UPDATE ENTRI TERKINI : AKU ANAK PAHANG

30 Nov 2009

Bukit di gondolkan dengan rakus!


Bukit bersebelahan Taman Pedah Jaya Jerantut


Bukit Kuantan, bersebelahan Taman Angsana Jerantut.
(kiri kanan bukit ini telah digondolkan diatas bukit ini terletaknya
Kolam Takungan air JBA bagi kawasan Bandar Jerantut)


Bukit bersebelahan Taman Inderapura Jerantut

Bukit- bukit ini semuanya terletak di Bandar Raya Jerantut difahamkan semuanya ada urusan tersendiri yang berkaitan. Keadaannya sedang, telah dan siap 'dinodai'. Sama ada, ada kelulusan atau tidak waallahuaalam tidak dapat dipastikan , tidak dapat tidak semua ini mengundang kemusnahan alam sekitar dan memusnahkan ekosistemnya. Situasi ini jika dilihat adalah punca utama penyumbang masalah banjir kilat sekitar kawasan Bandar Jerantut.

Saya hanya mampu membebel sahaja selebihnya saya serahkan perkara ini pada pihak-pihak berkenaan untuk memantau dan mengambil tindakan selanjutnya. Bagi saya sebagai penghuni setia Bandar Raya Jerantut ini termampu hanya melihat ianya di nodai.

Moralnya apakah ini hadiah daripada kita utk jenarasi akan datang?

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

KELISA PUTIH Cucuk Angin


Pada suatu malam yang hening dan sunyi di lebuhraya utara selatan (PLUS highway) kelihatan sebuah Kelisa putih tersadai di sebelah lane kerosakan. Ada orang tua yang berdiri disebelahnya, pemilik Kelisa tu sedang berjalan kehulu kehilir cuba menahan kereta supaya membantu tetapi tidak ada sebuah kereta pun berhenti. Tiba- tiba datang lah sebuah keretaMitsubishi Evo 7 berhenti di sebelah Kelisa tadi. "Ada apa nie pakcik,kereta rosak ke?"tanya mamat Evo 7 berusia dalam lingkungan 20an.


"A'ha rosak "jawab pakcik tu simple je..... "Ok, cam nie, saya ada tali nanti saya ikat kat kereta saya dan saya tarik kereta pakcik sampai tol"mamat nie bagi idea. "canteek gak tu..." tapi....nanti kalau pakcik rasa awak bawak laju pakcik akan hon dan bagi high beam" "Woraaitt pakcik"..mamat nie pun ikatlah tali kat depan Kelisa putih didepan dan hujungnya diikat dibelakang bumper Evo 7nye. dia pun jalanla..dengan slow dan berhati-hati. Dalam lima kilometer mamat nie laju le sikit, maklumlah Evo 7 brother….apalagi pakcik tu pun hon dan bagi high beam la kat mamat tu. Mamat tu pun slowkan balik.. Tiba-tiba ada sebuah Porsche 911 datang dari belakang dan press minyak kat mamat Evo7, apa lagi bro….jiwa muda pantang dicabar, dia pun tekan la minyak rapat nak kejar Porsche 911 nie...lupa la pulak dia dengan Kelisa putih org tua yg diikat kat belakang kereta dia. Orang tua tu punya la hangin satu badan,dia pun hon dan bagi hi beam bagai nak rak. Mamat evo7 tu dah tak sedar dah….angin punya pasal. Tak sampai 2 kilometer di depan ada mamat Polis bertenggek buat speed trap kat bawah jambatan. Vrooommm.... bedesup peginye.

"Ini dah lebih speed limit nie"kate mamat Polis nie.
"Mak ai !! ini dah cecah 250kmj" Dia pun contact la kengkawan dia kat depan supaya saman kereta-kereta yg laju nie... "Over..over. ..over"kate mamat Polis tadi pada kawannya didepan.
"Ada tiga buah kenderaan memandu melebihi had laju,sebuah Porsche 911, Mitsubishi Evo7dan sebuah lagi kalau aku cakap korang mesti tak percaye punye" kate mamat Polis.
"Kereta ape yang satu lagi Bro" kate member Polis yg ada di depan.

"Kelisa putih beb….tengah cucuk angin ngan Evo7 tu….siap bagi hon dan hi beam nak potong !!! pergh…

Sumber drp email.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

29 Nov 2009

Kisah abang Leman.

Cerita ini tidak sesuai utk kanak-kanak bawah umo.

Ada sepsg suami isteri yg baru berumah tangga, isterinya bernama Melor
manakala suaminya bernama Wak Leman. Blh dikatakan hari2 mereka
melakukan hbgn kelamin. Tiba pada suatu hari, Wak Leman, orgnya mmg
tinggi ilmu kebatinan. Sblm meninggal, dia sempat berpesan pada
isterinya, "Sayang kalu abg mati kau jgn cari jantan lain, abg dah jampi
anu abg… jadi bila abg meninggal nanti kau potonglah anu abg….
Bila kau rasa gersang kau cuma perlu jerit "Abg Leman!!!….", maka anu
abg akan dtg puaskan nafsumu".

Maka isterinya pun menurut pesanan arwah suaminya. Di potongnya anu
suaminya dan disimpan dlm peti sejuk. Hari yg berikutnya…. Melor pun
mencuba lalu dia menjerit "Abg Leman!!!…", maka anu suaminya pun
terbanglah pergi mendapatkan isterinya.

Blh dikatakan setiap mlm apabila gersang, Melor menjerit nama "Abg
Leman!!!….". Perbuatan Melur itu menjd tanda Tanya jiran2 terutamanya
makcik Nab yg berumur 60thn. Akibat rasa ingin tahu makcik Nab pun
mengadu dgn Joyah…"Kenapa dgn Melor tu… tiap2 mlm asyik menjerit
panggil Abg Leman???

"Dia jerit macam mana?" Tanya Joyah…

"Macam ni…. Abg Leman!!!…..".

Maka terbanglah anu Leman menuju ke pemanggil nya…. kesian makcik
Nab. Tak pasal2 kena "underdog". Cerita ini makin tersebar luas
seluruh kg sehingga ke pengetahuan Tok Penghulu.

"Tok! Kami nak mengadu…. ada perogol bersiri dlm kg kita ni. Habis
nenek2, janda, anak dara semua disapunya!". "Iyeeeee kee!!!" jawab tok
penghulu dgn terperanjat…. "Siapalah yg punya angkara ni agaknya",
Tanya tok penghulu lg…. "Entahlah tok tapi yg saya tahu semua mangsa
ada menyebut nama 'Abg Leman'", jawab Pak Lebai.

"Apaaaaaaa….. Abg Leman!!!….." Jerit penghulu dgn marah.

Maka terbanglah anu si Leman ini menuju ke pemanggil nya.

Semenjak kejadian itu semua org kg tdk berani lg menyebut nama "Abg
Leman", manakala Tok Penghulu Kg masih lg dithn di Hospital Kuala
Selangor kerana mengalami koyak yg serius.

Sumber drp email.
Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

Realiti Kehidupan



Jika keseorangan.

Melayu - Kalau keseorangan dia bantai tidur.
China - Kalau keseorangan dia berkebun.
India - Kalau keseorangan dia bantai mabuk.

Jika Berdua.

Melayu - Mula berpakat-pakat dan berangan-angan.
China - Boleh tubuh kongsi gelap dah.
India - Berkelahi.

Jika Bertiga.

Melayu - Mula mengata dan bersangka buruk.
China - Dah buat Syarikat besar.
India - Bertumbuk

Maksud diatas mungkin hanya menjurus pada segelintir drp mereka.
Realitinya juga bila membeli sebuah kenderaan Melayu akan bertanya soal minyaknya,
China akan bertanya soal kelajuannya dan India akan bertanya soal muatannya.

