UPDATE ENTRI TERKINI : AKU ANAK PAHANG

31 Jan 2010

Lori pasar malam.

(Gambar sekadar hiasan sahaja)
Tengah hari tadi sempatlah kawan merayau-rayau di bandar ini sambil lepak-lepak kat depan sebuah Pasaraya dibandar ini,  sajer-sajer ambik angin...hahahaha..... lalu kawan tengok sebuah  "lori pasar malam".  Banyak juga menjual berbagai barangan makanan daripada air, keropok, goreng pisang, nugget dan bagai-bagai lagi...jika dilihat nama  Pengusaha yang tertulis pada lori tersebut  berbin Abdullah, seorang mualaf cina sebab nama melayu dicantumkan dengan nama cinanya memang masa tu tokey itu ada kat situ..........selepas itu saya terlihat seorang wanita, sama ada isterinya atau pekerje dia  tidak dapat dipastikan, yang pasti berbangsa Indon.Kerana percakpannya bergitu jelas ke indonnya berpakaian serupa org melayu kita sahaja.

Bila kawan imbau kembali tokey lori tu penoh kawan jumpa dia membeli nasi ayam dan itik gantung dekat pasar malam yang cina juga ......kawan tak kisah sangatlah kawan kabor ah!! cina memang suka makan itik gantung tu masa itu.........mekala gitu gaya goner islamnya cina nei , islam dia ditahap mana, tu depan mata kala berlakang mata entahlah goner...pompuan indo itu pulak bila kawan amati-amati mungkin isteri kepada beliau sebab ada anak kecik bersamanya. Indon ini pun tak pasal juga dema macam sesumpah aje macam-macam boleh jadi.

Bila kawan timbang balas timbulah was-wasnya...yang membeli dan memakan itu pulak kebanyakkan org melayu kita....jadi pulang pikir pada demalah apa pandangan dan pengamatan serta tindakan selanjutnya dema. Bagi kawan, kawan tetap mengambil berat soal makanan, tidaklah main bantai aje.... Jika ada unsur-unsur was-was dan kurang percaya tetap akan kawan tinggalkan.

Moralnya: Bukan niat kawan nak menutup pintu rezeki orang. Cuma sekadar berpesan berhati-hati jika membeli makanan  lihat dan ambil perhatian dahulu setidak-tidak soal halal haram dan kerbersihannya.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

30 Jan 2010

Hebat orang sini bawak kereta.


Seorang sahabat baru datang dari kolumpo ditugaskan didaerah ini, satu hari saya berjumpa dengan dia...berboraklah saya berbagai cerita dgn dia...tapi topik hok paling best kome bercerita tentang kehebatan orang di Jerantut ini membawak kereta......." Saya nengok org sini bawak kereta seram amat weh" nape? saya  tanya "org sini hebat pada orang kolumpo lagi"...."sini jangan ditebing nok ngulor kereta tak pasal memang kena...kat kolumpo kala ngulor kereta dema paham, dema mesti bagi laluan.....kat sini tak nya bagi weh"... kata rodong saya tu......"kalau kat lampu isyarat tu jangan lalu tak pasal kut hijau pun di jalan kita jangan lalu tak pasal selesai nyer tibai ke kita" ...kata dia....pendek kata saya seram sungguh bawa kereta kat sini...kata dirodong saya itu.

Saya cakap kat  dia, inilah  kehebatan org sini mekala bawak kereta........ hehehehe........satu lagi bender yang saya pelik, org sini tak reti nok bagi signal kala nok kekanan atau ke kiri, suka mok bapok dema aje mekala bawa kereta nak kemana ...maru betulll........kabor di rodong saya tu....satu lagi saya tengok kalau waktu masih di awal pagi  atau sudah senja hari dema payoh benor nak pasang lampu...betul lah kala dia cakap dia masih nampok kat kita  ..tapi kena baca juga... kita tak nampok ke dia.... haru betul saya mikirkan bender ini, kata dik rodong saya itu.

Moralnya inilah segelintir cara pemanduan mereka yang tidak berhemah yang ada di bandar ini bila membawa kenderaan.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

29 Jan 2010

Boleh senang sabit buah ini.

Jering Muda 10 butir RM 2.00
Jering Tua Semai 5 butir RM 2.00
Petai satu ikat 5 keping RM 4.00 kadang RM 5.00 
Tak kurang sekeping RM 1.00 - RM 1.20 sen.

Waktu sekarang jika anda ada dua jenis pokok buah ini anda mungkin boleh hidup senang nak kata mewah itu entah laa....jika sekiranya harga di hari ini dibuat perbandingan setiap keping petai dengan harga sekitar RM1.00 - RM.1.20 setiap keping  dan  Buah Jering Sekitar 20sen sebiji  dan Jering tua 40 sen sebiji. Jadi tidak hairan di Bandar ini ramai juga peruncit ulaman ini yang hanya menjual Petai dan Jering sebagai  sumber pendapatan tetap mereka. Kerana permintaan yang tinggi berapa pun regenya org akan beli juga.

** Petai hari ini dah tak bermusim.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

28 Jan 2010

Kewajaran harga air minuman biasa?


(Gambar sekadar hiasan sahaja)
Kita kadang tidak ambil tahu pun air kosong yang kita beli dalam botol itu disebut sama ada air Mineral semulajadi (air galian) atau air minuman sahaja, yang hanya melalui proses penyulingan sahaja daripada Sumber air JBA, SYABAS dan sebagainya.Perbezaan yang telah dipersetujui oleh semua pembekal dan persatuan pembuat air botol minuman Malaysia. Air mineral semulajadi ialah air minuman yang berpunca dari air bawah tanah yang telah ditapis. Ianya boleh dikenali dengan tudung botol yang berwarna biru. Bagi air minuman biasa yang berpunca dari air paip yang ditapis dengan bermacam cara, ia boleh dikenal dengan warna tudung botol yang berwarna putih.

Cuma disini saya ingin menyentuh, bab mahalnya harga air minuman biasa ini yang di jual secara runcit di mana Kedai-kedai runcit, Restoran dan Kantin-kantin mungkin diseluruh Malaysia dan saya lebih fokuskan perkara ini di bandar Jerantut. Bayangkan air tawar tanpa ada perasa dan warna jauh sekali rasa gulanya semata-mata air kosong dengan harga 500ml - RM 1.00 dan 1500ml - RM 2.00 dimana kemenesabahannya? walaupun perkara ini di satu ketika dahulu penah di tegur oleh pihak berkuasa namun semacam tidak di indahkan sahaja. Bayangan jika 5 botol yang anda beli untuk 1500ml - harganya RM 10.00.... dimana kewajarannya perkara ini.

