkan kome makin meletik hehehe...  dan ditambah dgn sedikit kesibukan tugasan membuatkan kawan juga hilang idea dan mood untuk mencari ilham menulis cerita, seakan tidak menjadi aje bila kawan nok nulis.... bagaikan hilang punca dan ketandusan segala.... jadi nok tak nok hanya melayan suasana yang panas ...pun bergitu alhamdulillah kita tidak diuji selebihnya yang lain hanya sedikit panas ok lah tu....makan minum rezeki dani lain-lain masih dicurahkan oleh Allah bersyukur juga kita ke hadratnya.

Buat waktu terdekat ini bila kawan amati blog rodong lain pun macam muram juga kut panas juge gamoknya fikiran pun emboh jadi kering, sekering parit dan sungai yang ada disekeling kita ..nok buat goner musim silih berganti ada pejor, panas dan macam-macam lagi..... kita pun bergitu juge...mengikut peredaran semasa...jadi nok tak nok kawan pun kena akur juga dgn suasana yang agak sedikit panas dan kering ini...lebih kesian bila hujung bulan gini kering sampai kedalam kocek hehehe...tak de arohlah seminggu macam sebulan.

Moralnya musim panas gini banyakkan duduk dirumah aje dan minum air lebih hehehehe..

Wa'allahhualam - Pengarang :

16 Mac 2010

Hari yang kalut.

Sesari dua nei kawan agak kalut sikit dengan tugasan di pejabat sampai hilang punca kawan dengan blog ini haram tak dapat nok mencakne, apatah lagi memuatkan cerita didalamnya. Nok gi jenguk blog rodong pun sampai tak de masa ..apatah lagi nak seraya berkata-kata dan membalas posting di blog dema minta maaf juga utk itu... bukan bender banyak sangat urusannya kawan di opis tu konunnya hehehehe...  hok paling memeningkan kepala PC kat opis tu masuk Virus ...entah daripada mana datang kawan pun tak tahu...nasib ada rodong yang boleh menolong menyelesaikan masalahnya. Petang tadi pun dah kul 6 baru kawan balik umah...sehingga petang tadi rasanya dah ok PC tu  harap dia tak buat hal lagi...hehehe....sakit juga kalau PC tu buat hal kerje kawan semua tergantung ...boleh sakit ..dgn kerje yang bertimpa-timpa... ikut rasa hati nok aje ambit cuti bagi rehat-rehat sikit minda sebab berbudak pun cuti sekolah....  keknya goner pulok keje tak beres lagi...  gitulah kita nei dan nya datang sibuk jangan cakap lupe segala kerje..kerje..kerje...huhuhuhu.........


Wa'allahhualam - Pengarang akuanakpahang

15 Mac 2010

Kena kirim salam juga buat Widgeo


Nampok gayanya kawan pun kena buang juga sementara bender ini drp blog ini, sebab bender ini ada links dgn  iklan tambahan yang lain, pastinya perkara tersebut memberatkan blog kita. Banyak dah kawan dengor hal nei sampai ada rodong kabor mengkala dia jumpa blog sape yang pasang bender ini deme tak emboh masuk haru juge gitu hehehehe....

Jadi kawan terpakse dengor juga pendapat ramai jangan pasang sementara bender ini, kawan pun ambil langkah yang sama utk tidak memasang bender ini di blog ini. Hak lain boleh juga ambil langkah yang sama jika dirasakan perlu. Kalau dah ok esok mungkin kawan akan pasangkan semula, buat sementara waktu ini terpaksa kawan keluarkan dahulu.

Wa'allahhualam - Pengarang akuanakpahang

14 Mac 2010

Setting waktu di blog anda.

Mula klik Tetapan

Lepas tu klik Memformat
Lepas tu cari Zon waktu , waktu Pasifik GMT+08.00  atau Kuala Lumpur GMT+08.00 seterusnya klik, jangan lupa SIMPAN 

** Entri ini saya buat istimewa buat sahabat saya Piewahid, mengkala dia dah jumpa baguslah, mungkin  berguna juga untuk anda yang lain yang tengah mencari bagaimana nak setting waktu di blog kita.