** andaian semata-mata kalau salah sila betulkan.

(Penulisan tidak mencela mana-mana pihak sekadar realiti dan renungan sahaja)

"Majulah untuk Agama, Bangsa dan Negara"

Wa'allahhualam.

28 Nov 2009

Mie Yabi 50% Halal

Bagi pengemar mee segera kena jaga-jaga sebab mee nei separuh aje halalnya separuh lagi tanggung sendiri agok kawan, punya la bodoh hok membuat mee Mie Yabi ini boleh kata halal separuh...hampuras betul, keknya mee nei rasa kawan tak de lagi kat pasaran kita cuma ada kat indon aje. Budok betina tu rasa macam penoh jumpe aje hehehe...maru.


Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

26 Nov 2009

Salam Aidiladha 1430 Hijrah.

Salam Aidiladha daripada saya dan keluarga untuk semua sanak saudara, semua sahabat handal, rakan taulan serta muslimin dan muslimat, penyokong dan rodong setia akuanakpahang, maaf zahir dan batin.

Ikhlas daripada Penulis dan Pengarang akuanakpahang.blogspot.com

25 Nov 2009

Zulhijjah mengamit memori...

Sesungguh bulan Zulhijjah ini sememangnya ada memori yang terpahat dihati. Memori yang tidak akan dilupa sepanjang hayat kepergian Ayahanda dan Ibuanda tercinta ke Tanah Suci Mekah pada tahun 1411 Hijrah kira-kira 19 tahun yang lampau jika di hitung hari sudah agak lama namun mungkin memori itu bagaikan baru sahaja berlalu dan ianya amat segar diruang ingatan. Kali terakhir kami adik beradik menghantar ayah ke Kelana Jaya, ayah bergitu riang dan cukup gembira seakan tiada langsung tanda-tanda kesedihan yang bakal kami terima kelak. Kami seakan pasti utk melepasakan ayah pergi menunaikan Fardu haji pada tahun tersebut.

Selama hampir sebulan ayah disana sempat juga beliau menelepon kami dan memberi tahu keadaan beliau sihat dan alhamdulillah semuanya baik. Walaupun semasa perbualan telepon itu ada tanda kesedihan yang jelas terdengar akan sebak di dada ayah bertanya khabar kami adik beradik akhir ayah berkata dia dalam keadaan baik dan tolong tengok adik katanya dan jaga diri baik-baik. Selepas itu ayah sudah tiada menelepon kami mungkin selepas itu ayah agak sibuk membuat semua perkara yang berkaitan dgn ibadah haji bersama ibu disana.

Sehinggalah pada satu hari kami menerima telegram daripada Ketua Rombongan Haji disana menghantar telegram kepada kami mengatakan bahawa Ayah telah meninggal dunia disana sesudah selesai menunaikan semua rukun dan ibadah haji kira-kira ada dua hari sahaja lagi sebelum penerbangannya pulangnya ketanah air, di fahamkan ayah tidak mengidap apa apa jua penyakit cuma demam sahaja pada hari sebelumnya, barang-barangnya juga sudah siap di kemas. Betapa hancur luluh hati kami rupanya kepergiaan ayah yang sempat kami hantar di Kelana Jaya itu adalah iringan terakhir untuknya. Mahu tidak mahu ketentuan dan kehendakNYA kami kena akur jua.

Jika dikenangkan kembali ada juga sesuatu perkara agak pelik yang tidak terduga langsung oleh kami dan tidak terlintas dibenak fikiran kami sebelum kepergian Ayahanda ke Tanah Suci, ayah telah meninggalkan Jubahnya yang telah siap ditempah, bila di tanya kenapa jubah ini tidak dibawa sekali? katanya jika kita nak balik esok kita beli.., rupa ayat itu memberi seribu makna yang tersendiri...maksudnya jika beliau balik...rupanya beliau tidak balik. Allah yang menentukan segalanya rupanya ayahanda telah meninggal disana itulah sebenar maksud perkataannya. Kami atau sesiapa jua tidak langsung perasaan dgn ayat yang telah dimaksudknya itu. Mungkin itu jua sebabnya kenapa jubah itu ditinggalkan sahaja.

Kami terpaksa akur bahawa Ayahanda telah kembali de Rahmahtullah di Kota Suci Mekah sesungguhnya kami amat terkilan kerana tidak dapat menatap wajahnya Ayahanda disaat akhir hayatnya dan apatah lagi utuk mengurus segala urusannya baginya. Namun bersemadilah ayahanda disana bersama iringan doa-doa kami semoga ayahanda dicucuri rahmatNYA jua dan ditempatkan bersama orang-orang yang mendapat keampunan taufik dah hidayahnya jua. Amin

Al fatihah buat ayahanda tersayang Haji Sulaiman bin Haji Mohamed.

Untuk anda semua sanak saudara, rakan taulan dan sahabat handal serta penyokong dan rodong setia blog akuanakpahang, saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha maaf zahir dan batin. - Daripada Pengarang dan Penulis - Akuanakpahang.

Ayat pelik yang memelikkan.

Ayat-ayat pelik di Kaunter JBA

Pengguna - Encik beli borang masuk air satu berapa ?
Pegawai - seringgit aje
Pengguna - Weh murah je kalau tau dulu dah kawan masuk air.

Pengguna (cik) - Encik kat rumah tak ada air lah
Pegawai - Bila tak adanya?
Pengguna - Entah laa buka-buka pagi nei tak kuar air.

Pengguna - Encik batang paip kat rumah saya tu patah laa...
Pegawai - Bila patahnya?
Pengguna - Entah laa tau-tau pagi tadi terkulai aje....

Pengguna - Encik kalau air tertunggak boleh tak terima separuh tak?
Pegawai - Terima separuh ?
Pengguna - Boleh tak terima separuh-separuh.

Pengguna - Encik kat rumah saya tu kan..air haluss je kuar...
Pegawai - Paip berapa inci tu akak?
Pengguna - entahlah Encik kita main pakai aje.

Pengguna - Encik kat rumah saya tu kan pulas-pulas kepala dia tak kuar air pun
Pegawai - Rosak kut....
Pengguna - Tapikan, saya tengok kepala dia ok je....

Pengguna - Encik kalau kita masuk air bila boleh dapat?
Paegawai - Tengok laa bila siap semua proses, kita akan masukkan segera.
Pengguna - oit bestnyaaa.....

Pengguna - Encik air kat umah saya tu keruh betul laa...
Pegawai - Bila keruhnya?
Pengguna - Malam semalam keruh betul, nak pulak kalau lama tak buka lagi keruh.

Pengguna - Encik air kat umah saya tu kadang meleleh aje kuarnya...kenapa Encik?
Pegawai - Tekanan rendah kut...
Pegguna - Encik boleh buat tekanan kuat sikit tak?

Pengguna - Encik kenapa air kat rumah saya dipotong?
Pegawai - Encik dah jelaskan Bil Air belum?
Pengguna - Saya jelas sokmo Encik bil air saya, cuba tanya isteri saya nei...

Pengguna - Encik kat umah saya tak kuar laa air..
Pegawai - Cer..... cube tandas kat opis nei pulak.... hehehehehehe

Moralnya gunalah bahasa melayu yang betul dan sempurna!

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

24 Nov 2009

Minyak RON95 apa pandangan anda?

(Sila klik gambar untuk lebih jelas)
Senarai kereta yang boleh guna RON95 katanyalah.