Mungkin terkadang ada diantara kita malas membawa bekal air masak daripada rumah cara mudahnya kita beli sahaja air minuman biasa ini, namun jika diamat-amati ianya mahal dan satu pembaziran jua...sekadar utk perbandingan bayangkan jika bil air yang kita bayar jika pengguna kita hanya seorang hanya sekitar RM 3.00 sahaja macam-macam hal kita buat memasak, mandi, basuh kereta, basuh kain dan berbagai lagi agak berapa liter pengguna keseluruhannya ? tentu tidak terkira liternya dan bayangkan pulak jika 2000ml bagi air minuman biasa ini anda sudah perlu menjelaskan RM 3.00 untuk air minuman biasa ini. (sekadar air yang ditapis atau disuling sahaja)

Moralnya saya amat berharap juga pihak-pihak berkenaan dapat mengambil langkah-langkah dan tindakan sewajarnya di manakah kebenaran dan kewajarannya  air minuman biasa ini di jual dengan harga sedemikian rupa.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

27 Jan 2010

Selembar catatan masa di hari ini.



7.00 Pagi- Hantor anak ke Sekolah
7.45 Pagi - Gi Pejabat
9. 30 Pagi - Gi minum Pagi
10.00 Pagi - Masuk opis semula
1.00 T/h  Kuar opis (rutin biasa amik anak sekolah)
- Hantar nasi hak Tahun 6 tu (kelas tambahan)
2.00 Ptg -  Ambil anak habis kelas J-Qaf
- selepas itu terus ke Pejabat.
3.15 Ptg - Gi ambil  dan hantar anak kawan hak darjah 3 tu ada latihan sukan.
4.00 Ptg - Ambil anak kawan abis kelas tambahan tahun 6 tu
5.00 Ptg - Kawan masih kat opis lagi belum balik  (sepatutnya dah waktu balik )
5.30 Ptg - Gi  ambil anak dah abis latihan sukan.
5.45 Ptg - Baru sampai umah.

Bukan niat  nak ngulor tapi ada gaya macam kene kejor di ulor
nak goner mmg dah  tanggungjawab moga ada yang memahami.


 Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

Tilam lame tukar baluuu....


Disatu pagi tengke Samad tengoh sedak-sedak baring atas tilam kerang dan busuknya  itu tiba-tiba dia  terdengor sayup-sayup di telinga  Ping...ping...." Tilam...Tilam....  Tilam lame tukar baluu....."  "Ping...ping...."Tilam...Tilam...Tilam lame tukar baluu"  Samad pun bingkas bangun daripada tilam kerangnya.... terus ke muka pintu depan umah dia sambil mengusung tilam kerangnya ..... sambil nunggu lori hok berbunyi itu tadi sampai kat depan rumah dia .....sesampai aje lori depan umahnya, dia terus bertanya pada pemandu lori itu...Oit... Tokey lu mau wa punya tilam kaa? soal Samad.....haiyaaa....wa jual tilam maa..bukan mili tilam.....kata dik tokey tu....abis aok cakap tilam lame tukar balu?? mutukk laa...lu punya tilam kasi tukar baluuu...cisss....aok sudoh tipu sama kash kabor dik Samad.

Wa tatak tipu sama lu.....tapi wa boleh angkat lu punya  tilam...kata tokey tu........abis berapa mau kira kata Samad....haiyoooo....lu punya tilam lagi banyak asam mua lege (harga) kaa?........   abis ??  tanya di Samad...........wa angkat  kasi buang sana semak boleh laa kata di tokey tu.......haiiyaa... bos angkat baluu maa...ala potong halege sama Bos..... ini haa.... lamlob punya tilam banyak baik tatak lekuk punya....tidor manyak  silap ooo.....pandai laa aok ....kawan nei dah kena tipu dik aok nei, kata dik Samad....mana ala tipu,  lu pun tarak bili lagi..kata di  Tokey tu.... lain kali wa mau cakap sama lu..... jangan cakap tilam lama tukar balu...lu cakap tilam...tilam bili...tilam...tilam bili baluuu.......kawan dah salah paham nei...kata dik Samad.....Bos sikalang apa macam? sikalang  lu  tanya ka kabor dik Samad....wa sikalang kena usung semula wa punya tilam masuk bilik la..... lagi apa...haiyaaa..kata dik Tokey tu...ini macam olang pun ala.......... Kash ingat laku laa RM 50-60 hinggit tilam kash nei tadi, berkata dalam hati Samad........ boleh buat modal beli tilam baru rupanya haram gampanggg..................padan kena tipu kash hari nie hehehehehe.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

26 Jan 2010

Pantang












Ada seorang sahabat berjumpa dgn saya ..dia cakap, dia kena pantang 100 hari...hehehe dengan selamber saya  cakap ke dia "kurus laa aok"..tu laa bendernya ada ker bini kawan dia cakap, dia pantang 40 hari aje, kawan dia suruh 100 hari pulak cer awak pikir adil dok? Mmg tak adil...ini tidak adil............kenapa pulok dia cuma 40 hari sedangkan aok disuruh 100 hari, itu laa bendernya sahut rodong kawan tu....lalu saya cakap....ke rodong saya tu adalah hikmahnya tu sabor ajelah...kawan mmg boleh sabor....kek bender lain mana reti sabor kata dik rodong saya itu......huhuhuhu...saya cakap gawat nei...mmg gawat sambung rodong saya tu.....jadi apa yang kawan kena buat sekarang ini ?  tanya dik rodong  saya itu  .....aok puasa laa lagi bagus....lalu dia berkata aok nei betul laa....kenapa saya  tanya, aok tak mikir lalu yeek.....kawan dah laa dalam berpantang aok suruh puasa pulok apa ke maruunye......hehehehehe...


Alah kejap aje...tak boleh sabor ker saya cakap....sebab sabor tu laa tu yang jadi ginie...hehehehe....tiba saya tanya ker dia nie dah berapa hari dah, aok berpantang?....ahh!  baru aje 3 hari.... hahaaha.... kawan cakap maruuu....goner gaya 97 hari lagi....entoh laa nasib kawan laa agoknya....tiba-tiba dia nanya ker saya dimana ada jua spray tikus,  laaa....... dalam gitu  nanya ke spray tikus pulok......bukan bender malam-malam kat umah kawan tu....  tak le tidor tikus kat umah kawan tu asal malam aje mula buat hal....merayaplah macam ngat....laaa nape pulak aok nok beli spray tikus....kawan nok sembor aje kut dia reti diam kata dik rodong saya itu.........heheheheh lagi bagus kala aok beli racun atau jerat tikus, kala dia ngap aje terus terkepit tentu mati.......hehehehe.......lalu dia cakap, kawan kala boleh tak nok laa suruh mati, suruh dia pening aje.....asal dia merayap aje  kawan spray.....maru dah aok nie.... banyak ker tikus umah aok tu kawan tanya, sekor aje dia jawab hehehehehe ....nie agoknya disebut sakit meroyan jantan agoknya. Hehehehehe.........


Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

25 Jan 2010

Tun Muhammad Ghazali Shafie, meninggal dunia.

KUALA LUMPUR, 24 Jan (Bernama) -- Bekas Menteri Dalam Negeri Tun Muhammad Ghazali Shafie yang meninggal dunia malam Ahad adalah seorang yang dikenali sangat tegas dalam segala kerja yang dibuatnya sehinggakan beliau digelar 'King Ghaz'. - Sumber Bernama.  Cerita seterusnya klik >>  disini.


Alfatihah daripada Pengurusan Blog akuanakpahang dan salam Takziah buat seluruh keluarganya. Semoga rohnya ditempatkan di kalangan org yang beriman amin. 
Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

24 Jan 2010

Seloka di hari Minggu

Bila hari minggu rumah sunyi sepi
rumah banyak tertutup banyak berkunci
ada yang masih layan mimpi bersama air liur basi

lalu berselimut lagi menambah koleksi mimpi
sampai air liur basi kering ke diri
mikir ke tidor lagi sedap drp makan pagi
entah dimana sarapan tak tau lagi
entah bila nak mandi
jauh sekali nak gosok gigi

Bila bagun bantai melamun lagi
mikir hari ini abender nak buat tak tau lagi
perut terasa lapor nak makan cuma ada maggi
nok gi beli sarapan malas sangat pergi

Sudah duduk menlenggung sampai ketengah hari
bila bangun mentari dah tinggi
nak minum pagi dah tak kena lagi
sudah makan aje nasi tengoh hari.

Moralnya jangan tidor sangat rezeki pun payah nak masuk.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

23 Jan 2010

Bukan tuan kereta.


Kawan kerap juga nengok org bawak atau pun beselisih dengan kerata mewoh dengan nombor flat hak canggih dan mahal gitu drp nombor 1-20 dan nombor-nombor kawin 1111 -9999 mmg kala kita nengok terkedulah di buatkan.....kadang kawan duk mikir juge sekali lalu.... hok bawak tu soh bukan tuan punya kereta hahahaha... setuju dok dgn pendapat kawan nei tak tau laaa....tak dinafikan masa-masa tu... ada tuan punya kereta bawak sendiri .......keknya jarang ngat hehehehe...nok jadi cerita kadang tu kita kenal sape tuan punya  keretanya tu, hok yang bawak tu tak lebih drabernya..... tetapi popalit extionnya macam dia tuan keretanya.... hehehehe drp mula kuar daripada kereta cucuh rokok sebatang bukan main...macam dia bos aje tamboh pulak kalau depan restoran ketor lutut kita nengok.....

Kalau mengikut ke pedoman dan klunya hok duduk belakang tu laa tuan punya kereta....kadang hok duduk sebeloh drabernya tu tak tentu lagi entoh ker tukang kebunnya aje, kadang memang  ada juga tuanya duduk sebeloh..... hok tentu yang bawak tu soh bukan....jadi kadang maru juge nengok draber berlebih pada tuan besar  bila membawa kereta mewah ....TERkadang dia berlagak macam kereta dia hehehehe....nok pulak kalau kereta tu dia bawak sorang kelililng bandor....bukan-bukan kelakuannya kadang tu, kita pon dia nok langgorkan hehehehe...org kampung atau org tak kenal dgn dia haruslah dema tak tau hehehehe.... mungkinnya  dia cakap, itulah  tuan punya keretannya.

Satu lagi bab parking mana dia rasa nok parking, dia parking ...mungkinlah tuan dia ada kedudukan org takut nok saman kut... kena saman pun bukan dia bayor....tuan dia hok bayor sebab dia tukang bawak aje...jadi saranan kawan usahlah extion ngat mekala dapat stering kereta tu....kut yaa pun kita di amanahkan aje, jadi usah nok chenggih ngat hidung tu org lain ada hidung juge.

Minta maaf mekala ada yang terasa cerita ini hanya rekaan semata-mata.
Akhir kata.....bersopanlah  di jalan raya.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

22 Jan 2010

Sesudah Solat Jumaat


( Gambar Sekadar Hiasan)
Sesudah solat jumaat di masjid tadi kawan terus pulang kerumah dan jalan yang paling deras dan pantas kerumah kawan seperti biasa kawan potong jalan belakang deretan kedai di belakang bandar lama tu aje  memang mudah kala  bawak motor nei.....sesampai aje di persimpangan keluar kat simpang tu... di hujung deretan kedai itu disebelah atasnya ada geng ayam-ayam tua yang  menjalankan  aktiviti memproses kulat tahun....dengan tidak sengaja kawan terpadang sekor ayam tua telah membuka pintu grill lalu keluar, disitu tengah berdiri dua ekor bangla...."haah mari...." kata ayam tua itu......cis dalam hati kawan rupanya ayam tu dah berpakat dengan mat bangla tu untuk memproses kulat rupanya. Maru dalam hati kawan berkata tengoh hari bute nei...buat keje gitu...

Lepas aje terlihat slot tu kawan terus saje meninggalkan ayam tua dan mat bangla tu dan terus pulang kerumah makan nasi dan naik ke opis semula. Cuma kawan dok mikir sampai bila pusat persundalan yang bertaraf  barang antik ini atau yang boleh buat geleri muzium itu terus beroperasi  utk sekian lamanya dibandar ini seakan dibiarkan sahaja ....terkadang bukan mat bangla aje... orang kita yang sudah lanjut usia pun sama memproses kulat disana. Haru kawan nengok bender ini. Teringat lagu R Azmi  "Serba salah"  lupa pulak senikatanya hehehehe.......

Mungkin entri ini amat bersandarkan pada maksud hadis diriwayatkan Muslim ada tiga cara seseorang itu mampu bertindak apabila melihat sesuatu kemungkaran berlaku di depan matanya iaitu mengubah kemungkaran itu sama ada dengan tangannya (kuasanya), dengan lidahnya (lisan) dan membenci dalam hati.

Jadi kawan ambillah yang nombor tiga ini.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

Program Gotong Royong Perdana 5S



Taklimat daripada Tuan Pegawai Daerah Jerantut

Tuan Pegawai Daerah sedang menyampaikan Taklimat dan merasmikan Majlis




Mereka yang hadir ke program tersebut daripada pelbagai Jabatan.

Majlis Perlancaran Perlaksanaan Persekitaran Berkualiti 5S dan Gotong Royong Perdana.
Kompleks Pejabat-Pejabat Kerajaan Daerah Jerantut. Tarikh 22.01.2010
Tempat : Perkarangan Kompleks Pejabat-Pejabat Kerajaan Jerantut.

Bagus juga 5S ini  -  SISIH, SUSUN, SAPU, SERAGAM DAN SENTIASA AMAL.
Cuma lepas ini kita jangan buat 5S  pulak  -  Sepoh, Semok, Serabut, Serabai dan Semonyeh.
Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

21 Jan 2010

PC oh PC



Sakit kawan hari ni PC kawan hok selalu guna kat opis nei tiba-tiba aje KO,  tengah sedap buat keje tu.......haram tak ngabor kut dia sakit pening sebelumnya...hehehehehe tau-tau padam...macam cara doh kawan buat tak emboh hidup...sampai masa dia dah agaknya ....kawan memang sepenuhnya menggunakan PC kat opis ni untuk buat keje sebab semua bender ada dalam tu.....labtop tu ada keknya hok peribadi aje....kala nak guna labtob mmg payah sikit sebab  labtop nei penggunaan terhad jika main dgn nombor payah sikit, labtop nei pulak tak kan kawan nok bubuh hok macam2 ngat bender dalamnya hehehehe....mekala setakat nak main ngan blog tu tak masalah ngat.....utk itu nok juga kawan war-warkan pada org diatas tu mekala lambat PC kawan nie siap, maka lambat jugalah keje kawan nei siap. Nok tak nok hari in kawan kena redha juga dgn keje tak buat hehehe. Jangan kabor kawan tak buat keje keknya PC buat hal.

**Gamoknya dia suruh kawan rehat sikit sebab kawan nie rajin ngat buat keje hehehehe.....

Tambahan : Kawan ingat nok rehat sampai ke petang hari ni tak sempat.... tengah hari dah siap PC kawan tu sabit Power Supply KO  (tukar baru) OK....apa pun terima kasih kepada En Jamili  Juruteknik Komputer  yang bergitu pantas dengan segera membaikpulih PC kawan tu hehehehe TQVM :)

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

20 Jan 2010

Assalamualaikum...... tuan rumah.



Assalamualaikum..........orang di rumah ada ?? agok kawan mekala
buaya tu boleh cakap emboh dia cakap gitu...hehehehe...

Moral : Jangan buat tak pasal mekala kena musim banjir.

Pic. By rodong  Zulkbo On  PCC -  http://www.pahangcommunity.com/

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

19 Jan 2010

Seloka minum pagi...


Bila mentari menyerlah diri
cari kawan gi minum pagi
minum sorang memang tak jadi
hajat konun berdua boleh lagi
datang lagi geng lain mari
sampai meje tak cukup kerusi
nak lari tak kena diri
nak duduk tak senang hati
tercengang member nanya sape nak table nanti
Kena sorang, tokey kerbau pun cabut lari
dalam gitu ada juga tumpang tui
terbeliak mata nengok makanan datang bersilih ganti
mula bulu roma bangun sendiri
sambil berlawak di awal pagi
suka terbahak-bahak sampai nampok gusi
hati tak senang tanggung sendiri
order nasi ayam order mee kari
air buah air laici kadang tak tinggal tongkat ali
sambil senyum berkira-kira dalam hati
berapa sekepala tak tau lagi
nak duduk lama tak tahan diri
bimbang kut bertambah member lain lagi
nak bangun sorang lagi tak jadi
layan juga kawan borak tak reti berenti
mekala selalu kena begini, tokey kerbau pun jual tali
lalu rodong beresah hati sapa yang kena nanti
sudah terbunyi juga dari mulut sendiri
deraslah tokey kira disini.

**seloka hanya rekaan semata-mata.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

18 Jan 2010

Seloka tengah bulan...

Seloka tengah bulan...

Kurang berkata-kata banyak merenung...
Kurang makan banyak minum
Banyak masam sikit senyum
Sikit buat kerje banyaknya termenung

Bukan susah hati tapi tak senang hati
Tidak sombong tapi bagai ada bisul dipunggung
Bukan tak mahu berkira tapi sudah cukup kira-kira
Bukan tidak mahu bercerita kerana jiwa sikit sengsara.

Bukan tak sudi, tidak juga patah hati
bukan tak reti tapi duit tiada di sisi.
tinggalah gigi tinggalah gusi
sampai hari tententu senyum kembali...

Cukup bulan rupe berseri
ada duit semua nak beli
lupe duit datang sebulan sekali
tidak juga berhajat nak berjoli
ayat power hanya sesekali
Bila tengah bulan penyakit datang kembali
melengung jua diri sakitnya tidak terperi.

**Penyakit tengah bulan berbeza sekali dengan penyakit
datang bulan dan bukan lalu penyakit bulan penuh.


Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

17 Jan 2010

Getah Naik


"Riang hati ku tidak terkira"..................gitu lah lagu yang di dendangkan oleh Samad di kampung keledek...kerana seseminggu dua nie rege getah telah mencecah RM 5.00 sekilo.....huhuhu....dengan semangatnya dia ke Bandar J bagi mencari pisau getoh @ pahat getoh yang baru, bagi mengantikan pisau getoh hok lama yang tumpul amat tu...... maru kabor Samad...  pisau getah dulu RM 7.00 - 8.00 kini..RM 18.00 hinggit sebilah, yang pasti lepas nei banyaklah rodong kawan gi motong getoh...masa regenya merundung dulu  deme abis biarkan aje kebun getoh dema....sudohnya tinggi lalang daripada pokok.  Dalam gitu Meloh bini Samad berkata  "ada chan kash beli geleng mas"...maru kabor dik Samad.... "mas melambung rege Meloh....usoh laa aok berangan".

** Agok kawan...... lepas neh Samad kuranglah makan lempeng dah.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

16 Jan 2010

Jangan tunggu nasi dah jadi bubur.


PENGUSAHA van membawa 25 pelajar sehingga terpaksa berhimpit-himpit di Jalan Kota Samarahan, semalam. Tinjauan pada hari kedua persekolahan mendapati beberapa van diberi permit untuk muatan 11 penumpang mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan perkhidmatan dari Kota Samarahan ke Bandaraya Kuching. - Foto Bernama


**Jangan tunggu nasi dah jadi bubur...pemandangan sebegini dimana-mana sahaja dapat lihat sepatutnya pihak bertanggungjawab kena lebih prihatin serta tindakan pengkuatkuasaan segera. Jangan sampai terjadi sesuatu kecelakaan baru tindakan diambil, siasatan demi siasatan dan menyalahkan pihak itu ini. Segalanya sudah tidak memberi makna jika sekadar berdolak dalih dan mencari alasan.

**kawan nengok pun lemas.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

15 Jan 2010

Berhati-hati jika memberi komen.


Pelajar didakwa kerana beri komen di Facebook

15/01/2010 5:29pm

KUALA LUMPUR 15 Jan. – Seorang pelajar jurusan perfileman di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) didakwa atas tuduhan memberi komen yang mengancam orang lain berkenaan pembalingan bom petrol di gereja, awal bulan ini.
Mohamad Tasyrif Tajudin, 25, didakwa mengeluarkan komen tersebut di laman Facebook rakannya 10 Januari lalu.
Dia ditawarkan jaminan RM10,000.
Kes akan disebut semula Isnin ini di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen, Aslam Zainuddin. - Utusan.


**Saya tertarik juga dengan berita ini elok juga dijadikan pedoman dan panduan bersama. Bertapa kita kena berwaspada dengan sebarang kenyataan yang berkaitan didalam apa jua isu, tidak kira bukan di FB sahaja malahan dimana-mana ruang maya ini, jika kita ingin memberi komen dan pandangan nilai dahulu baik buruknya utk kita dan pihak-pihak lain. Kesilapan dan kealfaan kita terkadang bakal mengundang keburukan utk diri sendiri.


Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

Akta Komunikasi dan Multimedia 1998

Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 merupakan satu Akta berkenaan undang-undang siber dan dibentuk sebagai satu rangkakerja bagi campurtangan kerajaan Malaysia dalam memantau industri komunikasi dan multimedia. Aktiviti-aktiviti dan perkhidmatan-perkhidmatan yang dikawal di bawah Akta ini termasuk penyiaran tradisional, telekomunikasi dan perkhidmatan atas talian, termasuk kemudahan dan rangkaian yang digunakan dalam memberikan perkhidmatan tersebut, serta kandungan yang dibekalkan menerusi kemudahan-kemudahan dan rangkaian tersebut. Bagaimanapun, tiada peruntukan di dalam Akta ini yang membenarkan penapisan Internet. Di bawah Rang Jaminan MSC Malaysia (MSC Malaysia Bill of Guarantees), kerajaan Malaysia berikrar tidak akan menapis Internet.

Akta ini merupakan undang-undang siber yang terpanjang antara keenam-enam undang-undang siber yang digubal di Malaysia setakat ini. Selain daripada Akta ini, lima Akta lain berkaitan adalah Akta Jenayah Komputer 1997Akta Tandatangan Digital 1997Akta Teleperubatan 1997Akta Hakcipta Pindaan 1997 dan Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia 1998.
Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 mempunyai 282 seksyen dan satu jadual. Akta ini digubal pada 15 Oktober 1998, dan mendapat perkenan Agung pada 23 September 1998. Ia mula berkuatkuasa pada 1 April 1999 (kecuali seksyen 157, 159, 160, 161,162, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 176, 178, 197 dan 198 [P.U.(B) 128/99]; pada 1 April 2000: seksyen 157, 159, 160, 161, 162, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 176 dan 178 [P.U.(B) 106/2000]; 1 Mac 2002: seksyen 197 dan 198 [P.U.(B) 66/2002])
ULASAN
Secara tradisional, penyiaran, telekomunikasi dan pengkomputeran difikirkan secara terpisah. Dengan perkembangan teknologi digital, adalah menjadi tidak realistik untuk mengekalkan suatu pemisahan diantara bidang-bidang ini. Jadi, undang-undang ini telah digubal bagi menggantikan dua undang-undang sedia ada berkaitan telekomunikasi dan penyiaran, iaitu Akta Telekomunikasi 1950 dan Akta Penyiaran 1988. Dengan tergazetnya akta ini, Kementerian Tenaga, Komunikasi dan Multimedia telah ditubuhkan (kemudiannya diganti kepada Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi Malaysia).
Dalam usaha mengekang penyebar khabar angin menggunakan komunikasi elektronik, peruntukan Seksyen 233 menyebut seseorang boleh didenda "tidak melebihi RM 50,000.00 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya dan hendaklah juga boleh didenda selanjutnya RM 1,000.00 bagi setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas pensabitan."


Sumber : Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.


** Elok juga diketahui dan dijadikan pengetahuan.
Artikel copy paste sahaja sebagai pengetahuan bersama.
tidak perlu maklum balas.
Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

Sakit mata sakit hati...


Sisa binaan dibuang di sepanjang Jalan.

Lokasi : Jalan Utama ke Sekolah Menengah Padang Saujana Jerantut.
Berhampiran Taman Pedah Jaya, Jerantut.

Sakit mata dan sakit hati itu ceritanya...kawan dah acap kali keluar cerita ini di lokasi yang sama tapi kesedaran dan sikap kita segelintir daripada mereka memang tak ada kesedaran langsung, tentang tanggungjawab bersama menjaga alam sekitar ini. Untuk rekod kawan dah acap kali juga menelepon Jabatan Sisa Pepejal Daerah Jerantut berkaitan dengan kisah bergini, setakat ini memang tindakan segera di ambil terima kasih kerana memberi berkerjasama.

Cuma kawan rasa bosan dengan situasi begini...dia orang buang kawan telepon ke Sisa Pepejal, Persoalannya sampai bila nak menanggung masalah bergini? Satu cadangan yang mungkin terbaik cari mereka yang berkaitan dan keluarkan denda atau saman supaya menjadi contoh dan tauladan mereka yang lain.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

13 Jan 2010

Macam mana kalau begini?



Daripada yang gini ditukar gambar pada yang dibawah ini


Kepada yang ini.

Hehehe kadang ada org hamun nengok gambo pada kotak rokok tu gitu, akan tetapi org mengisap juga... kalaulah kotak rokok itu diubah ada gambo awek pulak goner? mungkin lagi sedap mengisap agoknya. Jadi pada fikiran kawan bukanlah org takut ngisap rokok sabit rokok itu cuma takut kepada gambornya aje...rumusanya fikiran kita itu sendiri yang  mempengaruhi suasana. Rokok tetap rokok.

Entri ini kawan buat sebab ada sorang awek kat opis kawan nei, dia kata abg Yassin tak takut ker merokok cer tengok gambo pada kotak rokok nei...lalu kawan tunjukan hasil kerje kawan nei pada dia, dia kabor pulak ginie....hmmm..ya juge yeek....hehehehehe.......

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

12 Jan 2010

Selamat Hari jadi orang lepeh...


SITI NURHALIZA memotong kek hari jadi ke-31 sambil ditemani oleh Khalid dan rakan baiknya, Kris Dayanti di Kuala Lumpur malam tadi.

KUALA LUMPUR - Teka-teki hadiah hari jadi ke-31 penyanyi tersohor, Datuk Siti Nurhaliza Taruddin terungkai malam tadi apabila suaminya, Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa atau Datuk K menghadiahkan tas tangan jenama Louis Vuitton (LV) berharga lebih RM40,000.... Sumber Kosmo.

** Terseling.. kome entakkk adikk...dengor kabor siti dapat par (Tas tangan) regenya RM 40,000 hinggit goner ker gaye par nyer agoknya hehehe mekala par nya aje Rm 40 ribu dalam par pulok ada berapa...maru kabor ker...selamat hari jadilah weh...daripada kome juge.

Tuah ayam nampok di kaki tuah manusia siapa tahu.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

Kena tipu di bender mati.


Hari ini macam biasa kawan masuk ke opis nei...tengok jam pada tangan 0745 pagi..ok le tu....duduk rasa lama dah kat opis nie tengok jam kat dinding 0815 pagi...oit pasal pulak hari ini slow je jalannya pas tu kawan buat lagi kerje agak lama juga dah, kawan pandang semula jam kat dinding...awal lagi hari baru pukul 0815 pagi....dalam hati berkata....kawan sambung lagi kerje......tiba-tiba kawan terpandang jam pada tangan... amik aok dah kul 09.30pagi hahaha rupanya kawan kena tipu dik jam mati kat dinding opis ini rupenya.

** Maru dalam hati berkata bender mati pun boleh menipu bender hidup hahahaha.....

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

11 Jan 2010

Berjogging sampai ke Bukit Kuantan.



Jalan ke Tangki air JBA Bukit Kuantan.


Permandangan Bandar Baru Inderapura, dari atas Bukit Kuantan.


Permandangan Bandar Baru Inderapura, dari atas Bukit Kuantan

Hari ini  kawan berjogging sampai ke Bukit KUANTAN nun heheheh jauh tu, keknya usah lah pelik pulok memang nama Bukit tu, Bukit Kuantan yang ada kat Bandar Jerantut nei...sesekali panjat bukit best juga boleh kuar peluh sikit..sebab kawan rasa berat badan kawan nei, semacam aje.... jadi start 2-3 hari ini kawan  memulakan proses membakar lemok hehehe....esok kawan nok cuba cari bukit lain laa pulok.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

10 Jan 2010

NASI KANGKANG DAN NASI TANGAS

Nasi kangkang @ nasi tangas adalah amalan khurafat segelintir masyarakat Melayu. Pengamalnya tidak takut akan dosa melakukan perkara tersebut kerana telah dihasut oleh syaitan yang akan membawa mereka ke Naraka jahanam. Oleh itu jauhi ilmu tersebut walaupun dengan pelbagai alasan sekalipun.

Islam melarang, mengharamkan dan menyifatkan perbuatan itu satu dosa besar, keanehan atau apa yang dianggap kesan mujarab sesuatu amalan itu masih tetap dipraktikkan hingga ke hari ini. Jika tidak secara terang-terangan, tetapi masih ada yang melakukannya secara senyap-senyap dan larisnya seseorang bomoh selalunya hanya diketahui di kalangan kelompok yang pernah melakukan kerja berkenaan. Tidak dinafikan perkara ini boleh di pratikan bergitu sahaja secara sendiri tanpa menggunakan khidmat bomoh.

Tujuan utama ialah menundukkan suami liar yang selalu menimbulkan masalah dalam rumah tangga seperti `makan luar’ dan hidung belang. Wanita sebegini selalunya inginkan suami yang sentiasa berada di rumah, tidak berfoya-foya dan lebih mudah mendengar arahan daripada isteri, di bimbangi suami akan mencari lain.  Dalam ertikata lain mengawal sepenuhnya suami tersebut di atas kehendak si Isteri.

Perkara yang dibantu oleh syaitan seperti ini selalunya menjadi, khususnya membabitkan pasangan yang masing-masing cetek ilmu pengetahuan agamanya dan amat jahil bagi kehidupannya . Walaupun dalam beberapa keadaan ada suami yang menjadi bodoh akibat makan benda yang kotor, kadangkala itulah yang isteri inginkan iaitu suami yang mengikut telunjuk. Jika seseorg suami itu telah atau sedang di perbuatkan sedemikan yang pasti dia sendiri tidak mengetahui akan perkara tersebut, baginya tiada sesuatu jua kejanggalan , sehinggalah ada org lain yang mungkin perasaan atau memahami situasi tersebut.

Perlu juga di ingatkan kebiasaaan si perlakunya  akan bersenang hati hanya untuk seketika....ingatlah balasannya tetap ada disuatu hari nanti insyaallah, setidak-tidaknya di akhir hayatnya kelak balasannya tetap akan dibalas, diatas  keizinan Allah jua akan di tunjukkan cuma sejauh mana kita menlihat sesuatu itu kelak disebaliknya kebenaran dan sebab menesababnya hanya Allah yang maha mengetahui.

Sesungguh perbuatan ini terlalu besar dosanya , balasan pasti  tetap ada di kemudian hari, kerana ingatlah janji  ALLAH SWT berfirman dalam Surah Al-Zalzalah,

“ Dan barangsiapa yang melakukan kebaikan walau sebesar zarah, tetap akan dihitung. Dan barangsiapa yanng melakukan kejahatan walau sebesar zarah, tetap akan dihitung”

Sebahagian artikel disunting drp paqbkputra367.blogspot.com

Wa'allahuallam.

9 Jan 2010

Bawaklah timbang sesekali sekala Blog kita.



Kira bebanan blog anda di sini. Blog di nilai dari segi Size, Load Time dan Avarege Speed per KB. Apa yang perlu anda fokuskan adalah pada saiz kerana nilai terbaik untuk sesebuah blog adalah di bawah paras 100kb. Bagi Load Time dan Avarege per speed per KB pula, ianya bergantung pada kelajuan internet anda. Jika blog anda bersaiz lebih dari 100kb, cuba kurangkan beban pada blog anda.


U/p : Kadang ada sesetengah Blog kekawan bukan tak leh nak masuk tetapi terlalu berat. Jadi elok juga sesekali bawak gi timbang kut melebih muatan. Muatan yang disyorkan paras 100kb sahaja atau lebih sikit kalau sampai 300kb dak ker haru jugak ditambah pulak kalau line slow..

Penimbang ada kat bawah nie :)


Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

Sakit kuning.


Abu bergitu resah mikir anak dia baru lahir tu kena penyakit kuning...lalu berjumpa rodongnya Ali, menanya ke halnya goner..."Ali kawan risa  amat anok kash kena nyakit kuning"....laa ya ker tanya dik Ali...ahah...kata dik Abu... habis aok bagi anok awk ngisap susu bender tanya dik Ali.... laa susu mok dia lah weh....tapi kawan tengok muka aok neh kuning juga Abu...kata dik Ali....aok bior bete..yaa kabor Ali....ker aok ngisap sama seloroh dik Ali....ahhh..sesekali dua tu ada lah....soh laa awok juga kena nyakit kuning...maru kash, kata dik Abu....dah nok buat goner nei??  Abu makin pening mikirkan.. hilang nak berkisah ker anak, dia pun sama kena penyakit kuning hehehehe.... kata dik org mekala di biarkan tak elok... makin melarat  ....mmg bete kata dik Ali.....ginilah aok gi cari susu kambing...aok makan lah anok beranok...hehehehe sebab aok dah kuning berlake....sudoh laa kawan...kata Abu... nok cari mana susu kambing....ah aok gi aje rumah maniam... tu byk susu kambing kabor Ali....dah susu moknya goner?? ahh bodo het aok neh kata dik Ali...anok aok tu bagi laa susu moknya, aok tak usah laaa karang makin melarat  hahahahaha...........maru kabor ker....hehehehe....... Abu pun terus sahaja meninggalkan... Ali dan terus kerumah maniam.


** Payah juge mekala ada hok lurus bendul nei hehehehe....

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

8 Jan 2010

Tahun 2010 dah weh...


Nagape kawan asyik saloh sokmo menulis tarikh dalam tahun dalam apa jua hal bila  membabitkan tarikh dan hari bulan, lalu terpaksa kawan memadam atau membetulkan semula tarikh-tarikh tersebut.....  maru ginie.....hehehehe apakah  belum masanya 2009 ini berlalu atau belum masanya lagi 2010 ini mendatang? jadi utk di awal tahun ini kawan masih menggunakan tarikh seperti hari ini 08.01.2009 haru hidup dah lewat setahun...agok kawan ini adalah bahana kerana hari kita terlalu pantas berlalu, hingga kita terkadang tidak mampu utk mengejar hari  dan waktu itu. Seakan kita tidak  mencukupi waktu kerana pantasnya waktu ini berlalu. Sesungguhnya waktu terus berlalu...ditunggu pun berlalu dibiarkan jua terus berlalu....cuma kita kena pastikan kita sering dgn waktu itu.....lalu rodong kawan mengabor dah 2010 nei weh aok.....saloh lagi nulis...hahahahaha....maru...

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

Citra Tuah dan Tijah

Suatu citra terukir sudah di Negeri Inderapura kisah Tuah dan Tijah. Kisah cinta murni yang amat menyayatkan hati walaupun rupa tidak penah di ketahui maka diutus pergi mencari Tun Tijah rupawan, kerana taat setia Tuah maka titah di turuti, didalam angan Paduka Raja Melaka hendak memperisterikan si Tijah jelita. Hadir jua Tuah kemari membawa bahtera raja maka berpura-pura Tuah mengaku cinta setia... terlena Tijah dik mainan asmara, rupanya Tuah tertawan jua akan kejelitan Tijah.

Tuah jua menyimpan rasa cintanya kerana taat setia pada Paduka Raja. Tijah dibawa lari oleh Tuah Bistari dengan Bahtera Raja....sampai di lauatan... Tuah memulakan bicara membuka rahsia sebenarnya Tijah untuk Raja ....lalu Tijah bermuram durja kerana hatinya jua tertawan sudah pada si Tuah dan Tuah jua bagai payah menanggung resah, terdiam jua diantara mereka kerana cinta tertawan sudah kerana cinta buka milik mereka...termampu Tijah menangis hiba, lalu tuah memberi makan sekapur sireh pelupa agar Tijah tidak terus alfa pada cinta si Tuah....Tuah jua menahan derita kerana taat setia kepada raja melebihi segalanya.

** Rupanya org Melaka ini lama dah minat kat org Pahang hehehe......


Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

7 Jan 2010

HIKAYAT SULTAN LALANGPURA.

Tercatat didalam satu cerita di Negeri Lalangpura. Kisah Sultan yang telah tua 80tahun tak kurang umonya yang tercatat dlm hikayat tersebut, yang telah kematian Permaisurinya jadi Sultan  berasa amat  kesunyian lalu di titah pada Memanda Menteri  utk mencari penganti Permaisuri, sebelum tu Memanda Menteri sudah berbisik dengan Sultan tu " Tuan ku nok hok goner?" "Aok cari hok biasa-biasa sudahlah... Beta tidak memilih sangat nok buat teman tido aje" kata Sultan, lalu di jawab oleh Memanda Menteri "baik Tuan ku..." "semuanya diatas batu jemala hamba,.hamba amat mengetahui kehendak Tuan ku". Baik Memanda...  "Tuan hamba jalan tugas dgn segera."

Maka perutusan daripada Sultan telah dihebahkan keseluruh pelusuk Negeri maka datang berduyung-duyung anak-anak gadis daripada serata alam Negeri Lalangpura ke Balai rom seri didalam hati masing-masing berkata-kata untung-untung terpilih menjadi Permaisuri Negeri dalam hati anak-anak gadis itu berlake. Maka sesampai semuanya di Balai tersebut. Memanda Menteri memberi sedikit taklimat ringkas "Seperti mana tuan hamba sedia maklum hari ini satu pemilihan akan diadakan bagi mencari seorang yang bertuah menjadi Permaisuri Negeri. Permilihan akan dibuat bukan sekadar rupa paras tapi lebih mengutamakan siapa yang hebat boleh membuat kopi O untuk Baginda Sultan. Maka tercenggang anak gadis dalam Balai rom seri berlake. "Barang sesiapa yang tidak penah buat kopi O sila kesebelah...maka tiada seorg pun yang pergi kesebelah" "Ooo kata Memanda Menteri jadi semua yang hadir boleh buat kopi O laa yaa.....baiklah kita mulakan permilihan ini".

Setelah lima enam org yang membuat kopi O semuanya rejet. Sambil Sultan hanya melihat sahaja permilihan itu dibuat....keputusan dan kuasa penuh telah diberi oleh Memanda Menteri Sambil disaksikan oleh pembesar negeri yang lainya. "Aok rejet.... aok rejet.... "sebab banyak sangat yang ganas semasa membuat kopi O tersebut, ada yang letak gula  dgn rakus lepas tu letak kopi kacau bagai nok pecah cawan pun ada macam-macam cara  semuanya tidak menepati kehendak Memanda Menteri " makala hamba nak minum tak pe aok me buat gitu" kata Memanda Menteri ... nei Sultan nak minum kata Memanda Menteri.......aok me ganas sungguh membuat kopi kata dik Memanda Menteri......

Lalu naiklah Kuntum ke atas balai rom seri membuat Kopi O. Dengan bergitu sopan dan santunya kerana mungkin klu dan pembayangnya sudah dia perolehi daripada peserta yang lepas.... semua rejet.... lalu Kuntum telah memikir sesuatu kelainan yang lain utk membuat kopi O, Kuntum  tidak mengambil cawan sebaliknya dia  terus sahaja mengambil piring, cawan hanya di letakan disebelah....dalam piring itu diletakkan sedikit gula sahaja dan sedikit kopi dan diletakakan air kedalam piring tersebut....sambil itu diletakan di atas telapak tangan sebelah kiri, dia angkatkan sedikit piring itu  mencecah ke jari manisnya, jari manisnya itu hanya dibiarkan sahaja pada piring tersebut...dan digoyangkan piring tersebut dgn tangan kirinya  sambil jari manis kanan pada piring tersebut... untuk menlarutkan gulanya......

Tiba-tiba Sultan bertitah... "Memanda, Beta  suka yang ini" "baik  Tuan ku" kata Memanda Menteri. "Aok terpilih Kuntum syabas  aok memang terer buat kopi O, Sultan berkenan sungguh" Maka rezeki Kuntum menjadi Permaisuri selama beberpa tahun sahaja. Selang beberapa tahun selepas itu Sultan Lalangpura pun mangkat...  The End.

U/P : Cerita ini hanya dongengan dan rekaan semata-mata.

Wassalam, Wa'allahhualam.
 

5 Jan 2010

Perempuan berlake...


(Gambar sebagai hiasan sahaja)
Seorang teman saya bertanya apa bezanya antara anak dara, Isteri orang dan Janda ? lalu kawan kabor sama aje dema tu pompuan berlake....katanya betul pompuan berlake tapi apa beza? kawan kabor anok dara ada mok ayahnya mungkin yang menjaganya, Isteri org tentu ada laki nya yang menjaga....sementara janda tak ada org yang menjaganya...haaa... tulaa bezanya, kata dik teman kawan tu... lalu dia (teman saya itu)  berkata lagi kala Janda ini kawan umpamakan kerbau yang tidak bertali aok setuju ker tidak ??

Pohpalit... kawan kabor aok umpama ker kerbau...dokk cuma perumpamaan aje katanya... abis mekala aok tu duda nok umpama ker bender kawan tanya...kawan nie aok umpama kandang kerbau yang tak de berkerbau hehehehehe....jadi kawan rasa janda ini sesape aje kala bijok boleh menambat talinya cuma pertama ada tali dan kedua berani gi ikat kerbau itu...hahaha makin lawok ceritanya...abis kawan tanya dia kita nok buat bender sekarang nei...gini.....kita berdua gi kat kerbau tu aok tolong ikat aje talinya kawan bawok balik kawan isi dalam kandang kawan .....haat...maruuu kawan kabor....

aok nyuruh kawan gi usha ke janda rupanya idak laa kawan weh.....
kawan malas lagi nok jadi duda macam aok....hehehehe......

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

4 Jan 2010

Hudoh ngat wook buat gini..



Nok kabor, nok gi sunat sekolah baru buke, jangan buat keje ginei wook kok nok bergambo pun dan-dan lah pakai sepender dulu hehehehe : Sumber Pahangcommunity.com - By Strikerbuncit.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

3 Jan 2010

Adegan mesra.



Petang tadi kawan gi ke Pasaraya kat Bandar kawan nei...sebab org rumah kawan nok beli barang dapur sikit jadi kawan malas nok masuk padan duk rehat diluar sudah kawan kabor...bukan banyak ngat barang yang nok dibeli padan dia sorang cebet sudah hehehe...lalu kawan duk lah rehat-rehat kat depan pintu Pasaraya tu...Peh adalah Minah dgn Mamat  duk depan kawan tu membuat "adegan mesra" dalam hati kawan tak kena lalu...hampas duk berpeluk macam nok bercumbu ngat dah gayanya....nok kata muda tidak juga, nok kata tua sangat tidak juga baya kawan juga gamoknya...nok kata nikoh tak nikoh hok tu kawan tak tau....

Keknya mmg hampaslah tak menghormati org lalu ada ker nok buat kerje gitu berdepan pulok dgn kawan, org lalu lalang sekian dah...apa dia ingat kawan nie tunggul gamoknya hehehehe.......bagi kita org timur melayu yang berbinkan islam amatlah tidak sopan buat kerje gitu mekala dah kawin saranan kawan dan-dan laa balik kerumoh....mekala berbudok kawan ras tak kena juge ....keknya berbaya kawan juge dalam lingkungan 40an hehehehe...tak kena lalu buat gitu....


Akhir kata jagalah adab sikit kita org melayu penuh  adab sopan dan santunnya. Tengok dik anak-anak tak kena lalu bantai berpeluk macam nok bercumbu tengoh lebuh gitu maru....

**Agok kawan pihak majlis kena buat juga papan tanda di larang bercumbu disini. Hehehehe....

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

Dah kena...sabit makan free.


(Sesal kemudian tak guna adik oit)
Seorang wanita 20 tahun bercangkung di tempat yang lebarnya kira-kira 20 sentimeter diluar tingkap hotel dalam cubaan melarikan diri selepas penguatkuasa Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) menyerbu hotel penginapanya dalam operasi "Insaf" di Kuantan awal pagi ini. - UTUSAN



SEORANG lelaki gagal sembunyikan diri ketika diserbu pegawai Jaip di Kuantan, semalam. "aok nok lari koner tu" - agok kawan pegawai JAIP tu cakap hehehehe....

KUANTAN: Seorang nenek lapan cucu berusia 54 tahun antara 58 orang ditahan kerana melakukan kesalahan syariah dalam Ops Insaf Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) di sekitar ibu negeri, awal pagi semalam.

Nenek yang beralamat di Kampung Kurnia, Kuantan ditahan bersama pasangannya, seorang lelaki berusia 38 tahun kerana disyaki berkhalwat di hotel murah pada jam 7.20 pagi.

**Moga-moga kita tidak di duga dgn ujian sedemikian amin.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

2 Jan 2010

Beromeh dan berfikir sejenak....


Dalam pada kawan nak mengucap selamat tahun baru ..kawan tak terucap juga mikirkan gula naik, rokok nok naik lagi....petrol tak tahu hal lagi tu.....hehehehe dalam duk mikir dua tiga perkara itu datang pulok geng hampuras  nak menggunapakai juga kalimah Allah di gereja dema, bila diselang seli mikir juga duit dah abis banyak memasalkan persekolahan anak-anak....nasib semua perkara berkaitan dgn hal sekolah telah dan siap kawan selesaikan...dalam pada gitu kawan masih lagi bercuti...jika dihitung hari tak kurang 11 hari kawan bercuti...entoh abender jadi atas meja kawan tu selama kawan bercuti tak tahu...emboh hari senin nie kawan boleh jadi hamun juge...sebab hari pertama persekolahan dan hari pertama kawan memulakan tugas sebab  selama 11 hari kawan tinggalkan....nampok gaya bermula aje tahun baru macam-macam perkara baru masuk... dalam duk belik-belik dompet tertengok pulak lesen kawan mati pada 06.01.2010 kawan hampir terlupa.... mungkin suasana agok gawat kalut kadang perkara kecil macam itu terlepas pandang juge.....tiba-tiba suara drp org rumah kedengaran.... abg bil astro dah bayar?, bil air? bil TNB? dahhh... kawan jawab..... bil tangki najis  (IWK) lantak nyer penuh situ hehehehe tak tertanggung di fikiran nak mikir semua bender.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

KLIK PERCUMA DAPATKAN INFO SELANJUTNYA.

SENARAI ENTRI TERKINI :

LEBIH BANYAK ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

Perkongsian Pendapat :

CARIAN ARTIKEL BLOG AKU ANAK PAHANG

Loading