** kawan pun tak reti juga sikit2 bolehlah tolong menolong tu.

Wa'allahhualam - Pengarang akuanakpahang

PENYAKIT MIGRAINE DAN PENAWAR MIGRAINE

Ubat yang saya ambil jika penyakit ini mendatang.

Pengenalan Penyakit Migraine
Maklumat ini saya dapat drp Internet mengatakan Migraine ialah satu keadaan di mana sakit kepala terjadi disebabkan oleh aliran darah dan perubahan kimia diotak. Perubahan ini akan menyebabkan arteri yang membekalkan darah ke otak tersekat dan menimbulkan sakit kepala yang diikuti oleh rasa tidak selesa pada perut, loya dan pening. Ia juga kadangkala menimbulkan kesan kepada pandangan.

Migrain juga dikenali sebagai hemikrania, perkataan Greek yang membawa maksud sebelah tengkorak. Ia juga dikenali sebagai vascular headache. Sakit kepala yang berlaku berulang, berdenyut-denyut selalunya terjadi sebelah kepala sahaja. Ada juga yang bermula di sebelah kepala sahaja dan kemudiannya melarat kedua-dua belah kepala. Dalam kes yang teruk, migrain menyebabkan pening (nausea), muntah, cirit-birit, pengekalan cecair badan (retention of fluid) dan sensitif kepada bunyi dan cahaya.

Jenis-jenis atau Punca Penyakit
Migraine juga ialah sejenis penyakit keturunan ini saya kurang pasti, sebab keluarga saya tidak ada seorang pun yang mengidap penyakit ini,  kata sesetengah pendapat mengatakan Wanita mempunyai kecenderungan mengidap migrain yang lebih tinggi daripada lelaki.

Sintom
Sintom ini saya ambil drp Intenet biasanya pesakit mengalami gejala gangguan saraf seperti gangguan kepada pandangan seperti titik buta dan melihat motif seperti zig zag sebelum mengalami sakit kepala, muntah dan sebagainya sukar untuk tidur .

Tanda-tanda aura ini adalah seperti berikut :
- Terlihat cahaya terang (bright spots), 
- Garisan zigzag (zigzag lines),
- Penglihatan berganda (double vision),
- Buta sementara (temporary blindness),
- Kebas (numbness),
- Kepala terasa berpusing (dizziness),
- Pening (drowsiness),
- Sukar bercakap (slurred speech) dan keliru (confusion).
* Selepas tanda-tanda ini hilang, migrain mula menyerang.

Pantang larang bagi penyakit ini.
Ini ada pantang larang yang saya ketahui sendiri kerana mengidap penyakit ini antaranya  perut tak boleh  kosong, tidak boleh kurang ataupun terlebih tidur serta berjaga diwaktu malam, mengambil minuman yang mengandungi kafein dan mengambil makanan yang diletak perasa (pak aji). Tidak boleh terlalu memikir dan hendak marah, tidak boleh terdedah pada cuaca yang agak panas.   

Doa dan harapan 
Apapun sampai ke hari ini saya masih mencari penawar penyakit ini, namun masih tidak ditemui sehingga ke saat  ini, jika penyakit ini mendatang saya hanya mengambil ubat menahan sakit yang dibeli di farmasi. Panadol tak jalan dah usah makanlah. Berubat cara kampung buat juga dah keknya tak jalan juga. Penyakit ini sudah lama saya alami bermula semasa usia 13 tahun lagi. Alhamdulillah sampai kehari ini saya tidak ada penyakit yang lainnya seperti darah tinggi, jantung dan kencing manis. Doa dan harapan bersama drp anda semua... semoga suatu hari nanti penyakit  saya ini akan disembuhkan jua dgn izin Allah insyaallah amin.

Disini saya sertakan bersama video klip ayat dan doa daripada Ustaz Sharhan Shafie, yang elok kalau kita  amalkan bersama bagi mengurangkan atau terus menyembuh daripada penyakit migrine ini.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

13 Mac 2010

Tak pernah puas..