Tanggapan RON95 merosakkan enjin tidak tepat
24/11/2009 1:50pm

KUALA LUMPUR 24 Nov — Tanggapan pengguna terhadap penggunaan minyak petrol RON95 yang merosakkan enjin adalah tidak tepat, persidangan Dewan Rakyat diberitahu hari ini. Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Tan Lian Hoe berkata sekiranya enjin kenderaan cukup sekadar dengan pembakaran RON95, penggunaan RON yang lebih tinggi tidak akan memberi kesan kepada keupayaan enjin secara optimum. "Negara-negara pengeluar kenderaan utama dunia seperti Jepun, Eropah dan Amerika Syarikat juga menggunakan petrol RON95. Di Eropah, penggunaan RON95 adalah lebih 84 peratus daripada keseluruhan penggunaan petrol yang merupakan bahan bakar utama kenderaan,” katanya di sini. — Sumber Bernama.
______________________________________________________

Sekadar untuk maklumat, Kerajaan Malaysia telah menetapkan pada 1 September lalu minyak hijau RON97 dinaikkan ke RM2.05 seliter. Maka kerajaan memperkenalkan minyak baru RON95 dengan harga syiling RM1.80 seliter dan dikawal sepenuhnya oleh kerajaan.

Komen : Saya baru-baru ini adalah juga menggunakan minyak ini tengke hujung bulan, maka kawan mencubalah minyak ini apa yang kawan dapati hasilnya enjin kereta kurang pikupnya, lambat panas dan kereta tak pasal-pasal mengidap penyakit selsema burung terangguk-angguk. Jadi agaknya kereta kawan tu dah terbiasa dengan minyak hok se lagi jadi janggal laa pulok menggunakan hok ini. Apapun pandangan kawan kalau bender murah tu adalah bender tak baiknya. Seandainya minyak nei boleh menjahanamkan enjin kereta sepatutnya pihak-pihak berkenaan kena memandang serius juga perkara ini. Kawan itu ajelah kereta ada sebiji.

Ada komen ? jadi ada benar juga cakap org cer, acu, cuba, try, test....jgn terus cuba.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

Samad, Bujal dan Mudim Seman


Musim cuti sekolah sudah bermula Samad pun berkira-kira nak menyunat anak jantannya itu budak Bujal, Samad pun dah berpakat dgn org isternya Lijah utk menetapkan harinya maka pergilah Samad kerumah Mudim Seman untuk menetapkan harinya, janji sudah dipakat dgn Tok Mudim Seman akan datang menyunatkan anaknya pada hari Ahad depan... Sekembali drp rumah Tok Mudim Seman, Samad terus memberi tahu Bujal ”aok jgn nok koner hari Ahad depan nie aboh nok nyunat ker aok.... jawab dik Bujal yaa laa aboh..... bila tiba hari yang di janjikan sudah tiba budak Bujal..telah lari drp rumah walaupun Samad sudah menguncikan pintu baliknya keknya Bujal telah terjun ikut tingkap, maka puaslah Samad dan Lijah mencari anak bongsunya itu di merata kampung, semua org ditanya seme tempat di geledoh keknya Bujal haram tak nampok bayang...maka baliklah Samad dan Lijah dalam kepenatan dan dgn hampe kerumahnya, anak yang dicarinya tak jumpa juga dan Lijah terus tersepe kat tangga letih sangat agoknya...dan Samad pula menyandorkan dekat kerusi malas diruang tamunya sambil melayan penat....sambil berkain pelikat baju nyer cabut doh... panas agoknya....dan Samad terus terlena.


Dalam Pukul 10.00 gitu lebih kurang datanglah Tok Mudim Seman bersama Pembantunnya dan memberi salam dan di jawab dik Lijah...naik laa Mudim kata Lijah...Samad ada deratas tus bender nyer buat entoh laaa... tak pe lah kawan nok merokok dulu kata Mudim Seman...dalam pada gitu Lijah kurang bercakap mikir ker Bujal hilang entoh kemana... dalam beberapa ketika selepas itu naiklah Tok Mudim ke atas rumah nok nengok apa ker cerita di atas rumah itu (mungkin Mudim Seman tidak diberi tahu tentang ketiadaan Bujal dirumah itu) Maka terkejut buruk Tok Mudim Seman menengok Samad tengoh tidur terkangkang lena sangat diatas kerusi malas...(buruknya usoh cerita lah hanya Tok Mudim Seman saje yang tahu)

Tiba-tiba terdengor suara astarfirullahalazimmmm maruuuuu .... kata di Tok Mudim Seman dgn nada yang kuat juga... macam org kerayan gitu.....maka bingkaslah bangun Lijah meluru ke ruang tamu nengok abender dah terjadi....rupanya Samad tengoh tidur dgn kaki terkangkang.......nei sape hok nok bersunatnya Lijoh?.......tanya di Tok Mudim Seman, ke Lijoh...laa anak kome lah budok Bujal tu....dah dia nyer koner ? soal Mudim Seman ....dia dah berambus dah nyer terjun ikut tingkap...itu yang kome pening neh....kata di Lijoh, aah maru juge kabor Tok Mudim...kawan ingat kut Samad nok bersunat tadi......sebab dia duduk molek ngat ready atas kerusi malas tu.... selepas itu Lijah dgn pantas menarik kain Samad dan terus membebel....maru org tua neh tido tak sedor ke dunia laluuuu.....Samad pun terjaga...oit... Mudim...lama dah ker (muka selamber aje). Ahh.. lama dah kawan nei puas dah tadi...kata di Mudim...puas bender kata Samad, ahh... puas laa kawan nengok anu aok tu laa.... Cissss.... suel kawan hari ini kata di Tok Mudim....pasal?? tanya di Samad....... ya laa kawan dtg sineh bukan nok nengok anu aok kata Tok Mudim Seman ....wayang free laa tu kabor dik Samad...jawab di Mudim.... free tu free lah keknya mekala berjerumbai je tak maknenya. Padoh buroknya kata di Mudim Seman.....sambil Samad pun ketawa bagi nak rak juge... dipendekan cerita kerana Bujal tak ada dirumah dan Bujal tak jadi bersunat Mudim Seman terpaksa minta diri dulu kerana di tempat lain masih ada tugasan yang masih menunggu Tok Mudim Seman, Tok Mudim Seman pun beredar drp rumah Samad. Di fahamkan beberapa bulan lepas itu Bujal disunatkan juge setelah Bujal ditambat dgn tali belati.

Moralnya kala tidur pakai laa spender dan anak-anak jangan menyusahkan emak ayah!

Cerita hanya rekaan tiada kaitan yang hidup atau pun sudah tiada.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

23 Nov 2009

Musim pejor bersawah padi.


Ada tiga org jiran pompuan dalam kampung tu pangkat makcik berlake dah...Biboh, Gayoh, dan Munah.... lepas laki deme gi keje berlake nyer bantai mesyurat AJK pintu..."Gayah kawan tak laju bete musim sekarang sejuk yaaa amat entakk"...kata di Biboh pada dua rakannya tadi... "ah supa laa kome pun gitu juge nok buat goner mmg musim hujan" kata Gayoh mmg sejuk...jawab di Biboh ..weh sejuk lain macam bete bercinta kash mekala nok mandi pagi entakk" Lalu Munah mencelah "dah...abg Man aok tak turun ke sawah juge ker" tanya munah ke Biboh... ah maru tak turun ke sawah abender laa keje dia tu...doh goner aok basuh lumpur?? gitulah jawab dik Biboh....kadang kawan kabor ke dia tak payah laa abg bercucuk tanam dia cakap bimbang benih padi dia mati hehehehe......maru kata di Gayoh.... aok goner? tanya dik Biboh ke Gayoh... "kawan hok dirumah benih tak berapa ada doh...mekala tumbuh kawan tanam" kata Gayoh.....mudoh laa awk kata Biboh...tiba-tiba datang seorg lagi kawan karib deme Jenak Janda, pulok mencelah....... dema ambit mana benih padi tu cer bagi kawan pulok nok tanam.... maka terdiam mereka bertiga tadi tengoh sedap2 bercerita....Biboh pun menjawab "aok nok benih padi bender... Jenak... sawah aok tu dah gersang brapa lama doh aok biorkan" maka terdiam Jenak Janda mikir abender org bertiga nei berborak. #@$#$#^$%^$&%*(&(^&_)!@

Moralnya usah menyampuk cakap org mekala tak tau hujung pangkalnya.

Kisah di Bank CIMB


Sebelah pagi tadi kawan sempatlah gi ke CIMB Bank biasalah musim org "menuai padi" agok geroger juga kat Bank tu tepu manusia didalamnya...sambil berbaris kat mesim ATM kawan nei tadi...ada sembang pelik yang kawan terdengor dekat meja menulis slip (borang ) bank tu...ada akak yang agak berumo juga dgn seorg lelaki agak veteran dah...Akak tu bertanya ker seorg Pakcik tua kat situ "weh aok ada pen dok..." tanya Akak tu pada lelaki yang berkopiah putih yang tengah terbongkok-bongkok nulis slip pengeluaran duit pencen gayanya (gaya duda) "ada keknya pen kash neh kena helet-helet dulu baru kuar dakwat kadang payoh kuarnya ." yass... maru ada pulok pen hok gitu kata akak tu...... ahaa..kata pakcik tu " maklum pen kawan nei jarang sangat bergunanya kadang sebulan sekali belum tentu berguna"....kala aok nok amit laa...ada ker gitu kata di akak tu...yaaa... kata Pakcik tu, mekala aok nok ambit laa...kata pakcik tu...tiba-tiba. akak tu berkata neh kuar dakwatnya...yas jadi ker aok yeek.... lepas tu kawan terpandang akak tadi macam terdiam semacam aje...kut dia dah TERpaham cakap pakcik tua tu entah laaa... sesudah siap mengeluarkan wang di Mesin ATM itu . Kawan sambil tersenyum terus keluar drp Bank tersebut.

Bila balik ke opis kawan masih terkenang cakap Pakcik tu...macam ada muslihat aje hehehehe...handal lagi kata kawan org tua tu..hehehehe......


Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

22 Nov 2009

Tasik Taman Mawar Jerantut

 
Kalau kawan tak ngabor Tasik mana nei emboh deme ingat Tasik Chini, Tasik Bera dok pun Tasik hok popular dimana-mana di Pahang ini, mekala nengok gaya port mmg molek boleh mengail atau seniat dengannya... tengok gaya dalam gambar mmg peh cair comel giler tempatnya...teringin rasa hati mekala kaki pancing nok mengetest tempat ini... mekala nengok dalam gambor tak caya lalu ke lokasinya. Sebenarnya ini bukan tasik hanya tempat takungan air org kampung kawan sebut CHARUK tempat ini kata di org setempat keras juga maklum charuk byk geng tu duk rehat-rehat situ mekala tengke sibat hari (waktu senja) usah ditebing duk sini dibimbangi balik karang tak pasal. Sebenarnya ini adalah tempat takungan air di kawasan Perumahan Taman Mawar, Jerantut. Berdekatan dgn Kompleks Pejabat Kerajaan Jerantut.

U/p : Gambor ini kawan dah tangkap lama sebenarnya, tadi masa mengemas PC kawan terjumpa gambor ini. Terkini tasik ini telah ditimbus sepenuhnya bagi memberi laluan pembinaan kompleks sukan daerah Jerantut


Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

Ubi kayu


Musim pejor gini mekala ada ubi kayu rebus mmg best 'ghu' dia nyor kukor (kelapa parut) dengan air kopi O , kelapa kukor tu campo garam atau gula ikut suke dema laa.... jangan dgn ajinomoto mabuk karang hehehehe...... kala dulu kawan bese juge colek dgn misan kabong atau pun misan tebu, se'lagi org kampung kawan dulu penoh nyer tumbok ubi kayu hok dah direbus itu dalam lesung batu...hasilnya dapat ubi kayu rasa pedas-pedas gitu makan pulok dgn ikan kering hahahaha...mmg selera nok pulok perut kosong, mekala kena dgn adunannya pendek kata mmg menjadi sungguh makan, makanan asasi zaman Jepun nie..... lawas angin dalam badan.....keknya hari ini org kita jarang doh jumpa dgn ubi kayu nei mekala dulu inilah makanannya. Bezanya orang zaman Jepun dulu makan hari-hari ubi kayu ni, org hari ini sebulan sekali belum tentu lagi. Ubi kayu ini berbagai gaya sebenarnya dibuat org antaranya direbus bergitu sahaja , buat tapai , ubi masam , kerepek dan lain-lainnya.

Musim pejor gini biasanya org kampung bicara ker makan aje.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

21 Nov 2009

Celcom Broadband (Demam Malam)




Saya ada antara ribuan pengguna bender ini terkadang berasa tidak berapa puas hati dgn perkhidmatan yang diberi oleh Celcom Broadband dimasa ini. Jika on di waktu siang kira ok lah boleh laa nak buat kerja-kerja berkaitan itu, tapi amat sedih bila penggunaanya di waktu malam bermula 7.00 malam sehingga jam 12.00 tengah malam, lebih pada itu saya tak penah cuba tidur lagi best. Saya amat berharap bender ini dpt di pantau oleh pihak-pihak berkenaan, seliaan dan up gred juga amat penting setanding dengan caj bayarannya. Buat masa ini bolehlah saya katakan benda ini mengidap penyakit deman malam.

Untuk Makluman saya duduk ditengah Bandar Raya Jerantut.

Kalau contoh hujan itu amaran peringkat jingga kira sedih kawan ditahap itu juge dgn Broadband ini.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

20 Nov 2009

Hari Jumaat

Gambar sebagai Hiasan sahaja.

Kata dik orang mekala nok nengok orang sakit pergilah ke Hospital...nok nengok org ramai pergilah ke Expo, mekala nok nengok ramai org tidur pergilah ke Masjid, kawan pun kadang tertidur juge dimasjid nei, kenapa best ngat tidor kat Masjid?? Kalau dekat rumah duduk gitu kita haram tak jadi...keknya mekala dalam Masjid nok pulok masa Tok Imam baca khutbah Jumaat...jadi ngat tidornya maru....syaitan abis bergayut kat mata gamok kawan errr...maruuu.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

19 Nov 2009

Jom Bersenam

(Jika mahu imej lebih jelas sila klik gambar)

Elok juga kalau di amalkan senaman ringkas ini sebab deme sibuk sokmo dan ralit depan PC tak de masa utk bersenam, jadi jom amalkan senaman ringkas ini baik juga untuk kesihatan. Caranya tak perlu kawan ajor ikut aje gambar rajah yang ada itu cuma setiap pergerakkan dilakukan antara 10-15 saat ok selamat bersenam. Bila-bila masa dan di mana jua cuma jauhkan sikit drp komputer anda bimbang tersigong (terkena) aje.


Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

Kisoh Membeli Bedok

Ada sepasang suami isteri Ali dan Joyoh pergi ke ke sebuah Pasaraya kat Jerantut ini, masuk aje kat Pasaraya itu dekat alat kosmetik tu ada Jurujual pompuan melawe Joyoh membeli bedok..." bedok makcik.. beli satu dapat satu rege biasa RM12.90 hari ini kita jual RM 9.90 sen sahaja...oit Joyoh kabor..... ke Ali muroh neh abanggg......beli se dapat se rege tak sampai sepuluh hinggit kabor di Joyoh..Ali mmg bosan mekala bawok Joyoh ke Pasaraya ada aje bender bukan-bukan akan dibelikan....lalu Ali dgn nada nok maroh kabor ke Joyah aookkk...jangan kena pandir dik org memang beli satu dapat satu , beli dua dapat dua...rege nyer tu jangan kabor tak sampai 10 hinggit kurang sepuloh sen aje... bender kejadohnya...laa beli laa kabor di Joyoh...Ali lalu membebel lagi ...itu laa bendernyer mekala bawok aok neh aje ada bendernyer entakkk....

Maka dik kerana bosan nengok bini membising... Ali pun kata bantai laa.. makne lampu hijau telah diberikan kepada Joyoh dengan senang hati Joyoh memasukkan bedak tersebut dalam ragenya....lalu berlegar laa dema berdua sambil membeli barangan yang lain... sesudah itu sampai masa utk membayar barangan tersebut di Kaunter Bayaran...Joyoh pun dengan senang hati mengulorkan ragenya bila semua barang siap di kira, di sebutkan oleh Cashier tu berapa regenya, Joyah membayar selepas itu ... Joyoh macam tercari-cari mana pulak bedaknya tadi...weh...bedok makcik tadi mana? tanya ke Cashier tu...neh kata budok tu...mana satu lagi?? tanya Joyah...laa makcik mmg ambit satu je tadi saya kira satu je laa....kata beli satu dapat satu ahh..kata budak tu...beli satu mmg dapat satu....haru Joyah mikirkan...Ali terus menceloh kash kabor dah tadehh...aok tu padan kena tipu dik org aje lah....lepas itu kawan terdengor Ali bercakap Jerman kawan tak tau Joyah faham ke tidak.

Rasa kawan Ali nei berkeras ngat dgn isteri tak usohlah gitu...hehehehe.

Pengarang Akuanakpahang - Wa'allahhualam

Disuatu pagi yang pening.


Pagi tadi ada sesorg mamat datang dekat Kaunter Bayaran lalu memberi duit syiling nilainya 70sen, 20 x 2 dan 10 x 3 lalu dia pun berkata " Encik tukar duit syiling 50sen x 2"...aku pun menjawab mana cukup nei ada tujuh puluh sen sahaja..........lalu dia menjawab "ooo tak cukup yaa... tak pe bagi 20sen satu dan 50 sen satu........haru aku nengok mamat nie dgn duit syilingnya itu mmg dah ada syiling 20 sen.......lalu saya berkata pada dia buat apa nak susah-susah kan 20sen tu dah ada tukar aje laa syiling 10sen x 3 dan 20 sen x 1 itu pada syiling 50 sen....ya juge yeek" kata dia sambil tersengeh.......

Saya pun tak faham kenapa dan mengapa dia jadi gitu..kut nak mengaburi mata kawan atau nak memukau kawan apa ker entah lah...keknya apa ertinya dgn nilai 70sen itu ...errr...maka terpening juga kawan kerana masih belum sarapan pagi lagi..........


Pengarang Akuanakpahang - Wa'allahhualam

18 Nov 2009

Cerita Sang Kelembai

Gambar sekadar Illustrasi wajah Sang Kelembai, lakaran dan gambaran sahaja.

Jika kita hayati semula kisah dongeng cerita org tua-tua dahulu ada sejenis makhluk yang tidak diketahui sama ada manusia, jin atau apa, yang di beri nama SANG KELEMBAI, Sang Kelembai atau juga dikenali sebagai Sang Gedembai kata ceritanya adalah sejenis makhluk gergasi yang mengikut dongeng Melayu tinggal di dalam hutan yang jauh dari penempatan manusia. Sang Kelembai hidup tersisih kerana sumpahan yang menghantuinya setiap benda yang ditegurnya akan bertukar menjadi batu. Sang Kelembai biasanya berada di dalam hutan dan pantang kepada bunyi bising ketika berada di dalam hutan. Jika Sang Kelembai tertarik dengan bunyi tersebut, Sang Kelembai akan menegur. Manusia atau binatang yang ditegur semuanya akan menjadi batu.

Sejauh mana kebenaran cerita Sang kelembai ini tidaklah di ketahui kisah sebenarnya hanya dicerita secara lisan dari mulut ke mulut org tua-tua dahulu. Jika di imbau kembali di kampung saya dahulu ada juga ceritanya yang dikaitkan dengan sang kelembai ini, konunnya di kampung tersebut tidak ada pokok perah sejenis pokok hutan yang mempunyai buah yang bergitu sedap apabila di masak dan dibuat sejenis jeruk (macam jeruk petai lebih kurang) kata ceritanya anaknya telah mati disebabkan termakan buah 'perah' ini lalu dgn kuasa yang ada padanya dicabutkan semua pokok-pokok perah yang ada di sekitar kampung tersebut. Sehingga ke hari ini di kampung tersebut tidak ada pokok perah. Juga dikatakan ada berbatuan yang terbentuk didalam keadaan tertentu telah di tegur oleh Sang kelembai sebelum ini, yang terdapat dikampung tersebut.

Sejauh mana kebenaran cerita Sang kelembai ini Wa'allahhualam

Kehebatan Sesumpah.

Kelebihan yang diberikan oleh Allah pada binatang bernama Sesumpah....sebab itu jikalau ada orang yang menyamar di katakan macam Sesumpah, namun tidak sehebat binatang bernama Sesumpah ini, bila dia membuat penyamaran. Sesumpah adalah sejenis binatang reptilia seperti cicak yang boleh bertukar warna mengikut keadaan sekitarnya demi untuk keselamatan dan kepentingannya. Binatang sesumpah ini sebenarnya tidaklah boleh melakukan “sumpah” terhadap mana-mana binatang atau manusia lain walaupun namanya hampir sama dengan perkataan “sumpah”. Malah Sesumpah tidak mempunyai kuasa untuk menyumpah. Cuma saya duk mikir daripada mana binatang ini mendapat namanya Sesumpah dan apa hubungkaitnya dia dengan sumpah itu... kut dia kena yang sumpah itu ker wallahualam.

Moralnya kita jangan bersumpah palsu esok sesajer jadi macam Sesumpah.

Cerita dari Tandas

Pagi tadi kawan masuk tandas kat opis ini ada 5 bilik kecilnya didalamnya, maka ke lima, lima bilik tersebut tertutup rapat, kawan tunggu juga kat luar tandas tu dlm beberapa minit menahan juga rasa sakit perut ....rasa juge nak marah lama betul dema nie duk dalam tandas itu, berasa juga hati kawan nok jerkoh dema didalam tandas itu. Tiba-tiba kawan terdengor suara yg terkeluar drp tandas itu juga....seakan macam jerkah juga la...ADUS NAPE TAK KUAR -KUAR NEI...........laaa kata kawan, kawan nok jerkoh ke dia..dia pulok jerkoh ke sape?? sakit gini...........lalu keluar seorg agak berusia kawan nengok muke dia merah aje nok menegor tak berani juga hehehehe........

Moralnya hargailah tandas Awam.

16 Nov 2009

Kash nok kash sebet. (saya mahu saya minta)

Semail amat runsing kerbau dia dua ekor telah hilang.. malam semalam ada lagi...tiba-tiba pagi ini hilang dalam kandang puas dia mencari serata kampung haram tak berjumpe....lalu dia nelepon kawan baik dia dollah bagi menceritakan halnya..." maru kabor di dollah ande lagi hantu buat keje gini" Dollah yang penah hilang kambing nyer bulan lepas masih binggung dgn situasi sedemikian....gi nilah mail moh kita borak kat Kedai Ah Chong laa.. kata Dollah, kedai tersebut tidak berapa jauh daripada kampung mereka di sekitar Pekan itu juga.

Lalu kedua mereka sampai ke kedai Ah Chong, Semail kelihatan amat bosan dan runsing sambil duduk di kerusi kedai tersebut.......Tokey Ah Chong pun sampai dan bertanya pada mereka berdua (mmg tokey kedai tu kenal benor org berdua nei sebab boleh kata hari2 duk lepak kedai ah chong layan dam aji) " Lollah apa mau minum ? tanya tokey AhChong tu...aok buat kawan kopi sudoh kata di Dollah..... lu Simail apa mau minum ? tanya Ah Chong....seraya Semail pun menjawab...." kash nok kash sebut laa"... Ah chong tanpa berbunyi cuma terdengar kata aiyaaa..... maka berborak lah mereka berdua berkisah pasal kerbau yang hilang itu...tiba sampailah Ah Chong membawa pesanan minuman tadi.

Dollah di hulurkan kopi dan Semail dibawakan air botol warna hijau....dengan ais dalam gelas...
maka terbeliok mata dollah menengok botol warna hijau tersebut...Semail masih melayan perasaannya...tiba-tiba dollah dgn selamber berbunyi "ahh.... maru aok Mail kut hamun, pening pun... tak kan nok minum todi" Ahh... kata semail sape pulok ordar air setan nei gampanggg bete kabor di mail...weh Tokey Cine jerit mail deras sinehhh!! maka terpinga-pinga Ah Chong mendekati mail...apa hat mail lu panggil kawan itu macam? aok bior bete Ah Chong jahat-jahat kash, kash tak penoh minum air todi aok tau, haiyaaa...mail lu tadi saya tanya lu mau minum apa lu cakap lu mau Carlsberg..... adus bila pulok kawan mintok air todinya....tadi lu minta talak picaya lu tanya Lollah...Lollah lu ala lengar ker?? entohhh kawan tak perasaan laa pulok kata Dollah keknya kawan ada dengor Mail kabor tadi kash nok kash sebut....aaaa...lu lengar Mail ada mutuk kaa???

Maru Ah Chong nei ada karang kash hempok dengan botol todi nei karang kawan dah hamun nyer bantai ngator air carlsberg pulok...lu lain kali lu cakap kasi mutuk-mutuk laa Mail...kash nok kash sebut apa lagi apa air itu Carlsberg laaa ???

U/p : Kalau loghat Pahang sebelah Jerantut Lipis menyebut perkataan
SEBUT - bunyinya - SEBET

Selembar cerita merapu tiada kaitan dgn hok hidup atau pun yang telah mati.

MYVI PUTIH - CCJ 5661


Saya kalau tidak pagi ini, kalau tidak ke Bengkel tentu dah pergi ke hospital..gara-gara pemilik kereta Myvi ini kenapa dan mengapa apa ke maru pemilik kereta ini merempuh lampu merah di persimpangan lampu isyarat (simpang ke hospital) walaupun lampu hijau dilaluan saya, mahu tidak mahu saya terpaksa memberhentikan kenderaan di tengah-tengah lampu isyarat tersebut kerana memberi lalu kepada pemilik kereta yang tidak berhemah ini. (nasib baik ada sebuah motor yang membawa anak ke sekolah sempat melintas) Mungkin nasib baik kata org saya membawa kenderaan dalam keadaan pelahan sempat utk memberhentikan kenderaan saya, walaupun pemilik Myvi ini membawa tidak kurang 80-90 km yang pasti jika saya tidak memberhentikan kenderaan tentu kemalangan sudah berlaku. Tidak ada kata yang sebaiknya dapat saya katakan pada pemilik Myvi ini minta agar dia bersopan dan berhemah di jalan raya. Untuk makluman pemilik Myvi ini terus memecut kenderaannya yang sekilas pandangan hanya ternampak nombor flat keretanya sahaja. (Difahamkan Pemandunya adalah seorg wanita)

Saranan saya juga pada pihak Polis Trafik dapat membantu membuat kawalan serta permantauan di lampu isyarat tersebut di waktu sibuk seperti disebelah pagi waktu persekolahan dan waktu-waktu puncak yang lain. (Setakat hari ini hanya hari jumaat sebelah tengah hari sahaja kawalan kebiasaannya dibuat)

**kalau kena tadi entah laa apa nak kata... dipersimpangan ini walaupun lampu hijau dilaluan kita utk keselamatan kita kena berhati-hati juga, kena pandang hadapan kiri kanan juge.

15 Nov 2009

Anu...bender kenama nyer?


Mungkin ada yang pernah melihat atau tidak pernah melihat alatan ini , alatan ini amat popular masa cuti sekolah mekala dulu aki kawan tentu tak menang tangan dibuatkan sabit dia yang memegang bender ini, terutama dimusim cuti persekolahan, tentu jemputannya utk membuat kerje-kerje sedemikian terlalu banyak , tentu ada hak milik org yang akan dipotong sedikit utk lebih mencantikannya lagi. Namun masa telah berubah segalanya bila antara mereka seperti aki kawan sudah tiada, perkara sebergini seakan sudah tidak dipratikkan lagi, seakan tinggal didalam lipatan kenangannya bertapa alat ini amat berjasa mungkin pada ribuan mereka yang bergelar lelaki. Jadi bender ini di antara peralatan yang penting yang mesti ada utk kerje-kerja tersebut.

Al fatihah juga buat aki kawan semoga dicucuri rahmatnya jua.

GOBEK

GOBEK - Sejenis alatan untuk menghancurkan adunan sekapur sireh seperti sireh, pinang, kapur dan gambir kebiasaannya alatan ini digunakan oleh org-org tua di kampung yang sudah tidak ada gigi, yang mana sudah tidak mampu utk mengunyah adunan sireh tersebut. Maka sejenis alat digunakan utk menghancurkan sireh tersebut disebut GOBEK.

Maksud peribahasa tua sampai bergobek menjurus pada org tua yang sudah tidak bergigi dan sudah tidak manpu memamah sekapur sireh tersebut.

14 Nov 2009

KACIP


Mungkin orang sekarang sudah tidak ramai mengenali kacip dan inilah kacip yang dimaksudkan, kegunaannya berkaitan dengan buah pinang mengupas , membelah dan meracip buah pinang tersebut. Amat popular di kampung-kampung tradisional melayu. Boleh dikatakan zaman dahulu satu rumah mesti ada satu kacip, hari ini mungkin beribu-ribu rumah belum tentu ada satu kacip. Emboh anak cucu esok tak kenal dah bender yang bernama kacip ini walaupun ibunya amat di kenali "KACIP FATIMAH" dan suami pada fatimah ini Ali dan ALI ini amat di kenali sebagai "TONGKAT ALI".

U/p : hok lain kawan malas merepek.

13 Nov 2009

PERKARA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG TELEFON BIMBIT

Tahukah anda bahawa telefon bimbit anda sedikit sebanyak boleh membantu dikala kecemasan.Banyak perkara yang boleh anda lakukan,antaranya : -

1) NOMBOR KECEMASAN
- Sentiasa ingat bahawa nombor kecemasan untuk semua telefon adalah 112.Jika anda dalam kecemasan dan berada dikawasan tiada liputan untuk semua talian telefon bimbit yang anda gunakan, cuba dail nombor kecemasan 112.Ia boleh digunakan walaupun di kawasan yang tiada liputan dan lebih menarik lagi,ia boleh terus didail walaupun papan kekunci telefon bimbit anda dikunci ( Keypad lock )

2) KERETA TERKUNCI
- Pernahkah anda tertinggal kunci kereta dalam kereta dan kereta anda ketika itu terkunci dari luar.Mesti anda lakukan pelbagai cara untuk mendapatkan kembali kunci bagi membuka semula kereta anda.Jangan risau,telefon bimbit boleh membantu,tapi bagi kereta yang menggunakan system penggera ( alarm ) sahaja . Caranya,cuba anda hubungi seseorang yang berada di rumah.Minta dia ambilkan kunci pendua kereta anda.Kemudian pegang telefon bimbit anda dari jarak kira-kira 30 sm ( satu kaki ) dari kereta yang terkunci itu.Minta pula keluarga atau teman di rumah menekan punat ' ON ' pada kunci pendua kereta dan pastikan dia menekan dengan mendekatkan pada telefon bimbitnya.Pasti kereta anda tidak terkunci lagi,malah ia boleh dilakukan dari jarak beratus-ratus kilometer dari tempat kereta anda berada.Kerana itu juga,penting untuk anda menyimpan kunci pendua atau meminta orang yang anda percayai untuk menyimpannya. Penting juga penggunaan telefon bimbit dalam keadaan sebegini.Kaedah ini memang berkesan kerana beberapa orang telah mencubanya.

3) KUASA BATERI TERSEMBUNYI
- Mungkin ramai tidak tahu,telefon bimbit yang telah kehabisan bateri masih boleh digunakan dalam keadaan kecemasan kerana ia mempunyai fungsi untuk menyimpan bateri tambahan.Bayangkan jika bateri telefon bimbit anda sudah terlalu lemah atau mati sedangkan anda perlu melakukan panggilan penting atau berada dalam kecemasan.Telefon bimbit jenis Nokia didatangkan dengan bateri simpanan.Untuk mengatifkannya, tekan kekunci ' *3370# ' . Telefon bimbit anda akan berjaya dihidupkan semula dan skrin telefon akan memberitahu telefon tentang penambahan kuasa bateri sebanyak 50 peratus.Kuasa tambahan ini juga akan dicas semula bila anda mengecas telefon bimbit anda .

Sumber : By strikerbuncit Pahangcommunity.com

Sejauh mana kebenarannya saya tidak pasti cuba lah try!

Kemalangan di lampu isyarat Jerantut






Lokasi : Persimpangan lampu isyarat Bandar lama / Jalan Hospital Jerantut.
Masa : 8.20 Malam 12/11/2009

"Persimpangan bahaya" saya pun tidak pasti kenapa dan mengapa persimpangan ini kerap kali berlakunya kemalangan, perkara mudah bolehlah kita cakap soal sikap, kelalaian atau sikap pengguna itu sendiri yang menlanggar peraturan jalan raya, pun bergitu faktor lain perlu juga diambil kira. Jika diamati keadaan persimpangan ini rasanya seperti biasa sahaja atau rasanya tidak ada faktor yang boleh menyumbang kepada kemalangan, apa yang dapat saya sarankan (dan telah banyak kali di syorkan) lampu isyarat ini rasanya elok ditukar pada lampu isyarat yang mempunyai digit atau ketetapan sistem bernombor seperti di bandar-bandar bandar besar. Jadi Pengguna boleh mengagak dan membuat pengamatan sebaiknya berapa saat lagi masa yang masih ada untuk lampu hijau tersebut. Pun bergitu sikap dan keprihatinan kita sebagai pengguna jalan raya sepatutnya memiliki sikap tidak mementingkan diri sendiri dan ada tolak ansurnya.

** Sepatutnya Pihak berkuasa tempatan kena prihatin juga perkara semacam ini.
tak akan nak tunggu banyak mangsa lagi... yang bakal menjadi mangsanya di sini.

12 Nov 2009

Pok De Met & Rokok Gulong.

Petang tadeh sempat laa kash berjumpe dgn pok de met diselasor rumah dia...sambil bertanye kabor..agok lame juge kash tak berjumpe dengan dia....semolek aje kash memberi salam terjengel pok de met depan pintu...yas...naik la weh..yaa kabor kash....lama kash tak menjenguk aok..pok de.....ya la kata pok de org sari neh bizi berlake...ya laa ..kabor kash....duduk kejap kash nok ambit rokok kabor pok de met...

Pok de met duduk dan terus mengulong rokok kertas dia....rokok neh....... nyer lawe ke kash...buleh juge kash kabor...bila dicucok api popalit rohong bukan main rokok aok neh pok de ....sedap rokok aok neh kash kabor ke dia...ahh...kata pok de met ini aje laa rokok hok manpu kash hisap..nok goner rokok ko mehel sekarang neh...ya laa pok de nok buat goner...kash kabor....

Lalu kash bertanya pada Pok de abender ker ramuan rokok aok neh ? lalu kabor di pok de ahh...teadeh kebendernya tembakar cap ayam tu je...kas sire dgn gula...je..embat berape sen sebungkus tembakar teeh ? ah..lapan posen je..kertas teeh singget je...ohh..kash menjawab...

Dulu pok de met neh hisap rokok sigeret teeh juge... kek maru rege sekarang neh dekat 10 hingget dah mampus sudoh....... nok tea nok kash bedal rokok neh laa...ehmm..nok buat goner pok de...aok tak pe laa kash tak manpu doh kabor pok de met...kash puh chengkelik... pok de hehehehe... agok lama juge lepas itu kash borok dgn pok de met macam-macam cerita ada lepas itu kawan pun mintok izin balik dulu....

**agok kawan mekala rege rokok terus naik emboh ramei yg akan mengikut langkah pok de met neh.....bagi mengelak ketidakmanpuan utk terus merokok.

Artikel di tulis dalam loghat Lipis dan Jerantut.

Bangunan Baru JBA Jerantut

Bangunan baru Jabatan Bekalan Air Jerantut sedang dan giat di siapkan.
Kemungkinan besar bangunan ini dapat disiapkan hujung tahun ini.
Sekarang Pejabat JBA masih di kompleks Pejabat-Pejabat Kerajaan Jerantut.

11 Nov 2009

Sesekali layan kak pah nyanyi...

Kunyit Bolai



Kunyit Bolai

Mungkin org mude zaman sekarang tak cakne atau tak kenal doh bender gini mekala deme nok kenal inilah pokok kunyit bolai disebut oleh masyarakat setempat atau bahasa org putih disebut Bolaithekunyit hehehe pokok ini lebih kurang pokok halia juga mempunyai isi lebih kurang kunyit juga warna kuning...setahu kawan kunyit bolai ini tidak dimakan lebih pada perubatan tradisional sahaja drp daun sampailah ke isinya di gunakan utk tujuan perubatan tradisional kampung sahaja. Amat popular di gunakan oleh tok bomoh bagi merawat penyakit tertentu.

10 Nov 2009

Muthu dan Phutu

Kawan kalau sebulan sekali tu mesti gi ke kedai Muthu dan Phutu ini utk bergunting rambut...walaupun kedai ini sebenarnya bukan kedai mereka ada tokey besor lagi dema makan gaji aje.. dulu kedai ini diduduki oleh Muthu sorang aje...kawan tak tahu laa kenapa tokey dia meletakkan Phutu untk mengawal selia pulak kedai itu pulak... sebab sblm ini hanya Muthu sahaja yg membuat segalanya ... agok kawan tokey tu mboh terdeted agok kawan kut Muthu ini ada mengebas duit dia , lalu di suruh pulok Phutu mengawal selia kedai itu sepenuhnya walaupun yang awalnya duduk disitu Muthu (agok kawan semata-mata)

Setiba di kedai gunting tu kawan pun disambut dgn senyuman oleh kedua mereka Muthu dan Phutu, Muthu amat paham kawan pelanggan setia yg sokmo bergunting dgn dia...pun begitu Phutu tersenyum juga tanda melawa kawan bergunting dgn dia (dalam hati berkata maru kawan nok bergunting doh dgn Phutu hari tu nyer kerje rambut kawan macam kena bedal di tikus) ...lalu kawan dgn pantas menunjuk pada Muthu...tersenyum manis aje Muthu nengok kawan...dgn manis itu juga dia mengabor..." Dudukkk yencikk....wokey kawan kabor.... Muka Phutu ada gaya kelat juge sikit agoknya...nengok kawan suka ke Muthu dia hok dipercayai bos keknya tak kenan dik org...hehehe...agok lama juga Muthu membala ke rambut kawan mungkin kerana kawan suka ker dia...suruh berguting rambut kawan tadi agoknya bersemangat kawan tu....lepas gunting rambut..cukur lepas nyer letok minyak rambut ...hehehe....... se.. aje bender hok kawan tolak minyak sejuk andia tu kawan tolak kut anda alkohol...itu barang saya tak mahu yaa....wokey kata Muthu..bertapa senangnya hati Muthu kawan tengok... agok kawan emboh dalam hati dia berkata walupun kawan ni tak dipercaya bos keknya org percaya kekawan hehehehe.

Dalam duk pejam celik kawan tadi Muthu pun berkata wokey encik sudah siap...kawan hulor RM 10.00 terus diberi wang itu pada Phutu..sebab Phutu yang menjaga akaun disitu. Phutu mengeluarkan bakinya diberikan pada Muthu dan Muthu memulangkan pada kawan semula. Sebelum balik kawan sempat juga berseloroh dgn Muthu kawan tunjuk bender hok tertepet dekat dinding itu " SILA DATANG LAGI" Muthu dangan pantas menyebut sila dtg lagi....kawan kabor ke dia hari esok tidak laa bulan depan harus ...heheheh... sebab Muthu ini mmg kerakyatan India yang memiliki pas kerja di Malaysia ini, masa dia datang dulu haram tak reti cakap melayu sebab lama duk bergaul dgn org melayu dia dah fasih bercakap melayu...

Sekian cerita Muthu dan Phutu.

Kesimpulannya mekala tak ada Muthu payoh juga kawan nok bergunting.... sebab nok
harap ke Phutu kawan serik doh...

9 Nov 2009

Bunga Tiga Bulan

Ajisai Sumber drp Internet.

Ajisai Sumber drp Internet.


Yang ini kat rumah saya punya.

Sebenarnya saya pun tak tau nama bunga ini tapi bila saya bertanya pada si penanamnya dia cakap ini bunga tiga bulan (nama sains nya saya tak tahu jangan tanya) kenapa namanya disebut bunga 3 bulan oleh orang kampung, saya pun tak tahu... tiga bulan baru nak berbunga atau tiga bulan lama tahan bunganya...kata pemilikinya bunga ini warnanya akan berubah entah berapa kali...3 kali juga kut....apa pun bunga ini terdapat dekat rumah saya , org rumah yang tanam dia cakap bunga tiga bulan...agaknnya saya kena nunggu 3 bulan juge baru dapat tahu al kisah cerita bunga ini. Sesekali minat juge nengok bunga.

Cerita berkiatan drp internet:

Ajisai - Bunga Tiga Bulan - Hydrangea

Sesetengah orang panggil bunga Raja Deli, bunyi macam bunga diRaja, Ada yang memanggilnya bunga Siti Zubaidah, macam penyanyi nasyid dari Mesir, Ada yang memanggilnya bunga kembang tiga (3) bulan,

macam tempoh kucing bunting pula, Ada juga yang mengelarkannya bunga lapan (8) warna, warnanya bertukar mengikut usia 'kembang'nya, Ada pula yang sebut kembang bogor.
Jadi soh lah juge disebut dik org lain bunga tiga bulan

** haru kalau 9 bulan goner??

8 Nov 2009

Apa itu Rawan?


Lirik Lagu Rawan - Azharina

Biar berjauhan namamu daku sebutkan
Cukup untuk mengisi
Sepi tika pilu menanti
Bukan bintang atau suria bisa menyinar ceria
Namun kau cahaya menerangi jiwa lara
Berperang dengan curiga di firasatku
Andai kau kembali merawat hati rindu

Ku bahagia pabila kau tiba
Kau lenyapkan rawan
Tak usah dikau pergi
Tak ingin lagi
Meruntun hiba dengan sesalan
Kini kuakui
Segala kemaafan kupohon kepadamu
Agar kau mengerti
Hanya cintamu yang terbaik untukku

Biar berjauhan namamu daku sebutkan
Cukup untuk mengisi
Sepi tika pilu menanti
Berperang dengan curiga di firasatku
Andai kau kembali merawat hati rindu

Ku bahagia pabila kau tiba
Kau lenyapkan rawan
Tak usah dikau pergi
Tak ingin lagi
Meruntun hiba dengan sesalan
Kini kuakui
Segala kemaafan kupohon kepadamu
Agar kau mengerti
Hanya cintamu yang terbaik untukku
Kau untukku

Tadi saya terdengor lagu azharina nie dalam lagu tu ada perkataaan RAWAN
jadi saya tercari-cari juga apa maksud rawan ini. Bila kawan nulis dalam bentuk
penulisan kawan dpt yang ini :

Bila hati rawan fikiran jua tidak tertawan
bila jiwa rawan hati jua tidak ketahuan
bila disapa rawan terseret jua kedukaan
rawan hati itu rawan kesepian
rawan hati itu rawan ketakutan
Mungkin kah itu rawan?

Rawan ini maksudnya lebih kurang sesuatu perkara yang tidak ketahuan (Perasaan).
U/p: lagu dan kisahnya tiada kena mengena sajer nak cerita maksud perkataan RAWAN itu sahaja. (Gambar sekadar hiasan sahaja)

Penyokong Gedebel.



Kawan agok hamun nengok perlawanan akhir N9 dgn kelantan malam semlm dekat TV 1...( 3-1 ) yang kawan nok cerita bab penyokong kelantan ini... kawan pun tak tahu pasal jadi gedebel sgt? menyusahkan orang sahaja bukan sekadar susah tapi lebih menyusahkan kerana ada juga hok cedera kawan perati semalam jurukamera RTM sampai berdarah kat leher..tak padan dgn itu duk membakor mercun lepas tu membakor kain rentang dema.... last kerusi juga dibakar sama. Pepatah melayu ada menyebut "jangan marahkan nyamuk kelambu dibakar"...sekarang ini kawan rasa ada satu pepatah baru... "jangan kerusi dibakar kalau kalah bermain". - apa pun semua itu kerja yang sia-sia. Sesungguhnya sikap dan moral penyokong kelantan ini kawan rasa ditahap amat rendah kena banyak berlajar sivik sikit dekat sekolah. Adat bermain ada menang kalah apa nak herankan...... terkadang sesuatu hal itu tu juga amat bersandarkan pada satu keikhlasan dan keikhlasan itu juga yang membuahkan hasilnya. Syabas dan tahniah utk Negeri Sembilan kerana menjuarai perlawanan ini.

U/p : Teguran ini hanya menjurus pada segelintir penyokong Kelantan sahaja.

KLIK PERCUMA DAPATKAN INFO SELANJUTNYA.

SENARAI ENTRI TERKINI :

RUJUK ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :