Nuffnang dan No Copy Paste

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

12 Feb 2010

10 perkataan power kampung kawan.

Lea'nuk @ Lenuk - Asyik
Contoh ayat : kalau dah dapat berblog lenuk sangat.

Terdedih - Terdedah
Contoh ayat : Pergi tutupkan makanan yang terdedih itu.

Lemun - Lembut
Contoh ayat : Lemun betul kek ini yaa...

Linyar - Licin
Contoh Ayat : Abis linyar nasi sepinggang

Sempelet - kotor
Contoh Ayat : Anak sapa lah sempelet sangat ini.

Genuwar - Hitam pekat
Contoh ayat : Genuwar betul kulit anak india ini.

Lenpon -  Meletak sesuatu bukan pada tempatnya.
Contoh ayat : Mamat nie lenpon sini aje baju dia.

Lengger - Terang / habis bagi sesuatu hal.
Contoh ayat : Bukit tu lengger disodok Jentolak

Ranggoh - Makan  gelojoh / sesuatu urusan tidak sempurna
Contoh ayat : Tidak berhati-hati langsung habisnya ranggoh berlake.

Che'ngis - Sombong
Contoh ayat : Budok itu che'ngis sikit.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

14 ulasan:

  1. wuih ni basa loghat ke basa ciptaan baru ni... boleh up grade jadik istiloh ganti istiloh asing hok dbp sokmo guna ter

    BalasPadam
  2. byk yg same dgn bahasa merapoh. keknyer bebudok muda xbrape tau la agaknye..

    nk praktis jap:
    "bersempelet taik idung budok ter.."
    betui tuan umh?

    BalasPadam
  3. Cemomoi - Sebutan perkataan tersebut telah lama wujud... cuma tidak di komersialkan sahaja, sebab bahasa BEKU bukan bahasa BAKU, yang pasti bukan ciptaan kawan, sememang sedari dulu perkataan sudah digunapakai.

    BalasPadam
  4. Piewahid - kene het dah teeh..hehehe

    BalasPadam
  5. weh..power betul..
    lea'nuk -- tangkap lentuk
    terdedih -- terlondeh
    lemun--kaw
    linyar -- sapan
    sempelet -- sempelat
    genuwar -- legam
    lenpon -- libun
    lengger -- gondol
    ranggoh -- redah
    che'gis -- bengkeng

    BalasPadam
  6. Endiem - kawan tabik spring juga dgn ayat aok tu hehehehe....seakan-akan amet teeh...kita serupa hahaha

    BalasPadam
  7. Linyar dengan Cengih je penoh keh dengo... Hok lain tak ade pon... hehe

    BalasPadam
  8. Redzda- Jangan gitu weh buat malu org kampung...kena blajor lagi loghat kita.

    BalasPadam
  9. Baler..musim kenduri kawin gini meRANGOH sajalah yak..

    BalasPadam
  10. En. Syed - memtik laa perut hehehehe..

    BalasPadam
  11. Bagus ngat entry nie..koi suker..

    BalasPadam
  12. Mie TQ kala ada ilham kawan buat lagi tajuk cam nei...

    BalasPadam
  13. salam Yassin..
    hebat2 belaka bahasa ni
    setengahnya koi pun tak biasa dengor
    terima kasih rodong
    kongsi sini

    BalasPadam
  14. Zul - x ada hal..sajer aje kawan catat disini bimbang org sesehari tak tahu langsung.

    BalasPadam

BLOG INFORMASI | BERITA | PENGETAHUAN | SEJARAH | TOKOH | PAHLAWAN | ADAT RESAM & KEBUDAYAAN | NUMISMATIK & MATAWANG KONGSIKAN PANDANGAN ANDA BERSAMA KAMI.

SENARAI POST TERKINI

RUANG PENGIKLANAN

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

CARIAN ARTIKEL

Loading

HOME

>>KLIK KEMBALI KE HALAMAN UTAMA<<