Ginilah agaknya selagi mana namanya manusia sifat paling popular "tidak pernah puas" hehehe lain macam aje bunyinya. Tak puas ke bender baik tak pe jangan tak puas ke bender tak baik.. jadi supa laa kawan dgn rupe templet di blog kawan nie hehehe... entoh round ke berape dah kawan merepelnya,  ini adalah bentuk terkini  bagi 2 diblog kawan tu. Apapun kawan suka kalau ada yang  mengomen gitu gini  ke kawan berkaitan dgn blog terkini ini ....jadi kalau tak kena dgn citarasa dema... kawan repelkan lagi hehehehe....untuk anda semua moga rupa blog ini dapat memuaskan hati anda semua.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

12 Mac 2010

Ramalan pasangan kita.

Tadi sempat kawan gi ke blog waris kawan MITOS, kut anda nak nengok getek ramalan pasangan anda bolehlah berkunjung kesana klik sini untuk melihat ramalan Sesuaikah Pasangan kita hehehe.. dan hasilnya kawan dapat yang ini :

Hasil Perhitungan Ramalan Jodoh Berdasarkan Weton

Hallo YASSIN,,


Hari kelahiran (Weton) kamu adalah Selasa Pon
Sedangkan hari kelahiran (Weton) pasanganmu adalah
 Jumat Pon
Kamu termasuk orang yang cerdas, pandai mencari rejeki dan tidak boros. Berani berkorban, banyak bicara, suka memamerkan harta kekayaan < (bab ini tak kena lalu) dan yang perlu diingat adalah jika kamu marah sangat menakutkan! < (hok nie seramlah org lain dengorkan) 

Dan ini kondisi keluargamu jika kamu menikah dengan ORANG RUMOH.
Keluargamu akan tenang, tentram, dan selamat serta bahagia rumah tangganya, serta mendapat rejeki yang langsung dan lumintu. Bisa jadi pengayoman sanak saudara. Sebutan untuk pasangan ini: 
Sanggar Waringin < (ayat nie haram kawan tak paham hehehe)

Tapi Ingat..!
Semuanya berpulang kepada Tuhan Yang Maha Kuasa, karena manusia tidak bisa menentukan Takdir dan Kodrat... < (ayat yang paling tepat)



Apa pun ini sekadar suka-suka sahaja semuanya datang drp Allah jua.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

11 Mac 2010

Cari kawan lain.




Favourite's Group cari kawan lain


Ini adalah lagu kegemaran kawan masa kecik2 dula sampai skg pun kawan suka dengor ngape entah.... ada laa gamoknya  memory tu.... hehehehe kumpulan Indo ini amat popular sekitar tahun 70'an.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

10 Mac 2010

Kenangan dalam ingatan.



Ini ajelah yang kawan dapat cari dalam youtube antara iklan TV lelama tahun 1979, kawan masih bersekolah rendah lagi masa tu...  mungkin ini juga salah satu iklan yang penoh kawan intai celah pintu rumah jiran kawan dulu... dalam entri - Nak tengok TV pun susah.

http://akuanakpahang.blogspot.com/2010/03/nak-tengok-tv-pun-susah.html

Kenangan tetap kenangan.


Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

Inginkan maklumbalas anda.

Saya ingin mendapat sedikit maklumbalas drp rodong semua berkaitan dgn skrin gambar yang terpapar pada  blog ini,  adakah anda dapat melihat sepenuhnya sebegini?


Atau seperti dibawah ini yang kosong tanpa imej di sidebar sebelah kanan.



Info ini telah di beritahu kepada saya melalui email oleh seorang sahabat blogger  (terima kasih juga utk beliau diatas keprihatinannya ) beliau mengatakan blog ini tidak dapat dilihat sepenuhnya. Sedangkan saya menlihat blog ini seperti biasa sahaja tanpa masalahnya  (seperti contoh 1 gambar diatas)

Maklum balas daripada anda semua amat diharapkan . Sekian terima kasih.

** Puaslah pulok kalau gitu kawan kena godek blog kawan nei...abender pulok masalahnya.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

9 Mac 2010

Samad, Maniam dan tandas.


Samad berasa ngat nok kencing lalu dia terus  ke Tandas Awam sampai aje kat situ ada satu je tandas hok kosong, dia pun terus masuk...tiba-tiba dia tertengok dalam mangkuk tandas tu ada khazanah yang di tinggalkan berlengkor aje besor pulok tu heheheh...Samad terus menyumpoh dalam hati dia  " menatang laa org nei berok tak reti  tarik air" brrruuuuu....air berbunyi nyer tarik dik Samad ke pengepam tandas tu....allah tak lepas yeek.. dalam hatinya berkata..... lepas tu dia kencing aje buat ded je...lantaklah mengkala aok tak lepas hehehe kata di Samad.

Siap aje Samad kecing  buka je pintu, Maniam dah tunggu depan pintu....Samad kuar Maniam pun masuk...tak dan Maniam nutup pintu dia terpandang bender dalam mangkuk tandas tu...Oittt...kata Maniam "sape punya barang nei..." sambil mata Maniam bulat aje nengok ke Samad, yang  tengoh menyikat rambut kat cermin tu " apa awk ingat saya punya barang kaa? kata di Samad ke Maniam..." abis sapenya barang neiii"  kata Maniam. "Saya masuk punya jam dia sudah sana duduk" kata di Samad ke Maniam........: abis awak tarak tarik air apasal? soal dik Maniam..."Kawan terik doh base dia degil...dia tak nok gi" kata dik Samad.. tiba-tiba Maniam pulok terik air daripada  pam tandas tu... bruuuuuuu......"ajoooooo" kata di Maniam, " apasal"... soal di Samad   "ini barang pigi tak mau.....heheheh ...."saya sudah cakap tadi"....kata dik Samad... duk laa aok situ layan laa ke khazanoh tu hehehe... kawan nok kuar dah....sudah karang berkalahi  pulok kawan dgn India ni kata di Samad taik punya pasal.....hehehehehe....Samad terus aje kuar meninggalkan Maniam dengan taik itu.

U/p : Maniam adalah Penyelia Tandas Awam itu.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

Sekalung Terima Kasih buat anda semua.

Sekalung terima kasih diatas sokongan dan kunjungan anda semua ke blog akuanakpahang. Tiga keping gambo kat bawah ini menceritakan halnya.



Untuk rekod hari semalam cerapan dibuat sehingga 12.00mlm. Blog ini menerima kedatangan pengujung hampir 100 orang. Saya rasa satu catatan rekod yang agak besar berbanding sebelumnya.


Untuk rekod juga di search-malaysia.web-popular.com sumber traffik terkini
 utk blog ini menerima trafik bulanan1339.

Ini blog saya yang kedua  yang sedang di kemaskini 

Untuk itu sekali lagi saya mengucapkan  ribuan terima kasih diatas kesudian
dan sokongan anda semua kerana mengunjungi blog saya.
TERIMA KASIH!



Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

8 Mac 2010

Akad Nikah di Siam

Payoh rupenya nikoh di Siam nei



Aokme cer tengok Video ini maru gitu hehehe....

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

Bila pompuan bawak motor.

Gambar sekadar hiasan
Kawan kerap terserempok juga perkara gini bila org pompuan membawa atau membonceng motor abis nampok sotong kering deme...tak padan dgn itu bawak motor bukan main laju calang-calang motor cupcai kawan tu nyer pintas dik deme aje. Apa pun saranan kawan kalau org pompuan nei nak bawak motor atau ingin membonceng motor.. pakailah baju laboh sikit bukan apa...kerana perbuatan sesetengah drp mereka ini boleh juga  menyumbang kepada kemalangan apabila org lain ralit ngat nengok punggung deme tak sedor buntut kereta lain dilanggorkan.... dah pun tiang lampu dik langgorkan hehehe..jadi saranan kawan pakailah pakaian  sopan sikit bukan sahaja menutup aurat tapi boleh juga mengurangkan dosa org lelaki dan yang paling  utama boleh mengelakkan kecelakaan org lain kerana ralit nengok punggung dan sotong kering deme.

u/p : Sotong kering membawa maksud sepender.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

7 Mac 2010

Cerita benar kisah Pochong.

Gambar sekadar hiasan sahaja.

Malam ini kawan nak cerita sikit kisah hantu pochong cerita sebenar bukan rekaan. Kalau berani boleh terus membaca kala tak berani stop setakat ini sahaja. Kisah terjadi sudah agak lama juga dah....di sekitar kampung tempat kawan ini. Kisah hantu kubur yang balik kerumah kisah diceritakan semula oleh rodong kawan. Mengikut plan asalnya kawan pun nak ikut sama pada malam itu melihat sendiri bagaimana Pochong ini menjelma daripada kubur simati itu... plan punya plan... Allahyarham ayah kawan melarang keras.. "usahlah kalau nok nengok iblis" katanya jadi kawan nok tak nok terpaksa membatalkan niat kawan itu.

Malam itu sebelum maghrib rodong kawan empat lima org dah siap sedia dilokasi terpilih yang berhampiran dengan kawasan kubur simati yang baru dikebumikan sehari dua... di ringkaskan cerita... peringkat awal pochong ini keluar  hanya kepulan asap yang kecil sahaja sedikit demi sedikit daripada kubur tersebut  selepas itu banyak sedikit...selepas itu kepulan asap itu telah bertukar mejadi seekor kucing berwarna putih agak panjang juga ...empat lima tapak kucing tersebut melangkah lalu telah bertukar menjadi lembaga berbentuk Pochong... namun wajahnya tidak kelihatan bergitu jelas  mungkin  telah ditutupi kapas pada mayat simati,  jadi keberanian rodong kawan itu usah nak diduga memang dema berani...

Dema sempat melintas pochong tersebut daripada arah hadapan tanpa mengganggu pochong tersebut, difahamkan kalau hantu kubur ini hanya akan balik kerumahnya dia sahaja dan tidak menganggu orang lain. Sementara itu sempat lagi satu dua org melihat pochong tersebut menlalui celah kelangkang mereka...  memang hantu itu tidak menjejak bumi dan berjalan agak berunjut kerana kakinya masih diikat dgn kain kapan.  Selepas itu rodong2 tersebut membelok kearah berlainan yang pasti hantu kubur ini hanya akan kembali kerumahnya sahaja. Setelah dipastikan Pochong itu kembali kerumah dia, rodong2 kawan malas lagi nak panjang cerita lalu pulang kerumah sahaja kerana niat asal hanya sekadar ingin dipastikan benar atau tidak benar si mati itu telah kembali kerumahnya dalam bentuk pochong tersebut . Jadi ceritanya memang benar.

Moralnya cerita ini bukan rekaan tapi sebenar kejadian. Lokasi dan siapa mayat simati terpaksa dirahsiakan bagi mengelak aib keluarga mereka.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

Jinok amat burung sekarang.

Dia ralit nengok kawan, kawan ralit nengok dia Burung Ketitir
Mekala ada lastik arwah dah burung nei hehehe...
Bersahaja aje burung nei...hehehe
Burung nie dan lagi berasmara depan kawan. Burung ceciok rumah

Hari ini ralit kawan nengok burung, jaman sesari nie burung jinok amat... main kat halaman rumah kawan aje. Haram tak lari..bila kawan cuba nangkap gambo deme hehehe..siap ada buat aksi lucah pulok depan kawan tu hehehehe....suatu ketika dulu kawan ralit juga main jebok, menjebok burung mereboh kunyit, best juga buat gulai lemok campo nenas muda... kalau musim panas gini mmg jadi ngat menjebok burung. Apa pun hobi ini dah lama berkubur tinggal dalam kenangan aje. Hobi nombor dua mengail pun tak jalan doh, rodong dah tak de. Pendek kata zaman moden kena buat hobi moden juga berblog sudoh hehehe.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

KLIK PERCUMA DAPATKAN INFO SELANJUTNYA.

SENARAI ENTRI TERKINI :

RUJUK ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :